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(Schlagwörter: "Schuljahr 09")
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Das reziproke Zusammenspiel von Stresserleben, sozialen Beziehungen mit Peers und Lehrkräften und […]
Grützmacher, Luisa; Raufelder, Diana
Journal Article
| In: Psychologie in Erziehung und Unterricht | 2019
39114 Endnote
Author(s):
Grützmacher, Luisa; Raufelder, Diana
Title:
Das reziproke Zusammenspiel von Stresserleben, sozialen Beziehungen mit Peers und Lehrkräften und schulischer Leistung im Verlauf von früher zu mittlerer Adoleszenz
In:
Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66 (2019) 2, S. 118-130
DOI:
10.2378/peu2019.art11d
URL:
https://reinhardt-journals.de/index.php/peu/article/view/151390
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Jugendlicher; Adoleszenz; Stress; Wahrnehmung; Soziale Beziehung; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler-Schüler-Beziehung; Peergroup; Schülerleistung; Wirkung; Modell; Korrelation; Hypothese; Gymnasium; Oberschule; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Befragung; Strukturgleichungsmodell; Empirische Untersuchung; Brandenburg; Deutschland
Abstract:
Da bisherige Forschungsbefunde nahelegten, dass sich die sozialen und motivationalen Beziehungen mit Lehrkräften und Peers, die schulische Leistung und das Stresserleben gegenseitig bedingen, zielte diese Untersuchung darauf ab, ein detailliertes Verständnis über dieses reziproke Zusammenspiel im Verlauf von früher zur mittleren Adoleszenz zu gewinnen. Aufgrund der Komplexität der sozialen Beziehungen wurden die sozio-emotionale und die sozio-motivationale Beziehungsebene berücksichtigt. Anhand einer umfangreichen Stichprobe von Lernenden, die zum ersten Messzeitpunkt in der 8. Klasse (N=1088; Mage=13.70; SD=0.53; 54% Mädchen) und zum zweiten Messzeitpunkt in der 9. Klasse waren (N=845; Mage=15.32; SD=0.49; 55% Mädchen), konnte mittels Cross-Lagged-Panel-Designs festgestellt werden, dass sich das Stresserleben auf die sozio-motivationale Beziehungsebene der Lehrkraft-Schulkind-Beziehung und die schulische Leistung der Adoleszenten auswirkten. Darüber hinaus hatte die schulische Leistung einen Effekt auf die Lehrkraft-Schulkind-Beziehung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern an Schulen in privater und öffentlicher Trägerschaft
Hoffmann, Lars; Stanat, Petra; Maaz, Kai; Klemm, Klaus
Journal Article
| In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie | 2019
39834 Endnote
Author(s):
Hoffmann, Lars; Stanat, Petra; Maaz, Kai; Klemm, Klaus
Title:
Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern an Schulen in privater und öffentlicher Trägerschaft
In:
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 71 (2019) 3, S. 385-408
DOI:
10.1007/s11577-019-00638-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11577-019-00638-2
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schüler; Kompetenz; Privatschule; Öffentliche Schule; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schuljahr 09; Deutschunterricht; Englischunterricht; Mathematikunterricht; Zusammensetzung; Soziale Herkunft; Sprachkompetenz; Außerschulisches Lernen; Ausland; Schülerauslese; Schulform; Migrationshintergrund; Befragung; Vergleich; Sekundäranalyse; Deutschland
Abstract:
Die Expansion von Schulen in privater Trägerschaft wird derzeit kontrovers diskutiert. So wird etwa befürchtet, dass Privatschulen die sozialen Bildungsungleichheiten im deutschen Bildungssystem weiter verstärken und sich zu elitären Bildungseinrichtungen entwickeln könnten. Vor diesem Hintergrund wird anhand von bundesweiten Daten der IQB-Bildungstrends 2015 und 2016 (NPrivatschulen = 93 bzw. 39, NÖffentliche Schulen = 1231 bzw. 1356) für die 4. und 9. Jahrgangsstufe untersucht, inwieweit Vorteile bei den im Mittel erreichten Kompetenzen der Fächer Deutsch, Englisch und Mathematik zugunsten von Privatschulen bestehen und welche Ursachen diese haben könnten. Es wurden a priori bestehende Gruppenunterschiede mithilfe eines Propensity-Score-Matching-Verfahrens statistisch kontrolliert. Insgesamt können die Ergebnisse nicht belegen, dass Privatschulen leistungsfähiger sind als Schulen in öffentlicher Trägerschaft. Ohne Berücksichtigung relevanter Kovariaten finden sich zwar Leistungsvorteile zugunsten von Privatschulen. Statistisch können diese Vorteile jedoch nahezu vollständig auf die Selektivität der Schülerschaft von Privatschulen und damit einhergehende Kompositionseffekte zurückgeführt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The growing number of private