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Working memory deficits in children with specific learning disorders
Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Learning Disabilities | 2008
7778 Endnote
Autor*innen:
Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Working memory deficits in children with specific learning disorders
In:
Journal of Learning Disabilities, 41 (2008) 6, S. 514-523
DOI:
10.1177/0022219408317856
URL:
http://dx.doi.org/10.1177/0022219408317856
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Kind; Schuljahr 02-04; Lernstörung; Rechenschwäche; Legasthenie; Arbeitsgedächtnis; Test; Intelligenztest; Leistungstest
Abstract (english):
This article examines working memory functioning in children with specific developmental disorders of scholastic skills as defined by ICD- 10. Ninety-seven second to fourth graders with a minimum IQ of 80 are compared using a 2 x 2 factorial (dyscalculia vs. no dyscalculia; dyslexia vs. no dyslexia) design. An extensive test battery assesses the three subcomponents of working memory described by Baddeley (1986): phonological loop, visual-spatial sketchpad, and central executive. Children with dyscalculia show deficits in visual-spatial memory; children with dyslexia show deficits in phonological and central executive functioning. When controlling for the influence of the phonological loop on the performance of the central executive, however, the effect is no longer significant. Although children with both reading and arithmetic disorders are consistently outperformed by all other groups, there is no significant interaction between the factors dyscalculia and dyslexia. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Variable memory strategy use in children's adaptive intratask learning behavior. Developmental […]
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Child Development | 2007
7475 Endnote
Autor*innen:
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Variable memory strategy use in children's adaptive intratask learning behavior. Developmental changes and working memory influences in free recall
In:
Child Development, 78 (2007) 4, S. 1068-1082
DOI:
10.1111/j.1467-8624.2007.01053.x
URL:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17650126/
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schüler; Schuljahr 02-04; Lernverhalten; Lernen; Aufgabe; Gedächtnis; Strategie; Wiederholung; Längsschnittuntersuchung
Abstract:
Im Rahmen einer Längsschnittstudie wurde bei Kindern zwischen der zweiten und vierten Klassenstufe (Alter: 8-10 Jahre) die Variabilität im Strategiegebrauch bei der Bearbeitung einer Free-Recall Aufgabe untersucht. Um die Ergebnisse der Längsschnittstudie hinsichtlich möglicher Lerneffekte zu kontrollieren bearbeitete eine weitere Gruppe von ViertklässlerInnen in einer zusätzlichen Untersuchung diese Aufgabe. Anhand von Videoanalysen konnte gezeigt werden, dass Kinder verschiedene Strategiearten nutzen, um sich die Items zu merken. Dabei fand im Strategiegebrauch der Kinder ein allmählicher Übergang von der einfachen Itembenennung (Labeling) zu der Wiederholung mehrerer Items in Wiederholungssets (Kumulatives Rehearsal) statt. Dieser allmähliche Wechsel war sowohl über den längsschnittlich erhobenen Zeitraum beobachtbar, als auch innerhalb des Listenlernprozesses. Hier konnte gezeigt werden, dass zu Beginn des Listenlernens vor allem Kumulatives Rehearsal, im weiteren Verlauf jedoch hauptsächlich Labeling zu Einsatz kam. Der Einsatz von Kumulativem Rehearsal war umso intensiver, je stärker die Gedächtniskapazität ausgeprägt war. Zusätzlich zeigte sich, dass der Einsatz von Kumulativem Rehearsal mit zunehmendem Alter zu besserer Erinnerungsleistung führte. Die Ergebnisse werden im Rahmen eines Adaptiven Strategiewahlmodells diskutiert. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
Variability in strategy use within single trials in free recall was analyzed longitudinally from second to fourth grades (ages 8 - 10 years). To control for practice effects another sample of fourth graders was included (age 10 years). Video analyses revealed that children employed different strategies when preparing for free recall. A gradual shift from labeling to cumulative rehearsal was present both with increasing age and across different list positions. Whereas cumulative rehearsal was frequent at early list positions, labeling was dominant at later list portions. Working memory capacity predicted the extent of cumulative rehearsal usage, which became more efficient with increasing age. Results are discussed in the context of the adaptive strategy choice model.(DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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