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Psychological structure and neuroendocrine patterns of daily stress appraisals
Sicorello, Maurizio; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Koehler, Friederike; Voss, Andreas; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychoneuroendocrinology | 2021
41087 Endnote
Autor*innen:
Sicorello, Maurizio; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Koehler, Friederike; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Titel:
Psychological structure and neuroendocrine patterns of daily stress appraisals
In:
Psychoneuroendocrinology, 127 (2021) , S. 105198
DOI:
10.1016/j.psyneuen.2021.105198
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-251697
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25169/pdf/PNEC_2021_Sicorello_et-al_Psychological-structure-and-neuroendocrine_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Stress; Bewertung; Selbstbeobachtung; Computerunterstütztes Verfahren; Neurophysiologie; Hormonphysiologie; Psychologische Forschung; Psychosomatik; Neuropsychologische Messung; Mehrebenenanalyse; Deutschland
Abstract:
Threat and challenge are two fundamental appraisal concepts of psychological stress theories, determined by the mismatch between demands and resources. Previous research has predominantly investigated the neuroendocrine correlates of stress appraisal in laboratory contexts during acute demanding situations. We tested whether the psychoneuroendocrinology of stress appraisals can also be investigated in naturalistic trans-contextual everyday life settings. Forty-two participants produced five daily saliva samples and provided concurrent questionnaire data on subjective stress, demands, resources, and the threat-challenge continuum over the course of five days (69% female; mean age = 22.8, range = 18-30 years). Momentary salivary cortisol and alpha amylase were predicted with three-level autoregressive linear mixed models. We found that both momentary cortisol and alpha amylase were elevated during higher subjective stress. In contrast, cortisol was not significantly related to a bipolar threat-challenge indicator. Moreover within-person response surface analyses showed no effect of the mismatch between demands and resources on either physiological stress indicator, but confirmed theoretically proposed effects on subjective threat-challenge, which was replicated in another intensive longitudinal (N = 61) and a large cross-sectional sample (N = 1194). In sum, our study (a) suggests robust relations between subjective stress and HPA/SAM axis activity on a moment-to-moment basis and (b) confirms theoretical predictions concerning stress appraisal and the mismatch between demands and resources on a psychological level. In contrast, no neuroendocrine patterns of threat-challenge were found, suggesting that neuroendocrine patterns might be context-specific and do not apply to a general demand-resource imbalance in everyday life. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Forschungsgrundlagen der Schulpsychologie
Loßnitzer, Christiane; Moschko, Tomasz; Gawrilow, Caterina; Schmid, Johanna; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Handbuch Schulpsychologie: Psychologie für die Schule | Stuttgart: Kohlhammer | 2021
41606 Endnote
Autor*innen:
Loßnitzer, Christiane; Moschko, Tomasz; Gawrilow, Caterina; Schmid, Johanna; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Forschungsgrundlagen der Schulpsychologie
Aus:
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Handbuch Schulpsychologie: Psychologie für die Schule, Stuttgart: Kohlhammer, 2021 , S. 31-41
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Schulpsychologe; Psychologische Forschung; Methode; Forschungsdesign; Inhalt; Prävention; Intervention; Evaluation; Experimentelle Untersuchung; Quasi-Experiment; Fallstudie; Metaanalyse; Erhebungsinstrument; Validität
Abstract:
Schulpsychologie ist einerseits "angewandte Psychologie für die Schule" (BDP Sektion Schulpsychologie, 2015, S. 3), andererseits eine - wenn auch junge, eigenständige - wissenschaftliche Disziplin, die sich der Forschungsdesigns und -methoden der gesamten Psychologie bedient. Insbesondere die Klinische Psychologie, die Pädagogische Psychologie und die Entwicklungspsychologie spielen als zentrale Bezugsdisziplinen eine große Rolle. Zudem dienen die Inhalte der Psychologischen Diagnostik und Testtheorie, Sozialpsychologie, Arbeits- und Organisationspsychologie und Medienpsychologie als Bezugsrahmen. Wissenschaftliche Forschungsergebnisse bilden die Handlungsgrundlage praktisch-arbeitender Schulpsychologinnen und Schulpsychologen. Trotzdem ist die Dissemination wissenschaftlicher Forschungsergebnisse keine Garantie für einen gelingenden Wissenschafts-Praxis-Transfer. Dieser setzt einerseits voraus, dass entsprechend relevante Forschung vorliegt und hinreichend verständlich zur Verfügung gestellt wird. Andererseits sind wissenschaftliche Befunde kritisch zu reflektieren und hinsichtlich ihrer Anwendbarkeit zu bewerten. Hierzu bedarf es einer soliden Kenntnis der Forschungsgrundlagen. In diesem Kapitel werden daher typische Fragen schulpsychologischer Forschung, zentrale Forschungsdesigns und -methoden sowie Kriterien zur kritischen Reflexion wissenschaftlicher Forschungsbefunde thematisiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Accuracy and bias in the social perception of envy