schools in Germany is currently a subject of controversy. For example, it is feared that private schools strengthen the social disparities in Germany's educational system and that they could develop into elitist institutions. Based on nationwide data from the Institute for Educational Quality Improvement (IQB) Educational Trends Study 2015 and 2016 for the end of the fourth and ninth grades (NPrivate schools = 93 and 39, NState schools = 1231 and 1356 respectively), it was determined to what extent advantages in average abilities achieved in the subjects German, English, and mathematics are attributed to private schools and what the causes could be. Possible reasons for existing group differences were statistically evaluated with the aid of propensity score matching. Taken as a whole, the results did not prove that private schools are more efficient than state schools. Without considering relevant covariates, performance advantages in favor of private schools can be found. Statistically, however, these advantages can be almost entirely ascribed to the student selectivity of private schools and the accompanying composition effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation. Results of doubly […]
Käfer, Julia; Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Journal Article
| In: European Journal of Psychology of Education | 2019
38798 Endnote
Author(s):
Käfer, Julia; Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Title:
The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation. Results of doubly latent multilevel analyses
In:
European Journal of Psychology of Education, 34 (2019) 4, S. 731-753
DOI:
10.1007/s10212-018-0408-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181284
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181284
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einstellung <Psy>; Schuljahr 09; Schulform; Leistungstest; Mehrebenenanalyse; Deutschland; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Fehler; Schüler; Lernerfolg; Einflussfaktor; Motivation; Wahrnehmung; Lehrer;
Abstract:
Entsprechend der konstruktivistischen Lerntheorie werden Fehler als natürliche Bestandteile von Lernprozessen gesehen. Ein unterstützender und konstruktiver Umgang mit Schülerfehlern erweist sich dabei als besonders geeignet um motivationale wie kognitive Lernergebnisse von Lernenden positiv zu beeinflussen. Im Klassenkontext ist das Fehlermachen jedoch nicht nur ein individuelles, sondern auch ein soziales Ereignis. Der Umgang mit Fehlern sollte entsprechend auf Schüler- und auf Klassenebene betrachtet werden. Diese Studie untersucht drei Aspekte des Umgangs mit Fehlern und deren Relevanz für die Leistung und Motivation von Schülerinnen und Schülern im deutschen Englischunterricht. Die Aspekte werden dabei auf sowohl auf Schüler- wie auch auf Klassenebene analysiert. Die untersuchten Aspekte sind (a) die Einstellung des Lehrers zu Fehlern, (b) die Reaktion des Lehrers auf Fehler der Schüler und (c) die Wahrnehmung der Schüler hinsichtlich der Nützlichkeit von Fehlern im Lernprozess. Ausgewertet wurden Daten von 5266 Schülerinnen und Schülern aus 427 Klassen aller Schulformen in Deutschland. Die Ergebnisse zeigen, dass auf Schülerebene alle drei Aspekte die individuelle Leistung und die individuelle Motivation der Schüler im Englischunterricht beeinflussen. Auf Klassenebene beeinflusst keiner der Aspekte die durchschnittliche Leistung der Schüler. Zwei Aspekte beeinflussen die durchschnittliche Motivation der Schüler, nämlich (a) die Einstellung des Lehrers zu Fehlern und (c) die geteilte Wahrnehmung der Schüler hinsichtlich der Nützlichkeit von Fehlern im Lernprozess. Unsere Ergebnisse zeigen, dass die individuelle und die geteilte Wahrnehmung des Umgangs mit Fehlern die motivationalen und kognitiven Lernergebnisse von Schülerinnen und Schülern auf unterschiedliche Weise beeinflusst. Darüber hinaus unterstreichen unsere Ergebnisse die Relevanz der Lehrereinstellung sowie der Wahrnehmung der Lernenden hinsichtlich des Fehlermachens im Lernprozess für die Motivation der Schüler im Englischunterricht. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
