Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Schmidt," und "Yvonne")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
2
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy […]
Anders, Yvonne; Roßbach, Günter; Weinert, Sabine; Ebert, Susanne; Kuger, Susanne; Schmidt, Simone; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Early Childhood Research Quarterly | 2012
32608 Endnote
Autor*innen:
Anders, Yvonne; Roßbach, Günter; Weinert, Sabine; Ebert, Susanne; Kuger, Susanne; Schmidt, Simone; von Maurice, Jutta
Titel:
Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills
In:
Early Childhood Research Quarterly, 27 (2012) 2, S. 231-244
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bayern; Einflussfaktor; Elementarbereich; Empirische Untersuchung; Familie; Frühkindheit; Frühkindliche Bildung; Hessen; Kind; Kognitive Entwicklung; Lernumgebung; MIgrationshintergrund; Qualität; Rechnen; Sozioökonomische Lage; Vorschulalter; Zahlensystem
Abstract (english):
This study examined the influence of the quality of home and preschool learning environments on the development of early numeracy skills in Germany, drawing on a sample of 532 children in 97 preschools. Latent growth curve models were used to investigate early numeracy skills and their development from the first (average age: 3 years) to the third year (average age: 5 years) of preschool. Several child and family background factors (e.g., gender, maternal education, socioeconomic status), measures of the home learning environment (e.g., literacy- and numeracy-related activities), and measures of preschool structural and process quality (e.g., ECERS-E, ECERS-R) were tested as predictors of numeracy skills and their development. The analyses identified child and family background factors that predicted numeracy skills in the first year of preschool and their development over the three points of measurement - particularly gender, parental native language status (German/other), socioeconomic status, and mother's educational level. The quality of the home learning environment was strongly associated with numeracy skills in the first year of preschool, and this advantage was maintained at later ages. In contrast, the process quality of the preschool was not related to numeracy skills at the first measurement, but was significantly related to development over the period observed. The results underline the differential impact of the two learning environments on the development of numeracy skills. Interaction effects are explored and discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Web 2.0 und Bildung
Schmidt, Yvonne
Verschiedenartige Dokumente
| 2010
30017 Endnote
Autor*innen:
Schmidt, Yvonne
Titel:
Web 2.0 und Bildung
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2010
URL:
http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=6090
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Lernen; Elementarbereich; Erwachsenenbildung; Hochschulbildung; Internet; Medieneinsatz; Projekt; Quellensammlung; Schule; Soziale Software; World Wide Web
Abstract:
In den letzten Jahren wurden die sogenannten Web 2.0 Anwendungen immer populärer. Auch für den Bereich der Bildung wird das Potential dieser Anwendungen erkannt und genutzt. Diese Zusammenstellung von Internetquellen beinhaltet zahlreiche Links zu weiteren Sammlungen, praktischen Anwendungen und Aufsätzen, welche die Einsatzmöglichkeiten von Web 2.0 in der Bildung aufzeigen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export