Lange, Jens; Hagemeyer, Birk; Lösch, Thomas; Rentzsch, Katrin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Emotion | 2020
39580 Endnote
Autor*innen:
Lange, Jens; Hagemeyer, Birk; Lösch, Thomas; Rentzsch, Katrin
Titel:
Accuracy and bias in the social perception of envy
In:
Emotion, 20 (2020) 8, S. 1399-1410
DOI:
10.1037/emo0000652
URL:
https://psycnet.apa.org/record/2019-43727-001
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Soziale Interaktion; Wahrnehmung; Status; Psychologische Forschung
Abstract (english):
Research converges on the notion that when people feel envy, they disguise it toward others. This implies that a person's envy in a given situation cannot be accurately perceived by peers, as envy lacks a specific display that could be used as a perceptual cue. In contrast to this reasoning, research supports that envy contributes to the regulation of status hierarchies. If envy threatens status positions, people should be highly attentive to identify enviers. The combination of the two led us to expect that (a) state envy is difficult to accurately perceive in unacquainted persons and (b) dispositional enviers can be accurately identified by acquaintances. To investigate these hypotheses, we used actor-partner interdependence models to disentangle accuracy and bias in the perception of state and trait envy. In Study 1, 436 unacquainted dyad members competed against each other and rated their own and the partner's state envy. Perception bias was significantly positive, yet perception accuracy was nonsignificant. In Study 2, 502 acquainted dyad members rated their own and the partner's dispositional benign and malicious envy as well as trait authentic and hubristic pride. Accuracy coefficients were positive for dispositional benign and malicious envy and robust when controlling for trait authentic and hubristic pride. Moreover, accuracy for dispositional benign envy increased with the depth of the relationship. We conclude that enviers might be identifiable but only after extended contact and discuss how this contributes to research on the ambiguous experience of being envied. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Studying within-person variation and within-person couplings in intensive longitudinal data. […]
Neubauer, Andreas B.; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Gerontology | 2020
40288 Endnote
Autor*innen:
Neubauer, Andreas B.; Schmiedek, Florian
Titel:
Studying within-person variation and within-person couplings in intensive longitudinal data. Lessons learned and to be learned
In:
Gerontology, 66 (2020) 4, S. 332-339
DOI:
10.1159/000507993
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-252201
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25220/pdf/Gerontology_66_4_2020_Neubauer_et_al_Studying_within-person_variation_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Altersforschung; Psychologische Forschung; Altern; Wohlbefinden; Messung; Messverfahren; Längsschnittuntersuchung; Reliabilität; Heterogenität; Kausalität; Zeitpunkt; Diskussion
Abstract (english):
Intensive longitudinal designs (e.g., experience sampling methods, daily diary studies, or ambulatory assessments) continue to gain importance in sychological aging research. Empirical research using these designs has greatly facilitated our understanding of short-term within-person processes and has started to approach the question how these processes shape long-term development across the life span. The aim of this viewpoint article is to point out four key issues in intensive longitudinal designs that in our opinion require more attention than they are currently given: (a) improvement in measurement reliability, (b) the necessity to investigate inter-individual differences in short-term dynamics, (c) considerations of the time scale across which dynamic effects unfold, and (d) targeting causality by incorporating experimental methods in intensive longitudinal designs. We illustrate these four key issues by referring to a prominent example of within-person dynamics in prior empirical research: the within-person coupling of stressor occurrence and well-being stress reactivity).
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Estimating reliability of within-person couplings in a multilevel framework
Neubauer, Andreas B.; Voelkle, Manuel C.; Voss, Andreas; Mertens, Ulf K.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Personality Assessment | 2020
38909 Endnote
Autor*innen:
Neubauer, Andreas B.; Voelkle, Manuel C.; Voss, Andreas; Mertens, Ulf K.
Titel:
Estimating reliability of within-person couplings in a multilevel framework
In:
Journal of Personality Assessment, 102 (2020) 1, S. 10-21
DOI:
10.1080/00223891.2018.1521418
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-190535
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2021/19053/pdf/JPA_2020_1_Neubauer_et_al_Estimating_reliability_of_within-person_couplings_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Monte-Carlo_Methode; Psychologische Forschung; Psychologische Messung; Reliabilität
Abstract (english):
Within-person couplings play a prominent role in psychological research and previous studies have shown that interindividual differences in within-person couplings predict future behavior. For example, stress reactivity-operationalized as the within-person coupling of stress and positive or negative affect-is an important predictor of various (mental) health outcomes and has often been assumed to be a more or less stable personality trait. However, issues of reliability of these couplings have been largely neglected so far. In this work, we present an estimate for the reliability of within-person couplings that can be easily obtained using the user-modifiable R code accompanying this work. Results of a simulation study show that this index performs well even in the context of unbalanced data due to missing values. We demonstrate the application of this index in a measurement burst study targeting the reliability and test-retest correlation of stress reactivity estimates operationalized as within-person couplings in a daily diary design. Reliability and test-retest correlations of stress reactivity estimates were rather low, challenging the implicit assumption of stress reactivity as a stable person-level variable. We highlight key factors that researchers planning studies targeting interindividual differences in within-person couplings should consider to maximize reliability. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Experiments in the wild. Introducing the within-person encouragement design
Schmiedek, Florian; Neubauer, Andreas B.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Multivariate Behavioral Research | 2020
40008 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Neubauer, Andreas B.
Titel:
Experiments in the wild. Introducing the within-person encouragement design
In:
Multivariate Behavioral Research, 55 (2020) 2, S. 256-276
DOI:
10.1080/00273171.2019.1627660
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-204956
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/20495/pdf/MBR_2020_2_Schmiedek_Neubauer_Experiments_in_the_wild_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Psychologische Forschung; Forschungsdesign
Abstract:
The within-person encouragement design introduced here combines methodological approaches from three research traditions: (a) the analysis of within-person couplings using multilevel models, (b) the experimental manipulation of a treatment variable at the within-person level, and (c) the use of random encouragements as instrumental variables to induce exogenous experimental variation when strict treatment adherence is unrealistic. The proposed combination of these approaches opens up new possibilities to study treatment effects of a broad range of behavioral variables in realistic everyday contexts. We introduce this new research design together with a corresponding data analysis framework: instrumental variable estimation with two-level structural equation models. Using simulations, we show that the approach is applicable with feasible design dimensions regarding numbers of measurement occasions and participants and realistic assumptions about adherence to the encouragement conditions. Possible applications and extensions, as well as potential problems and limitations are discussed. (DIPF(Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychologische Rundschau | 2020
41004 Endnote
Autor*innen:
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen
In:
Psychologische Rundschau, 71 (2020) 1, S. 51-54
DOI:
10.1026/0033-3042/a000470
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/0033-3042/a000470
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins - Interviews
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Psychologie; Psychologe; Verband <Vereinigung>; Berufsfeld; Geschichte <Histor>; Psychologische Forschung
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Computerbasiertes Assessment
Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf
Sammelbandbeitrag
| Aus: Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion | Berlin: Springer | 2020
40530 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf
Titel:
Computerbasiertes Assessment
Aus:
Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion, Berlin: Springer, 2020 , S. 119-141
DOI:
10.1007/978-3-662-61532-4_6
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-61532-4_6
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Datenanalyse; Technologiebasiertes Testen; Computerunterstütztes Verfahren; Testverfahren; Psychologische Forschung; Sozialwissenschaften; Definition; Beispiel; Konzeption; Antwort; Datenerfassung; Interaktion; Bewertung; Testkonstruktion; Evidenz; Software; Fragebogen; Messverfahren
Abstract:
Das Kapitel gibt einen Überblick, wie mit Hilfe von Computern im weiteren Sinne Tests und Fragebogen realisiert und dabei die Möglichkeiten von klassischen Papier-und-Bleistift-Verfahren erweitert bzw. deutlich überschritten werden können. Dies betrifft beispielsweise die Entwicklung computerbasierter Items mit innovativen Antwortformaten und multimedialen Stimuli sowie die automatische Bewertung des gezeigten Antwortverhaltens. Des Weiteren ermöglicht der Computer eine flexiblere Testzusammenstellung, d. h., Items können automatisch unter Berücksichtigung inhaltlicher und statistischer Kriterien sequenziert werden. Das Kapitel behandelt außerdem die Frage, wie durch Logfiledaten das Analysepotential gesteigert und durch die automatische und zeitnahe Rückmeldung von Testdaten beispielsweise das Lernen unterstützt werden kann. Das Kapitel schließt mit Hinweisen auf einschlägige und frei zugängliche Softwarelösungen für Assessmentzwecke. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Lehrkräfte
Kunter, Mareike; Pohlmann, Britta; Decker, Anna-Theresia
Sammelbandbeitrag
| Aus: Wild, Elke; Möller, Jens (Hrsg.): Pädagogische Psychologie | Berlin: Springer Nature | 2020
40610 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Pohlmann, Britta; Decker, Anna-Theresia
Titel:
Lehrkräfte
Aus:
Wild, Elke; Möller, Jens (Hrsg.): Pädagogische Psychologie, Berlin: Springer Nature, 2020 , S. 269-288
DOI:
10.1007/978-3-662-61403-7_11
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-61403-7_11
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Lehrer; Lehrerberuf; Berufsanforderung; Psychologische Forschung; Kognition; Wissen; Überzeugung; Selbstwirksamkeit; Erwartung; Berufswahl; Motivation; Emotion; Belastung; Lehramtsstudium; Referendariat; Lehrerfortbildung
Abstract:
Lehrkräfte sind zentrale Akteure im Bildungssystem. Dass sie einen substanziellen Einfluss auf das Lernen und die Entwicklung ihrer Schülerinnen und Schüler haben können, ist auch aus empirischer Sicht unstrittig. Warum jedoch manche Lehrkräfte erfolgreicher als andere sind und welche persönlichen Voraussetzungen dies bestimmen, soll in diesem Kapitel näher betrachtet werden. Ziel ist, zu zeigen, wie die Pädagogische Psychologie dazu beigetragen hat, Lehrerinnen und Lehrer als wichtige Agenten im Bildungssystem besser zu verstehen. Die Erkenntnisse pädagogisch-psychologischer Forschung liefern Ansatzpunkte für die Verbesserung von Unterricht und sind auch hilfreich, um die beruflichen Erfahrungen von Lehrkräften positiv zu gestalten. Um auf das Thema Lehrkräfte einzustimmen, liefern wir zunächst eine Anforderungsanalyse, die die typischen Herausforderungen des Lehrerberufs beschreibt. Anschließend fassen wir Ansätze der pädagogisch-psychologischen Forschung zu Lehrkräften zusammen und erläutern dann, welche Merkmale von Lehrkräften bisher in der Forschung Aufmerksamkeit fanden. Das Kapitel schließt mit einer Beschreibung der Lerngelegenheiten für (angehende) Lehrkräfte. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Blume, Friederike
Verschiedenartige Dokumente
| 2020
40666 Endnote
Autor*innen:
Blume, Friederike
Titel:
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Erscheinungsvermerk:
Tübingen: Graduiertenschule & Forschungsnetzwerk LEAD, 2020 (LEAD.schule)
URL:
https://lead.schule/blog/im-virtuellen-klassenzimmer-die-besten-lernbedingungen-erforschen/
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Virtuelle Realität; Virtuelles Klassenzimmer; Psychologische Forschung; Unterrichtsforschung; Laborstudie; Schüler; Selbstregulation; Lernforschung; Lernumgebung; Standardisierung; Datenerhebung; Kontrolle
Abstract:
Forschung mit Virtual Reality bietet viele Vorteile und ermöglicht die Untersuchung von Fragestellungen, die im realen Klassenzimmer nur schwer oder gar nicht zu erforschen wären. Sie kann beispielsweise Einblicke in die Auswirkungen von verschiedenen Bedingungen im Klassenzimmer auf die Selbstregulation und das Lernen der Schülerinnen und Schüler geben.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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