Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Wissenstransfer
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Freitext: "marcus" und "hasselhorn")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
657
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Zu viele Suchergebnisse
Es werden maximal 500 Treffer angezeigt. Bitte grenzen Sie ihre Abfrage in der
erweiterten Suche.
weiter ein.
PINGUIN - assessing elementary students' initial competencies
Schroeders, Ulrich; Achaa-Amankwaa, Priscilla; Walter, Jonas; Endlich, Darius; Hasselhorn, Marcus; […]
Verschiedenartige Dokumente
| 2025
46692 Endnote
Autor*innen:
Schroeders, Ulrich; Achaa-Amankwaa, Priscilla; Walter, Jonas; Endlich, Darius; Hasselhorn, Marcus; Golle, Jessika; Goecke, Benjamin
Titel:
PINGUIN - assessing elementary students' initial competencies
Erscheinungsvermerk:
Charlottesville; VA: PsyArXiv Preprints, 2025
DOI:
10.31234/osf.io/2xq3d_v1
URL:
https://osf.io/preprints/psyarxiv/2xq3d_v1
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Sprache:
Englisch
Abstract:
Assessing students' initial competencies at school entry is essential for identifying strengths and needs early on and guiding targeted support. We present PINGUIN, a diagnostic framework designed to formatively assess early competencies in (1) language, (2) literacy, and (3) numeracy. Measuring these constructs at school entry poses challenges due to limited literacy skills and attentional capacity, heterogeneity in ability, and shifts in relevant indicators over time. To address these challenges, we developed an engaging, tablet-based assessment and applied item response theory for scoring. Data from three studies (N = 977) supported a multidimensional structure with conceptually meaningful, psychometrically sound subtests. Reliability estimates were sufficiently high to support differentiated feedback at the subtest level. A simulation study further showed that randomized item presentation within a fixed time frame enhanced measurement precision compared to fixed item sets. These findings underscore the potential of PINGUIN as a reliable, age-appropriate tool for early assessment.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Diagnostische Praxis zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe in ausgewählten […]
Haas, Benjamin; Brodesser, Ellen; Aissa, Rebecca; Galeano Weber, Elena; Althaus, Nadja; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Beck, Katja; Ferdigg, Rosa Anna; Katzenbach, Dieter; Kett-Hauser, Julia; Laux, Sophia; Urban, Michael (Hrsg.): Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung: Professionalisierung - Spezifische Unterstützungsangebote - Übergänge in die berufliche Bildung | Münster: Waxmann | 2025
46230 Endnote
Autor*innen:
Haas, Benjamin; Brodesser, Ellen; Aissa, Rebecca; Galeano Weber, Elena; Althaus, Nadja; Rettschlag, Monique; Uhlemann, Nele; Landgraf, Simon; Moser, Vera; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Diagnostische Praxis zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe in ausgewählten Förderschwerpunkten
Aus:
Beck, Katja; Ferdigg, Rosa Anna; Katzenbach, Dieter; Kett-Hauser, Julia; Laux, Sophia; Urban, Michael (Hrsg.): Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung: Professionalisierung - Spezifische Unterstützungsangebote - Übergänge in die berufliche Bildung, Münster: Waxmann, 2025 , S. 25-41
URL:
https://www.waxmann.com/shop/download?tx_p2waxmann_download%5Baction%5D=download&tx_p2waxmann_download%5Bbuchnr%5D=4961&tx_p2waxmann_download%5Bcontroller%5D=Zeitschrift&cHash=ed7bdfa2d8ca779a2604eae0fce52849#%5B%7B%22num%22%3A88%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C-123%2C680%2C0%5D
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Im vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Projekt FePrax (Laufzeit 2021-2024) wurde an drei Standorten (Goethe-Universität Frankfurt am Main, Humboldt Universität Berlin, DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation) eine Analyse von 54 sonderpädagogischen Überprüfungsverfahren sowie anschließenden Beratungsgesprächen durchgeführt. Dazu konnte ein Sample aus den Bundesländern Bayern, Berlin, Brandenburg, Hessen und NRW in Bezug auf die Förderbedarfe Lernen, emotional-soziale Entwicklung, Geistige Entwicklung, Sprache sowie Autismus aus den Jahren 2022 und 2023 eingeholt werden. Die Analysen beziehen sich auf pädagogische und psychologische Gütekriterien der Gutachten, auf die Struktur und Zielstellung der anschließenden Beratungsgespräche sowie auf die Nachnutzung der Gutachteninformation durch Lehrkräfte. Die Ergebnisse werden in zentrale aktuelle Forschungsbefunde eingebettet und abschließend mit bildungspolitischen Empfehlungen versehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In the project FePrax (duration 2021-2024), funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), an analysis of 54 special education assessment procedures and subsequent counselling sessions was conducted at three locations (Goethe University Frankfurt am Main, Humboldt University Berlin, DIPF | Leibniz-Institute for Research and Information in Education). A sample was obtained, consisting of data from the federal states of Bavaria, Berlin, Brandenburg, Hesse, and North Rhine-Westphalia regarding the special education status for learning, emotional-social development, intellectual development, language, and autism for the years 2022 and 2023. The analyses relate to the educational and psychological quality criteria of the reports, the structure and objectives of the subsequent parental consultations, and the subsequent use of the assessment information by teachers. The results are embedded in central current research findings and are concluded with educational policy recommendations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Sondierungsvorhaben zur Diagnostik und Förderung bei schulischen Entwicklungsstörungen (bzw. […]
Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Forschungsdaten/Instrumente
| Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen | 2025
46005 Endnote
Autor*innen:
Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Sondierungsvorhaben zur Diagnostik und Förderung bei schulischen Entwicklungsstörungen (bzw. Lernstörungen) zur Vorbereitung des zweiten Rahmenprogramms Bildungsforschung
Erscheinungsvermerk:
Berlin: Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen, 2025
DOI:
10.5159/IQB_FoeDisEs_SUF_Off-site_v1
URL:
https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/FoeDisEs
Dokumenttyp:
Forschungsdaten; Instrumente; Datenkollektion/Dataset
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Verbesserung der psychischen Gesundheit im Kindes- und Jugendalter. Die Aufgabe der […]
Christiansen, Hanna; Dort, Martina; Meer, Anna Swantje van der; Strelow, Anna Enrica; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Kindheit und Entwicklung | 2025
46207 Endnote
Autor*innen:
Christiansen, Hanna; Dort, Martina; Meer, Anna Swantje van der; Strelow, Anna Enrica; Oschwald, Alina; Pranjic, Christina; Nagler, Telse; Hasselhorn, Marcus; Blask, Katarina; Weber, Viktoria; Schneider, Silvia; Klingele, Cosima; Greimel, Ellen; Schulte-Körne, Gerd; Bühner, Markus; Calvano, Claudia; Zepf, Florian; Gawrilow, Caterina; Baumeister, Harald; Steubl, Lena; Krauel, Kerstin; Renner, Tobias; Conzelmann, Annette; De Bock, Freia; Tomczyk, Samuel
Titel:
Verbesserung der psychischen Gesundheit im Kindes- und Jugendalter. Die Aufgabe der Youth-Mental-Health-Infrastruktur im Deutschen Zentrum für Psychische Gesundheit
In:
Kindheit und Entwicklung, 34 (2025) 1, S. 33-43
DOI:
10.1026/0942-5403/a000476
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/epdf/10.1026/0942-5403/a000476
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Hintergrund: Zum 1. Mai 2023 hat das Deutsche Zentrum für Psychische Gesundheit (DZPG - www.dzpg.org) die Arbeit aufgenommen. Übergreifendes Ziel des DZPG ist die Optimierung von Forschungsbedingungen und die Schaffung von Infrastrukturen, um häufige psychische Störungen sowie psychisches Wohlbefinden besser zu verstehen, Interventionen und Prävention zu verbessern und versorgungsrelevante Ergebnisse schneller in die Praxis zu bringen. Die Youth-Mental-Health-Infrastruktur (YMH-INF), als eine von zwölf Infrastrukturen im DZPG, fokussiert Kinder, Jugendliche, ihre Familien und relevante Bezugspersonen in ihren Lebenswelten. Methode: Die partizipative Beteiligung aller relevanten Zielgruppen bei der Entwicklung der YMH-INF schlägt die Brücke zwischen Lebenswelt und Forschung (Translation-Rücktranslation). Es werden die Partizipationsniveaus "Interaktive Beratung" und "Co-Entwicklung" nach Sellars et al. (2021) umgesetzt und Möglichkeiten für eine volle "Partizipative Leitung" geschaffen. Ergebnisse: Die Arbeit mit den partizipativen Räten und die konsequente Umsetzung der Partizipation tragen dazu bei, dass erzielte Ergebnisse gemeinsam getragen und disseminiert werden. Der Gewinn liegt in der dadurch erzielten hohen Akzeptanz. Diskussion und Schlussfolgerung: Der partizipative Ansatz erweist sich bislang als erfolgversprechende Basis, um darauf aufbauend mehr Evidenz in Schulen und Kindergärten/Kitas zu implementieren. Das Ziel der YMH-INF ist es, die Translation wissenschaftlicher Erkenntnisse schneller und nachhaltig in den Alltag von Kindern, Jugendlichen und ihren Familien zu bringen, um in den relevanten Lebenswelten ihre psychische Gesundheit zu verbessern. Kernfragen sind: Was schützt uns, macht und hält uns gesund? Was kann uns krank machen? (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Background: The German Centre for Mental Health (DZPG, www.dzpg.org) started work on 1 May 2023. Its overarching goal is to optimize research conditions and create infrastructures to better understand common mental illnesses, improve interventions and prevention, and bring care-relevant results into practice more quickly. The Youth Mental Health Infrastructure (YMH-INF), one of nine infrastructures in the DZPG, focuses on children, adolescents, their families, and relevant caregivers in their living environments. Method: The participatory involvement of all relevant target groups in the development of the YMH-INF creates a bridge between the living environment and research (translation and back-translation). It implements the participation levels "interactive counseling" and "co-development" according to Sellars et al. (2021) and creates opportunities for full "participatory leadership." Results: The cooperation with the councils and the consistent implementation of participation help ensure that the results achieved are jointly supported and disseminated. The benefit lies in a high level of acceptance achieved. Discussion and conclusion: To date, the participatory approach has proved to be a promising basis for implementing more evidence in schools and preschool facilities. The YMH-INF aims to translate scientific findings more quickly and sustainably into the everyday lives of children, young people, and their families to improve their mental health in relevant environments and to answer the questions: What protects us, makes us healthy, and keeps us healthy? What makes us ill? (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
[Rezension des Buches Bildung in der Kita organisieren (BIKO) von D. Seeger & M. Holodynski]
Dubowy, Minja; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frühe Bildung | 2025
46690 Endnote
Autor*innen:
Dubowy, Minja; Hasselhorn, Marcus
Titel:
[Rezension des Buches Bildung in der Kita organisieren (BIKO) von D. Seeger & M. Holodynski]
In:
Frühe Bildung, 14 (2025) 3, S. 175-176
DOI:
10.1026/2191-9186/a000725
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1026/2191-9186/a000725
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriften-Kurzbeiträge
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Determining special educational needs in Germany. Current status and the coherence of the rationale […]
Galeano Weber, Elena; Aissa, Rebecca; Moser, Vera; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Journal of Special Needs Education | 2025
46004 Endnote
Autor*innen:
Galeano Weber, Elena; Aissa, Rebecca; Moser, Vera; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Determining special educational needs in Germany. Current status and the coherence of the rationale of support recommendations
In:
European Journal of Special Needs Education, (2025) , S. online first
DOI:
10.1080/08856257.2025.2457258
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2025.2457258
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
An important aspect of current practice in special educational need (SEN) assessment is the review and allocation to a particular focus of support. This study examines how specific such classifications are at least in the German practice by analysing coded text information regarding children's characteristics as well as environmental conditions from 54 professional reports across diverse German federal states. These reports varied across five recommended support foci: emotional and social development, intellectual development, learning, language, or autism. Results replicated previous findings showing that deficits, rather than resources, were predominantly reported. Cluster analysis (k = 5), reflecting the number of support foci, revealed low accuracy, with reports of the same focus rarely aligning consistently to one category. A two-cluster solution best represented the data: one characterized by cognitive/learning deficits and the other by socio-emotional deficits. These findings beg the question of an over-differentiation of diagnostic SEN decisions at least in Germany. The results are highly relevant to other European countries, particularly those employing classification-based systems or exhibiting regional disparities in SEN assessments, as they advocate for a transition toward individualized, needs-based approaches to promote more equitable and inclusive SEN frameworks. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Editorial (1-25)
Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2025
46351 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus
Titel:
Editorial (1-25)
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 28 (2025) 1, S. 1-4
DOI:
10.1007/s11618-025-01297-0
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-025-01297-0
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriften-Kurzbeiträge
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
The relation between parent-reported fine motor skills and spelling performance in different test […]
Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus; Visser, Linda
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frontiers in Education | 2025
46695 Endnote
Autor*innen:
Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus; Visser, Linda
Titel:
The relation between parent-reported fine motor skills and spelling performance in different test modes
In:
Frontiers in Education, 10 (2025) , S. 1490097
DOI:
10.3389/feduc.2025.1490097
URL:
https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2025.1490097/full
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract:
Background: Children are using digital devices earlier and more frequently than they did years ago. At the same time fine motor skills and the spelling performance of primary school children have deteriorated over the last years. There is some evidence for a relationship between fine motor skills and spelling performance, while the role of test mode in this context is still unknown. Therefore, the aim of the present study was to evaluate the relation between parent-reported fine motor skills and spelling performance in different test modes. Methods: The spelling performance of German children in 3rd and 4th grade (age: 8-12 years) was examined, first in digital test mode (N = 3,453; 49.1% girls) and then in paper-pencil mode (N = 225; 44% girls). Fine motor skills were assessed using a parental questionnaire. Results: The results confirm earlier findings of a positive relation between spelling performance and fine motor skills and reveal that using digital test mode leads to neither an immediate improvement nor a deterioration in spelling performance in children with low fine motor skills. Below-average fine motor skills appeared to have a more adverse effect on spelling performance in girls than in boys. Also, fine motor skills had an influence on school grade in German over and above its influence on reading and spelling abilities. Conclusion: Switching from paper-pencil to digital testing does not seem to bring immediate improvement for children with low fine motor skills, but is not a disadvantage either. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Fit für die Schule - auch sprachlich. Was Kinder für einen erfolgreichen Schulstart brauchen
Dubowy, Minja; Hasselhorn, Marcus
Verschiedenartige Dokumente
| 2024
45009 Endnote
Autor*innen:
Dubowy, Minja; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Fit für die Schule - auch sprachlich. Was Kinder für einen erfolgreichen Schulstart brauchen
Erscheinungsvermerk:
Köln: Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache, 2024
DOI:
10.3278/6004957w
URL:
https://www.biss-sprachbildung.de/wp-content/uploads/2024/03/biss_handreichung_fit_fuer_die_schule.pdf
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Handreichung für die Praxis
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Warum BiSS-Transfer? Beweggründe, Ziele und Grundlagen
Becker-Mrotzek, Michael; Hasselhorn, Marcus; Roth, Hans-Joachim; Stanat, Petra
Sammelbandbeitrag
| Aus: Trägerkonsortium BiSS-Transfer (Hrsg.): BiSS-Transfer: Potenziale sichern: Arbeitsergebnisse, Länderperspektiven und Impulse | Köln: Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache | 2024
45708 Endnote
Autor*innen:
Becker-Mrotzek, Michael; Hasselhorn, Marcus; Roth, Hans-Joachim; Stanat, Petra
Titel:
Warum BiSS-Transfer? Beweggründe, Ziele und Grundlagen
Aus:
Trägerkonsortium BiSS-Transfer (Hrsg.): BiSS-Transfer: Potenziale sichern: Arbeitsergebnisse, Länderperspektiven und Impulse, Köln: Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache, 2024 , S. 6-8
URL:
https://www.wbv.de/shop/BiSS-Transfer-Potenziale-sichern-6004958w
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
1
(aktuell)
2
3
...
20
>
Alle anzeigen
(500)