From a constructivist perspective on learning, mistakes are seen as natural elements of learning processes. A supportive and constructive way of dealing with student mistakes has shown to affect students' individual motivation and learning performances in a favorable way. In classroom settings, however, making mistakes is not just a personal but also a social event. Dealing with mistakes should therefore be considered as both student-level and classroom-level characteristic. This study investigates three aspects of dealing with mistakes and their relevance for students' achievement and motivation in English as a foreign language by analyzing the aspects at student and classroom level. The aspects are (a) teacher attitude toward mistakes, (b) teacher response to student mistakes, and (c) students' perception of mistakes as useful for learning. Analyzing data of 5266 students from 427 classes in German secondary schools, the results demonstrate that at student level, all three aspects of dealing with mistakes affect students' individual achievement as well as motivation in English language class. At classroom level, none of the aspects affect student average achievement. Two aspects affect student average motivation at the classroom level, namely (a) teacher attitude toward mistakes and (c) students' shared perception of the usefulness of mistakes for learning. Our results show that students' individual and shared perception of dealing with mistakes affect students' motivational and cognitive learning outcomes in different ways. Furthermore, our findings underline the relevance of teachers' attitudes as well as students' perceptions concerning mistakes for student learning and motivation in English as a foreign language class. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Predicting the difficulty of exercise items for dynamic difficulty adaptation in adaptive language […]
Pandarova, Irina; Schmidt, Torben; Hartig, Johannes; Boubekki, Ahcène; Jones, Roger Dale; […]
Journal Article
| In: International Journal of Artificial Intelligence in Education | 2019
39472 Endnote
Author(s):
Pandarova, Irina; Schmidt, Torben; Hartig, Johannes; Boubekki, Ahcène; Jones, Roger Dale; Brefeld, Ulf
Title:
Predicting the difficulty of exercise items for dynamic difficulty adaptation in adaptive language tutoring
In:
International Journal of Artificial Intelligence in Education, 29 (2019) 3, S. 342-367
DOI:
10.1007/s40593-019-00180-4
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40593-019-00180-4
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; Digitale Medien; Künstliche Intelligenz; Tutorensystem; Grammatik; Aufgabe; Zweitsprachenerwerb; Problemlösen; Schwierigkeit; Prognose; Messung; Computerunterstütztes Lernen; Schüler; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Papier-Bleistift-Test; Gymnasium; Integrierte Gesamtschule; Item-Response-Theory; Itemanalyse; Niedersachsen; Deutschland
Abstract:
Advances in computer technology and artificial intelligence create opportunities for developing adaptive language learning technologies which are sensitive to individual learner characteristics. This paper focuses on one form of adaptivity in which the difficulty of learning content is dynamically adjusted to the learner's evolving language ability. A pilot study is presented which aims to advance the (semi-)automatic difficulty scoring of grammar exercise items to be used in dynamic difficulty adaptation in an intelligent language tutoring system for practicing English tenses. In it, methods from item response theory and machine learning are combined with linguistic item analysis in order to calibrate the difficulty of an initial exercise pool of cued gap-filling items (CGFIs) and isolate CGFI features predictive of item difficulty. Multiple item features at the gap, context and CGFI levels are tested and relevant predictors are identified at all three levels. Our pilot regression models reach encouraging prediction accuracy levels which could, pending additional validation, enable the dynamic selection of newly generated items ranging from moderately easy to moderately difficult. The paper highlights further applications of the proposed methodology in the area of adapting language tutoring, item design and second language acquisition, and sketches out issues for future research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' […]
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2019
38172 Endnote
Author(s):
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Title:
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' self-efficacy
In:
Learning and Instruction, 60 (2019) , S. 154-165
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2018.01.004
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475217302189?via%3Dihub
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Hessen; Deutschland; Mathematikunterricht; Schülerleistung; Leistungsbeurteilung; Feedback; Wirkung; Interesse; Lernerfolg; Selbstwirksamkeit; Schüler; Wahrnehmung; Schuljahr 09; Realschule; Lernprozess; Lernziel; Lernstrategie; Leistungstest
Abstract (english):
Although formative assessment is regarded as a promising way to improve teaching and learning, there is considerable need for research on precisely how it influences student learning. In this study we developed and implemented a formative assessment intervention for mathematics instruction and investigated whether it had effects on students' interest and achievement directly and via students' perception of the usefulness of the feedback and their self-efficacy. We conducted a cluster randomized field trial with pretest and posttest. The 26 participating classes were randomly assigned to a control group or the intervention group. Results of path analyses indicate that feedback was perceived as more useful in the formative assessment condition, self-efficacy was greater, and interest tended to increase; learning progress did not differ between the groups. The assumed indirect effects were partly confirmed: formative assessment showed an indirect effect on interest via its perceived usefulness. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Does constructing multiple solutions for real-world problems affect self-efficacy
Schukajlow, Stanislaw; Achmetli, Kay; Rakoczy, Katrin
Journal Article
| In: Educational Studies in Mathematics | 2019
38726 Endnote
Author(s):
Schukajlow, Stanislaw; Achmetli, Kay; Rakoczy, Katrin
Title:
Does constructing multiple solutions for real-world problems affect self-efficacy
In:
Educational Studies in Mathematics, 100 (2019) 1, S. 43-60
DOI:
10.1007/s10649-018-9847-y
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10649-018-9847-y
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Mathematikunterricht; Problemlösen; Problem; Realität; Unterrichtsmethode; Wirkung; Selbstwirksamkeit; Kompetenz; Wahrnehmung; Hypothese; Pfadanalyse; Modell; Unterrichtseinheit; Gesamtschule; Schüler; Schuljahr 09; Befragung; Fragebogen; Deutschland
Abstract (english):
The development of multiple solutions for a given problem is important for learning mathematics. In the present intervention study, we analyzed whether prompting students to construct multiple solutions (more precisely: prompting them to apply multiple mathematical procedures to real-world problems) and prior self-efficacy influenced students' self-efficacy directly as well as indirectly via perceived competence. Students' self-efficacy (N = 304) was measured before and after a 4-lesson teaching unit, and students' perceived competence was measured during the unit. Results of the path model showed that although prompting multiple solutions did not positively affect self-efficacy, indirect effects of teaching method on self-efficacy were found. Students who were asked to develop multiple solutions perceived higher competence and reported higher self-efficacy than students who were required to provide one solution. These indirect effects were significant for students with low prior self-efficacy and nonsignificant for students with high prior self-efficacy, indicating the moderating effect of prior self-efficacy. This finding indicates that students with unfavorable learning prerequisites such as low self-efficacy might benefit from teaching methods that require them to construct multiple solutions. Further, students with low prior self-efficacy reported lower competence during the lessons regardless of whether they were asked to develop one or multiple solutions; they also reported lower self-efficacy at posttest prior self-efficacy was controlled for. Our findings therefore indicate that disadvantages for students with low prior self-efficacy for the further development of self-efficacy during learning might be balanced by teaching students to construct multiple solutions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Lehrerkooperation, Unterrichtsqualität und fachliche und überfachliche Ergebnisse von Schüler*innen […]
Steinert, Brigitte; Dohrmann, Julia; Schmid, Christine
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2019
38910 Endnote
Author(s):
Steinert, Brigitte; Dohrmann, Julia; Schmid, Christine
Title:
Lehrerkooperation, Unterrichtsqualität und fachliche und überfachliche Ergebnisse von Schüler*innen in Englisch und Mathematik. Eine Re-Analyse der Drei-Länder-Studie von Helmut Fend
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 65 (2019) 1, S. 40-55
DOI:
10.25656/01:23926
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-239263
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-239263
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
20. Jahrhundert; Bildungsgeschichte; Datenanalyse; Deutschland; Deutschland-BRD; Geschichte <Histor>; Hessen; Mehrebenenanalyse; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Regressionsanalyse; Schüler; Schülerleistung; Schulform; Schuljahr 09; Wohlbefinden
Abstract:
Ausgehend von Fends Angebots-Nutzungs-Modell werden die Daten seiner Drei-Länder-Studie aus den Jahren 1978/79 mit Drei-Ebenen-Regressionsmodellen daraufhin untersucht, ob ein Zusammenhang zwischen Merkmalen der Lehrerkooperation auf Schulebene und der Unterrichtsqualität mit Leistungen und Wohlfühlen von Schüler*innen in Englisch und Mathematik besteht. Die Zusammenhänge sind für beide Fächer teilweise gleich, teilweise spezifisch. Mit der Lehrerkooperation hängen im Englischunterricht die Unterstützung, im Mathematikunterricht die Anforderungen und Strukturiertheit zusammen. Das Wohlfühlen ist in beiden Fächern auf alle drei Merkmale der Unterrichtsqualität zurückzuführen. Die Leistungen lassen sich nur in Mathematik durch die Anforderungen vorhersagen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Based on Fend's supply model of teaching and learning, the data from his three-country study of 1978/79 are examined with three-level regression models to see whether dimensions of teaching quality can be predicted by school quality and whether the achievement and the well-being of students in English and mathematics can be predicted by dimensions of school and teaching quality. The relationships are partly equal for both subjects, partly specific. Teacher collaboration is correlated with teacher support in English lessons and with requirements and structuredness in maths lessons. Well-being in both subjects is correlated with all three dimensions of teaching quality. Achievement can only be predicted in maths by the requirements. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unattended consequences. How text responses alter alongside PISA's mode change from 2012 to 2015
Zehner, Fabian; Goldhammer, Frank; Lubaway, Emily; Sälzer, Christine
Journal Article
| In: Education Inquiry | 2019
38711 Endnote
Author(s):
Zehner, Fabian; Goldhammer, Frank; Lubaway, Emily; Sälzer, Christine
Title:
Unattended consequences. How text responses alter alongside PISA's mode change from 2012 to 2015
In:
Education Inquiry, 10 (2019) 1, S. 34-55
DOI:
10.1080/20004508.2018.1518080
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/20004508.2018.1518080?needAccess=true
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistungstest; Design; Veränderung; Computerunterstütztes Verfahren; Lesetest; Antwort; Text; Unterschied; Information; Relevanz; Schuljahr 09; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
In 2015, the Programme for International Student Assessment (PISA) introduced multiple changes in its study design, the most extensive being the transition from paper- to computer-based assessment. We investigated the differences between German students' text responses to eight reading items from the paper-based study in 2012 to text responses to the same items from the computer-based study in 2015. Two response features - information quantity and relevance proportion - were extracted by natural language processing techniques because they are crucial indicators for the response process. Showcasing potential differential relationships, we additionally examined gender differences. Modelling effects of the round of assessment, gender, and response correctness on the response features, we analysed responses from 15-year-olds and ninth-graders in Germany. Results revealed differences in the text responses between the rounds of assessment in that students included more information overall in 2015, and the proportions of relevance varied substantially across items. As the study investigated the mode change in PISA's natural (not experimental) setting, the differences could mirror cohort trends or design changes. However, with the evidence reported, we conclude that the differences could indicate mode effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Die Entwicklung soziokultureller Disparitäten im Kontext der Bremer Schulreform
Schneider, Kerstin; Makles, Anna M.; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Schipolowski, Stefan; […]
Book Chapter
| Aus: Maaz, Kai; Hasselhorn, Marcus; Idel, Till-Sebastian; Klieme, Eckhard; Lütje-Klose, Birgit; Stanat, Petra; Neumann, Marko; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Schipolowski, Stefan (Hrsg.): Zweigliedrigkeit und Inklusion im empirischen Fokus: Ergebnisse der Evaluation der Bremer Schulreform | Münster: Waxmann | 2019
