-
-
Editor(s) Kielblock, Stephan; Arnoldt, Bettina; Fischer, Natalie; Gaiser, Johanna M.; Holtappels, Heinz Günter
Title: Individuelle Förderung an Ganztagsschulen. Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG)
Published: Weinheim: Beltz Juventa, 2021
URL: https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/buecher/produkt_produktdetails/43636-individuelle_foerderung_an_ganztagsschulen.html
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Ganztagsschule; Schulentwicklung; Individuelle Förderung; Studie; Schulforschung; Forschungsergebnis; Deutschland
Abstract: Individuelle Förderung zielt auf die Passung zwischen individuellen Lernvoraussetzungen und Begabungen auf Schülerseite und den Angeboten der Schule. Sowohl die Bildungspolitik als auch Eltern erwarten von Bildungseinrichtungen, eine solche Passung in ihrer Praxis herzustellen. Ganztagsschulen wird ein besonderes Potenzial zugeschrieben, das "Mehr an Zeit" dahingehend zu nutzen, um geeignete Organisationsformen und Lernarrangements für eine wirksame Förderung zu gestalten. Allerdings schöpfen Ganztagsschulen ihre Möglichkeiten noch nicht voll aus. Bisher mangelte es an Vertiefungsstudien, die alternative Konzepte, Programme und konkrete pädagogische Ansätze zur Verbesserung der individuellen Förderung beleuchten. Insbesondere Studien mit längsschnittlichen Erhebungsdesigns und Interventionsstudien können helfen, Erklärungs- und Handlungswissen für die Ganztagsschulpraxis bereitzustellen. In der dritten Förderphase der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) wurden entsprechende Forschungen durchgeführt, die Erkenntnisse für eine bessere Gestaltungspraxis liefern. Der Band präsentiert die Forschungsergebnisse aus dieser Studie. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Editor(s) Wilmers, Annika; Achenbach, Michaela; Keller, Carolin
Title: Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen
Published: Münster: Waxmann, 2021 (Digitalisierung in der Bildung. Forschungsstand und -perspektiven, 20/3)
DOI: 10.25656/01:23602
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236024
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Ausbildung; Berufsbildung; Bildung; Bildungseinrichtung; Bildungsforschung; Bildungsorganisation; COVID-19; Digitale Medien; Digitalisierung; Erwachsenenbildung; Forschungsstand; Fortbildung; Fortbildungsstätte; Hochschule; Hochschulentwicklung; Infrastruktur; Kinder- und Jugendhilfe; Kompetenz; Kompetenzentwicklung; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Literaturauswertung; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Mediendidaktik; Medieneinsatz; Methode; Organisationsentwicklung; Qualität; Schule; Schulentwicklung; Schulleitung; Soziale Einrichtung; Studie; Systematic Review; Technik; Technische Medien; Technologische Entwicklung; Weiterbildung; Wissenschaftliche Literatur
Abstract: Für die Umsetzung von Konzepten zur digitalen Bildung spielt der Prozess der Organisationsentwicklung eine entscheidende Rolle. Organisationsentwicklung setzt in Bildungseinrichtungen an mehreren Ebenen an und zielt auf Veränderungen in den Bereichen technische Infrastruktur, strategische Planung, Management, Kompetenzförderung und Ausgestaltung neuer Lernumgebungen. Entsprechend stellt der Gesamtprozess der Organisationsentwicklung große Anforderungen an die Leitungen von Bildungseinrichtungen, die die Digitalisierung idealerweise als ihre Kernaufgabe betrachten, Strategieprozesse anstoßen, als Gemeinschaftsprojekt in der Einrichtung verankern und die Umsetzung einzelner Maßnahmen begleiten. Die verschiedenen Beiträge betrachten diese Veränderungsprozesse in den Sektoren Bildung in Kindheit, Jugend und Familie, allgemeinbildende Schule, Lehrkräfteausbildung, in der Berufsbildung sowie der Erwachsenen- und Weiterbildung und stellen - bei unterschiedlicher Schwerpunktsetzung - aktuelle Entwicklungen der Forschung in Form von Critical Reviews zusammen. Dieser Sammelband mit fünf Reviews zur Organisationsentwicklung und Digitalisierung sowie einer Darstellung und Diskussion der methodischen Vorgehensweise ist der zweite Teil einer mehrteiligen Reihe mit Reviews zur Digitalisierung in der Bildung, deren Anliegen es ist, aktuelles Forschungswissen zu synthetisieren und zu strukturieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23602
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Baier, Franziska; Maurer, Christina; Dignath, Charlotte; Kunter, Mareike
Title: Fostering pre-service teachers' theoretical knowledge application. Studying with and without text-based cases
In: Instructional Science, 49 (2021) 6, S. 855-876
DOI: 10.1007/s11251-021-09560-7
URL: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11251-021-09560-7
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Lehrerausbildung; Lehramtsstudiengang; Wissenschaftstheorie; Wissensanwendung; Förderung; Fallbeispiel; Lernmethode; Lehramtsstudentin; Empirische Forschung; Evidenz; Quasi-Experiment; Klassenmanagement; Kontrollgruppe; Vergleichsuntersuchung; Deutschland
