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Überzeugungen von Lehrer:innen
Kunter, Mareike; Wilde, Annett
Sammelbandbeitrag
| Aus: Rothland, Martin (Hrsg.): Beruf Lehrer:in: Ein Studienbuch | Münster: Waxmann | 2023
44141 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Wilde, Annett
Titel:
Überzeugungen von Lehrer:innen
Aus:
Rothland, Martin (Hrsg.): Beruf Lehrer:in: Ein Studienbuch, Münster: Waxmann, 2023 , S. 337-353
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Vorwort
Kunter, Mareike
Verschiedenartige Dokumente
| 2023
44140 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike
Titel:
Vorwort
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Hessische Lehrkräfteakademie, 2023 (Hessische Lehrkräfteakademie (Hrsg.): Kerncurriculum für den pädagogischen Vorbereitungsdienst)
URL:
https://sts-gym-fulda.bildung.hessen.de/downloads/kerncurriculum-fuer-den-paedagogischen-vorbereitungsdienst.pdf#page=3
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Lehrkräftemangel
Stirm, Philip; Wilde, Anke; Kunter, Mareike; Maaz, Kai
Verschiedenartige Dokumente
| 2023
43768 Endnote
Autor*innen:
Stirm, Philip; Wilde, Anke; Kunter, Mareike; Maaz, Kai
Titel:
Lehrkräftemangel
Erscheinungsvermerk:
2023
URL:
https://dipfblog.com/2023/03/02/folge-18-der-podcastreihe-sitzenbleiben-lehrkraftemangel/
Dokumenttyp:
7. Blogbeiträge; Pod-; Vidcasts; Pod-/Vidcasts
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Kaum ein Bildungsthema wird derzeit so heiß diskutiert wie der Mangel an Lehrpersonal. Eltern und Schüler*innen können ein Lied davon singen, sei es, weil der Unterricht komplett ausfällt oder weil Lehrkräfte zwei Klassen auf einmal betreuen und die Schüler*innen sich mit Behelfsaufgaben beschäftigen. Welche Auswirkungen hat dieser Mangel auf den Unterricht? Müssen wir befürchten, dass unsere Kinder eine schlechtere Bildung erhalten als wir selbst? Welche Wege können aus dieser Notlage führen? (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen; Öffentlichkeitsarbeit; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Die Bedeutung individueller Merkmale und konstruktiver Unterstützung der Lehrkraft für die soziale […]
Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Pädagogische Psychologie | 2022
41504 Endnote
Autor*innen:
Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Kunter, Mareike
Titel:
Die Bedeutung individueller Merkmale und konstruktiver Unterstützung der Lehrkraft für die soziale Integration von Schülerinnen und Schülern im Mathematikunterricht der Sekundarstufe
In:
Pädagogische Psychologie, 36 (2022) 1/2, S. 85-100
DOI:
10.1024/1010-0652/a000329
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-252394
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-252394
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der vorliegende Beitrag untersucht die Bedeutung von individuellen Merkmalen (Fähigkeitsselbstkonzept und Leistungsängstlichkeit) sowie von konstruktiver Unterstützung durch Lehrkräfte für die soziale Integration von Schülerinnen und Schülern in der Sekundarstufe. Bezüglich des Unterrichtsqualitätsmerkmals der konstruktiven Unterstützung wird zwischen zwei Facetten unterschieden, nämlich einer sozio-emotionalen Unterstützung sowie einer fachlich-inhaltlichen Unterstützung durch die Lehrkraft. Dabei wird erstmals die Bedeutung dieser Facetten für die von Schülerinnen und Schülern erlebte soziale Integration untersucht und ebenso geprüft, welche differenziellen Zusammenhänge sich für Lernende mit individuellen Risikofaktoren schulischer Entwicklung zeigen. Es wurden Befragungsdaten aus zwei Erhebungszeitpunkten (mittlerer Abstand: 8 Wochen) von 1.116 Schülerinnen und Schülern in 49 Mathematikklassen der Sekundarstufe mehrebenen-analytisch ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass beide Facetten konstruktiver Unterstützung mit dem Erleben sozialer Integration zusammenhingen. Schülerinnen und Schüler mit niedrigem Mathematik-Fähigkeitsselbstkonzept bzw. hoher Leistungsängstlichkeit fühlten sich weniger gut in die Klassengemeinschaft integriert. Die Facetten konstruktiver Unterstützung spielten für diese Zusammenhänge eine besondere Rolle: Der Zusammenhang zwischen Fähigkeitsselbstkonzept und sozialer Integration wurde durch eine fachlich-inhaltliche Unterstützung moderiert, sodass sich Lernende mit niedrigem Fähigkeitsselbstkonzept in Klassen mit hoher fachlich-inhaltlicher Unterstützung vergleichbar gut sozial integriert fühlten wie die anderen Lernenden. Der Zusammenhang von Leistungsängstlichkeit und sozialer Integration wurde durch beide Facetten konstruktiver Unterstützung moderiert, sodass in Klassen mit hoher konstruktiver Unterstützung Lernende mit hoher Leistungsängstlichkeit sich genauso sozial integriert erlebten wie ihre weniger leistungsängstlichen Mitschülerinnen und Mitschüler. Der Beitrag untermauert somit die hohe Bedeutung von Beziehungsqualität im schulischen Kontext und bringt neue Erkenntnisse zu differenziellen Zusammenhängen von Unterricht und schulischen Outcomes in Abhängigkeit von den Lernvoraussetzungen der Schülerinnen und Schüler. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This paper examines the role of self-concept and test anxiety as well as "constructive support" by teachers for the social acceptance of students in secondary school. With regard to constructive support, a distinction is made between two central facets, namely socio-emotional support and instructional support. Here, for the first time, the role of these facets for the social acceptance experienced by students is investigated and it is examined which differential effects are shown for learners with individual risk factors of school failure. Survey data from two time points (mean interval 8 weeks) of 1,116 students in 49 secondary school mathematics classes in Germany were analysed using multi-level analyses. The results show that both facets of constructive support were related to students' perceived social acceptance. Students with low mathematics self-concept or high anxiety felt less well integrated into class. The facets of constructive support played a special role for these correlations: The connection between self-concept and social acceptance was moderated by instructional support, so that in classes with high instructional support, learners with low self-concept felt comparably well socially integrated as the other learners. The relationship between anxiety and social acceptance was moderated by both facets of constructive support, so that in classes with high constructive support, learners with high performance anxiety perceived themselves as socially accepted as their less anxious peers. This contribution thus supports the high importance of relationship quality in school and provides new insights into differential connections between teaching and school outcomes depending on the learning prerequisites of the students. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Reading persuasive texts affects preservice teachers' beliefs about cultural diversity in the […]
Dignath, Charlotte; Fink, Jonathan; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Teacher Education | 2022
40972 Endnote
Autor*innen:
Dignath, Charlotte; Fink, Jonathan; Kunter, Mareike
Titel:
Reading persuasive texts affects preservice teachers' beliefs about cultural diversity in the classroom
In:
Journal of Teacher Education, 73 (2022) 2, S. 188-200
DOI:
10.1177/00224871211002460
URL:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00224871211002460
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lehramtsstudent; Lehramtsstudentin; Lehrerausbildung; Überzeugung; Vorwissen; Text; Lektüre; Beeinflussung; Einstellung <Psy>; Vielfalt; Experiment; Experimentell-empirische Methode; Deutschland
Abstract (english):
Research has suggested that teachers' beliefs toward culturally diverse classrooms are affected during teacher education. Text reading, as one of the major learning activities in initial teacher education, is supposed to affect teachers' educational concepts and beliefs. We conducted two experiments to test the impact of reading a positively or negatively oriented persuasive text about diversity on preservice teachers' belief change. In Study 1 (N = 42), we found that belief change varied significantly as a function of the direction of the text, and that the reading of the texts led to a significantly stronger belief change if the text was in alignment with participants' prior beliefs. Study 2 (N = 57) revealed a middle-sized, but non-significant moderator effect for prior knowledge (p = .08, ƞp2 = .06), suggesting that participants with more prior knowledge were less likely to be persuaded by the text. The results provide new insights into factors that affect the development of preservice teachers' diversity beliefs.
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Teachers' beliefs about inclusive education and insights on what contributes to those beliefs. A […]
Dignath, Charlotte; Rimm-Kaufman, Sara; Ewijk, Reyn van; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Educational Psychology Review | 2022
44361 Endnote
Autor*innen:
Dignath, Charlotte; Rimm-Kaufman, Sara; Ewijk, Reyn van; Kunter, Mareike
Titel:
Teachers' beliefs about inclusive education and insights on what contributes to those beliefs. A meta-analytical study
In:
Educational Psychology Review, 34 (2022) 4, S. 2609-2660
DOI:
10.1007/s10648-022-09695-0
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-022-09695-0
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract:
Teachers' belief systems about the inclusion of students with special needs may explain gaps between policy and practice. We investigated three inter-related aspects of teachers' belief systems: teachers' cognitive appraisals (e.g., attitudes), emotional appraisal (e.g., feelings), and self-efficacy (e.g., agency to teach inclusive classrooms). To date, research in this field has produced contradictory findings, resulting in a sparse understanding of why teachers differ in their belief systems about inclusive education, and how teachers' training experiences contribute to their development of professional beliefs. We used meta-analysis to describe the level and range of teachers' beliefs about inclusive education, and examine factors that contribute to variation in teachers' beliefs, namely (1) the point in teachers' career (pre-service versus in-service), (2) training in special versus regular education, and (3) the effects of specific programs and interventions. We reviewed 102 papers (2000-2020) resulting in 191 effect sizes based on research with 40,898 teachers in 40 countries. On average, teachers' cognitive appraisals, emotional appraisals, and efficacy about inclusion were found to be in the mid-range of scales, indicating room for growth. Self-efficacy beliefs were higher for preservice (M = 3.69) than for in-service teachers (M = 3.13). Teachers with special education training held more positive views about inclusion than regular education teachers (d = 0.41). Training and interventions related to improved cognitive appraisal (d = 0.63), emotional appraisal (d = 0.63), and self-efficacy toward inclusive practices (d = 0.93). The training was particularly effective in encouraging reflection of beliefs and, eventually, facilitating belief change when teachers gained practical experience in inclusive classrooms. Six key findings direct the next steps. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Promoting student teachers' well-being. A multi-study approach investigating the longitudinal […]
Hartl, Anna; Holzberger, Doris; Hugo, Julia; Wolf, Kristin; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Psychologie | 2022
42913 Endnote
Autor*innen:
Hartl, Anna; Holzberger, Doris; Hugo, Julia; Wolf, Kristin; Kunter, Mareike
Titel:
Promoting student teachers' well-being. A multi-study approach investigating the longitudinal relationship between emotional exhaustion, emotional support, and the intentions of dropping out of university
In:
Zeitschrift für Psychologie, 230 (2022) 3, S. 241-252
DOI:
10.1027/2151-2604/a000495
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/2151-2604/a000495
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Burnout-Syndrom; Deutschland; Einflussfaktor; Emotionaler Zustand; Faktorenanalyse; Fragebogenerhebung; Längsschnittuntersuchung; Latente Wachstumskurvenmodelle; Lehramtsstudent; Lehramtsstudium; Lehrerausbildung; Leistungsversagen; Likert-Fragebogen; Motivation; Peergroup; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Soziale Beziehung; Studienabbruch; Studienbedingungen; Universität; Unterstützung; Veränderung; Wohlbefinden
Abstract:
Student teachers' well-being is particularly important in times of teacher shortage. To prevent student dropout and promote students' well-being, demands and resources within university teacher education need to be identified. Demands like workload or time pressure can lead to emotional exhaustion in the long-term, while resources like emotional support may foster well-being. By conducting a quantitative, longitudinal study on 903 student teachers from German universities, we investigate the relationship between the emotional support of peers (as a resource) and emotional exhaustion (an indicator of well-being). In addition, we conducted a qualitative study to analyze demands as possible reasons for dropout during teacher education. Latent change score models indicate that emotional exhaustion first increases and then slightly decreases over the course of three semesters. Emotional support by peers remains stable over time. The bivariate latent change model suggests that social support is not a predictor of later emotional exhaustion. The qualitative study analyzed three main dropout intentions: performance problems, lack of study motivation, and study conditions. Especially study conditions at university can be adjusted and act as a resource to increase students' well-being. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Mehr Praxis in der Bildungsforschung? Eine Studie zu Praxisperspektiven in Forschungsprojekten
Hartmann, Ulrike; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Bildungsforschung | 2022
42738 Endnote
Autor*innen:
Hartmann, Ulrike; Kunter, Mareike
Titel:
Mehr Praxis in der Bildungsforschung? Eine Studie zu Praxisperspektiven in Forschungsprojekten
In:
Bildungsforschung, (2022) 2
DOI:
10.25539/bildungsforschung.v0i2.892
URL:
https://bildungsforschung.org/ojs/index.php/bildungsforschung/article/view/892
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In der Studie wird untersucht, welche Formen und Ausprägungen der Einbeziehung von Praxisperspektiven in Forschungsprojekten realisiert werden. Es wird ein theoriegeleitetes Kodierschema vorgestellt und auf Interviews aus sieben Bildungsforschungsprojekten angewendet. Alle Forschenden berücksichtigen Praxisperspektiven in ihrer Arbeit, wobei hinsichtlich Erscheinungsformen und Ausmaß sowohl zwischen als auch innerhalb von Projekten deutliche Unterschiede bestehen. Profilanalysen verdeutlichen den Mehrwert einer mehrdimensionalen Betrachtung von Praxistransfer.
Abstract (english):
The study examines which forms and characteristics of the inclusion of practice perspectives are realized in research projects. A theory-based coding scheme is presented and applied to interviews from seven educational research projects. All researchers incorporate practice perspectives in their work, with significant differences in manifestations and extent both between and within projects. Profile analyses illustrate the added value of a multidimensional view of practice transfer.
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Promoting student teachers' well-being: A multi-method approach investigating the longitudinal […]
Hartl, Anna; Holzberberger, Doris; Hugo, Julia; Wolf, Kristin; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Psychologie | im Druck
42513 Endnote
Autor*innen:
Hartl, Anna; Holzberberger, Doris; Hugo, Julia; Wolf, Kristin; Kunter, Mareike
Titel:
Promoting student teachers' well-being: A multi-method approach investigating the longitudinal relationship between emotional exhaustion, emotional support, and the intentions of dropping out of university
In:
Zeitschrift für Psychologie, (im Druck)
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Zeitungsartikel
Sprache:
Englisch
Abstract:
Student teachers' well-being is particularly important in times of teacher shortage. To prevent student dropout and promote students' well-being, demands and resources within university teacher education need to be identified. Demands like workload or time pressure can lead to emotional exhaustion in the long term, while resources like emotional support may foster well-being. By conducting a quantitative, longitudinal study on 903 student teachers from German universities, we investigate the relationship between emotional support of peers (as a resource) and emotional exhaustion (an indicator of well-being). In addition, we conducted a qualitative study to analyze demands as possible reasons for dropout during teacher education. Latent change score models indicate that emotional exhaustion first increases and then slightly decreases over the course of three semesters. Emotional support by peers remains stable over time. The bivariate latent change model suggests that social support is not a predictor of emotional exhaustion. The qualitative study analyzed three main dropout intentions: performance problems, lack of study motivation, and study conditions. Especially study conditions at university can be adjusted and act as a resource to increase students' well-being.
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Zukunftsperspektiven für die inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung - ein Gedankenaustausch
Frohn, Julia; Heinrich, Martin; Kunter, Mareike; Lütje-Klose, Birgit; Prediger, Susanne
Sammelbandbeitrag
| Aus: Frohn, Julia; Bengel, Angelika; Piezunka, Anne; Simon, Toni; Dietze, Torsten (Hrsg.): Inklusionsorientierte Schulentwicklung: Interdisziplinäre Rückblicke, Einblicke und Ausblicke | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2022
43301 Endnote
Autor*innen:
Frohn, Julia; Heinrich, Martin; Kunter, Mareike; Lütje-Klose, Birgit; Prediger, Susanne
Titel:
Zukunftsperspektiven für die inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung - ein Gedankenaustausch
Aus:
Frohn, Julia; Bengel, Angelika; Piezunka, Anne; Simon, Toni; Dietze, Torsten (Hrsg.): Inklusionsorientierte Schulentwicklung: Interdisziplinäre Rückblicke, Einblicke und Ausblicke, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022 , S. 243-254
URL:
https://www.klinkhardt.de/newsite/media/20230109_9783781559837 Frohn_etal- InklusionsorientierteSchulentwicklung.pdf#page=244
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sonstiges
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
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