Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Interesse")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
66
items matching your search terms.
Show all details
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' […]
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2019
38172 Endnote
Author(s):
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Title:
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' self-efficacy
In:
Learning and Instruction, 60 (2019) , S. 154-165
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2018.01.004
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475217302189?via%3Dihub
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Hessen; Deutschland; Mathematikunterricht; Schülerleistung; Leistungsbeurteilung; Feedback; Wirkung; Interesse; Lernerfolg; Selbstwirksamkeit; Schüler; Wahrnehmung; Schuljahr 09; Realschule; Lernprozess; Lernziel; Lernstrategie; Leistungstest
Abstract (english):
Although formative assessment is regarded as a promising way to improve teaching and learning, there is considerable need for research on precisely how it influences student learning. In this study we developed and implemented a formative assessment intervention for mathematics instruction and investigated whether it had effects on students' interest and achievement directly and via students' perception of the usefulness of the feedback and their self-efficacy. We conducted a cluster randomized field trial with pretest and posttest. The 26 participating classes were randomly assigned to a control group or the intervention group. Results of path analyses indicate that feedback was perceived as more useful in the formative assessment condition, self-efficacy was greater, and interest tended to increase; learning progress did not differ between the groups. The assumed indirect effects were partly confirmed: formative assessment showed an indirect effect on interest via its perceived usefulness. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
60 Jahre Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen. Meilensteine einer internationalen, […]
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Report Psychologie | 2019
39660 Endnote
Author(s):
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Title:
60 Jahre Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen. Meilensteine einer internationalen, europäischen und nationalen Interessenvertretung
In:
Report Psychologie, 44 (2019) 11/12, S. 30-32
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-189629
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18962/pdf/Bruecher-Albers_Hasselhorn_2019_60_Jahre_Foederation_A.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Zeitungsartikel
Language:
Deutsch
Keywords:
Psychologie; Psychologe; Berufsverband; Vereinigung; Interessengemeinschaft; Struktur; Wirksamkeit; Deutschland; Europa; Welt
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen hinsichtlich motivationaler Merkmale von Schülerinnen und […]
Praetorius, Anna-Katharina; Südkamp, Anna
Book Chapter
| Aus: Gaspard, Hanna; Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Diagnostik und Förderung von Motivation und Volition | Göttingen: Hogrefe | 2019
39373 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Südkamp, Anna
Title:
Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen hinsichtlich motivationaler Merkmale von Schülerinnen und Schülern
In:
Gaspard, Hanna; Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Diagnostik und Förderung von Motivation und Volition, Göttingen: Hogrefe, 2019 (Tests und Trends in der pädagogisch-psychologischen Diagnostik, 17), S. 35-49
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Lehrer; Diagnostik; Kompetenz; Schüler; Motivation; Selbstkonzept; Interesse; Lernmotivation; Lernziel; Lehrerurteil; Bewertung; Wirkung; Förderung; Forschungsstand
Abstract:
Unterricht sollte idealerweise an die Lernvoraussetzungen der Schülerinnen und Schüler angepasst sein, sollte diese also weder über- noch unterfordern und dabei auch deren motivationale Merkmale wie z.B. ihr Interesse berücksichtigen. Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über den aktuellen Forschungsstand hinsichtlich der diagnostischen Kompetenz von Lehrpersonen bezüglich motivationaler Merkmale von Lernenden. Dazu wird zunächst der Begriff diagnostische Kompetenz geklärt und eine Übersicht über die Operationalisierung derselben gegeben sowie diese kritisch reflektiert. Nach einer Darstellung von Forschungsbefunden dazu, wie akkurat Lehrpersonen motivationale Merkmale von Schülerinnen und Schülern diagnostizieren sowie dazu, wodurch akkuratere Urteile bedingt sind, gehen wir darauf ein, welche Wirkungen diese Urteile nach sich ziehen. Der Beitrag schließt mit einer Übersicht zu Fördermöglichkeiten diagnostischer Fähigkeiten. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Kooperationsbereit oder Innovationsgegner? Schulleiterprofile im Kontext der Implementation von […]
Böse, Susanne; Neumann, Marko; Becker, Michael; Maaz, Kai; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2018
38568 Endnote
Author(s):
Böse, Susanne; Neumann, Marko; Becker, Michael; Maaz, Kai; Baumert, Jürgen
Title:
Kooperationsbereit oder Innovationsgegner? Schulleiterprofile im Kontext der Implementation von Schulreformen
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21 (2018) 6, S. 1157-1186
DOI:
10.1007/s11618-018-0826-y
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-166279
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-166279
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulreform; Schulsystem; Struktur; Innovation; Implementierung; Schulleitung; Veränderung; Verhalten; Motivation; Interesse; Kooperation; Schulform; Schulleiter; Befragung; Fragebogen; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Begleituntersuchung; Berlin
Abstract:
Die Frage nach der Implementation von large-scale-Reformen spielte bzw. spielt sowohl in der Vergangenheit als auch in den aktuellen Debatten um Strukturveränderungen und Qualitätsoffensiven im Bildungssystem eine entscheidende Rolle. Bei der Umsetzung dieser Reformen richtet sich der Blick in besonderem Maße auf die einzelne Schule und damit vor allem auf die Schulleitung, die gerade in Reformprozessen eine Schlüsselrolle einnimmt. Im vorliegenden Beitrag wurde der Stages of Concern-Fragebogen (SoCQ, vgl. Hall und Hord 2011), der den Grad der Auseinandersetzung beteiligter Akteure mit einer Innovation phasen- bzw. stufenweise erfassen soll, jedoch in jüngerer Zeit zunehmend auch zur Bildung von unterschiedlichen Profilen bzw. Typen der Auseinandersetzung mit Reformen verwendet wird, im Rahmen einer umfassenden Schulstrukturreform in Berlin eingesetzt. Auf Basis der Angaben von N = 196 Schulleiterinnen und Schulleitern konnten mithilfe latenter Profilanalysen fünf Profile der Auseinandersetzung identifiziert werden, die insgesamt darauf hindeuten, dass der Großteil der Schulleiterinnen und Schulleiter bereit ist, die Reform umzusetzen und zu ihrer weiteren Optimierung beizutragen. Nur eine kleine Gruppe zeigte sich skeptisch gegenüber der Schulreform. Die Zusammensetzung der Profile variierte in Abhängigkeit der weiterführenden Schulform. Auch bezogen auf das Geschlecht und die Berufserfahrung der Schulleiterinnen und Schulleiter deuteten sich Unterschiede in der Profilzusammensetzung an. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The issue of implementing large-scale reforms has played an important role both in the past as well as in current debates on structural changes and quality measures in education. When putting reforms into practice, individual schools and their leaders, who take a key role in reform processes, are focused. In the context of a comprehensive school reform in Berlin, this contribution presents an implementation of the Stages of Concern Questionnaire (SoCQ, Hall and Hord 2011), which intends to assess the degree of participants' engagement with innovations in a phased respectively stepwise approach. Recently, the SoCQ questionnaire has been used to build different profiles or types of engagement in reform. Based on N = 196 school leaders, latent profile analyses thus served to identify five types of profiles. Altogether, they indicate that the majority of school leaders are ready to implement the reform and contribute to its optimization. A rather small group remained skeptical with regard to the school reform. With respect to individual leadership characteristics, differences in profile composition could be found for gender, school type, and professional experience. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Effectiveness of a "grass roots" statewide enrichment program for gifted elementary school children
Golle, Jessika; Zettler, Ingo; Rose, Norman; Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus; […]
Journal Article
| In: Journal of Research on Educational Effectiveness | 2018
38134 Endnote
Author(s):
Golle, Jessika; Zettler, Ingo; Rose, Norman; Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus; Nagengast, Benjamin
Title:
Effectiveness of a "grass roots" statewide enrichment program for gifted elementary school children
In:
Journal of Research on Educational Effectiveness, 11 (2018) 3, S. 375-408
DOI:
10.1080/19345747.2017.1402396
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Baden-Württemberg; Deutschland; Grundschüler; Begabtenförderung; Bildungsprogramm; Effektivität; Wirkung; Kognitive Kompetenz; Schülerleistung; Interesse; Kreativität; Neugier; Selbstregulation; Selbstkonzept; Soziale Kompetenz; Schüler; Schuljahr 03; Vergleich; Test; Fragebogen; Empirische Untersuchung
Abstract:
Enrichment programs provide learning opportunities for a broader or deeper examination of curricular or extracurricular topics and are popular in gifted education. Herein, we investigated the effectiveness of a statewide extracurricular enrichment program for gifted elementary school children in Germany. The program implemented a "grass roots" strategy by which local units developed and offered the enrichment courses, which spanned a broad array of topics. The courses targeted different outcomes, including students' cognitive abilities, school achievement, interests, creativity, self-control, self-concept, and social competencies. We compared third-grade students attending the enrichment program (N =423) with nonattending third-grade students (N = 2,328) by means of a propensity score analysis. Specifically, we controlled for potential selection effects and estimated the average causal effect of the enrichment program for children attending the program. The findings revealed positive program effects on academic achievement but not on the other targeted outcomes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The role of family characteristics for students' academic outcomes: A person-centered approach
Häfner, Isabelle; Flunger, Barbara; Dicke, Anna-Lena; Gaspard, Hanna; Brisson, Brigitte M.; […]
Journal Article
| In: Child Development | 2018
37975 Endnote
Author(s):
Häfner, Isabelle; Flunger, Barbara; Dicke, Anna-Lena; Gaspard, Hanna; Brisson, Brigitte M.; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich
Title:
The role of family characteristics for students' academic outcomes: A person-centered approach
In:
Child Development, 89 (2018) 4, S. 1405-1422
DOI:
10.1111/cdev.12809
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cdev.12809
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Familie; Typologie; Eltern; Einflussfaktor; Lernerfolg; Schüler; Gymnasium; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Kind-Eltern-Beziehung; Unterstützung; Selbstkonzept; Interesse; Motivation; Verhalten; Überzeugung; Wahrnehmung; Mathematische Kompetenz; Schulnoten; Schülerleistung; Leistungstest; Hausaufgabenhilfe; Zeit; Befragung; Strukturgleichungsmodell; Latent-Class-Analyse; Baden-Württemberg; Deutschland
Abstract (english):
Using data from 1,571 ninth-grade students (Mage = 14.62) from 82 academic track schools in Germany and their predominantly Caucasian middle-class parents, configurations of different family characteristics reported by parents were investigated. Latent profile analyses considering academic involvement, family interest, parents' self-concept, child's need for support, and parents' time and energy identified average, indifferent, motivated and engaged, motivated and disengaged, and involved families. Cross-sectional and longitudinal associations with students' motivational (self-concept, effort, and interest) and achievement outcomes (achievement test and grades) in math were analyzed. Students from families classified as motivated and disengaged showed higher initial levels motivation and achievement. Over 5 months, these students also showed an increase in self-concept and higher achievement than students from other family types. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Profiling sympathetic arousal in a physics course: How active are students?
Pijeira-Díaz, Héctor J.; Drachsler, Hendrik; Kirschner, P. A.; Järvelä, S.
Journal Article
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2018
38387 Endnote
Author(s):
Pijeira-Díaz, Héctor J.; Drachsler, Hendrik; Kirschner, P. A.; Järvelä, S.
Title:
Profiling sympathetic arousal in a physics course: How active are students?
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 34 (2018) 4, S. 397-408
DOI:
10.1111/jcal.12271
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-161603
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/16160/pdf/Drachsler_Profiling_sympathetic_arousal_in_the_classroom_2018_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Lernprozess; Analyse; Finnland; Physikunterricht; Sekundarstufe II; Schüler; Interesse; Langeweile; Einflussfaktor; Lernerfolg; Messverfahren; Computerunterstütztes Verfahren; Psychophysiologie; Aktives Lernen; Aufmerksamkeit; Kognitive Prozesse; Emotion; Lernmotivation; Prüfung; Wirkung; Schulnoten
Abstract:
Low arousal states (especially boredom) have been shown to be more deleterious to learning than high arousal states, though the latter have received much more attention (e.g., test anxiety, confusion, and frustration). Aiming at profiling arousal in the classroom (how active students are) and examining how activation levels relate to achievement, we studied sympathetic arousal during two runs of an elective advanced physics course in a real classroom setting, including the course exam. Participants were high school students (N = 24) who were randomly selected from the course population. Arousal was indexed from electrodermal activity, measured unobtrusively via the Empatica E4 wristband. Low arousal was the level with the highest incidence (60% of the lesson on average) and longest persistence, lasting on average three times longer than medium arousal and two times longer than high arousal level occurrences. During the course exam, arousal was positively and highly correlated (r = .66) with achievement as measured by the students' grades. Implications for a need to focus more on addressing low arousal states in learning are discussed, together with potential applications for biofeedback, teacher intervention, and instructional design. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Implementation of formative assessment - effects of quality of programme delivery on students' […]
Pinger, Petra; Rakoczy, Katrin; Besser, Michael; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Assessment in Education | 2018
36450 Endnote
Author(s):
Pinger, Petra; Rakoczy, Katrin; Besser, Michael; Klieme, Eckhard
Title:
Implementation of formative assessment - effects of quality of programme delivery on students' mathematics achievement and interest
In:
Assessment in Education, 25 (2018) 2, S. 160-182
DOI:
10.1080/0969594X.2016.1170665
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2016.1170665
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Regressionsanalyse; Hessen; Deutschland; Schülerleistung; Leistungsbeurteilung; Mathematikunterricht; Feedback; Qualität; Implementierung; Wirkung; Interesse; Mathematische Kompetenz; Realschule; Mathematiklehrer; Schuljahr 09; Schüler; Einflussfaktor; Lernprozess; Lernerfolg; Mehrebenenanalyse
Abstract (english):
The aim of this study was to contribute to the understanding of the effectiveness of formative assessment interventions by analysing how the quality of programme delivery affects students' mathematics achievement and interest. Teachers (n = 17) implemented formative assessment in their ninth-grade mathematics classes and provided their students (n = 426) with written process-oriented feedback. Four feedback characteristics (number of feedback comments, specificity, feedback at self level, social reference norm) and two types of embedment of feedback in the instructional context (focus on feedback utilisation, focus on performance evaluation) were evaluated. Multilevel regression analyses revealed no significant effects of feedback characteristics on interest but negative effects of number of feedback comments and specificity on achievement in mathematics. Positive effects on mathematics achievement and interest were found when feedback was embedded in instruction and had emphasis on feedback utilisation. Students' interest also was affected positively when performance evaluation was stressed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Was können wir aus der Elternperspektive lernen? Befunde aus PISA 2015
Hertel, Silke; Jude, Nina
Journal Article
| In: Klasse leiten | 2018
38208 Endnote
Author(s):
Hertel, Silke; Jude, Nina
Title:
Was können wir aus der Elternperspektive lernen? Befunde aus PISA 2015
In:
Klasse leiten, (2018) 2, S. 34-36
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-170399
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-170399
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Eltern; Unterstützung; Förderung; Jugendlicher; Bildungsprozess; PISA <Programme for International Student Assessment>; Sekundarstufe I; Indikator; Einflussfaktor; Bildungserfolg; Sozioökonomische Lage; Migrationshintergrund; Interesse; Naturwissenschaften; Lernbedingungen; Fragebogenerhebung; Deutschland
Abstract:
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Perspektive von Eltern auf Schule bzw. ihre Beteiligungsmöglichkeiten sowie die Unterstützung ihres Kindes beim Lernen. Im Fokus stehen Fragen danach, ob und wie Eltern sich an der Schule ihres Kindes engagieren und wie sie die Qualität der Schule einschätzen.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
(Wie) wirkt formatives Assessment in Mathematik auf Leistung und Interesse von Lernenden?
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Book Chapter
| Aus: Kompetenzzentrum Schulpsychologie BW (Hrsg.): Psychosoziale Faktoren von Unterrichtsqualität | Stuttgart: Kompetenzzentrum Schulpsychologie Baden-Württemberg | 2018
38891 Endnote
Author(s):
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Title:
(Wie) wirkt formatives Assessment in Mathematik auf Leistung und Interesse von Lernenden?
In:
Kompetenzzentrum Schulpsychologie BW (Hrsg.): Psychosoziale Faktoren von Unterrichtsqualität, Stuttgart: Kompetenzzentrum Schulpsychologie Baden-Württemberg, 2018 (Infobrief Schulpsychologie BW, 18-1), S. 1-7
URL:
http://www.kompetenzzentrum-schulpsychologie-bw.de/site/pbs-bw-new/get/params_Dattachment/5419678/Rakoczy_InfobriefSchulpsychBW18-1.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sonstiges
Language:
Deutsch
Keywords:
Mathematikunterricht; Schüler; Leistungsbeurteilung; Feedback; Wirkung; Leistungssteigerung; Interesse; Selbstwirksamkeit; Intervention; Schuljahr 09; Leistungstest; Schülerleistung; Wahrnehmung; Projekt; Quasi-Experiment; Hessen; Deutschland
Abstract:
Sowohl Bildungsforscher/innen als auch Praktiker/innen sehen eine große Chance in Ansätzen des formativen Assessments. Obgleich seine Wirkung in zahlreichen Studien belegt werden konnte, bedarf es weiterer Klärung, wie die berichteten Erfolge erzielt werden können. Erst wenn klar ist, wie formatives Assessment aufgebaut sein sollte (siehe Abschnitt 2) und welche individuellen Wahrnehmungs- und Verarbeitungsprozesse der Lernenden die Wirkung zu erklären helfen (siehe Abschnitt 3), können Rückschlüsse auf die Unterrichtspraxis gezogen werden. Das von der Deutschen Forschungsgemeinschaft geförderte Projekt Conditions and Consequences of Classroom Assessment (Co2CA) beschäftigte sich in mehreren Teilstudien mit der Gestaltung und Wirkung von formativem Assessment im Unterrichtsfach Mathematik (für einen Überblick über das Projekt siehe Rakoczy, Klieme, Leiß & Blum, 2017). In Abschnitt 4 werden entsprechende Ergebnisse aus der Interventionsstudie des Projekts vorgestellt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
...
7
>
Show all
(66)