Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Staatsbürgerliche Erziehung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
17
items matching your search terms.
Show all details
Demokratieerziehung im Spiegel internationaler Organisationen
Abs, Hermann Josef
Book Chapter
| Aus: Haan, Gerhard de; Eikel, Angelika; Edelstein, Wolfgang (Hrsg.): Qualitätsrahmen Demokratiepädagogik: Demokratische Handlungskompetenz fördern - demokratische Schulqualität entwickeln. Heft 1, Grundlagen zur Demokratiepädagogik | Weinheim: Beltz | 2007
7229 Endnote
Author(s):
Abs, Hermann Josef
Title:
Demokratieerziehung im Spiegel internationaler Organisationen
In:
Haan, Gerhard de; Eikel, Angelika; Edelstein, Wolfgang (Hrsg.): Qualitätsrahmen Demokratiepädagogik: Demokratische Handlungskompetenz fördern - demokratische Schulqualität entwickeln. Heft 1, Grundlagen zur Demokratiepädagogik, Weinheim: Beltz, 2007 , S. 13-16
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Demokratie; Pädagogik; Staatsbürgerliche Erziehung; Internationale Organisation; Politik; Forschung
Abstract:
Der Kurzbeitrag stellt am Beispiel von fünf internationalen Organisationen ( Europarat, UNESCO, OECD, EU und IEA) dar, wie der Zusammenhang von Demokratie und Pädagogik in der internationalen Politik und Forschung aufgegriffen wird. Kommentierte Hinweise auf Internetressourcen erlauben dem Leser einen raschen Einstieg in zentrale Quellen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Context report on civic- and citizenship education in Germany. EU-Socrates Project INFCIV (The […]
Abs, Hermann Josef; Schmidt, Anne; Huppert, Annette; Breit, Heiko
Monograph
| : | 2006
7160 Endnote
Author(s):
Abs, Hermann Josef; Schmidt, Anne; Huppert, Annette; Breit, Heiko
Title:
Context report on civic- and citizenship education in Germany. EU-Socrates Project INFCIV (The development of active citizenship on the basis of informal learning at school)
Published:
2006
URL:
http://democracy.dipf.de/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=53
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Staatsbürgerliche Erziehung; Staatsbürgerschaft; Terminologie; Schulwesen; Lehrerausbildung; Föderalismus; Deutschland
Abstract (english):
{Abstract_englisch}
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Citizenship education. Theory - research - practice
Klieme, Eckhard; Diedrich, Martina (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2006
6995 Endnote
Editor(s)
Klieme, Eckhard; Diedrich, Martina
Title:
Citizenship education. Theory - research - practice
Published:
Münster: Waxmann, 2006
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Staatsbürgerliche Erziehung; Soziales Lernen; Schule; Außerunterrichtliche Aktivität; Gemeinwesenarbeit; Praxisbezug
Abstract (english):
More and more people feel that they cannot leave their lives to be governed bydemocratic institutions alone. They want to take charge themselves, be involved and havea say in their community - in short, live their lives as active citizens. Citizenship, however, is not a given. Like most things, it needs to be learned, and citizenshipeducation aims to facilitate just that. For students, citizenship education means more than merely learning about citizenship and democracy. Citizenship education means learning through practicing citizenshipinside and outside the school. One model for that is service learning, first conceived inNorth America but now also taking root in other parts of the world. Service learningcombines service and learning by linking community service and reflection about it inclass. The present volume grounds citizenship education theoretically, presents empiricalresearch about its long-term effects and gives examples of how it works in practice.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The role of family background in citizenship education
Buhl, Monika
Book Chapter
| Aus: Sliwka, Anne; Diedrich, Martina; Hofer, Manfred (Hrsg.): Citizenship education: Theory - research - practice | Weinheim: Waxmann | 2006
7122 Endnote
Author(s):
Buhl, Monika
Title:
The role of family background in citizenship education
In:
Sliwka, Anne; Diedrich, Martina; Hofer, Manfred (Hrsg.): Citizenship education: Theory - research - practice, Weinheim: Waxmann, 2006 , S. 73-83
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Demokratische Erziehung; Politische Bildung; Staatsbürgerliche Erziehung; Adoleszenz; Familie; Eltern; Generationsproblem; Theorie; Empirische Forschung; Methodologie; Deutschland
Abstract (english):
The goal of this study is to show that individual experiences within the family context have a continuous effect on intergenerational transmission in the civic and political field and ultimately on adolescents' involvement in the political domain. ... The main hypothesis of this chapter is that parental opinions and interests have a strong influence on the development of their children's political identity. Thus, strong correlations are expected between parents' and adolescents' orientations. Moreover, it is assumed that this process is facilitated over time by the level of parental consensus, the stability of parental opinions, and the quality of family interaction, which in turn makes reciprocal intergenerational influence possible. (DIPF/orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Evaluation des BLK-Modellprogramms Demokratie lernen und leben. Erster Bericht über die Ergebnisse […]
Abs, Hermann Josef; Diedrich, Martina; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: DIPF informiert | 2004
6705 Endnote
Author(s):
Abs, Hermann Josef; Diedrich, Martina; Klieme, Eckhard
Title:
Evaluation des BLK-Modellprogramms Demokratie lernen und leben. Erster Bericht über die Ergebnisse der Eingangserhebung 2003
In:
DIPF informiert, (2004) 6, S. 2-6
URL:
http://www.dipf.de/de/pdf-dokumente/publikationen/dipf-informiert/dipf-informiert-nr.-6
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins – Interviews
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungswesen; Evaluation; Modellversuch; Programm; Staatsbürgerliche Erziehung; Demokratie; Deutschland
Abstract:
In diesem Artikel werden zunächst Anliegen und Ziele der externen Evaluation dargestellt. Ausgehend davon finden sich in zusammengefasster Form ausgewählte Ergebnisse der bisherigen Evaluation.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Etnonacional'noe obrazovanie i vospitanie v sovremennoj Rossii
Schmidt, Gerlind (Übers.)
Book Chapter
| Aus: Kul'turno-obrazovatel'naja sreda: Istorija, sovremennost', perspektivy razvitija | Elec: Min. Obrazovanija Rossijskoj Federacii | 2002
6238 Endnote
Author(s):
Schmidt, Gerlind (Übers.)
Title:
Etnonacional'noe obrazovanie i vospitanie v sovremennoj Rossii
In:
Kul'turno-obrazovatel'naja sreda: Istorija, sovremennost', perspektivy razvitija, Elec: Min. Obrazovanija Rossijskoj Federacii, 2002 , S. 129-140
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Russisch
Keywords:
Ethnische Erziehung; Ethnische Identität; Nationale Identität; Staatsbürgerliche Erziehung; Russische Föderation
Abstract:
Es handelt sich um eine gekürzte Übersetzung der o.a. Veröffentlichung in die russische Sprache.
Abstract (english):
The publication represents an abbreviated translation into Russian of the above mentioned contribution.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
New paradigms of national education in multi-ethnic Russia
Schmidt, Gerlind
Book Chapter
| Aus: Webber, Stephen; Liikanen, Ilkka (Hrsg.): Education and civic culture in post-communist countries | Basingstoke.: Palgrave | 2001
5922 Endnote
Author(s):
Schmidt, Gerlind
Title:
New paradigms of national education in multi-ethnic Russia
In:
Webber, Stephen; Liikanen, Ilkka (Hrsg.): Education and civic culture in post-communist countries, Basingstoke.: Palgrave, 2001 (Studies in Russia and East Europe), S. 94-108
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Staatsbürgerliche Erziehung; Multikulturalität; Nationale Identität; Nationalitätenpolitik; Russische Föderation
Abstract (english):
In this article the foundations of national education in multi-ethnic Russia are analysed. The authordistinguishes three diverse settings with different problems: the national republics of the RussianFederation, multi-ethnic regions with non-Russianindigenous inhabitants, and multi-ethnic urban centres. Special emphasis is given to the development of national education in Moscow. In this multi-ethnicmegapolis, which is also the capital of the RussianFederation, new problems of tolerance and ethnic diversity have emerged, which cannot be solved by the means of traditional minority politics.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
Show all
(17)