Abstract: As knowledge derived from scientific theory can be helpful for teachers to reflect on their everyday teaching, universities have the challenging task of teaching this knowledge in such a way that pre-service teachers are able to apply it to their later teaching. Case-based learning has emerged as a promising method to foster pre-service teachers' scientific knowledge application throughout university teacher education. However, surprisingly, empirical evidence for its effectiveness as compared to more traditional instructional interventions in teacher education is still inconclusive, partly being due to constraints concerning the employed comparison groups. The present quasi-experimental study (conducted in the field of classroom management) investigated the effect of studying exactly the same theoretical content with and without text-based cases on scientific knowledge application (as measured by a vignette test) in a sample of 101 pre-service teachers. Although the study found a small advantage for the case-based learning group, it demonstrated that scientific knowledge application may also be effectively fostered in a more traditional instructional course. The findings and their implications are discussed against the background of cognitive theories on inert knowledge and how to prevent it in teacher education. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Dignath, Charlotte; Veenman, Marcel V. J.
Title: The role of direct strategy instruction in promoting self-regulated learning - evidence from classroom observation studies
In: Educational Psychology Review, 33 (2021) 2, S. 489-533
DOI: 10.1007/s10648-020-09534-0
URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-020-09534-0
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Selbstgesteuertes Lernen; Lehrer; Lernumgebung; Unterricht; Lernstrategie; Schüler; Förderung; Unterrichtsbeobachtung; Studien; Publikation; Analyse
Abstract (english): Despite the consensus about the importance of self-regulated learning for academic as well as for lifelong learning, it is still poorly understood as to how teachers can most effectively support their students in enacting self-regulated learning. This article provides a framework about how self-regulated learning can be activated directly through strategy instruction and indirectly by creating a learning environment that allows students to regulate their learning. In examining teachers' instructional attempts for SRL, we systematically review the literature on classroom observation studies that have assessed how teachers support their students' SRL. The results of the 17 retrieved studies show that in most classrooms, only little direct strategy instruction took place. Nevertheless, some teachers provided their students with learning environments that require and thus foster self-regulated learning indirectly. Based on a review of classroom observation studies, this article stresses the significance of (1) instructing SRL strategies explicitly so that students develop metacognitive knowledge and skills to integrate the application of these strategies successfully into their learning process, and (2) the necessity of complementing classroom observation research with data gathered from student and teacher self-report in order to obtain a comprehensive view of the effectiveness of teacher approaches to support SRL. Finally, we discuss ten cornerstones for future directions for research about supporting SRL.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Jansen, Malte; Becker, Michael; Neumann, Marko
Title: Dimensional comparison effects on (gendered) educational choices
In: Journal of Educational Psychology, 113 (2021) 2, S. 330-350
DOI: 10.25656/01:22045
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220459
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-220459
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Gymnasium; Mathematikunterricht; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Sekundarstufe II; Leistungskurs; Schüler; Erwartung; Wahlpflichtfach; Interesse; Selbstkonzept; Motiv <Psy>; Wirkung; Bildungserfolg; Bildungsaspiration; Studienwahl; Prognose; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Vergleich; Längsschnittuntersuchung; Berlin; Deutschland;
Abstract: Expectancy-value theory (EVT) proposes that students' appraisals of success expectancy and task value are the main drivers of their study and career choices. Dimensional comparison theory proposes that these beliefs are themselves affected by students comparing their ability across different domains. However, only a few studies have aimed to integrate these approaches and clarify the role of dimensional comparisons within EVT. Using longitudinal data, we aimed to fill this gap by studying within- and cross-domain effects of achievement (grades and test scores), academic self-concept (as a surrogate for expectancy beliefs), and values on German adolescents' (N = 519) high school course choices and their intentions to major in a STEM subject at university. We show that (a) self-concepts predicted course choices, whereas values predicted STEM study intentions; (b) dimensional comparison patterns (positive within-domain and negative across-domain relations) were present; (c) gender differences in course choices were mediated by differences in achievement, self-concept, and value; and (d) there was an incremental gender effect on STEM study intentions above and beyond achievement, self-concept, value, and previous course choices. Furthermore, overall, a model incorporating cross-domain paths representing dimensional comparisons fit the data better than a model without these paths. We conclude that direct and indirect dimensional comparison effects contribute to predicting choices of high school courses and university majors and to understanding gender differences in these choices. We recommend that studies in the EVT framework include cross-domain effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Keyserlingk, Luise von; Dicke, Anna-Lena; Becker, Michael; Eccles, Jacquelynne J.
