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Autor*innen: Neumann, Marko; Baumert, Jürgen; Radmann, Susanne; Becker, Michael; Maaz, Kai; Ohl, Simon
Titel: Leistungs- und Bewertungsstandards beim Erwerb der Übergangsberechtigung in die gymnasiale Oberstufe im neu strukturierten Berliner Sekundarschulsystem
Aus: Neumann, Marko; Becker, Michael; Baumert, Jürgen; Maaz, Kai; Köller, Olaf (Hrsg.): Zweigliedrigkeit im deutschen Schulsystem: Potenziale und Herausforderungen in Berlin, Münster: Waxmann, 2017 , S. 255-294
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Deutschunterricht; Leseverstehen; Mathematikunterricht; Englischunterricht; Empirische Untersuchung; Berlin; Deutschland; Schulsystem; Sekundarbereich; Struktur; Reform; Übergang; Gymnasiale Oberstufe; Zugang; Berechtigung; Leistungsbeurteilung; Leistungsdifferenzierung; Standard; Schulabschluss; Abitur; Integrierte Sekundarschule; Gymnasium; Schülerleistung; Leistungstest; Schuljahr 09
Abstract: Das Kapitel gliedert sich wie folgt. Im [ersten] Abschnitt soll zunächst in Grundzügen das Spannungsfeld der Öffnung von Bildungswegen auf der einen und der Frage der Sicherung von Leistungsstandards und der Gewährleistung der Vergleichbarkeit von Abschlüssen und Übergangsberechtigungen auf der anderen Seite skizziert werden [...]. Anschließend werden die zum Teil sehr komplexen und detaillierten rechtlichen Regelungen und institutionellen Rahmenbedingungen zum Erwerb der Berechtigung zum Eintritt in die gymnasiale Oberstufe in Berlin vor und nach der Schulstrukturreform dargelegt [...]. Danach wird auf vorhandene Instrumente der Standardsicherung und zur Vergleichbarkeit von Abschlüssen eingegangen [...]. Darauf aufbauend werden die konkreten Fragestellungen abgeleitet [...] und die gewählte Analysestrategie erläutert [...]. Es folgt die Darstellung der Ergebnisse [...], die abschließend zusammenfassend diskutiert werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Fleckenstein, Johanna; Möller, Jens; Hohenstein, Friederike; Radmann, Susanne; Becker, Michael; Baumert, Jürgen
Titel: Die schulischen Leistungen an der SESB - 9. Jahrgangsstufe und 15-Jährige
Aus: Möller, Jens;Hohenstein, Friederike;Fleckenstein, Johanna;Köller, Olaf;Baumert, Jürgen (Hrsg.): Erfolgreich integrieren - die Staatliche Europa-Schule Berlin, Münster: Waxmann, 2017 , S. 189-252
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Europaschule; Schülerleistung; Schuljahr 09; Bilingualer Unterricht; Schüler; Kompetenz; Sprachkompetenz; Sekundarstufe I; Migrationshintergrund; Einsprachigkeit; Deutschunterricht; Leseverstehen; Textverständnis; Sprachprogramm; Zweitsprache; Englischunterricht; Lesetest; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Leistungsmessung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Vergleich; Evaluation; Regressionsanalyse; Empirische Untersuchung; Berlin
Abstract: In diesem Kapitel geht es um die schulischen Leistungen der Schülerinnen und Schüler der SESB. Vor allem gehen die Autoren hier auf die Leistungen der Schülerinnen und Schüler in der 9. Jahrgangsstufe sowie der 15-Jährigen in den erst- und zweitsprachlichen Unterrichtsfächern, der Mathematik und den Naturwissenschaften ein. Die Fachleistungen in den jeweiligen Schulen werden mit den Leistungen von Schülerinnen und Schülern aus Vergleichsstichproben aus Berlin und mit den Leistungen von Schülerinnen und Schülern aus den Partnerländern verglichen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Hartig, Johannes; Harsch, Claudia
Titel: Multidimensional structures of competencies. Focusing on text comprehension in English as a foreign language
Aus: Leutner, Detlev;Fleischer, Jens;Grünkorn, Juliane;Klieme, Eckhard (Hrsg.): Competence assessment in education: Research, models and instruments, Cham: Springer, 2017 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 357-368
DOI: 10.1007/978-3-319-50030-0_21
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Englischunterricht; Englisch als Zweitsprache; Textverständnis; Hörverstehen; Item-Response-Theory; Itemanalyse; Schwierigkeit; Test; Schüler; Schuljahr 09; Text; Rezeption; Rasch-Modell
Abstract: The project "Modeling competencies with multidimensional item-response-theory models" examined different psychometric models for student performance in English as a foreign language. On the basis of the results of re-analyses of data from completed large scale assessments, a new test of reading and listening comprehension was constructed. The items within this test use the same text material both for reading and for listening tasks, thus allowing a closer examination of the relations between abilities required for the comprehension of both written and spoken texts. Furthermore, item characteristics (e.g., cognitive demands and response format) were systematically varied, allowing us to disentangle the effects of these characteristics on item difficulty and dimensional structure. This chapter presents results on the properties of the newly developed test: Both reading and listening comprehension can be reliably measured (rel = .91 for reading and .86 for listening). Abilities for both sub-domains prove to be highly correlated yet empirically distinguishable, with a latent correlation of .84. Despite the listening items being more difficult, in terms of absolute correct answers, the difficulties of the same items in the reading and listening versions are highly correlated (r = .84). Implications of the results for measuring language competencies in educational contexts are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Köller, Olaf; Maaz, Kai
Titel: Soziale Disparitäten bei Abiturleistungen
Aus: Eckert, Thomas;Gniewosz, Burkhard (Hrsg.): Bildungsgerechtigkeit, Wiesbaden: Springer VS, 2017 , S. 153-166
DOI: 10.1007/978-3-658-15003-7_9
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Abitur; Datenanalyse; Deutschland; Einflussfaktor; Englisch; Familie; Gerechtigkeit; Gymnasium; Leistungsbeurteilung; Mathematik; Schleswig-Holstein; Schulnoten; Sekundäranalyse; Soziale Herkunft; Sozioökonomische Lage; Studienplatz; Zeugnis; Zugang; Zulassungsbeschränkung
Abstract: Soziale Disparitäten stellen ein zentrales Thema in der Bildungsforschung dar. Sie beziehen sich auf Kompetenzstände, auf die Bildungsbeteiligung und auf Noten. Im vorliegenden Beitrag analysieren wir Zeugnisnoten und die Abiturdurchschnittsnote von über 1000 Schülerinnen und Schülern. In Regressionsmodellen wird der Frage nachgegangen, ob nach Kontrolle von Testleistungen (Mathematik und Englisch) noch Effekte des sozioökonomischen Sta[t]us der Familien auf die Zeugnisnoten und die Abiturdurchschnittsnote bestehen. Es bleiben nach Kontrolle der Leistungen kleine, aber statistisch signifikante Effekte auf die Englischnote und die Abiturdurchschnittsnote. Die Befunde werden vor dem Hintergrund der Verteilungsgerechtigkeit bei der Vergabe von zulassungsbeschränkten Studienplätzen diskutiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Herausgeber*innen: Kramer, Jochen; Neumann, Marko; Trautwein, Ulrich
Titel: Abitur und Matura im Wandel. Historische Entwicklungslinien, aktuelle Reformen und ihre Effekte
Erscheinungsvermerk: Wiesbaden: Springer VS, 2016 (Edition ZfE, 2)
DOI: 10.1007/978-3-658-11693-4
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Abitur; Abiturient; Baden-Württemberg; Berufsausbildung; Bildungsgeschichte; Bildungspolitik; Bildungsstandards; Bremen; Deutschland; Deutschunterricht; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Gymnasiale Oberstufe; Gymnasium; Hamburg; Hessen; Heterogenität; Hochschule; Hochschulreife; Hochschulzugang; Lernstandserhebung; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Nordrhein-Westfalen; Schleswig-Holstein; Schuldauer; Schülerleistung; Schulreform; Schweiz; Studierfähigkeit; Vergleich; Zentrale Prüfung
Abstract: In Deutschland und der Schweiz wurden in den vergangenen Jahren umfassende Reformen des gymnasialen Schulsystems durchgeführt, die in diesem Buch als aktuelle Entwicklungen rund um das Gymnasium und das Abitur aufgezeigt werden. Zentrale Reformen, Reformstudien sowie Untersuchungen zur Studierfähigkeit und zum Übergang ins Studium werden von ausgewiesenen Fachwissenschaftlerinnen und Fachwissenschaftlern beschrieben und analysiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): This edited book comprises theoretical and empirical contributions referring to current developments of the Gymnasium (academic school track) and the Abitur (university entrance diploma) in Germany and Switzerland. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Arens, A. Katrin; Jansen, Malte
Titel: Self-concepts in reading, writing, listening and speaking. A multidimensional and hierarchical structure and its generalizability across native and foreign languages
In: Journal of Educational Psychology, 108 (2016) 5, S. 646-664
DOI: 10.1037/edu0000081
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-166093
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/16609/pdf/Arens_2016_Self-concepts_in_reading_A.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Befragung; Datenanalyse; Deutsch; Deutschland; Englisch; Faktorenanalyse; Fragebogenerhebung; Französisch; Fremdsprache; Gesamtschule; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Gymnasium; Hauptschule; Mittelschule; Muttersprache; Realschule; Schüler; Schülerleistungstest; Schuljahr 09; Sekundarschule; Selbstkonzept; Sprache; Strukturgleichungsmodell
Abstract: Academic self-concept has been conceptualized as a multidimensional and hierarchical construct. Previous research has mostly focused on its multidimensionality, distinguishing between verbal and mathematical self-concept domains, and only a few studies have examined the factorial structure within specific self-concept domains. The present study aims to extend the scarce evidence of the simultaneous operation of multidimensionality and hierarchy within language self-concepts. Skill-specific (i.e., reading, listening, speaking, and writing) and global self-concept measures for German as students' native language and English and French as students' foreign languages were administered to a sample of 4,257 ninth-grade German students. Confirmatory factor analyses demonstrated better levels of fit for multidimensional models with highly correlated but separate factors for each skill-specific self-concept compared to unidimensional models. The skill-specific facets could be aggregated into a higher order factor for each language, demonstrating a hierarchical structure. Differential gender effects on the various skill-specific self-concept facets provided further evidence of the multidimensional nature of language self-concepts, although differential relations to skill-specific achievement measures were not found. The high correlation between the higher order and global self-concept factors as well as similar gender effects and relations to achievement supported the notion of the similarity of both constructs. A comparable pattern of results emerged across the 3 languages, but detailed inspection indicated that multidimensionality seems to be more pronounced in the native language domain (German). The findings of the study are discussed regarding their implications for the assessment of language self-concepts and future research on the structure of language self-concepts. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Arens, A. Katrin; Möller, Jens; Watermann, Rainer
Titel: Extending the internal/external frame of reference model to social studies. Self-concept and achievement in history and politics
In: Learning and Individual Differences, 51 (2016) , S. 91-99
DOI: 10.1016/j.lindif.2016.08.044
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-174780
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-174780
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Empirische Forschung; Englischunterricht; Geschichtsunterricht; Likert-Fragebogen; Mathematikunterricht; Modell; Physikunterricht; Politische Bildung; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Sekundarstufe I; Selbstkonzept; Sozialkundeunterricht; Vergleich
Abstract (english): Two studies with German secondary school students extend the internal/external frame of reference (I/E) model to multiple school subjects, by including history and politics as social studies subjects. Study 1 assessed students' self-concepts and achievements related to math, German, history, English (students' first foreign language), and physics. The cross-paths leading from history self-concept to math and verbal achievements and those leading from math and verbal achievements to history self-concept were non-significant arguing against the operation of dimensional comparison processes between math and verbal achievements in the formation of history self-concept. Study 2 included measures for students' self-concepts and achievements in math, English, physics, and politics as well as a history achievement. Politics achievement and self-concept were unrelated to math, English, and physics achievements and self-concepts. History achievement was positively related with politics self-concept. This finding indicates dimensional comparison processes leading to assimilation effects within the domain of social studies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Gaspard, Hanna; Dicke, Anna-Lena; Flunger, Barbara; Häfner, Isabelle; Brisson, Brigitte M.; Trautwein, Ulrich; Nagengast, Benjamin
Titel: Side effects of motivational interventions? Effects of an intervention in math classrooms on motivation in verbal domains
In: AERA Open, 2 (2016) 2, S. 1-14
DOI: 10.1177/2332858416649168
URL: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2332858416649168
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Baden-Württemberg; Deutschland; Deutschunterricht; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Erwartung; Intervention; Mathematikunterricht; Motivation; Schüler; Schuljahr 09; Selbstkonzept; Strukturgleichungsmodell; Wert; Wirkung
Abstract (english): One way to address the leaking pipeline toward STEM-related careers (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is to intervene on students' STEM motivation in school. However, a neglected question in intervention research is how such interventions affect motivation in subjects not targeted by the intervention. This question was addressed through data from a cluster-randomized study in which a value intervention was successfully implemented in 82 ninth-grade math classrooms. Side effects on value, self-concept, and effort in German as students' native language and English as a foreign language were assessed 6 weeks and 5 months after the intervention. Negative effects on value for German, but not for English, were found 5 months after the intervention. The theoretical and educational implications of such effects are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Praetorius, Anna-Katharina; Vieluf, Svenja; Saß, Steffani; Bernholt, Andrea; Klieme, Eckhard
Titel: The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19 (2016) 1, S. 191-209
DOI: 10.1007/s11618-015-0660-4
URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s11618-015-0660-4
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Deutschunterricht; Effektivität; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Klassenführung; Lehrer; Mehrebenenanalyse; Multivariate Analyse; Qualität; Schulklasse; Unterricht; Unterrichtsfach; Unterrichtsklima
Abstract: Unterrichtsqualität wird oft als stabiles Personenmerkmal von Lehrkräften interpretiert. Inwiefern dies angemessen ist, wurde bislang jedoch kaum empirisch überprüft. Im vorliegenden Beitrag steht die Stabilität von Unterrichtsqualität über Unterrichtsfächer im Fokus. Zum einen wurde untersucht, inwiefern Value-added-Werte für Lehrkräfte, die die Fächer Deutsch und Englisch in einer Klasse unterrichten, über diese Fächer stabil ausgeprägt sind und zum anderen, wie stabil zwei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität (Klassenführung und unterstützendes Unterrichtsklima) über Fächer hinweg ausgeprägt sind. Es wurden Daten von 25 Klassen mit ihren 548 Schülerinnen und Schülern analysiert, die in den Fächern Deutsch und Englisch von derselben Lehrkraft unterrichtet wurden. Ausgewertet wurden die Daten mittels multivariaten Mehrebenenanalysen sowie Generalisierbarkeitsanalysen. Die Valued-added-Werte wiesen einen hohen Zusammenhang auf. Bei beiden untersuchten Unterrichtsqualitätsdimensionen überwog der fachübergreifende Anteil an Unterrichtsqualität, wobei für Klassenführung kaum fachspezifische Anteile, für das unterstützende Unterrichtsklima hingegen substanzielle fachspezifische Anteile gefunden wurden. Die Befunde weisen auf die Bedeutsamkeit weiterer Studien zum Einfluss situationaler und kontextueller Bedingungen auf Unterrichtsqualität hin, um einen umfassenderen Eindruck bezüglich der Variation von Unterrichtsqualität über verschiedene Bedingungen hinweg zu erhalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): Teaching quality often is assumed to be a personal and stable characteristic of teachers. Whether this is true has scarcely been investigated empirically. In this study the extent to which value-added scores of teachers teaching German and English as a foreign language (EFL) to the same class remain consistent across subjects was investigated. Then, the consistency of two teaching quality dimensions-classroom management and motivational support-across subjects was explored. A sample consisting of 25 classes with 548 students to whom German and EFL were taught by the same teacher was analyzed using multivariate multilevel models and generalizability theory. The results showed that the value-added scores were highly correlated across subjects. While there was hardly any subject-dependent variance in classroom management, there was substantial subject-dependent variance in motivational support. The results indicate that it is important to conduct further studies on the situational and contextual factors that might influence teaching quality to gain a more comprehensive picture regarding the consistency of teaching quality across various conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Yang, Lan; Arens, A. Katrin; Watkins, David A.
Titel: Testing the twofold multidimensionality of academic self-concept. A study with Chinese vocational students
In: Educational Psychology, 36 (2016) 9, S. 1651-1669
DOI: 10.1080/01443410.2014.995597
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Affekt; Berufsbildung; Berufsschule; China; Chinese; Chinesisch; Englisch; Kompetenz; Leistung; Mathematische Kompetenz; Sekundarbereich; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept; Sprachkompetenz; Validität; Wahrnehmung
Abstract: In order to extend previous research on the twofold multidimensionality of academic self-concept (i.e. its domain-specific structure and separation into competence and affect components), the present study tests its generalisability among vocational students from mainland China. A Chinese version of self-description questionnaire I was administered to Year 1 secondary vocational students in three academic years (2006, 2007, 2008; N = 1053) measuring the self-concepts in Chinese (native language), English (non-native language), math and general school. Confirmatory factor analyses showed that models separating competence and affect components within each domain fitted better than pure domain-specific models. This pattern was consistent across the subsamples of students studying in the three academic years. Thus, the present findings support the generalisability of the twofold multidimensionality of academic self-concept to Chinese vocational students and to students' native and non-native languages. Theoretical and practical implications of these findings for self-concept research and practice are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung