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PISA Plus 2012-2013. Kompetenzentwicklung im Verlauf eines Schuljahres
Reiss, Kristina; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf; Stanat, Petra (Hrsg.)
Compilation Book
| Wiesbaden: Springer VS | 2017
37727 Endnote
Editor(s)
Reiss, Kristina; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf; Stanat, Petra
Title:
PISA Plus 2012-2013. Kompetenzentwicklung im Verlauf eines Schuljahres
Published:
Wiesbaden: Springer VS, 2017 (Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Schülerleistung; Kompetenz; Entwicklung; Veränderung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Mathematische Kompetenz; Schüler; Befragung; Sitzen bleiben; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Zusammensetzung; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Lesekompetenz; Kognitive Kompetenz; Schülerleistungstest; Skalierung; Längsschnittuntersuchung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Deutschland
Abstract:
In diesem Sonderheft der 'Zeitschrift für Erziehungswissenschaft' werden in einer Follow up-Studie Aussagen über Lernfortschritte vom Ende der neunten bis zum Ende der zehnten Klassenstufe getroffen. Besonders interessant sind die Möglichkeiten einer Erhebung über zwei Messzeitpunkte, die die Prüfung von Vermutungen zu Einflussfaktoren zur Kompetenzentwicklung erlaubt. Die Studie wurde vom Zentrum für internationale Bildungsvergleichsstudien (ZIB) und dessen drei Trägereinrichtungen - TUM School of Education, DIPF und IPN - in Zusammenarbeit mit dem IQB Berlin durchgeführt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Capturing context-related change in emotional dynamics via fixed moderated time series analysis
Adolf, Janne K.; Voelkle, Manuel C.; Brose, Annette; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Multivariate Behavioral Research | 2017
37830 Endnote
Author(s):
Adolf, Janne K.; Voelkle, Manuel C.; Brose, Annette; Schmiedek, Florian
Title:
Capturing context-related change in emotional dynamics via fixed moderated time series analysis
In:
Multivariate Behavioral Research, 52 (2017) 4, S. 499-531
DOI:
10.1080/00273171.2017.1321978
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192052
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19205/pdf/MBR_2017_4_Adolf_et_al_Capturing_context-related_change_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einflussfaktor; Emotionaler Zustand; Heterogenität; Messung; Modell; Motivation; Selbstregulation; Stress; Strukturgleichungsmodell; Tagesablauf; Umwelteinfluss; Veränderung
Abstract:
Much of recent affect research relies on intensive longitudinal studies to assess daily emotional experiences. The resulting data are analyzed with dynamic models to capture regulatory processes involved in emotional functioning. Daily contexts, however, are commonly ignored. This may not only result in biased parameter estimates and wrong conclusions, but also ignores the opportunity to investigate contextual effects on emotional dynamics. With fixed moderated time series analysis, we present an approach that resolves this problem by estimating context-dependent change in dynamic parameters in single-subject time series models. The approach examines parameter changes of known shape and thus addresses the problem of observed intra-individual heterogeneity (e.g., changes in emotional dynamics due to observed changes in daily stress). In comparison to existing approaches to unobserved heterogeneity, model estimation is facilitated and different forms of change can readily be accommodated. We demonstrate the approach's viability given relatively short time series by means of a simulation study. In addition, we present an empirical application, targeting the joint dynamics of affect and stress and how these co-vary with daily events. We discuss potentials and limitations of the approach and close with an outlook on the broader implications for understanding emotional adaption and development.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The effects of teachers' reference norm orientations on students' implicit theories and academic […]
Dickhäuser, Oliver; Janke, Stefan; Praetorius, Anna-Katharina; Dresel, Markus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2017
36693 Endnote
Author(s):
Dickhäuser, Oliver; Janke, Stefan; Praetorius, Anna-Katharina; Dresel, Markus
Title:
The effects of teachers' reference norm orientations on students' implicit theories and academic self-concepts
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31 (2017) 3/4, S. 205-219
DOI:
10.1024/1010-0652/a000208
URL:
http://econtent.hogrefe.com/doi/full/10.1024/1010-0652/a000208
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Lehrer; Leistungsbeurteilung; Vergleich; Orientierung; Wirkung; Schüler; Motivation; Überzeugung; Selbstkonzept; Fähigkeit; Theorie; Veränderung; Mathematikunterricht; Gymnasium; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung
Abstract:
Lehrkräfte unterscheiden sich in dem Ausmaß, in dem sie temporale Vergleiche (temporale Bezugsnormorientierung, TO) oder soziale Vergleiche (soziale Bezugsnormorientierung, SO) bevorzugen, wenn sie Schülerleistungen bewerten. Eine TO soll dabei förderlich für die Entwicklung günstiger motivationaler Überzeugungen von Schülerinnen und Schülern sein. Wir nutzen Daten aus einer Längsschnittstichprobe im Fach Mathematik mit 1641 Gymnasialschülern/-schülerinnen aus 69 Klassen, die sich über die fünfte und sechste Jahrgangsstufe erstreckte. Selbstkonzepte und die implizite Theorie von Fähigkeiten als veränderbar der Schüler/-innen wurden zu jedem Messzeitpunkt erfasst, TO und SO wurden anhand aggregierter Schülerratings erfasst. Wachstumskurvenmodelle zeigten eine Verschlechterung der Selbstkonzepte und impliziten Fähigkeitstheorien. Die bei dieser Entwicklung zu beobachtenden Inter-Klassen-Unterschiede standen mit der Bezugsnorm-Orientierung im Zusammenhang: Eine TO ging mit geringeren, eine SO mit stärkeren Verschlechterungen der beiden motivationalen Überzeugungen einher. Wie erwartet waren die negativen Effekte der SO auf das Selbstkonzept bei Leistungsschwächeren verstärkt. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Teachers differ in their tendency to prefer temporal comparisons (temporal reference norm orientation, TO) and social comparisons (social reference norm orientation, SO) when judging students' achievements. A TO was postulated to enhance students' motivational beliefs. We used a longitudinal sample of 1641 students (69 mathematics classes) from comprehensive secondary schools (Gymnasium) across grades 5 and 6 to test this hypothesis. Students' mathematical self-concepts and their implicit theory of math ability as incremental were assessed at each point of measurement. Their math teachers' TO and SO were assessed using aggregated students' ratings. Growth curve modeling showed a decline in students' self-concepts and their implicit theory. Between-class differences in the amount of decline were associated with teachers' reference norm orientations: TO was associated with a decelerated decline in students' self-concepts and implicit theory, SO with an accelerated decline. The SO effects on students' self-concept were more pronounced given lower students' achievement. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Variability in children's working memory is coupled with perceived disturbance. An ambulatory […]
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Research in Human Development | 2017
37726 Endnote
Author(s):
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Title:
Variability in children's working memory is coupled with perceived disturbance. An ambulatory assessment study in the school and out-of-school context
In:
Research in Human Development, 14 (2017) 3, S. 200-218
DOI:
10.1080/15427609.2017.1340051
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kind; Kognitive Prozesse; Leistung; Arbeitsgedächtnis; Lärm; Beeinflussung; Wahrnehmung; Veränderung; Schule; Freizeit; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Smartphone; Aufgabe; Messung; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung
Abstract:
The detrimental effect of noise on cognitive performance particularly for younger children has been repeatedly demonstrated in numerous experimental and few field studies. We examined whether children's daily working memory (WM) performance is affected by daily perceived disturbance in the school and out-of-school context. In an ambulatory assessment study, 110 third and fourth grade students completed WM tasks and reported on their perceived disturbance on smartphones three times daily in and out of school for four weeks. Disturbance varied systematically within children and increased levels of disturbance were associated with decreased WM performance, independent of context. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Frey, Andreas
Journal Article
| In: Computers in Human Behavior | 2017
37464 Endnote
Author(s):
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Frey, Andreas
Title:
Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items
In:
Computers in Human Behavior, 76 (2017) , S. 683-692
DOI:
10.1016/j.chb.2017.02.020
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-176056
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/17605/pdf/Engelhardt_et_al._2017_ManuscriptAccepted_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Leistungstest; Leistungsmessung; Medienkompetenz; Computerunterstütztes Verfahren; Validität; Testaufgabe; Testkonstruktion; Anpassung; Strategie; Veränderung; Testmethodik; Testtheorie
Abstract (english):
Computer-based assessments open up new possibilities to measure constructs in authentic settings. They are especially promising to measure 21st century skills, as for instance information and communication technologies (ICT) skills. Items tapping such constructs may be diverse regarding design principles and content and thus form a heterogeneous item set. Existing validation approaches, as the construct representation approach by Embretson (1983), however, require homogenous item sets in the sense that a particular task characteristic can be applied to all items. To apply this validation rational also for heterogeneous item sets, two experimental approaches are proposed based on the idea to create variants of items by systematically manipulating task characteristics. The change-approach investigates whether the manipulation affects construct-related demands and the eliminate-approach whether the test score represents the targeted skill dimension. Both approaches were applied within an empirical study (N = 983) using heterogeneous items from an ICT skills test. The results show how changes of ICT-specific task characteristics influenced item difficulty without changing the represented construct. Additionally, eliminating the intended skill dimension led to easier items and changed the construct partly. Overall, the suggested experimental approaches provide a useful validation tool for 21st century skills assessed by heterogeneous items. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Der Einfluss kognitiver Basisfertigkeiten auf die Änderung der in PISA gemessenen Lesekompetenz
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver; Nagy, Gabriel
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft | 2017
37370 Endnote
Author(s):
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver; Nagy, Gabriel
Title:
Der Einfluss kognitiver Basisfertigkeiten auf die Änderung der in PISA gemessenen Lesekompetenz
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33 (2017) , S. 205-228
DOI:
10.1007/s11618-017-0748-0
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Jugendlicher; Lesekompetenz; Leseverstehen; Lesefertigkeit; Kognitive Prozesse; Entwicklung; Arbeitsgedächtnis; Schülerleistung; Veränderung; Datenanalyse; PISA <Programme for International Student Assessment>; Begleituntersuchung
Abstract:
Die Studie untersucht Zusammenhänge zwischen dem Leseverständnis und basalen Prozessen des Leseverstehens auf Wort- und Satzebene sowie des Arbeitsgedächtnisses 15-jähriger Jugendlicher. Es wurde den Fragen nachgegangen, ob Unterschiede in der Effizienz der betrachteten Teilkomponenten zum einen die Lesekompetenz selbst, zum anderen Veränderungen in der Lesekompetenz nach einem Jahr erklären können. Die Studie basiert auf den Leseleistungsdaten des Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 sowie einer längsschnittlichen Nacherhebung in 2013 (PISA Plus). In einer nationalen Begleitstudie 2012 wurden zusätzlich Fähigkeiten zur Worterkennung, semantischen Integration und des Arbeitsgedächtnisses erfasst. Die Ergebnisse zeigen, dass das Leseverständnis in 2012 durch die untersuchten kognitiven Basisfähigkeiten vorhergesagt wurde. Obwohl sich das Leseverständnis nach einem Jahr verbesserte, ließ sich diese Veränderung weder durch basale Lesefähigkeiten der Worterkennung und semantischen Integration noch durch Arbeitsgedächtnisprozesse erklären. Theoretische und praktische Implikationen werden kritisch diskutiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Der Fall der Abstiegsangst, oder: Die mittlere Mittelschicht als sensibles Zentrum der […]
Lengfeld, Holger; Ordemann, Jessica
Journal Article
| In: Zeitschrift für Soziologie | 2017
37502 Endnote
Author(s):
Lengfeld, Holger; Ordemann, Jessica
Title:
Der Fall der Abstiegsangst, oder: Die mittlere Mittelschicht als sensibles Zentrum der Gesellschaft. Eine Trendanalyse 1984 - 2014
In:
Zeitschrift für Soziologie, 46 (2017) 3, S. 167-184
DOI:
10.1515/zfsoz-2017-1010
URL:
https://www.degruyter.com/view/j/zfsoz.2017.46.issue-3/issue-files/zfsoz.2017.46.issue-3.xml
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Soziale Schicht; Sozioökonomische Lage; Sozialer Status; Arbeitslosigkeit; Arbeitsmarkt; Veränderung; Angst; Bildungsabschluss; Einflussfaktor; Vergleich; Panel; Längsschnittuntersuchung; Multivariate Analyse; Deutschland
Abstract:
Neueren Studien zufolge hat in der deutschen Mittelschicht die Angst vor dem sozialen Abstieg, d.h. vor dem Verlust des sozioökonomischen Status, in den 1990er und 2000er Jahren zugenommen. Auf der Basis einer berufsbezogenen Konzeption analysieren wir den Verlauf der Abstiegsangst im Schichtvergleich über einen langen, von 1984 bis 2014 reichenden Zeitraum. Dazu verwenden wir Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) von maximal 49,102 Erwerbstätigen, für die 286,049 Beobachtungen vorliegen. Mit deskriptiven Trendanalysen und random effects ordered probit-Regressionen mit anschließenden marginsplot zeigen wir, dass die empfundene Unsicherheit von Beginn des Beobachtungszeitraums bis 2005 in allen Schichten angestiegen ist, wobei der Anstieg in der mittleren Mitte am stärksten war. Für 2006 bis 2014 beobachten wir dagegen einen starken Rückgang der Statusverunsicherung in allen Schichten. Trotz der Wirtschaftskrise 2009 war das Ausmaß der Sorgen am Ende des Beobachtungszeitraums 2014 in fast allen Schichten auf dem niedrigen Niveau von 1991. Dabei sank das Ausmaß der Sorgen in der mittleren Mittelschicht im Schichtvergleich am stärksten ab. Wir fassen unsere Ergebnisse in der These der mittleren Mittelschicht als das sensible Zentrum der Gesellschaft zusammen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Many studies have shown that in recent years, the fear of falling has increased in the German middle class. In this paper, it will be investigated how these worries have developed over an extended period of 30 years. A longitudinal analysis will be carried out using data gathered from the German Socio-Economic Panel (SOEP) between the years 1984 and 2014. We analyze fears of job loss indicating the fear of falling from a maximum of 49,102 people in work (comprising 286,049 observations). The descriptive trend analyses and random effects ordered probit-regressions followed by a marginsplot reveal that from the beginning of the observation period up to the year 2005, the fear of job loss had risen in all social classes, but was at its strongest for the central middle class. For the period between 2006 and 2014, however, the fear of falling reduced significantly in all classes. Despite the European economic crisis in 2009, the level of fears in almost all classes at the end of the observation period in 2014 was at the same low-point as in 1991. During this period the level of fear reduced at its greatest rate in the central middle class in comparison to all other classes. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Veränderungen der Lesekompetenz von der 9. zur 10. Klasse. Differenzielle Entwicklungen in […]
Nagy, Gabriel; Retelsdorf, Jan; Goldhammer, Frank; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft | 2017
37702 Endnote
Author(s):
Nagy, Gabriel; Retelsdorf, Jan; Goldhammer, Frank; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver
Title:
Veränderungen der Lesekompetenz von der 9. zur 10. Klasse. Differenzielle Entwicklungen in Abhängigkeit der Schulform, des Geschlechts und des soziodemografischen Hintergrunds?
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33 (2017) , S. 177-203
DOI:
10.1007/s11618-017-0747-1
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Lesekompetenz; Schülerleistung; Entwicklung; Veränderung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Sekundarstufe I; Schulform; Geschlecht; Migrationshintergrund; Sozioökonomische Lage; Schülerleistungstest; Datenanalyse; Item-Response-Theory; PISA <Programme for International Student Assessment>; Längsschnittuntersuchung; Deutschland
Abstract:
Im vorliegenden Beitrag wurde die Entwicklung der Lesekompetenz im letzten Abschnitt der Sekundarstufe I (Klassenstufen 9 bis 10) untersucht. Neben der Veränderung der Testleistungen in der Gesamtpopulation wurden die Assoziationen ausgewählter institutioneller (Schulform), familiärer (Zuwanderungshintergrund und sozioökonomischer familiärer Status) und individueller Merkmale (Geschlecht) mit der Leistungsentwicklung erfasst. In Übereinstimmung mit aktuellen Studien, die eine abflachende Entwicklung der Leseleistung in späteren Phasen der Beschulung zeigen, konnten wir keinen Leistungszuwachs in der Gesamtstichprobe feststellen. Ebenso fanden sich keine belastbaren Hinweise dafür, dass die betrachteten Erklärungsvariablen mit der Kompetenzentwicklung assoziiert sind. Die Auswertungen lieferten jedoch deutliche Indizien dafür, dass die schülerseitige Persistenz der Testbearbeitung, die mittels Positionseffekten erfasst wurde, sich systematisch in Abhängigkeit der Hintergrundvariablen veränderte, wobei stärkere Abnahmen der Bearbeitungspersistenz an nichtgymnasialen Schulformen, bei Jungen, und Schülerinnen und Schülern aus sozioökonomisch schlechter gestellten Familien festgestellt wurden. Die Nichtberücksichtigung des Testbearbeitungsverhaltens führte zu "Scheineffekten" der Erklärungsvariablen Schulform und Geschlecht, die sich bei einer genaueren Betrachtung jedoch nicht auf den realen Kompetenzzuwachs bezogen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Reactivity effects in video-based classroom research. An investigation using teacher and student […]
Praetorius, Anna-Katharina; McIntyre, Nora; Klassen, Robert M.
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft | 2017
36694 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; McIntyre, Nora; Klassen, Robert M.
Title:
Reactivity effects in video-based classroom research. An investigation using teacher and student questionnaires as well as teacher eye-tracking
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 32 (2017) , S. 49-74
DOI:
10.1007/s11618-017-0729-3
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
England; Unterrichtsforschung; Videoaufzeichnung; Unterrichtsbeobachtung; Wirkung; Veränderung; Bewertung; Schüler; Lehrer; Fragebogen; Datenanalyse; Sehen; Bewegung <Motorische>; Messung; Empirische Untersuchung
Abstract:
One prominent problem of conducting observational assessments of teaching quality is the possibility of reactivity effects. To date, the issue of reactivity has received limited empirical attention. The present study, therefore, investigated reactivity in 447 students from 24 classes as well as their 12 teachers. We compared reactivity during lessons that were video-recorded with those that were not: according to t‑test analyses of teacher ratings and MIMIC analyses of student ratings, no significant differences emerged in teaching quality or teaching practices. Significant differences were found in teacher and student emotions, as well as in student cognition and behavior. Supplementary eye-tracking analyses indicated reactivity depleted after 1 min 20 s. The results are discussed with respect to their relevance for future video studies on classroom instruction. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule
Journal Article
| In: Journal of Personality | 2017
36804 Endnote
Author(s):
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule
Title:
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
In:
Journal of Personality, 85 (2017) 4, S. 454-463
DOI:
10.1111/jopy.12252
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-176691
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/17669/pdf/Schmiedek_2017_long-term_JoP_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Gedächtnis; Training; Kognitive Entwicklung; Wirkung; Persönlichkeitsentwicklung; Persönlichkeitsmerkmal; Veränderung; Junger Erwachsener; Alter Mensch; Aufmerksamkeit; Reaktion; Dauer; Erkenntnis; Arbeitsgedächtnis; Leistungsfähigkeit; Leistungstest; Altersgruppe; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Längsschnittuntersuchung
Abstract:
Previous research found that cognitive training increases the Big Five personality trait openness to experience during and some weeks after the intervention. The present study investigated whether long-term changes happen in openness to experience and other personality traits after an extensive cognitive training of memory and perceptual speed. Method: Intervention group consisted of 204 adults (20-31 years and 65-80 years, 50% female), who received daily one-hour cognitive training sessions for about 100 days. The control group consisted of 86 adults (21-29 years and 65-82 years, 51% female), who received no cognitive training. All participants answered the NEO Five-Factor Inventory before and two years after the cognitive training. Latent change models were applied that controlled for age group (young vs. old) and gender. In the long-run the cognitive training did not affect changes in any facet of openness to experience. This was true for young and old participants as well as for men and women. Instead, the cognitive training lowered the general increase of conscientiousness. Conclusion: Even an extensive cognitive training on memory and perceptual speed does not serve as a sufficient intervention for enduring changes in openness to experiences or one of its facets. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
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