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Let learners monitor the learning content and their learning behavior! A meta-analysis on the […]
Dignath, Charlotte; Ewijk, Reyn van; Perels, Franziska; Fabriz, Sabine
Zeitschriftenbeitrag
| In: Educational Psychology Review | 2023
44359 Endnote
Autor*innen:
Dignath, Charlotte; Ewijk, Reyn van; Perels, Franziska; Fabriz, Sabine
Titel:
Let learners monitor the learning content and their learning behavior! A meta-analysis on the effectiveness of tools to foster monitoring
In:
Educational Psychology Review, 35 (2023) 2, S. 62
DOI:
10.1007/s10648-023-09718-4
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-023-09718-4
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Befragung; Empirische Forschung; Förderung; Fragebogen; Intervention; Kompetenz; Lehramtsstudent; Lernen; Motivation; Online; Orientierung; Selbstregulation; Selbstwirksamkeit; Test; Training; Überzeugung; Video; Wissen
Abstract:
Self-monitoring is an integral part of self-regulated learning. Tools that foster learners' monitoring, such as learning journals, portfolios, or rubrics, are supposed to promote self-regulation and to improve performance. The aim of this meta-analysis was to examine the effectiveness of tools designed to foster monitoring on learning-related variables (academic achievement, self-regulated learning, and motivation). As these tools vary greatly in their design and the addressed components, this meta-analysis aims to uncover how such tools should be implemented to foster monitoring most effectively. The results of this meta-analysis, integrating 109 effect sizes with 3492 participants from 32 intervention studies, supported a reactivity effect by revealing a moderate effect size on academic achievement (d = 0.42), and low effects on self-regulated learning (d = 0.19) and motivation (d = 0.17). These effects were moderated by characteristics of the tool and their implementation. Effect sizes were highest for tools that (1) focused on the monitoring of both learning content as well as learning behavior, (2) stimulated metacognitive monitoring, and (3) were implemented in shorter studies. On a descriptive level, higher effects were found in favor of monitoring interventions that included teacher feedback on self-monitoring entries and allowed learners to directly revise their work based on this feedback. The findings show that there is substantial variation across tools, which yield theoretical and methodological implications on how to foster monitoring as important parts of the self-regulation cycle. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Homeschooling during the SARS-CoV-2 pandemic. The role of students' trait self-regulation and task […]
Blume, Friederike; Schmidt, Andrea; Kramer, Andrea C.; Schmiedek, Florian; Neubauer, Andreas B.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
40974 Endnote
Autor*innen:
Blume, Friederike; Schmidt, Andrea; Kramer, Andrea C.; Schmiedek, Florian; Neubauer, Andreas B.
Titel:
Homeschooling during the SARS-CoV-2 pandemic. The role of students' trait self-regulation and task attributes of daily learning tasks for students' daily self-regulation
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 2, S. 367-391
DOI:
10.1007/s11618-021-01011-w
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-021-01011-w
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Pandemie; Schule; Unterrichtsausfall; Fernunterricht; Schüler; Selbstregulation; Eltern; Selbstständiges Lernen; Befragung; Deutschland
Abstract:
Um die SARS-CoV-2-Pandemie einzudämmen, wurden zwischen Mitte März und Ende April 2020 deutschlandweit alle Schulen geschlossen. Während dieser Zeit wurden die Schüler*innen zu Hause beschult ('Homeschooling') und arbeiteten an Lernaufgaben, die von ihren Lehrkräften bereitgestellt wurden. Bei der Anpassung an diese neuartige Beschulungssituation könnten sowohl die Selbstregulation der Schüler*innen als auch die Eigenschaften der Lernaufgaben eine wichtige Rolle gespielt haben. Es ist anzunehmen, dass diese insbesondere die tagtägliche Selbstregulation der Schüler*innen beim Bearbeiten der Lernaufgaben und damit die Selbstständigkeit, mit der sie an den Lernaufgaben arbeiteten beeinflusst haben. Die vorliegende Arbeit untersuchte, welche Rolle die dispositionelle Selbstregulation von Schüler*innen, die Schwierigkeit der Lernaufgaben und die Freude an den Aufgaben für die tagtägliche Selbstständigkeit der Bearbeitung der Aufgaben während des Homeschoolings spielten. Die dispositionelle Selbstregulation der Schüler*innen wurde zunächst über einen Eingangsfragebogen erfasst, der von den Eltern von 535 Kindern ausgefüllt wurde (MAlter = 9,69; SDAlter = 2,80). Die Eltern berichteten anschließend an 21 aufeinander folgenden Tagen