-
-
Autor*innen: Richter, Tobias; Naumann, Johannes
Titel: Was misst der ELVES-Subtest Satzverifikation? Analysen von Mess- und Itemeigenschaften mit hierarchisch-linearen Modellen
Aus: Lenhard, Wolfgang; Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Diagnostik und Förderung des Leseverständnisses, Göttingen: Hogrefe, 2009 (Tests und Trends. N.F., 7), S. 131-149
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Lesefähigkeit; Diagnostischer Test; Testanwendung; Leseverstehen; Erwachsener; Student; Reaktion; Itemanalyse; Modellierung; Kognitive Prozesse; Effizienz; Deutschland
Abstract: Die Mess- und Itemeigenschaften des Subtests Satzverifikation aus dem Lesefähigkeitsdiagnostikum ELVES (Effizienz von Teilprozessen des Leseverstehens bei Erwachsenen nach dem Strategiemodell) wurden mit hierarchisch-linearen Modellen analysiert. Der Subtest Satzverifikation erfasst die Effizienz hierarchieniedriger Teilprozesse des Leseverstehens ( lexikalischer Zugriff und semantische Integration) durch Testwerte, die wesentlich auf Reaktionszeiten beruhen. Im vorliegenden Beitrag wurde erstens untersucht, ob sich die Reaktionszeiten als additive Kombination von Item- und Personenparametern modellieren lassen (spezifische Objektivität). Zweitens wurde der mögliche kritische Einwand geprüft und widerlegt, dass die Reaktionszeitdaten einem potenziell validitätsgefährdenden Speed-Accuracy-Tradeoff unterliegen. Drittens wurde gezeigt, dass sich Reaktionszeitunterschiede zwischen Testitems auf Itemmerkmale zurückführen lassen, die aus psycholinguistischer und kognitionspsychologischer Sicht die Itembearbeitung erleichtern oder erschweren sollten. Insgesamt sprechen die Ergebnisse dafür, dass der Subtest Satzverifikation näherungsweise dem Prinzip der spezifischen Objektivität genügt und tatsächlich die Effizienz der angezielten Teilprozesse des Leseverstehens erfasst. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): Test- and item-characteristics of the subtest "Sentence Verification" from the reading skills test ELVES (efficiency of reading comprehension in adult readers according to the strategy model) were analyzed using hierarchical linear models. The subtest Sentence Verification captures the efficiency of lower level component reading processes (lexical access, semantic integration) through scores that rely primarily on decision latencies. The present article firstly investigates whether decision latencies can be decomposed into an additive combination of item- and person-parameters (specific objectivity). Secondly, and adding to the validity of latency-based measures of reading skills, it is shown that the decision latencies in the subtest Sentence Verification are not subject to a speed-accuracy-tradeoff. Thirdly, it is shown that differences in decision latencies between items are due to item characteristics that can be assumed to influence processing difficulty from the perspectives of cognitive psychology and psycholinguistics. In sum, the subtest Sentence Verification appears to approximately satisfy the condition of specific objectivity, and capture the targeted reading component processes' efficiency.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Rölke, Heiko
Titel: Modeling with net references and synchronous channels
Aus: Moldt, Daniel (Hrsg.): International Workshop on Petri Nets and Software Engineering: PNSE'2009 June 22-23, 2009, a satellite event of Petri Nets' 2009, 30th International Conference on Application and Theory of Petri Nets and O ther Models of Concurrency, June 22-26, 2009 Paris, France, Paris: Université Paris, 2009 , S. 157-172
URL: http://www.informatik.uni-hamburg.de/TGI/events/pnse09/PNSE-09-official-proceedings.pdf
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Petri-Netz; Modellierung; Informatik; Netzarchitektur; Kongress
Abstract (english): Nets-within-nets offer some modeling possibilitieswhich are not available ( or only to a limited extent) in classicalPetri nets formalisms like P/T nets or colored Petri nets. This holdsespecially true in the formalism of reference nets. The extendedmodeling possibilities arise from the newly come concepts, e.g. netinstances generated at run-time and synchronization betweentransitions. This paper focuses on practical aspects of the newmodeling possibilities - rather than theoretical backgrounds - anddemonstrates them in practical examples. As a modeling languagereference nets are used. This is the onlynets-within- nets formalism implemented up to now and with Renew a powerful simulation tool-set is available. The examples presented throughout the paper can serve as anintroduction to advanced modeling using reference nets. (Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Blees, Ingo (Red.)
Titel: DFG-Schwerpunktprogramm zur Kompetenzmodellierung. Podcast zur offenen Podiumsdiskussion im Rahmen der AEPF-Tagung
Erscheinungsvermerk: Frankfurt am Main 2009
URL: http://blog.bildungsserver.de/?p=411
Dokumenttyp: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bildungsforschung; Wissenschaft; Forschung; Kompetenz; Modellierung; Diskussion; Tagung; Deutschland
Abstract: Das DFG-Schwerpunktprogramm "Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen" koordiniert und bündelt die wissenschaftlichen Anstrengungen von derzeit 23 interdisziplinären Einzelprojekten, in denen sich Expertinnen und Experten aus der Psychologie, der Erziehungswissenschaft und den Fachdidaktiken mit den kognitionspsychologischen und fachdidaktischen Grundlagen, psychometrischen Modellen sowie konkreten Technologien zur Messung von Kompetenzen befassen. Der Podcast dokumentiert die offene Podiumsdiskussion vom 30.09.2009 bei der AEPF-Tagung in Bochum, in der eine erste Zwischenbilanz der Arbeit des Schwerpunktprogramms gezogen wurde. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Herausgeber*innen: Sidorova, Natalia; Moldt, Daniel; Rölke, Heiko
Titel: Petri Nets and distributed systems. PNDS'08, Proceedings of the International Workshop, part of the International Conference on Application and Theory of Petri Nets and other Models of Concurrency
Erscheinungsvermerk: Xi'an: Univ., 2008
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Petri-Netz; Modellierung; Softwareentwicklung; Netzarchitektur; Informatik; Datenanalyse; Informationsverarbeitung
Abstract (english): This booklet contains the proceedings of the International Workshop on Petri Nets andDistributed Systems (PNDS'08) in Xi'an, China, June 23-24, 2008. It is a satellite event ofPetri Nets 2008, the 29th International Conference on Application and Theory of Petri Netsand Other Models of Concurrency. PNDS'08 is organized by institutes from Eindhoven University of Technology, TheNetherlands, the University of Hamburg, Germany, and the German Institute for InternationalEducational Research, Frankfurt, Germany. More information about the workshop can be found at http://www.informatik.uni- hamburg.de/TGI/events/pnds08/. For the successful realization of complex systems of interacting and reactive software andhardware components the use of a precise language at different stages of the developmentprocess is of crucial importance. Petri nets are becoming increasingly popular in this area, asthey provide a uniform language that supports the tasks of modelling, validation andverification. Their popularity is due to the fact that fundamental aspects of causality,concurrency and choice are captured by Petri nets in a natural and mathematically precise waywithout compromising readability.The use of Petri nets (P/T-nets, colored Petri nets and extensions) related to all aspects ofdistributed systems, covering modelling, validation, and verification, are presented as well astheir application and tools supporting the disciplines mentioned above.The intention of this workshop is to bring together research and application to have a livelymutual exchange of ideas, view points, knowledge, and experience. (Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Farwer, Berndt; Jantzen, Matthias; Kudlek, Manfred; Rölke, Heiko; Zetsche, Georg
Titel: Petri net controlled finite automata
In: Fundamenta Informaticae, 85 (2008) , S. 111-121
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Petri-Netz; Modellierung; Sprache; Netzarchitektur; Informatik
Abstract (english): We present a generalization of finite automata using Petri nets as control, called Concurrent Finite Automata for short. Several modes of acceptance, defined by final markings of the Petri net, are introduced, and their equivalence is shown. The class of languages obtained by l-free concurrent finite automata contains both the class of regular sets and the class of Petri net languages defined by final marking, and is contained in the class of context-sensitive languages. (Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Klieme, Eckhard; Rakoczy, Katrin
Titel: Empirische Unterrichtsforschung und Fachdidaktik. Outcome-orientierte Messung und Prozessqualität des Unterrichts
In: Zeitschrift für Pädagogik, 54 (2008) 2, S. 222-237
URN: urn:nbn:de:0111-opus-43488
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=4348
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Empirische Forschung; Unterrichtsforschung; Unterrichtstheorie; Fachdidaktik; Kompetenz; Modellierung; Bildungsstandard; Unterricht; Qualität; Unterrichtsprozess; Schüler; Lernmotivation; Disziplin (Ordnung); Schülerleistung; Leistungsmessung; Videographie; Mathematikunterricht
Abstract: Der Beitrag von Fachdidaktiken zur Schul- und Unterrichtsforschung geht weit über die Modellierung von Kompetenzen und die Prüfung von Bildungsstandards hinaus. Er schließt vor allem Aspekte der Prozessqualität des Unterrichts ein. Im vorliegenden Aufsatz wird eine Theorie der Grunddimensionen guten Unterrichts dargestellt, die je nach Fach spezifisch ausgelegt werden kann. Anhand von Beispielen videogestützter Unterrichtsforschung wird gezeigt, mit welchem theoretischen und methodischen Instrumentarium eine solche fachdidaktisch fundierte Unterrichtsforschung arbeitet. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Köppen, Karoline; Hartig, Johannes; Klieme, Eckhard; Leutner, Detlev
Titel: Current issues in competence modeling and assessment
In: Zeitschrift für Psychologie, 216 (2008) 2, S. 61-73
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kompetenz; Modellierung; Messung; Forschungsstand; Psychometrie; Bildungsforschung; Messverfahren; Forschungsprojekt
Abstract (english): The goals of education and qualification in modern industrial societies can no longer be described by a fixed set of specialized skills that are transferable from one generation to the next. Nowadays, knowledge must be applicable to different, new, and complex situations and contexts. It is against this background that the concept of competence has attracted increased research attention. Competencies are conceptualized as complex ability constructs that are context-specific, trainable, and closely related to real life. The theoretical modeling of competencies, their assessment, and the usage of assessment results in practice present new challenges for psychological and educational research. This article reviews current issues in competence modeling, outlining research questions and the current state of research, and identifying the need for more interdisciplinary research. Finally, a research program recently initiated by the German Research Foundation (DFG) to address these questions and demands is presented. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Blömeke, Sigrid; Seeber, Susan; Lehmann, Rainer; Kaiser, Gabriele; Schwarz, Björn; Felbrich, Anja; Müller, Christiane
Titel: Messung des fachbezogenen Wissens angehender Mathematiklehrkräfte
Aus: Blömeke, Sigrid; Kaiser, Gabriele; Lehmann, Rainer (Hrsg.): Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer: Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematikstudierender und -referendare, erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung, Münster: Waxmann, 2008 , S. 49-88
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Lehrerausbildung; Mathematiklehrer; Wissen; Kompetenz; Fachlehrer; Messung; Leistungsmessung; Modellierung; Testkonstruktion; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract: Die professionelle Kompetenz von Lehrpersonen ist ein multidimensionales Konstrukt, das sich aus fachbezogenen und fächerübergreifenden kognitiven Leistungsdispositionen sowie affektiv-motivationalen Werthaltungen zusammensetzt, die sich auf zentrale, von Lehrenden zu bewältigende Situationen und Anforderungen beziehen lassen. Im vorliegenden Beitrag werden Strukturanalysen zur fachbezogenen und fächerübergreifenden Dimension professioneller Kompetenz angehender Mathematik- Lehrkräfte vorgestellt.
DIPF-Abteilung: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Cabac, Lawrence; Dörges, Till; Rölke, Heiko
Titel: A monitoring toolset for PAOSE
Aus: Hee, Kees Max van; Rüdiger, Valk (Hrsg.): Applications and theory of Petri nets: 29th International Conference, PETRI NETS 2008, Xi'an, China, June 23-27, 2008, proceedings, Berlin: Spinger, 2008 (Lecture notes in computer science, 5062), S. 399-408
DOI: 10.1007/978-3-540-68746-7_26
URL: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-68746-7_26
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Petri-Netz; Softwareentwicklung; Computerprogramm; Netzarchitektur; Modell; Modellierung; Datenverarbeitung; Datenanalyse; Informatik; Informationswissenschaft
Abstract (english): Paose (Petri net-based Agent-Oriented Software Engineering) combines the paradigm of AOSE (Agent-Oriented Software Engineering), with the expressive power of Petri nets - reference netsto be more precise. While AOSE is a powerful approach when itcomes to designing and developing distributed (agent) applications, itdoes not address the problems specific to debugging, monitoring, andtesting of these applications, i.e. no global state of the system and verydynamic operating conditions. To tackle these problems, two tools havebeen developed in the context of Paose, which are presented in thiswork.Firstly, this paper will give a short overview over the interrelated set oftools, which exists already and supports Petri net- based AOSE. The toolsare centered around the Petri net-based multi- agent system developmentand runtime environment Renew/Mulan/Capa. Secondly, Mulan-Viewer and Mulan-Sniffer will be presented in moredetail - two tools to address the issues encountered during debugging, monitoring, and testing agent applications. Both tools are first class members of the aforementioned family. The first tool, Mulan-Viewer, deals with the introspection of agents and agent behaviors, while it alsooffers rudimentary features for controlling the agent-system. The Mulan-Sniffer as the second tool places emphasis on tracing, visualizing, and analyzing communication between all parts of the multi-agent applicationand offers interfaces for more advanced methods of analysis, such as process mining. Both Mulan-Viewer and Mulan-Sniffer are realizedas Renew plugins that can also be extended by other plugins. (Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung