Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Institute

Dr. Marko Neumann

  Neumann Stellvertretender Leiter

Stellvertretender Leiter

School Structure and Reforms

Educational Governance

Rostocker Straße 6
60323 Frankfurt am Main

+49 (0)69-24708-791

bWFya28ubmV1bWFubkBkaXBmLmRl

Projects

Curriculum Vitae

Since 04/2014
Deputy Head of the Department of Educational Governance at DIPF
Since 10/2013
Academic staff member in the Department of Educational Governance at DIPF
2010 – 2013
Academic staff member at the Chair for Quantitative Methods in Educational Science, Department for Educational Science, University of Potsdam
2009 – 2010
Academic staff member at Max-Planck Institute for Human Development – research area Educational Science and Education Systems
2009
Dr. phil. at Freie Universität Berlin
2006 – 2009
Doctoral stipend at Max-Planck-Institute for Human Development, research area Educational Science and Education Systems
2006
Magister Artium in Education Science, Humboldt-Universität Berlin

Research Interests

  • The influence of institutional learning environments on the development of student achievement and psychosocial characteristics
  • Educational choices and transitions in education systems
  • Reform processes and quality development in education
  • Upper secondary school and final exams (Gymnasiale Oberstufe, Abitur)

Publications

List of Publications (pdf)
Publications (DIPF database of publications)

Selected Publications

  • Bachsleitner, A., Neumann, M., Becker, M., & Maaz, K. (2020). Soziale Ungleichheit bei den Übergängen ins Studium und in die Promotion – eine kumulative Betrachtung von sozialen Herkunftseffekten im nachschulischen Bildungsverlauf. Soziale Welt, 71(3), 308-340.
  • Baumert, J., Neumann, M., Dumont, H., Becker, M., Bachsleitner, A., Maaz, K., & Köller, O. (2019). Platzierungsentscheidungen beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe - Folgen der Umstellung auf Zweigliedrigkeit des Sekundarschulsystems in Berlin. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(3), 721-736.
  • Böse, S., Neumann, M., Becker, M., Maaz, K., & Baumert, J. (2019). Bereit für Veränderungen? – Zum Zusammenhang von Akzeptanz und Auseinandersetzung von Schulleiterinnen und Schulleitern in Reformprozessen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66(1), 51-68.
  • Zunker, N. & Neumann, M. (2020). Stratifizierung durch Profilierung? Das Zusammenspiel von inhaltlichen Profilen und Merkmalen der Schülerkomposition an nicht-gymnasialen weiterführenden Schulen in Berlin. In C. I. Keßler & S. Nonte (Hrsg.), (Neue) Formen der Differenzierung: Schul- und Klassenprofilierung im Spannungsfeld gesellschaftlicher Teilhabe und sozialer Ungleichheit (Profilentwicklung im Bildungswesen, Bd. 1, S. 35-53). Münster: Waxmann.
  • Neumann, M., Becker, M., Baumert, J., Maaz, K., & Köller, O. (Hrsg.). (2017). Zweigliedrigkeit im deutschen Schulsystem: Potenziale und Herausforderungen in Berlin. Münster: Waxmann
last modified Apr 14, 2021