über die tägliche Aufgabenschwierigkeit, die Freude an den Aufgaben und die Selbstständigkeit, mit der ihre Kinder die Lernaufgaben bearbeiteten. Die Ergebnisse zeigten, dass die dispositionelle Selbstregulation der Schüler*innen positiv mit ihrer täglichen Selbstständigkeit beim Lernen assoziiert war. Darüber hinaus war die tägliche Selbstständigkeit der Schüler*innen beim Lernen negativ mit der Aufgabenschwierigkeit und positiv mit der Freude an den Aufgaben verbunden. Die Ergebnisse werden im Hinblick auf die tägliche Selbstregulation der Schüler*innen während der Beschulung zu Hause diskutiert. Abschließend werden Implikationen für die Lehrpraxis während der pandemiebedingten Schulschließungen abgeleitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
As a means to counter the SARS-CoV‑2 pandemic, schools were closed throughout Germany between mid-March and end of April 2020. Schooling was translocated to the students' homes where students were supposed to work on learning tasks provided by their teachers. Students' self-regulation and attributes of the learning tasks may be assumed to have played important roles when adapting to this novel schooling situation. They may be predicted to have influenced students' daily self-regulation and hence the independence with which they worked on learning tasks. The present work investigated the role of students' trait self-regulation as well as task difficulty and task enjoyment for students' daily independence from their parents in learning during the homeschooling period. Data on children's trait self-regulation were obtained through a baseline questionnaire filled in by the parents of 535 children (Mage = 9.69, SDage = 2.80). Parents additionally reported about the daily task difficulty, task enjoyment, and students' learning independence through 21 consecutive daily online questionnaires. The results showed students' trait self-regulation to be positively associated with their daily learning independence. Additionally, students' daily learning independence was shown to be negatively associated with task difficulty and positively with task enjoyment. The findings are discussed with regard to students' daily self-regulation during the homeschooling period. Finally, implications for teaching practice during the pandemic-related school closures are derived. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
For unto every one that hath shall be given. Teachers' competence profiles regarding the promotion […]
Dignath, Charlotte
Zeitschriftenbeitrag
| In: Metacognition and Learning | 2021
42408 Endnote
Autor*innen:
Dignath, Charlotte
Titel:
For unto every one that hath shall be given. Teachers' competence profiles regarding the promotion of self‑regulated learning moderate the effectiveness of short‑term teacher training
In:
Metacognition and Learning, 16 (2021) 3, S. 555-594
DOI:
10.1007/s11409-021-09271-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-021-09271-x
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lehrer; Kompetenz; Lernen; Selbstregulation; Unterricht; Schüler; Förderung; Kognitive Prozesse; Metakognition; Motivation; Wissen; Überzeugung; Selbstwirksamkeit; Lehrerfortbildung; Training; Effektivität; Unterricht; Schüler; Förderung; Fragebogenerhebung; Datenanalyse; Chi-Quadrat Test; Regressionsanalyse; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Teachers play a major role in the effectiveness of student learning. Teacher's competence contributes to their classroom practice. We applied a generic model of teacher competence to the specific context of teachers' promotion of self-regulated learning (SRL) in the classroom, and investigated teachers' competence profiles regarding SRL (study 1) and how teachers' competence can moderate the effectiveness of teacher training (study 2). In the first step, in study 1 191 teachers were assessed according to different characteristics that have been found to be important aspects of teacher competence (knowledge, beliefs, and self-efficacy). To investigate how these characteristics co-occur in teachers we determined latent profiles of teacher competence regarding SRL. To this end, and the data were subjected to a latent profile analysis that yielded two levels of competence profile: low and high competence to promote SRL. These competence profiles were positively associated with teachers' self-reported SRL practice in the classroom. Next, to test whether these competence profiles affect teachers' competence development, we conducted a training study. In this study 2, we examined the effects of an 8-h long teacher training about SRL on the development of teachers' competence (knowledge, beliefs, self-efficacy) and on their SRL practice in the classroom with a repeated measures control group design. Forty-five teachers participated in the training, and these teachers and their 543 students evaluated the effectiveness of the training. Training effects were found on the teacher level, but not on the student level. Teachers who participated in the training outperformed the control teachers in their development of self-efficacy to foster SRL, and their perceived SRL practice. Moreover, teachers' competence profiles moderated the training effect, showing that teachers with an initially high competence benefitted more from the training. Applying a generic model of teacher competence to the context of promoting SRL seems beneficial to inspire future research on indicators of teachers' SRL practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Introduction to the special issue. Mind the gap between research and practice in the area of […]
Dignath, Charlotte; Mevarech, Zemira
Zeitschriftenbeitrag
| In: Metacognition and Learning | 2021
42409 Endnote
Autor*innen:
Dignath, Charlotte; Mevarech, Zemira
Titel:
Introduction to the special issue. Mind the gap between research and practice in the area of teachers' support of metacognition and SRL
In:
Metacognition and Learning, 16 (2021) 3, S. 517-521
DOI:
10.1007/s11409-021-09285-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-021-09285-5
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Einführung; Pandemie; Hausunterricht; Selbstregulation; Metakognition; Schüler; Selbstgesteuertes Lernen; Forschung; Praxis; Lehrer; Lehramtsstudent; Unterstützung; Professionalität
Abstract (english):
Since spring 2020, governments all over the world have temporarily and repeatedly closed schools in response to the COVID-19 pandemic. Learning at home requires a large amount of self-regulated learning (SRL) where students have to acquire and practice learning contents and skills independently without being provided with face to face support by their teacher. Current research reports that the main difficulties that students and teachers experience in these learning situations are related to SRL (Fischer et al., 2020). But also in everyday learning situations at school, SRL has been found to contribute significantly to students' learning progress, their motivation, and their achievement (Zimmerman & Bandura, 1994; Dent & Koenka, 2016). Acquiring skills for SRL is a necessity for students to become lifelong learners (Taranto & Buchanan, 2020), which has now been shown even more. However, when schools moved to distance learning, it not only became apparent how important SRL is, but also how poorly most students were prepared for SRL. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Editorial (2-21)
Hasselhorn, Marcus; Gogolin, Ingrid
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
41204 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus; Gogolin, Ingrid
Titel:
Editorial (2-21)
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 2, S. 233-236
DOI:
10.1007/s11618-021-01019-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-021-01019-2
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Lehrer; Eltern; Einführung; Pandemie; Wirkung; Schule; Unterrichtsausfall; Fernunterricht; Schüler; Digitale Medien; Selbstregulation; Bildungsbeteiligung; Finanzierung
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Inside self-regulated learning. Measuring and predicting intraindividual and interindividual […]
Theobald, Maria; Bellhäuser, Henrik; Nückles, Matthias
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2021
41288 Endnote
Autor*innen:
Theobald, Maria; Bellhäuser, Henrik; Nückles, Matthias
Titel:
Inside self-regulated learning. Measuring and predicting intraindividual and interindividual variation in self-regulated learning over time
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 51 (2021) 4, S. 183-189
DOI:
10.1026/0049-8637/a000224
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/0049-8637/a000224
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lernen; Selbstregulation; Student; Lernstrategie; Lernprozess; Modell; Messung; Lerntagebuch; Empirische Forschung
Abstract:
The present introductory article is organized as follows: First, we describe strategies and assessment methods to set a common research framework. Second, we summarize the design and key findings of the studies in this special issue. Third, we discuss implications for SRL assessment, SRL models, and SRL interventions that open up avenues for further research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster […]
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frühe Bildung | 2020
40644 Endnote
Autor*innen:
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Titel:
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster zwischen ein- und mehrsprachigen Kindern vergleichbar?
In:
Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 193-202
DOI:
10.1026/2191-9186/a000496
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kind; Vorschulalter; Schuljahr 01; Schulanfänger; Schriftsprache; Schreibenlernen; Schreibkompetenz; Einsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Vorschulerziehung; Vorwissen; Einflussfaktor; Rechtschreibung; Lesen; Selbstregulation; Phonologie; Informationsverarbeitung; Prognose; Lesegeschwindigkeit; Test; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract:
In Deutschland wachsen viele Kinder mit mehr als nur einer Muttersprache auf - dies kann ein mögliches Risiko für den Schriftspracherwerb darstellen, wenn die Unterrichtssprache Deutsch nicht ausreichend beherrscht wird. Wichtige Grundlagen für den Schrift-spracherwerb werden bereits vor dem Schuleintritt gelegt. Daher beschäftigt sich die vorliegende Studie mit der Frage, ob die Vorhersage von Lese- und Rechtschreibleistungen durch vorschulische Kompetenzen für einsprachig deutsche Kinder und mehrsprachige Kinder vergleichbar ist. Bei 162 einsprachig und 143 mehrsprachig aufwachsenden Kindern wurden im letzten Kindergartenjahr die phonologische Bewusstheit, die Benenngeschwindigkeit, die phonologische Schleife und die behaviorale Selbstregulation erfasst. Am Ende der ersten Klasse erfolgte die Überprüfung von Lesegeschwindigkeit, Leseverständnis und Rechtschreiben. Die durchgeführten Strukturgleichungsmodelle zeigten zum Teil differenzielle Prädiktionsmuster für die Gruppen: Bei den mehrsprachigen Kindern war nur die Benenngeschwindigkeit prädiktiv für die Lese-geschwindigkeit, bei den einsprachigen Kindern zusätzlich die phonologische Schleife. Für das Leseverständnis und das Rechtschreiben setzte sich bei den mehrsprachigen Kindern einzig die phonologische Bewusstheit als Prädiktor durch, während bei den einsprachigen Kindern die Benenngeschwindigkeit ebenfalls prädiktiv war. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In Germany, many children grow up speaking more than one language - which can be a potential risk for the acquisition of written language if the language of instruction German is not sufficiently mastered. Important foundations for the literacy acquisition are already laid before school entry. The present study addresses the question of whether the prediction of reading and spelling performance through pre-school skills is comparable for monolingual German children and multilingual children. In 162 monolingual and 143 multilingual children, pho-nological awareness, naming speed, phonological loop and behavioral self-regulation were assessed in the last year of kindergarten. At the end of the first grade, reading fluency, reading comprehension and spelling were assessed. Structural equation models showed partially differential prediction patterns for the groups: In the multilingual children only naming speed was predictive of reading fluency, in the monolingual children the phonological loop was an additional predictor. For reading comprehension and spelling, only phonological awareness was predictive in the multilingual children, while in the monolingual children naming speed was also predictive. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Unterschiedliche Wege ins Lehramt - unterschiedliche Kompetenzen? Ein Vergleich von Quereinsteigern […]
Lucksnat, Christin; Richter, Eric; Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Richter, Dirk
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2020
40515 Endnote
Autor*innen:
Lucksnat, Christin; Richter, Eric; Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Richter, Dirk
Titel:
Unterschiedliche Wege ins Lehramt - unterschiedliche Kompetenzen? Ein Vergleich von Quereinsteigern und traditionell ausgebildeten Lehramtsanwärtern im Vorbereitungsdienst
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, (2020) , S. online first
DOI:
10.1024/1010-0652/a000280
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652/a000280
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Lehrermangel; Lehrerbedarf; Lehramt; Referendar; Seiteneinsteiger; Mathematik; Unterrichtsfach; Professionalität; Wissen; Kompetenz; Motivation; Selbstregulation; Unterschied; Vergleichsuntersuchung; Multivariate Analyse; Kovarianz; Deutschland
Abstract:
In den vergangenen Jahren nahm die Zahl der nicht-traditionell ausgebildeten Lehrkräfte in Deutschland kontinuierlich zu. Vor diesem Hintergrund untersucht der vorliegende Beitrag, inwiefern sich Quereinsteiger und traditionell ausgebildete Lehramtsanwärter im Vorbereitungsdienst hinsichtlich ihrer professionellen Kompetenz unterscheiden. Die dafür genutzten Daten stammen aus dem Projekt COACTIV-R, in dem 770 traditionell ausgebildete Lehramtsanwärter und 72 Quereinsteiger für das Fach Mathematik untersucht wurden. Multivariate Kovarianzanalysen zeigen, dass Quereinsteiger über ein ähnliches fachliches und fachdidaktisches Wissen verfügen, aber niedrigere Werte im Test zum pädagogisch-psychologischen Wissen aufweisen als traditionell ausgebildete Lehramtsanwärter. Keine signifikanten Unterschiede zeigen sich in den motivationalen Orientierungen und in den Überzeugungen. Signifikante Unterschiede zeigen sich jedoch in den selbstregulativen Fähigkeiten. Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund aktueller Befunde bezüglich der Lehrkräfteausbildung und der Rekrutierung von Lehrkräften diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In the past few years, the number of alternatively certified teachers has steadily increased. For this reason, the present study aims to compare the professional competence of alternatively certified teachers and traditional certified teachers in the induction phase (Vorbereitungsdienst). The data originates from the COACTIV-R project, in which 770 traditionally certified teachers and 72 alternatively certified teachers were surveyed and tested. Multivariate covariance analyses show that alternatively certified and traditionally certified teachers demonstrate similar content and pedagogical content knowledge, but differ in their pedagogical-psychological knowledge. No differences were found in regard to motivation and beliefs. In addition, findings show significant differences in self-regulation between the two groups. The results will be discussed with regard to current findings regarding teacher training and recruitment of teachers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Assessing the validity of a learning analytics expectation instrument. A multinational study
Whitelock-Wainwright, Alexander; Gašević, Dragan; Tsai, Yi-Shan; Drachsler, Hendrik; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2020
39876 Endnote
Autor*innen:
Whitelock-Wainwright, Alexander; Gašević, Dragan; Tsai, Yi-Shan; Drachsler, Hendrik; Scheffel, Maren; Muñoz-Merino, Pedro J.; Tammets, Kairit; Delgado Kloos, Carlos
Titel:
Assessing the validity of a learning analytics expectation instrument. A multinational study
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 36 (2020) 2, S. 209-240
DOI:
10.1111/jcal.12401
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jcal.12401?af=R
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lernprozess; Analyse; Implementierung; Universität; Student; Erwartung; Ethik; Validität; Fragebogen; Erhebungsinstrument; Übersetzung; Lernen; Selbstregulation; Datenanalyse; Faktorenanalyse; Estland; Spanien; Niederlande
Abstract:
To assist higher education institutions in meeting the challenge of limited student engagement in the implementation of Learning Analytics services, the Questionnaire for Student Expectations of Learning Analytics (SELAQ) was developed. This instrument contains 12 items, which are explained by a purported two‐factor structure of "Ethical and Privacy Expectations" and "Service Feature Expectations." As it stands, however, the SELAQ has only been validated with students from UK university, which is problematic on account of the interest in Learning Analytics extending beyond this context. Thus, the aim of the current work was to assess whether the translated SELAQ can be validated in three contexts (an Estonian, a Spanish, and a Dutch University). The findings show that the model provided acceptable fits in both the Spanish and Dutch samples, but was not supported in the Estonian student sample. In addition, an assessment of local fit is undertaken for each sample, which provides important points that need to be considered in future work. Finally, a general comparison of expectations across contexts is undertaken, which are discussed in relation to the General Data Protection Regulation (2018). (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Blume, Friederike
Verschiedenartige Dokumente
| 2020
40666 Endnote
Autor*innen:
Blume, Friederike
Titel:
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Erscheinungsvermerk:
Tübingen: Graduiertenschule & Forschungsnetzwerk LEAD, 2020 (LEAD.schule)
URL:
https://lead.schule/blog/im-virtuellen-klassenzimmer-die-besten-lernbedingungen-erforschen/
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Virtuelle Realität; Virtuelles Klassenzimmer; Psychologische Forschung; Unterrichtsforschung; Laborstudie; Schüler; Selbstregulation; Lernforschung; Lernumgebung; Standardisierung; Datenerhebung; Kontrolle
Abstract:
Forschung mit Virtual Reality bietet viele Vorteile und ermöglicht die Untersuchung von Fragestellungen, die im realen Klassenzimmer nur schwer oder gar nicht zu erforschen wären. Sie kann beispielsweise Einblicke in die Auswirkungen von verschiedenen Bedingungen im Klassenzimmer auf die Selbstregulation und das Lernen der Schülerinnen und Schüler geben.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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