Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Personen: "Decristan," und "Jasmin")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
43
items matching your search terms.
Show all details
Student ratings of teaching quality in primary school. Dimensions and prediction of student outcomes
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2014
34642 Endnote
Author(s):
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
Student ratings of teaching quality in primary school. Dimensions and prediction of student outcomes
In:
Learning and Instruction, 29 (2014) , S. 1-9
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2013.07.001
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181355
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181355
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Befragung; Deutschland; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Entdeckendes Lernen; Faktorenanalyse; Grundschule; Grundschüler; Klassenführung; Mehrebenenanalyse; Motivation; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Schuljahr 03; Unterricht; Unterrichtsklima
Abstract:
The contribution examines theoretical foundations, factorial structure, and predictive power of student ratings of teaching quality. Three basic dimensions of teaching quality have previously been described: classroom management, cognitive activation, and supportive climate. However, student ratings, especially those provided by primary school students, have been criticised for being biased by factors such as teacher popularity. The present study examines ratings of teaching quality and science learning among third graders. Results of multilevel confirmatory factor analyses (N = 1556 students, 89 classes) indicate that the three-dimensional model of teaching quality can be replicated in ratings of third graders. In a longitudinal study (N = 1070 students, 54 classes), we found ratings of classroom management to predict student achievement, and ratings of cognitive activation and supportive climate to predict students' development of subject-related interest after teacher popularity is controlled for. The analyses show that student ratings can be useful measures of teaching quality in primary school.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Ziele und Massnahmen individueller Förderung
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard
Book Chapter
| Aus: Erdsiek-Rave, Ute; John-Ohnesorg, Marei (Hrsg.): Individuell Fördern mit multiprofessionellen Teams | Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung | 2014
34767 Endnote
Author(s):
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard
Title:
Ziele und Massnahmen individueller Förderung
In:
Erdsiek-Rave, Ute; John-Ohnesorg, Marei (Hrsg.): Individuell Fördern mit multiprofessionellen Teams, Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2014 (Schriftenreihe des Netzwerk Bildung, 32), S. 27-30
URL:
http://library.fes.de/pdf-files/studienfoerderung/10903.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Begabung; Bildungsforschung; Deutschland; Förderung; Individualisierung; Individuelle Förderung; Kompensatorische Erziehung; Kooperation; Praxis; Zielgruppe
Abstract:
Das Thema "individuelle Förderung" hat in den letzten Jahren (wieder) verstärkte Aufmerksamkeit in Forschung, Schulpraxis und bildungspolitischen Diskursen erhalten. Dennoch bleibt der Begriff vage; erziehungswissenschaftlich lässt sich Förderung gar nicht anders als "individuell" denken (vgl. Klieme & Warwas, 2011). Um einen gemeinsamen Zugang zu individueller Förderung herzustellen, stellt sich grundsätzlich die Frage nach den Zielen und Zielgruppen - was kann und soll individuelle Förderung leisten? Handelt es sich hierbei um eine Individualisierung von Lernwegen? Sollen spezifische Lerndefizite kompensiert werden? Sollen bestimmte Begabungen gefördert werden? Handelt es sich um die Förderung aller Kinder im Regelunterricht? Der Beitrag geht aus der Perspektive der Bildungsforschung auf diese vier Fragen genauer ein, führt entsprechende Fördermaßnahmen an und leitet hin zu Ansatzpunkten für eine engere Zusammenarbeit von Forschung und Bildungspraxis. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching […]
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Journal Article
| In: Journal of Cognitive Education and Psychology | 2013
33582 Endnote
Author(s):
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching quality
In:
Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (2013) 2, S. 138-156
DOI:
10.1891/1945-8959.12.2.138
URL:
https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/12/2/138
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Aktives Lernen; Befragung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Feedback; Fragebogenerhebung; Grundschule; Grundschüler; Mehrebenenanalyse; Metakognition; Qualität; Regressionsanalyse; Schuljahr 03; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstregulation; Unterricht; Unterrichtsklima; Wille
Abstract:
Effective self-regulation is needed to foster student learning. A meta-analysis has shown that even primary school children benefit from training in self-regulated learning. However, there is a lack of research considering the connection between key aspects of regular classroom instruction and students' self-regulated learning. This study investigates the hypothesis that in primary school, self-regulated learning is systematically related to the quality of teaching. Teaching quality is conceptualized as a multidimensional construct comprising classroom management, supportive climate, and cognitive activation. All three dimensions of teaching quality, as well as metacognitive strategy use and volitional control, were reliably assessed for 996 third graders from 54 classes in German primary schools via questionnaire. Because of the clustered data structure, we used multilevel regression analyses for identifying the assumed connections. Most notably, at the classroom level, metacognitive strategy use was significantly predicted by cognitive activation, whereas volitional control was predicted by a supportive climate.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
4
5
Show all
(43)