39049 Endnote
Author(s):
Schneider, Kerstin; Makles, Anna M.; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Schipolowski, Stefan; Weirich, Sebastian; Becker, Benjamin; Stanat, Petra; Neumann, Marko; Maaz, Kai
Title:
Die Entwicklung soziokultureller Disparitäten im Kontext der Bremer Schulreform
In:
Maaz, Kai; Hasselhorn, Marcus; Idel, Till-Sebastian; Klieme, Eckhard; Lütje-Klose, Birgit; Stanat, Petra; Neumann, Marko; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Schipolowski, Stefan (Hrsg.): Zweigliedrigkeit und Inklusion im empirischen Fokus: Ergebnisse der Evaluation der Bremer Schulreform, Münster: Waxmann, 2019 , S. 97-119
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schülerleistung; Schuljahr 09; Deutschunterricht; Englischunterricht; Schulstatistik; Vergleichsuntersuchung; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Expertise; Bremen; Deutschland; Schulsystem; Schulreform; Bildungserfolg; Ungleichheit; Schüler; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Bildungsbeteiligung; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Bildungsbiografie; Schulform; Schulwechsel; Schulabschluss; Kompetenz
Abstract:
Ein zentrales Ziel der Bremer Schulstrukturreform bestand darin, die soziale und ethnische Herkunft stärker vom Bildungserfolg zu entkoppeln. Insgesamt zeigen die Analysen, dass Herkunftsmerkmale der Schülerinnen und Schüler nach wie vor eng mit dem individuellen Bildungsverlauf und dem Bildungserfolg zusammenhängen, auch wenn es an einigen Stellen Hinweise auf eine gewisse Entkopplung in den letzten Jahren gibt. Gleichwohl zählen soziokulturelle Disparitäten im Bildungserwerb nach wie vor zu den drängendsten Herausforderungen im Bremer Schulsystem. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Soziokulturelle und geschlechtsspezifische Selektivität von Übergangsberechtigungen für die […]
Baumert, Jürgen; Dumont, Hanna; Becker, Michael; Neumann, Marko; Bachsleitner, Anna; Köller, Olaf; […]
Journal Article
| In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie | 2018
38933 Endnote
Author(s):
Baumert, Jürgen; Dumont, Hanna; Becker, Michael; Neumann, Marko; Bachsleitner, Anna; Köller, Olaf; Maaz, Kai
Title:
Soziokulturelle und geschlechtsspezifische Selektivität von Übergangsberechtigungen für die gymnasiale Oberstufe in mehr- und zweigliedrigen Schulsystemen
In:
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70 (2018) 4, S. 593-628
DOI:
10.1007/s11577-018-0584-0
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11577-018-0584-0
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Motivation; Persönlichkeit; Schuljahr 09; Eltern; Bildungsniveau; Forschungsstand; Befragung; Multivariate Analyse; Regressionsanalyse; Berlin; Deutschland; Schüler; Übergang; Berechtigung; Gymnasiale Oberstufe; Gegliedertes Schulsystem; Schulreform; Lehrerurteil; Leistungsbeurteilung; Schülerauslese; Einflussfaktor; Urteilsbildung; Soziale Herkunft; Geschlecht; 6800 |s|!1504627318!Migrationshintergrund; Schulnoten
Abstract:
Der vorliegende Beitrag behandelt Platzierungsentscheidungen von Lehrkräften beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe an nichtgymnasialen Schulen im mehr- und zweigliedrigen Berliner Schulsystem im Hinblick auf ihre Sensitivität für askriptive Merkmale wie soziale und ethnische Herkunft und das Geschlecht. Auch beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe kovariieren soziokulturelle Merkmale und die Geschlechtszugehörigkeit mit der Wahrscheinlichkeit, eine Berechtigung zum Übergang in die gymnasiale Oberstufe zu erhalten. Bei Kontrolle des Fachleistungsniveaus und des Migrationsstatus lässt sich ein Zusammenhang zwischen Bildungsniveau der Herkunftsfamilie und dem Erwerb der Übergangsberechtigung nicht mehr nachweisen. Dies gilt jedoch nicht für den Sozial- und Migrationsstatus. Vor der Schulreform beeinflussen der Sozial- und Migrationsstatus bei wechselseitiger Kontrolle und unter Konstanthaltung von Leistungs- und lernrelevantem Schulverhalten die Erteilung einer Übergangsberechtigung in entgegengesetzter Richtung: Jugendliche mit Migrationshintergrund werden positiver, Jugendliche aus sozial schwächeren Familien negativer beurteilt. Mädchen erhalten auch unter Konstanthaltung von Leistung und Fähigkeit einen Beurteilungsbonus, der über angepasstes Schulverhalten und die Notenvergabe vermittelt wird. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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