Title: What matters when? Social and dimensional comparisons in the context of university major choice
In: AERA Open, 7 (2021)
DOI: 10.1177/23328584211020711
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-251726
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-251726
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schüler; Student; Studienfach; Fächerwahl; Leistung; Vergleich; Standard; Fähigkeit; Selbstkonzept; Mathematik; Deutsch; Sekundarbereich; Schuljahr 12; Universität; Längsschnittuntersuchung; Leistungstest; Messung; Befragung; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract: Students compare their achievement to different standards in order to evaluate their ability. We built on the theoretical frameworks of situated expectancy-value theory, dimensional comparison theory, and the big-fish-little-pond effect literature to examine the role of social and dimensional comparisons for ability self-concept and subjective task value (STV) in secondary school and university major choice. We used two German longitudinal data sets from different cohorts with data collection in 12th grade and 2 years after high school graduation (Study 1: N = 2,207, Study 2: N = 1,710). Dimensional and social comparisons predicted students' self-concept and domain-specific STV in school: Individual achievement was positively related to ability self-concept and STV in the corresponding domain and negatively related in the noncorresponding domain. School-level mean achievement was negatively related to ability self-concept and STV in the corresponding domain. Dimensional comparisons were directly related to university major choice, social comparisons were only indirectly related. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Schmidt, Andrea; Dirk, Judith; Neubauer, A. B.; Schmiedek, Florian
Title: Evaluating sociometer theory in children's everyday lives. Inclusion, but not exclusion by peers at school is related to within-day change in self-esteem
In: European Journal of Personality, 35 (2021) 5, S. 736-753
DOI: 10.1177/0890207020962328
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-236877
URL: https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23687/pdf/EJP_2021_5_Schmidt_et_al_Evaluating_sociometer_theory_A.pdf
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Selbstwertgefühl; Soziale Anerkennung; Soziale Integration; Soziale Ausgrenzung; Einflussfaktor; Schule; Peer Group; Selbstbeurteilung; Soziometrie; Theorie; Längsschnittstudie; Deutschland
Abstract: Sociometer theory proposes that a person's self-esteem is a permanent monitor of perceived social inclusion and exclusion in a given situation. Despite this within-person perspective, respective research in children's everyday lives is lacking. In three intensive longitudinal studies, we examined whether children's self-esteem was associated with social inclusion and exclusion by peers at school. Based on sociometer theory, we expected social inclusion to positively predict self-esteem and social exclusion to negatively predict self-esteem on within- and between-person levels. Children aged 9-12 years reported state self-esteem twice per day (morning and evening) and social inclusion and exclusion once per day for two (Study 1) and four weeks (Studies 2-3). Consistently across studies, we found that social inclusion positively predicted evening self-esteem on within- and between-person levels. By contrast, social exclusion was not associated with evening self-esteem on the within-person level. On the between-person level, social exclusion was negatively linked to evening self-esteem only in Study 1. Multilevel latent change score models revealed that children's self-esteem changed from mornings (before school) to evenings (after school) depending on their perceived daily social inclusion, but not exclusion. The findings are discussed in light of sociometer theory and the bad-is-stronger-than-good phenomenon.
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Theobald, Maria; Bellhäuser, Henrik; Imhof, Margarete
Title: Deadlines don't prevent cramming. Course instruction and individual differences predict learning strategy use and exam performance
In: Learning and Individual Differences, 87 (2021) , S. 101994
DOI: 10.1016/j.lindif.2021.101994
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608021000315?via%3Dihub
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Hochschulunterricht; Arbeitsanleitung; Student; Lernmethode; Individueller Unterschied; Studienleistung; Logdatei; Analyse; Quasi-Experiment; Deutschland
Abstract: The goal of the present study was to investigate how course instruction and individual differences in general academic competences and conscientiousness relate to students' learning strategy use and exam performance. The sample comprised two cohorts of university students who attended a lecture on the same topic, but with varying course instruction: In the blended course (N = 238), the teacher applied deadlines for self-testing and offered regular in-class meetings to encourage distributed practice over the semester. In the online course, students studied independently without regular meetings, nor deadlines (N = 200). Learning strategies were measured objectively using behavioral log-file data. Students in the blended course used fewer self-tests than online students which was associated with poor exam performance. Academic competences (high school GPA) positively predicted exam performance via more distributed practice and self-testing. Conscientiousness was related to more distributed practice which was associated with better exam performance. Results revealed that (voluntary) in-class meeting and deadlines did not prevent cramming. Especially less conscientious students with lower general academic competences need further support in applying efficient learning strategies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Wolf, Kristin; Maurer, Christina; Kunter, Mareike
Title: I don't really belong here. Examining sense of belonging in immigrant and nonimmigrant teacher students
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53 (2021) 1/2, S. 1-14
DOI: 10.1026/0049-8637/a000233
URL: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/0049-8637/a000233
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language: Englisch
Keywords: Lehramtsstudent; Migrationshintergrund; Soziale Beziehung; Gemeinschaft; Studienabbruch; Hochschulbildung; Lehrerausbildung; Studienfach; Universität; Student; Befragung; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract: Die vorliegende Studie untersucht die Bedeutung des Zugehörigkeitsgefühls von Lehramtsstudierenden für deren Studienabbruchintention mit besonderer Berücksichtigung von Studierenden mit Migrationshintergrund. Es wurden 925 deutsche Lehramtsstudierende zu zwei Messzeitpunkten befragt. Die Ergebnisse bestätigen die Bedeutung des Zugehörigkeitsgefühls für die Studienabbruchintention von Lehramtsstudierenden. Strukturgleichungsmodelle zeigen, dass Studierende mit Migrationshintergrund ein geringeres Zugehörigkeitsgefühl und höhere Studienabbruchintention berichten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): The present study investigates the role of sense of belonging on dropout intention in teacher education with a special focus on immigrant teacher students. We present data from a survey of 925 German teacher students using two times of measurement. The results confirm the significance of sense of belonging for the dropout rate among students in teacher education and support our hypotheses that immigrant students show a lower sense of belonging and higher dropout intentions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Horn, Florian; Schiffner, Daniel; Krömker, Detlef
Title: Akzeptanz der Nutzung von automatisiertem Assessment im Rahmen einer virtuellen Vorlesung
In: Greubel, André; Strickroth, Sven; Striewe, Michael (Hrsg.): Proceedings of the Fifth Workshop "Automatische Bewertung von Programmieraufgaben" (ABP 2021), virtual event, October 28-29, 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2021 , S. 28-29
DOI: 10.18420/abp2021-4
URL: https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/37542
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch; Deutsch
Keywords: Computerunterstützter Unterricht; Digitalisierung; Computerprogramm; Leistungsbeurteilung; Studierender; Erfahrung; Fragebogen; Programmierung; Aufgabe
Abstract: Durch die Umstellung auf virtuelle Lehre findet auch die Verwendung von automatischen Tools zur Bewertung von Programmieraufgaben immer mehr den Einzug in die Lehre. Im Rahmen einer solchen virtuellen Vorlesung wurde eine Bewertung durch die Studierenden vorgenommen, um daraus Erkenntnisse für die zukünftige Einbettung in der Lehre zu ziehen. Die Vorlesung zielt dabei auf höhere Semester des Bachelorstudiengangs ab und nutzt dabei Vorerfahrungen der Studierenden. Insgesamt wurde Feedback von 47 Studierende durch einen Fragebogen erhoben, und daraus Rückschlüsse auf die Qualität und Einsetzbarkeit von Unit-Tests gezogen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung