Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Regressionsanalyse")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
98
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Life contexts make a difference. Emotional stability in younger and older adults
Brose, Annette; Scheibe, Susanne; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology and Aging | 2013
33753 Endnote
Autor*innen:
Brose, Annette; Scheibe, Susanne; Schmiedek, Florian
Titel:
Life contexts make a difference. Emotional stability in younger and older adults
In:
Psychology and Aging, 28 (2013) 1, S. 148-159
DOI:
10.1037/a0030047
URL:
http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&doi=10.1037/a0030047
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Affektive Entwicklung; Altern; Einflussfaktor; Emotionale Entwicklung; Emotionaler Zustand; Empirische Untersuchung; Junger Erwachsener; Reaktion; Regressionsanalyse; Senior; Stress; Umwelteinfluss; Vergleich; Wohlbefinden
Abstract (english):
Emotional stability, as indicated by low affect variability and low affective reactivity to daily events, for example, tends to increase across the adult life span. This study investigated a contextual explanation for such age differences, relating affect variability and affective reactivity to age-group-specific life contexts. A sample of 101 younger and 103 older adults reported daily stressors and negative affect across 100 days. Compared with younger adults, older adults (a) experienced fewer stressors overall, (b) had less heterogeneous stressor profiles, and (c) reported that stressors had less impact on daily routines. As expected, these contextual factors were relevant for interindividual differences in emotional stability. Multiple regression analyses revealed that reduced affect variability and affective reactivity in older adults were associated with these age-group specific life contexts. Moreover, matching younger and older adults on the contextual factors to explore the effects of context on age-group differences further provided support for the (partially) contextual explanation of age differences in emotional stability. Matched subgroups of younger and older adults that were comparable on contextual variables were identified. Affective variability, but not affective reactivity, was more similar in the matched subsamples than in the total samples of younger and older adults. We conclude that contexts in which affective experiences emerge require more attention when aiming to explain interindividual and age group differences in emotional stability. Moreover, future studies need to disentangle the extent to which contexts interact with active self-regulatory processes to shape affective experiences across adulthood.
Elternberatung an Schulen im Sekundarbereich. Schulische Rahmenbedingungen, Beratungsangebote der […]
Hertel, Silke; Bruder, Simone; Jude, Nina; Steinert, Brigitte
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih. | 2013
33489 Endnote
Autor*innen:
Hertel, Silke; Bruder, Simone; Jude, Nina; Steinert, Brigitte
Titel:
Elternberatung an Schulen im Sekundarbereich. Schulische Rahmenbedingungen, Beratungsangebote der Lehrkräfte und Nutzung von Beratung durch die Eltern
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beih., 59 (2013) , S. 40-62
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-78233
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2013/7823/pdf/Hertel_et_al_Elternberatung_an_Schulen_im_Sekundarbereich.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Befragung; Deutschland; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Eltern; Elternarbeit; Elternberatung; Elternmitwirkung; Empirische Untersuchung; Kooperation; Lehrer; Migrationshintergrund; Modell; Nutzung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Regressionsanalyse; Schule; Schulform; Schuljahr 09; Schulleiter; Sekundarbereich; Sozioökonomische Lage
Abstract:
Der Beitrag behandelt mit dem Thema der Elternberatung einen spezifischen Aspekt der elterlichen Beteiligung an Bildungsprozessen. Untersucht werden die Ressourcen und Rahmenbedingungen für Elternberatung, die Beratungsangebote der Lehrkräfte sowie ihre Nutzung durch die Eltern an Schulen im Sekundarbereich. Dargestellt werden zentrale theoretische Annahmen und empirische Befunde zur Beteiligung von Eltern an schulischen Bildungsprozessen und zum Beratungsangebot durch Lehrkräfte.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Does variability in cognitive performance correlate with frontal brain volume?
Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian; Kennedy, Kristen M.; Rodrigue, Karen M.; Lindenberger, Ulman; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: NeuroImage | 2013
33147 Endnote
Autor*innen:
Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian; Kennedy, Kristen M.; Rodrigue, Karen M.; Lindenberger, Ulman; Raz, Naftali
Titel:
Does variability in cognitive performance correlate with frontal brain volume?
In:
NeuroImage, 22 (2013) 64, S. 209-215
DOI:
10.1016/j.neuroimage.2012.09.039
URL:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811912009494
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Hirnforschung; Junger Erwachsener; Kognitive Kompetenz; Kognitive Prozesse; Leistungsfähigkeit; Messung; Regressionsanalyse; Senior
Abstract:
Little is known about the neural correlates of within-person variability in cognitive performance. We investigated associations between regional brain volumes and trial-to-trial, block-to-block, and day-to-day variability in choice-reaction time, and episodic and working memory accuracy. Healthy younger (n=25) and older (n=18) adults underwent 101 daily assessments of cognitive performance, and their regional brain volumes were measured manually on magnetic resonance images. Results showed that smaller prefrontal white matter volumes were associated with higher block-to-block variability in choice-reaction time performance, with a stronger association observed among older adults. Smaller volumes of the dorsolateral prefrontal cortex covaried with higher block-to-block variability in episodic memory (number-word pair) performance. This association was stronger for younger adults. The observed associations between variability and brain volume were not due to individual differences in mean performance. Trial-to-trial and day-to-day variability in cognitive performance were unrelated to regional brain volume. We thus report novel findings demonstrating that block-by-block variability in cognitive performance is associated with integrity of the prefrontal regions and that between-person differences in different measures of variability of cognitive performance reflect different age-related constellations of behavioral and neural antecedents.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching […]
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Cognitive Education and Psychology | 2013
33582 Endnote
Autor*innen:
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Titel:
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching quality
In:
Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (2013) 2, S. 138-156
DOI:
10.1891/1945-8959.12.2.138
URL:
https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/12/2/138
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Aktives Lernen; Befragung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Feedback; Fragebogenerhebung; Grundschule; Grundschüler; Mehrebenenanalyse; Metakognition; Qualität; Regressionsanalyse; Schuljahr 03; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstregulation; Unterricht; Unterrichtsklima; Wille
Abstract:
Effective self-regulation is needed to foster student learning. A meta-analysis has shown that even primary school children benefit from training in self-regulated learning. However, there is a lack of research considering the connection between key aspects of regular classroom instruction and students' self-regulated learning. This study investigates the hypothesis that in primary school, self-regulated learning is systematically related to the quality of teaching. Teaching quality is conceptualized as a multidimensional construct comprising classroom management, supportive climate, and cognitive activation. All three dimensions of teaching quality, as well as metacognitive strategy use and volitional control, were reliably assessed for 996 third graders from 54 classes in German primary schools via questionnaire. Because of the clustered data structure, we used multilevel regression analyses for identifying the assumed connections. Most notably, at the classroom level, metacognitive strategy use was significantly predicted by cognitive activation, whereas volitional control was predicted by a supportive climate.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Self-awareness and health-related quality of life after traumatic brain injury
Sasse, Nadine; Gibbons, Henning; Wilson, Lindsay; Martinez-Olivera, Ramon; Schmidt, Holger; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Head Trauma Rehabilitation | 2013
34512 Endnote
Autor*innen:
Sasse, Nadine; Gibbons, Henning; Wilson, Lindsay; Martinez-Olivera, Ramon; Schmidt, Holger; Hasselhorn, Marcus; Steinbüchel, Nicole von; Wild, Klaus von
Titel:
Self-awareness and health-related quality of life after traumatic brain injury
In:
Journal of Head Trauma Rehabilitation, 28 (2013) 6, S. 464-472
DOI:
10.1097/HTR.0b013e318263977d
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Angst; Befragung; Depression; Emotion; Gehirnschädigung; Kognitive Prozesse; Kranker; Lebensqualität; Messung; Regressionsanalyse; Rehabilitation; Selbsteinschätzung; Stimmung; Therapie; Trauma <Psy>; Wahrnehmung; Wohlbefinden
Abstract:
Objective: To investigate the relations among self-awareness (SA), impaired SA, and health-related quality of life (HRQOL) after traumatic brain injury (TBI). Participants: One hundred forty-one adults hospitalized with TBI and their significant others from a cross-sectional multicenter study. Using Glasgow Coma Scale classification, 32 participants had severe injuries, 29 moderate, 44 mild, and 25 complicated mild TBI. Measures: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation; Short Form-36 Health Survey; Cognitive Quality of Life; Quality Of Life after Brain Injury; Hospital Anxiety and Depression Scale; Profile of Mood States; Glasgow Outcome Scale Extended. Method: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation ratings made by participants and their significant others were used to assess SA and discrepancies between the 2 ratings were used to define impaired SA. Results: Significant associations were identified between SA and HRQOL, anxiety, depression, and severity of injury. Participants with and without impaired SA differed in cognitive HRQOL and leisure activities. Using multiple regression, no direct predictors of SA were identified, although interaction effects were observed. Conclusion: After TBI, lower SA is associated with higher estimates of HRQOL, particularly in the cognitive domain. Although the associations are modest, the assessment of SA should play a role in the interpretation of reported HRQOL after TBI.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Lesekompetenz und Lesefreude von Schülerinnen und Schülern und bildungsstandardbezogene […]
Steinert, Brigitte; Hochweber, Jan; Hertel, Silke
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih. | 2013
33439 Endnote
Autor*innen:
Steinert, Brigitte; Hochweber, Jan; Hertel, Silke
Titel:
Lesekompetenz und Lesefreude von Schülerinnen und Schülern und bildungsstandardbezogene Kompetenzüberzeugungen und Lerngelegenheiten in Schule und Unterricht
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beih., 59 (2013) , S. 12-39
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-78221
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2013/7822/pdf/Steinert_Hochweber_Hertel_Lesekompetenz_und_Lesefreude_von_Schuelerinnen_und_Schuelern.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aufgabe; Befragung; Bildungsstandards; Deutschland; Deutschunterricht; Empirische Untersuchung; Fragebogen; Freude; Kognitive Kompetenz; Lehrer; Lernbedingungen; Lesekompetenz; Lesen; Mehrebenenanalyse; Migrationshintergrund; Motivation; PISA <Programme for International Student Assessment>; Prognose; Regressionsanalyse; Schüler; Schulform; Schuljahr 09; Sozioökonomische Lage; Überzeugung
Abstract:
Kompetenzüberzeugungen und aufgabenspezifische Lerngelegenheiten sind nach den Befunden der Schul- und Unterrichtseffektivitätsforschung für die Kompetenzen und Motivation von Schülerinnen und Schülern prädiktiv. Bisherige Analysen haben jedoch nur wenige Zusammenhänge zwischen allgemeinen Merkmalen der Schulqualität und der Unterrichtsqualität gefunden. Deshalb wurde anhand der erweiterten PISA 2009-Stichprobe in Deutschland der Frage nachgegangen, inwiefern Zusammenhänge zwischen Überzeugungen und Praktiken auf Schul- und Unterrichtsebene bestehen, wenn diese aufgabenspezifisch erfasst, hier auf die Bildungsstandards im Bereich des Lesens bezogen werden. Die Ergebnisse der Mehrebenenanalysen mit 9193 Schülerinnen und Schülern in 382 Klassen in 197 Schulen mit 2113 Lehrkräften zeigen, dass bildungsstandardbezogene Kompetenzüberzeugungen von Lehrkräften des Fachkollegiums Deutsch mit denen von Schülerinnen und Schülern zusammenhängen und diese für die Lesekompetenzen und Lesefreude prädiktiv sind.
Abstract (english):
According to the findings in educational effectiveness research self-efficacy and domain-specific opportunities to learn have an impact on competencies and motivation of students. Previous studies only found a few relationships between general characteristics of school and instructional quality. Therefore, in the extended PISA 2009-sample in Germany we investigate, whether such relationships between beliefs and practices at school and classroom level occur, when these characteristics are measured specifically, in this case with regard to the educational standards in the area of reading. The results of the multilevel-analyses with 9193 students in 382 classrooms in 197 schools with 2113 German teachers show that the efficacy expectations of German teachers correlate with those of the students and that the efficiency expectations of the students strongly correlate with their reading competencies and reading motivation.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Interplay of cognitive and motivational resources for out-of-home behavior in a sample of […]
Wahl, Hans-Werner; Wettstein, Markus; Shoval, Noam; Oswald, Frank; Kaspar, Roman; Issacson, Michal; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journals of Gerontology. Series B: Psychological Sciences and Social Sciences | 2013
33136 Endnote
Autor*innen:
Wahl, Hans-Werner; Wettstein, Markus; Shoval, Noam; Oswald, Frank; Kaspar, Roman; Issacson, Michal; Voss, Elke; Auslander, Gail; Heinik, Jeremia
Titel:
Interplay of cognitive and motivational resources for out-of-home behavior in a sample of cognitively heterogeneous older adults. Findings from the SenTra project
In:
Journals of Gerontology. Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 68 (2013) 5, S. 691-702
DOI:
10.1093/geronb/gbs106
URL:
http://psychsocgerontology.oxfordjournals.org/cgi/content/full/gbs106
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Alter; Befragung; Depression; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entwicklungsstörung; Gerontologie; Indikator; Israel; Kognitive Entwicklung; Kognitive Prozesse; Messung; Motivation; Projekt; Regressionsanalyse; Senior; Test; Umwelteinfluss; Verhalten; Wohlbefinden
Abstract (english):
We examined in this study the hypothesis that cognitive resources are more closely linked with out-of-home behavior than motivational resources. A cognitively heterogeneous sample of 222 older adults aged 59-91 years (M = 72.7; SD = 6.2), including 146 cognitively healthy persons and 76 persons with mild cognitive impairment - recruited in the German and Israeli arm of the SenTra project - was used for the analysis. Out-of-home behavior was assessed by means of global positioning system technology (time out of home; number of nodes visited) as well as by questionnaire (out-of-home activities). Mini-Mental State Examination and trail-making tests A and B were used to assess cognitive resources. Well-being, depression, and environmental mastery were assessed as motivational resources. Findings at the zero-order and latent variable levels confirmed that cognitive resources were more closely linked with out-of-home behavior than motivational resources. Findings support the view that well-being-related motivations to exert out-of-home behavior may become less important in old age because of the increasing cognitive resources required by such behavior.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Early literacy support in institutional settings. A comparison of quality of support at the […]
Kuger, Susanne; Roßbach, Hans-Günther; Weinert, Sabine
Sammelbandbeitrag
| Aus: Pfost, Maximilian; Artelt, Cordula; Weinert, Sabine (Hrsg.): The development of reading literacy from early childhood to adolescence: Empirical findings from the Bamberg BiKS longitudinal studies | Bamberg: University of Bamberg Press | 2013
33644 Endnote
Autor*innen:
Kuger, Susanne; Roßbach, Hans-Günther; Weinert, Sabine
Titel:
Early literacy support in institutional settings. A comparison of quality of support at the classroom level and at the individual child level
Aus:
Pfost, Maximilian; Artelt, Cordula; Weinert, Sabine (Hrsg.): The development of reading literacy from early childhood to adolescence: Empirical findings from the Bamberg BiKS longitudinal studies, Bamberg: University of Bamberg Press, 2013 (Schriften der Fakultät Humanwissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 14), S. 63-92
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Frühkindliche Bildung; Grundschule; Indikator; Individualisierung; Kind; Kindergarten; Kindertagesstätte; Leistungsmessung; Leseförderung; Lesekompetenz; Migrationshintergrund; Qualität; Regressionsanalyse; Sprachentwicklung; Sprachförderung; Vergleich; Vorschulerziehung
Abstract (english):
Children's literacy skills and their antecedents start developing very early in life. Next to the family setting, preschools are an important learning context for children prior to school enrollment. Overall, research results point to a strong influence of the quality of stimulation in the classroom on children's literacy development. Yet, a detailed research review reveals that some aspects are more important, whereas others are less important for domain-specific learning support. The research field displays a number of different ways to define educational quality and provides about equally manifold methods to assess it. Most methods that assess educational quality employ observational instruments to measure the quality of stimulation in the classroom as a whole or the quality of stimulation that is experienced by a single child. The two levels of measurement assess different aspects of educational quality, and they are partially independent of each other, yet both are predictive of children's literacy development. This chapter analyzes single and combined longitudinal relations between quality at the classroom level and at the single child level as well as later reading literacy in a sample of 45 preschool children from the beginning of preschool to the end of the second grade in primary school. Results show that both levels of measurement predict reading literacy in primary school independently of each other but even better when the two measures are combined. Implications for further research and preschool practice are discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Welchen Einfluss hat die Wohnumgebung auf die Grundschulwahl von Eltern? Analysen zur Bedeutung von […]
Schuchart, Claudia; Schneider, Kerstin; Weishaupt, Horst; Riedel, Andrea
Zeitschriftenbeitrag
| In: Empirische Pädagogik | 2012
33271 Endnote
Autor*innen:
Schuchart, Claudia; Schneider, Kerstin; Weishaupt, Horst; Riedel, Andrea
Titel:
Welchen Einfluss hat die Wohnumgebung auf die Grundschulwahl von Eltern? Analysen zur Bedeutung von kontextuellen und familiären Merkmalen
In:
Empirische Pädagogik, 26 (2012) 4, S. 504-534
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Befragung; Beschreibung; Bildungsinteresse; Datenanalyse; Deutschland; Einflussfaktor; Eltern; Empirische Sozialforschung; Interview; Kulturelles Kapital; Mehrebenenanalyse; Motiv <Psy>; Nachbarschaft; Nordrhein-Westfalen; Qualität; Regressionsanalyse; Schulbezirk; Schule; Schulgesetz; Schulstatistik; Schulwahl; Segregation; Solingen; Sozialer Status; Sozioökonomische Lage; Telefon; Wahlverhalten; Wohngebiet; Wohnort; Wuppertal
Abstract:
Aufgrund einer Schulgesetzänderung wurden in NRW für das Schuljahr 2008/2009 die Grundschuleinzugsbezirke aufgehoben. Der Beitrag geht der Frage nach, welchen Einfluss Merkmale der Wohnumgebung auf das Schulwahlverhalten von Eltern mit unterschiedlichen ökonomischen und kulturellen Ressourcen besitzen. Genutzt werden die Daten aus einer Telefonbefragung von N = 1 576 Eltern, die mit Merkmalen der Schulstatistik und auf Schulbezirke aggregierten Daten der Kommunalstatistik verknüpft werden. Die Analysen zeigen, dass das individuelle Wahlverhalten von Eltern mit unterschiedlichen ökonomischen und kulturellen Ressourcen in Abhängigkeit von der Wohnumgebung variiert: In stärker benachteiligten Wohnumgebungen verstärkt sich der Zusammenhang zwischen Wahlverhalten und ökonomischen und kulturellen Ressourcen. Allerdings zeigen sich nur schwache Hinweise darauf, dass ein sozialisierender Einfluss der Wohnumgebung auf die individuellen Entscheidungskalkulationen als Ursache für den differenziellen Einfluss des Wohngebiets angenommen werden kann.
Abstract (english):
In 2008, school districts were abolished in North Rhine-Westphalia, the most populous German federal state. The article focuses on the question whether neighborhood characteristics have an influence on the school choice behavior of parents with different socioeconomic and cultural resources. The analyses were based on data of a telephone survey of N = 1 576 parents, which were combined with data from school statistics and official statistics. Results indicate that the relationship between choice behavior and cultural and socioeconomic resources of parents is stronger in socially deprived neighborhoods than in privileged neighborhoods. However, only weak evidence could be found for the assumption, that the neighborhood has a socializing effect on the subjective motives which underlie the school choice of parents.
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Mehrebenenanalyse
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Sammelbandbeitrag
| Aus: Maschke, Sabine; Stecher, Ludwig (Hrsg.): Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO) | Weinheim: Beltz Juventa | 2012
32537 Endnote
Autor*innen:
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Titel:
Mehrebenenanalyse
Aus:
Maschke, Sabine; Stecher, Ludwig (Hrsg.): Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Weinheim: Beltz Juventa, 2012 (Fachgebiet Methoden der empirischen erziehungswissenschaftlichen Forschung), S. 1-33
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Datenstruktur; Erziehungswissenschaft; Mehrebenenanalyse; Modell; Regressionsanalyse
Abstract:
Datensätze in der Sozialwissenschaft weisen oftmals eine hierarchische Datenstruktur auf. Mit der Mehrebenen-Regression können diese Datensätze statistisch angemessen ausgewertet und spezifische für die Erziehungswissenschaft interessante Fragestellungen bearbeitet werden. In diesem Kapitel liegt der Schwerpunkt auf der Mehrebenen-Regression mit zwei hierarchischen Ebenen, die formal dargestellt und anhand eines empirischen Beispiels veranschaulicht wird. Daneben wird auf Voraussetzungen der Mehrebenen-Regression sowie anwendungsrelevante Aspekte (z.B. Effektgrößemaße) eingegangen, und es werden verschiedene Varianten der Mehrebenen-Regression (z.B. Modelle für Messwiederholungen) thematisiert. Inhalt: 1 Probleme bei der Nichtberücksichtigung hierarchischer Datenstrukturen 2 Mehrebenen-Regression mit zwei Ebenen 3 Feste Effekte und Zufallseffekte 4 Veranschaulichung am empirischen Beispiel 5 Voraussetzungen der Mehrebenen-Regression 6 Anwendungsrelevante Aspekte 7 Varianten der Mehrebenen-Regressionsanalyse 8 Literaturverzeichnis
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
8
9
(aktuell)
10
>
Alle anzeigen
(98)