-
-
Author(s): Gniewosz, Burkhard; Noack, Peter; Buhl, Monika
Title: Political alienation in adolescence. Associations with parental role models, parenting styles and classroom climate
In: International Journal of Behavioral Development, 33 (2009) 4, S. 337-346
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Adoleszenz; Politik; Entfremdung; Politische Sozialisation; Familie; Einstellung (Psychologie); Einflussfaktor; Beeinflussung; Erziehungsstil; Schule; Schulklima; Demokratische Erziehung; Schüler; Schuljahr 06; Schuljahr 08; Schuljahr 10; Lehrer; Eltern; Rollenverhalten; Politische Bildung; Empirische Untersuchung; Methodologie; Befragung; Mehrebenenanalyse; Thüringen; Deutschland
Abstract (english): The present study examined how parental political attitudes, parenting styles, and classroom characteristicspredict adolescents' political alienation, as feelings about the individual's ability to affectthe political system's performance at the individual level. Participants were 463 families that includedmothers, fathers, and their adolescent children in 6th, 8th, and 10th grades. Teachers reported onthe classroom context. Multilevel analyses indicated several findings: parental and adolescent political attitudes supported a parent-adolescent transmission process, adolescents' perceptions of parentalattitudes mediated the transmission process, authoritarian parenting style positively predictedadolescent political alienation, and classrooms comprised of teachers with clear educational goalswere negatively related to adolescent political alienation. Results are discussed in terms of learningpolitical alienation within family by parent- child transmission. Associations among adolescent politicalalienation, parenting style, and classroom climate are considered as interaction characteristicswith authorities shaping adolescents' political attitudes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Hartmann, Ulrike; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus
Title: Perspektivenübernahme als Kompetenz für den Geschichtsunterricht. Theoretische und empirische Zusammenhänge zwischen fachspezifischen und sozial-kognitiven Schülermerkmalen
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 13 (2009) 2, S. 321-342
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Geschichtsunterricht; Geschichte; Schüler; Kompetenz; Soziale Kompetenz; Motivation; Schülerleistung; Selbstkonzept; Interesse; Bildungsstandard; Gymnasium; Schuljahr 07; Schuljahr 10; Querschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract: In dieser Studie wird eine Teilkompetenz historischen Denkens - die historische Perspektivenübernahme - bei Schülern untersucht. Zunächst wird die Kompetenz sowohl aus sozial-kognitiver als auch aus fachdidaktischer Perspektive vorgestellt. Weiterhin werden Befunde zum Bedingungsgefüge zwischen Schulleistung, Selbstkonzept und Interesse am Fach Geschichte dargestellt und mit der Kompetenz zur historischen Perspektivenübernahme verknüpft. Es werden Fragen nach den Beziehungen zwischen diesen fachspezifischen Leistungs- und Motivationsindikatoren, der Teilkompetenz zur historischen Perspektivenübernahme und der sozial-kognitiven Fähigkeit zur sozialen Perspektivenübernahme aufgeworfen. An 375 Gymnasiasten aus den Klassenstufen 7 und 10 werden diese Beziehungen in einem Querschnittsdesign untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass die Kompetenz historischer Perspektivenübernahme in der 7. Klasse mit der Fähigkeitzur sozialen Perspektivenübernahme korreliert, während in der 10. Klasse Korrelationen mit den fachspezifischen Variablen Geschichtsinteresse, Selbstkonzept in Geschichte, der Geschichtsnote und dem Ergebnis eines themenspezifischenLückentextes bestehen. Ausgehend von diesen Befunden werden Herausforderungen für die Erfassung von Schülerkompetenzen in Geschichte insbesondere im Kontext von Bildungsstandards erörtert. Diese betreffen Reliabilitäts- und Validitätsprobleme, die Kontextgebundenheit der Messung historischer Kompetenzen, die eingesetzten Aufgabenformate sowie die Formulierung von Stufenmodellen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): This study addresses a competency of students' historical thinking related to taking perspectives. We start by discussing socio-cognitive theories from psychology as well as approaches from history education that focus on this competency. We also present empirical findings concerning relationships between achievement, self-concept and interest in the subject of history and connect these findings with the competency to take historical perspectives. Our research questions target this relationship between indicators of achievement and motivation in the subject of history, the competency of historical perspective taking and students' socio-cognitive ability to adopt social perspectivesin their everyday lives. These questions are investigated using a cross-sectional design with 375 grammar school students in grades 7 and 10. Results indicate that in grade 7 the competency to take historical perspectives relates to students' ability to coordinate social perspectives in their everyday lives. For 10th graders, however, the adoption of historical perspectives is closely related to subject-specific variables such as interest for history, self-concept, history grade and achievement in a test of historical knowledge. In the last section of this paper, we discuss challenges that arise when students' competencies in a subject like history are assessed within the context of standard-based testing. Specifically, we raise the issues of reliability, validity, the context-specificity of measurements, the kinds of response formats used and the formulation of progression models of historical thinking. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Hartmann, Ulrike
Title: Kompetenzprofile historischer Perspektivenübernahme in Klasse 7 und 10
In: Hodel, Jan; Ziegler, Béatrice (Hrsg): Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 07, Bern: hep Verl., 2009 , S. 79-89
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Geschichtsunterricht; Geschichtsdidaktik; Schüler; Typologie; Kompetenz; Geschichte; Lernen; Modell; Gegenwart; Stereotyp; Geschichtsbild; Transfer; Messung; Gymnasium; Schuljahr 07; Schuljahr 10; Empirische Untersuchung; Faktorenanalyse; Niedersachsen; Deutschland
Abstract: Die Kompetenz historische Perspektiven einzunehmen wird in verschiedenen Modellen historischen Lernens als zentral angesehen. In diesem Beitrag werden drei Aspekte historischer Perspektivenübernahme vorgestellt: Gegenwartsfixierung, die Rolle des historisch Handelnden und historische Kontextualisierung. Historische Perspektivenübernahme wurde mit einem neu entwickelten Messinstrument bei Schülerinnen und Schülern der 7. und 10. Klasse erfasst. Es besteht aus historischen Szenarien mit lehrplanrelevanten Themen und Items mit vierstufigen Ratingskalen. Mittels Latenter Klassenanalyse konnten Schülertypen identifiziert und auf Unterschiede in den Antwortprofilen analysiert werden. In beiden Klassenstufen existieren drei Schülertypen, wobei jeweils einer als gegenwartsfixiert einzustufen ist. In der Diskussion wird auf die Vergleichbarkeit der beiden Szenarien eingegangen. Weiterhin wird die Notwendigkeit herausgestellt, Messinstrumente zu entwickeln, mit denen Kompetenzen historischen Lernens erfasst werden können, und die somit mehr messen als die Kenntnis historischer Fakten. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus
Title: Historical perspective taking - a standardized measure for an aspect of students' historical thinking
In: Learning and Individual Differences, 18 (2008) 2, S. 264-270
DOI: 10.1016/j.lindif.2007.10.002
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2007.10.002
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Geschichte; Geschichtsunterricht; Schüler; Denken; Verstehen; Kompetenz; Messung; Schuljahr 10; Gymnasium
Abstract (english): Researchers widely agree that learning history should involve more than learning historical facts and should include competencies of historical thinking. Various models of historical thinking view students' competency to take historical perspectives as a standard in history education. In this study we introduce a standardized measure for historical perspective taking (HPT) consisting of a short scenario set in the German Weimar Republic. We assessed students' HPT by using rating scales; our data were obtained in grammar schools from 170 German 10th graders. Latent class analyses identified three types of students with similar profiles of HPT. One was present-oriented and two showedmore or less contextualized historical thinking. Students' history grades were connected to their HPT competency. We discuss limitations of the study and argue for further research on measures assessing students' historical thinking. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung