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(Schlagwörter: "Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung")
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Störungsfreier Unterricht trotz ADHS. Mit Schülern Selbstregulation trainieren - ein Lehrermanual
Gawrilow, Caterina; Guderjahn, Lena; Gold, Andreas
Monographie
| München: Reinhardt | 2013
33852 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina; Guderjahn, Lena; Gold, Andreas
Titel:
Störungsfreier Unterricht trotz ADHS. Mit Schülern Selbstregulation trainieren - ein Lehrermanual
Erscheinungsvermerk:
München: Reinhardt, 2013
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnostik; Lehrer; Programm; Ratgeber; Rechtsgrundlage; Schüler; Schulrecht; Selbstregulation; Therapie; Training; Unterrichtsstörung; Verhaltensänderung
Abstract:
Dieser Ratgeber liefert eine praxiserprobte Hilfe für Kinder und Jugendliche mit ADHS im Schulalltag: Das wissenschaftlich fundierte und evaluierte Trainingsprogramm setzt genau dort an, wo SchülerInnen mit dieser Diagnose Unterstützung brauchen, bei der Selbstregulation. Mit einfachen Wenn-Dann-Plänen lernen SchülerInnen, ihre Handlungsimpulse im Unterricht besser zu steuern. Lehrkräfte erhalten konkrete Anleitungen, wie sie solche Pläne mit den SchülerInnen erarbeiten können. Zusätzlich informiert das kompakte Manual zu Entstehung, Diagnostik und Behandlung der ADHS sowie zum Umgang mit daraus folgenden Problemen in der Schule.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Mental contrasting with implementation intentions enhances self-regulation of goal pursuit in […]
Gawrilow, Caterina; Morgenroth, Katrin; Schultz, Regina; Oettingen, Gabriele; Gollwitzer, Peter M.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Motivation and emotion | 2013
33736 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina; Morgenroth, Katrin; Schultz, Regina; Oettingen, Gabriele; Gollwitzer, Peter M.
Titel:
Mental contrasting with implementation intentions enhances self-regulation of goal pursuit in schoolchildren at risk for ADHD
In:
Motivation and emotion, 37 (2013) 1, S. 134-145
DOI:
10.1007/s11031-012-9288-3
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007/s11031-012-9288-3
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Gefährdung; Intervention; Methode; Schüler; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Selbstregulation; Strategie; Verhaltensänderung
Abstract:
Self-regulation is an important prerequisite for successful academic achievement, particularly for children who are at risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). We taught Mental Contrasting with Implementation Intentions (MCII), a technique that is known to facilitate the self-regulation of goal pursuit, to schoolchildren (sixth- and seventh-graders) both at risk and not at risk for ADHD. Parents rated their children's level of self-regulation 2 weeks after the intervention. Children at risk and not at risk benefited from MCII more than from a learning style intervention only and the benefits of MCII were particularly strong for children at risk for ADHD. The results have implications with respect to supporting children's self-regulation in their everyday school lives.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
ADHS im Vorschulalter
Gawrilow, Caterina; Petermann, Franz; Schuchardt, Kirsten
Zeitschriftenbeitrag
| In: Kindheit und Entwicklung | 2013
34070 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina; Petermann, Franz; Schuchardt, Kirsten
Titel:
ADHS im Vorschulalter
In:
Kindheit und Entwicklung, 22 (2013) 4, S. 189-192
DOI:
10.1026/0942-5403/a000116
URL:
http://psycontent.metapress.com/content/217860pu4451804n/?p=934027744b3843b084355e9ebb90de64&pi=0
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Forschungsstand; Frühdiagnostik; Selbstregulation; Vorschulalter; Vorschulkind
Abstract:
ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter und führt zu Schwierigkeiten im schulischen Kontext. Kinder mit ADHS zeigen beeinträchtige exekutive Funktionen und Selbstregulationsfähigkeiten-dazu gehören vor allem Inhibitionsdefizite und Defizite im Belohnungsaufschub bzw. eine ausgeprägte Warteaversion. Bereits im Vorschulalter sind die meisten der Kinder mit ADHS auffällig dahingehend, dass sie Hyperaktivität, Impulsivität und eine verringerte Aufmerksamkeitsspanne aufweisen. Abgesehen davon, dass im Vorschulalter diese Symptome altersangemessen sein können, ist es relevant bereits frühzeitig Kinder mit ADHS zu identifizieren, um durch gezielte Präventions- und Therapiemaßnahmen diese Kindern dahingehend zu unterstützen, dass schulische Schwierigkeiten gar nicht erst entstehen.
Abstract (english):
ADHD is one of the most frequent disorders in childhood and adolescence. ADHD leads to academic problems and other difficulties. Children with ADHD are characterized by deficits of executive functions and diminished self-regulation-in particular inhibition and delay of gratification are affected negatively. At-risk children already show symptoms of hyperactivity, impulsivity, and inattentiveness in preschool. Although it might be possible that these symptoms are age appropriate at that point, it is considered to be relevant to identify at-risk children as early as possible in order to implement effective prevention and intervention programs which can help to prevent children with ADHD from developing academic difficulties.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Self-regulation strategies support children with ADHD to overcome symptom-related behavior in the […]
Guderjahn, Lena; Gold, Andreas; Stadler, Gertraud; Gawrilow, Caterina
Zeitschriftenbeitrag
| In: Attention Deficit and Hyperactivity Disorders | 2013
34066 Endnote
Autor*innen:
Guderjahn, Lena; Gold, Andreas; Stadler, Gertraud; Gawrilow, Caterina
Titel:
Self-regulation strategies support children with ADHD to overcome symptom-related behavior in the classroom
In:
Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 5 (2013) 4, S. 397-407
DOI:
10.1007/s12402-013-0117-7
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12402-013-0117-7
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Empirische Untersuchung; Intervention; Jugendlicher; Kind; Kompetenz; Lehrer; Schule; Sekundarbereich; Selbstregulation; Training; Verhalten; Verhaltensänderung
Abstract:
Children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) suffer from self-regulation deficits that cause inattention, impulsivity, and hyperactivity. Self-regulation interventions may address these deficits, but to date, only few empirical studies have examined their benefits for children with ADHD in everyday life. The present study investigated three classroom interventions to promote self-regulation and tested their benefit on self-regulatory competencies (assessed with an ADHD questionnaire) in children with ADHD. Students of a special education school for children with ADHD participated in the intervention study that included three sessions (Session 1: Goal Intention or Goal Intention + If-Then Plan; Session 2: Goal Intention + If-Then Plan; Session 3: Goal Intention + If-Then Plan + Self-Monitoring). Teacher-rated self-regulatory competencies were assessed both before and after the intervention sessions. Children with ADHD had better self-regulatory competencies after their first Goal Intention + If-Then Plan Session, but lasting intervention effects were found only when children started with a mere goal intention session.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Flanker performance in female college students with ADHD. A diffusion model analysis
Merkt, Julia; Singmann, Henrik; Bodenburg, Sebastian; Goossens-Merkt, Heinrich; Kappes, Andreas; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders | 2013
34063 Endnote
Autor*innen:
Merkt, Julia; Singmann, Henrik; Bodenburg, Sebastian; Goossens-Merkt, Heinrich; Kappes, Andreas; Wendt, Mike; Gawrilow, Caterina
Titel:
Flanker performance in female college students with ADHD. A diffusion model analysis
In:
ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 5 (2013) 4, S. 321-341
DOI:
10.1007/s12402-013-0110-1
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12402-013-0110-1
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Anpassungsstörung; Aufmerksamkeit; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Frau; Kognitive Prozesse; Konflikt; Leistungstest; Neuropsychologie; Psychodiagnostik; Studentin; Vergleich; Verhaltensauffälligkeit
Abstract:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is characterized by poor adaptation to environmental demands that leads to various everyday life problems. The present study had four aims: (1) To compare performance in a flanker task in female college students with and without ADHD (N = 39) in a classical analyses of reaction time and error rate and studying the underlying processes using a diffusion model, (2) to compare the amount of focused attention, (3) to explore the adaptation of focused attention, and (4) to relate adaptation to psychological functioning. The study followed a 2-between (Group: ADHD vs. control) × 2-within (Flanker Conflict: incongruent vs. congruent) × 2-within (Conflict Frequency: 20% vs. 80%) design. Compared to a control group the ADHD group displayed prolonged response times accompanied by fewer errors in a flanker task. Results from diffusion model analyses revealed that members of the ADHD group showed deficits in nondecisional processes (i.e., higher nondecision time) and leaned more towards accuracy than participants without ADHD (i.e., setting higher boundaries). The ADHD group showed a more focused attention and less adaptation to the task conditions which is related to psychological functioning. Deficient nondecisional processes and poor adaptation are in line with theories of ADHD and presumably typical for the ADHD population, although this has not been shown using a diffusion model. However, we assume that the cautious strategy of trading speed of for accuracy is specific to the subgroup of female college students with ADHD and might be interpreted as a compensation mechanism.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Gawrilow, Caterina
Monographie
| München: ERV | 2012
32637 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina
Titel:
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Erscheinungsvermerk:
München: ERV, 2012
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Ätiologie; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnose; Diagnostik; Einflussfaktor; Eltern; Entwicklungsstörung; Erwachsener; Förderung; Forschungsstand; Geschichte <Histor>; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschulalter; Hyperaktivität; Impulsivität; Intervention; Jugendalter; Kind; Kleinkind; Lehrbuch; Lehrer; Leistung; Lernstörung; Modell; Psychosoziale Situation; Pubertät; Risikokind; Selbstregulation; Therapie; Training; Unaufmerksamkeit; Vorschulalter
Abstract:
Die ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter. Etwa 5% der deutschen Kinder und Jugendlichen sind von ADHS betroffen. Nicht nur aufgrund dieser Häufigkeit, sondern auch, weil man mittlerweile weiß, dass sich die ADHS nicht "auswächst" sondern im Erwachsenenalter bestehen bleibt, wird dieses Störungsbild erforscht und diskutiert wie keine andere psychische Störung. Dabei finden auch kontroverse Diskussionen statt, die sich um die Behandlungsmethoden, den Umgang mit betroffenen Kindern im Schulalltag bis hin zur Frage ranken, ob es ADHS überhaupt gibt oder ob es "nur" eine Modediagnose ist. Dieses Lehrbuch hat das Ziel die vielfältigen Facetten der ADHS zu beschreiben und ist zu diesem Zweck in drei Abschnitte gegliedert. Im ersten Abschnitt wird die Geschichte des Störungsbildes ADHS berichtet. Dabei wird deutlich, dass es die ADHS-typischen Auffälligkeiten schon immer gegeben haben muss und ADHS somit keine Modeerscheinung unserer Zeit ist. Zudem wird ausführlich auf ADHS-Symptome eingegangen. Komorbide Störungen, von der ADHS abzugrenzende Störungen sowie die Prävalenz der ADHS und eine Beschreibung des Geschlechterunterschiedes im Auftreten der ADHS dienen zur weiteren Charakterisierung des Störungsbildes. Der zweite Abschnitt beschäftigt sich mit den Ursachen und der Entwicklung der ADHS: es werden unter anderem aktuelle Studien zur Untersuchung exekutiver Funktionen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit ADHS vorgestellt. Zudem werden aktuelle Längsschnittstudien berichtet, die einen genaueren Aufschluss bezüglich der Entwicklung des Störungsbildes geben können. Der dritte Abschnitt handelt schließlich von Diagnostik-, Interventions- und Fördermethoden für Betroffene. Im Fokus dieses Abschnitts sind psychologische Interventionen, die auch im Schulalltag genutzt werden können sowie Interventionen für den Alltag von Kindern und Jugendlichen mit ADHS.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses
Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.)
Sammelband
| Göttingen: Hogrefe | 2012
32477 Endnote
Herausgeber*innen:
Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof
Titel:
Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses
Erscheinungsvermerk:
Göttingen: Hogrefe, 2012 (Test und Trends. N.F., 10)
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Blinder; Deutschland; Differentielle Psychologie; Frühe Kindheit; Funktion; Intelligenzschwäche; Jugendlicher; Kind; Kleinkind; Kognitive Entwicklung; Lernstörung; Messverfahren; Rechnen; Schreibenlernen; Schulkind; Sprachstörung; Test; Validität
Abstract:
Es wird ausführlich über verschiedenste Facetten der Validität der Arbeitsgedächtnisbatterie für Kinder von 5 bis 12 Jahren (AGTB 5-12) berichtet. Dabei werden diagnostisch relevante Themen wie die Frage der adäquaten Messbarkeit der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses vom Beginn des Kindergarten- bis über das Ende des Grundschulalters hinaus thematisiert. Ebenso werden Fragen der Konstrukt- und prognostischen Validität erörtert.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Set shifting and working memory in adults with ADHD
Rohlf, Helena; Jucksch, Viola; Gawrilow, Caterina; Huss, Michael; Hein, Jakob; Lehmkuhl, Ulrike; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Neural Transmission | 2012
32322 Endnote
Autor*innen:
Rohlf, Helena; Jucksch, Viola; Gawrilow, Caterina; Huss, Michael; Hein, Jakob; Lehmkuhl, Ulrike; Salbach-Andrae, Harriet
Titel:
Set shifting and working memory in adults with ADHD
In:
Journal of Neural Transmission, 119 (2012) 1, S. 95-106
DOI:
10.1007/s00702-011-0660-3
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s00702-011-0660-3
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Diagnose; Erwachsener; Hyperaktivität; Leistungstest; Methode; Neuropsychologie; Vergleich
Abstract (english):
Compared to the high number of studies that investigated executive functions (EF) in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), a little is known about the EF performance of adults with ADHD. This study compared 37 adults with ADHD (ADHDtotal) and 32 control participants who were equivalent in age, intelligence quotient (IQ), sex, and years of education, in two domains of EF set shifting and working memory. Additionally, the ADHDtotal group was subdivided into two subgroups: ADHD patients without comorbidity (ADHD , n = 19) and patients with at least one comorbid disorder (ADHD+, n = 18). Participants fulfilled two measures for set shifting (i.e., the trail making test, TMT and a computerized card sorting test, CKV) and one measure for working memory (i.e., digit span test, DS). Compared to the control group the ADHDtotal group displayed deficits in set shifting and working memory. The differences between the groups were of medium-to-large effect size (TMT: d = 0.48; DS: d = 0.51; CKV: d = 0.74). The subgroup comparison of the ADHD+ group and the ADHD group revealed a poorer performance in general information processing speed for the ADHD+ group. With regard to set shifting and working memory, no significant differences could be found between the two subgroups. These results suggest that the deficits of the ADHDtotal group are attributable to ADHD rather than to comorbidity. An influence of comorbidity, however, could not be completely ruled out as there was a trend of a poorer performance in the ADHD+ group on some of the outcome measures.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Arbeitsgedächtnisbesonderheiten von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung
Gawrilow, Caterina; Oberbremer, Lisa; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses | Göttingen: Hogrefe | 2012
32483 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina; Oberbremer, Lisa; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Arbeitsgedächtnisbesonderheiten von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung
Aus:
Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses, Göttingen: Hogrefe, 2012 (Test und Trends. N.F., 10), S. 113-131
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Diagnostik; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Kind
Abstract:
Die Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) ist gekennzeichnet durch Störungen der Aufmerksamkeit, eine übermäßige motorische Aktivität und Impulsivität sowie durch Defizite der exekutiven Funktionen und des Arbeitsgedächtnisses. Dieses Kapitel stellt zunächst aktuelle Theorien und empirische Studien zu exekutiven Funktionen und zur Arbeitsgedächtnisleistung von Kindem mit ADHS dar. Daran anknüpfend werden die Ergebnisse einer empirischen Studie zum Vergleich der Leistungen von Kindern mit und ohne ADHS in der AGTB 5-12 (Hasselhom et al., 2012) berichtet und in einem Exkurs wird auf Besonderheiten bei der Erfassung von Arbeitsgedächtnisfunktionen und bei der Anwendung der AGTB 5-12 bei Kindem mit ADHS eingegangen. Weiterhin werden diagnostische Implikationen diskutiert. Im Ausblick des Kapitels werden Forschungsfragen im Zusammenhang mit ADHS und Arbeitsgedächtnisleistungen aufgeworfen. Aufgrund der gehäuften Komorbidität von ADHS und Lernstörungen scheint es dringend erforderlich, in Studien mit Kindem mit vs. ohne ADHS das Vorliegen von Lernstörungen (insbesondere Dyslexie) zu kontrollieren.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
If-then plans benefit executive functions in children with ADHD
Gawrilow, Caterina; Gollwitzer, Peter; Oettingen, Gabriele
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Social and Clinical Psychology | 2011
31780 Endnote
Autor*innen:
Gawrilow, Caterina; Gollwitzer, Peter; Oettingen, Gabriele
Titel:
If-then plans benefit executive functions in children with ADHD
In:
Journal of Social and Clinical Psychology, 30 (2011) 6, S. 616-646
DOI:
10.1521/jscp.2011.30.6.616
URL:
http://dx.doi.org/10.1521/jscp.2011.30.6.616
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Experimentelle Untersuchung; Kind; Therapie; Verhaltenstraining
Abstract (english):
Children with ADHD encounter multiple academic and interpersonal problems presumably due to insufficient executive functions. In two studies we measured executive functions (i.e., shifting, resistance to distraction) and assessed whether children with ADHD can empower these functions by forming implementation intentions (i.e., if-then plans; Gollwitzer, 1999). Children with ADHD made fewer perseverative errors on a shifting task (Study 1) when instructed to make if-then plans. They also benefited from if-then plans in solving math problems that required both working memory and the inhibition of distractions (Study 2). Results concerning implications for research on if-then planning in children with ADHD are discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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