Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Martens," und "Thomas")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
31
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Conditioning factors of test-taking engagement in PIAAC. An exploratory IRT modelling approach […]
Goldhammer, Frank; Martens, Thomas; Lüdtke, Oliver
Zeitschriftenbeitrag
| In: Large-scale Assessments in Education | 2017
37971 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Martens, Thomas; Lüdtke, Oliver
Titel:
Conditioning factors of test-taking engagement in PIAAC. An exploratory IRT modelling approach considering person and item characteristics
In:
Large-scale Assessments in Education, 5 (2017) , S. 18
DOI:
10.1186/s40536-017-0051-9
URL:
https://largescaleassessmentsineducation.springeropen.com/articles/10.1186/s40536-017-0051-9
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Antwort; Einflussfaktor; Erwachsener; Item-Response-Theory; Kanada; Längsschnittuntersuchung; Leistungstest; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Messung; Motivation; PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies); Problemlösen; Selbstkonzept; Technologiebasiertes Testen; Verhalten
Abstract:
Background: A potential problem of low-stakes large-scale assessments such as the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) is low test-taking engagement. The present study pursued two goals in order to better understand conditioning factors of test-taking disengagement: First, a model-based approach was used to investigate whether item indicators of disengagement constitute a continuous latent person variable by domain. Second, the effects of person and item characteristics were jointly tested using explanatory item response models. Methods: Analyses were based on the Canadian sample of Round 1 of the PIAAC, with N = 26,683 participants completing test items in the domains of literacy, numeracy, and problem solving. Binary item disengagement indicators were created by means of item response time thresholds. Results: The results showed that disengagement indicators define a latent dimension by domain. Disengagement increased with lower educational attainment, lower cognitive skills, and when the test language was not the participant's native language. Gender did not exert any effect on disengagement, while age had a positive effect for problem solving only. An item's location in the second of two assessment modules was positively related to disengagement, as was item difficulty. The latter effect was negatively moderated by cognitive skill, suggesting that poor test-takers are especially likely to disengage with more difficult items. Conclusions: The negative effect of cognitive skill, the positive effect of item difficulty, and their negative interaction effect support the assumption that disengagement is the outcome of individual expectations about success (informed disengagement). (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
SensoMot. Sensorische Erfassung von Motivationsindikatoren zur Steuerung adaptiver Lerninhalte
Schneider, Oliver; Martens, Thomas; Bauer, Mathias; Ott-Kroner, Alexandra; Dick, Uwe; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Igel, Christoph; Ullrich, Carsten; Wessner, Martin (Hrsg.): Bildungsräume: DeLFI 2017 - die 15. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik, 5. bis 8. September 2017, Chemnitz, Deutschland | Bonn: Köllen | 2017
37882 Endnote
Autor*innen:
Schneider, Oliver; Martens, Thomas; Bauer, Mathias; Ott-Kroner, Alexandra; Dick, Uwe; Dorochevsky, Michel
Titel:
SensoMot. Sensorische Erfassung von Motivationsindikatoren zur Steuerung adaptiver Lerninhalte
Aus:
Igel, Christoph; Ullrich, Carsten; Wessner, Martin (Hrsg.): Bildungsräume: DeLFI 2017 - die 15. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik, 5. bis 8. September 2017, Chemnitz, Deutschland, Bonn: Köllen, 2017 (Lecture Notes in Informatics - Proceedings, P-273), S. 267-272
URL:
https://www.gi.de/fileadmin/redaktion/2017_LNI/lni-p-273-komplett.pdf#page=268
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Anpassung; Computerprogramm; Didaktik; E-Learning; Fernstudium; Lernerfolg; Lerninhalt; Lernmotivation; Lernverhalten; Messung; Methodik; Mobile Computing; Weiterbildung
Abstract:
Im Projekt SensoMot wird untersucht, wie Motivationslagen durch unaufdringliche Sensoren erfasst und die hieraus abgeleiteten Parameter genutzt werden können, um Lerninhalte zur Laufzeit anzupassen. Eine so erhöhte Lernmotivation könnte in technologiebasierten Lehr- Lern-Szenarios zu größeren Lernerfolgen führen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Test-taking engagement in PIAAC
Goldhammer, Frank; Martens, Thomas; Christoph, Gabriela; Lüdtke, Oliver
Verschiedenartige Dokumente
| 2016
36259 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Martens, Thomas; Christoph, Gabriela; Lüdtke, Oliver
Titel:
Test-taking engagement in PIAAC
Erscheinungsvermerk:
Paris: OECD, 2016
DOI:
10.1787/5jlzfl6fhxs2-en
URL:
http://www.oecd-ilibrary.org/education/test-taking-engagement-in-piaac_5jlzfl6fhxs2-en
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Antwort; Frage; Internationaler Vergleich; PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Test; Thema; Verhalten; Zeit
Abstract (english):
In this study, we investigated how empirical indicators of test-taking engagement can be defined, empirically validated, and used to describe group differences in the context of the Programme of International Assessment of Adult Competences (PIAAC). The approach was to distinguish between disengaged and engaged response behavior by means of response time thresholds. Constant thresholds of 3000 ms and 5000 ms were considered, as well as item-specific thresholds based on the visual inspection of (bimodal) response time distributions (VI method) and the proportion correct conditional on response time (P+>0% method). Overall, the validity checks comparing the proportion correct of engaged and disengaged response behavior by domain and by item showed that the P+>0% method performed slightly better than the VI method and the methods assuming constant thresholds. The results for Literacy and Numeracy by module revealed that there was an increase from Module 1 to Module 2 in the proportion of disengaged responses, suggesting a drop in test-taking engagement. The investigation of country differences in test-taking engagement by domain using the P+>0% method showed that the proportion of responses classified as disengaged was quite low. For Literacy, the proportion was well below 5% for the majority of countries; in Numeracy, the proportion was even smaller than 1% for almost all countries; while for Problem solving, the proportion of disengaged responses was more than 5% but usually well below 10%. There were significant differences in test-taking engagement between countries; the obtained effect sizes were small to medium. Population differences in test-taking engagement were highly correlated between the three domains, suggesting that test-taking engagement can be conceived as a consistent characteristic. Furthermore, there was a clear negative association between test-taking disengagement and proficiency in Literacy, Numeracy and Problem solving, respectively. Finally, subgroup differences for gender, age, educational attainment, and language proved to be insignificant or very small. Results suggest that males tend to be more disengaged, that disengagement increases with age in Problem solving, with lower educational attainment and when the test language is not the same as a testee's native language. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Motivationsprozesse im Jugend- und Erwachsenenalter. Wie kann die Motivation für Schule und […]
Martens, Thomas
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern | 2015
35603 Endnote
Autor*innen:
Martens, Thomas
Titel:
Motivationsprozesse im Jugend- und Erwachsenenalter. Wie kann die Motivation für Schule und Ausbildung gesteigert werden?
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern, 38 (2015) 3, S. 71-73
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-109762
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-109762
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Ausbildung; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Motivation; Motivationsförderung; Motivationspsychologie; Motivationstheorie; Schule
Abstract:
In diesem Beitrag werden die Bedingungen für eine gelingende Motivation für Bildung und Ausbildung analysiert: Warum fällt es vielen Jugendlichen und jungen Erwachsenen leicht, sich für Schule und Ausbildung zu motivieren, während es anderen sehr schwerfällt? Aus den identifizierten Motivationsprozessen werden dann Hinweise abgeleitet, welche Hilfestellung die Bildungsinstitutionen geben können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This article examines conditions for a successful motivation for education and training: Why can many teenagers and young adults easily motivate themselves for schools and education, while other show serious motivational difficulties? On the base of identified motivational processes measures are suggested that educational institutions can provide. (Author)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Motivational regulation in higher education based on an integrated model of learning and action
Martens, Thomas; Metzger, Christiane; Schulmeister, Rolf
Sammelbandbeitrag
| Aus: Boström, Lena;Augustsson, Gunnar;Evans, Carol;Cools, Eva;Charlesworth, Zarina M. (Hrsg.): Proceedings of the 18th Annual Conference of the Education, Learning, Styles, Individual Network (ELSIN XVIII): Building learning capacity for life | Billund: ELSIN | 2013
34207 Endnote
Autor*innen:
Martens, Thomas; Metzger, Christiane; Schulmeister, Rolf
Titel:
Motivational regulation in higher education based on an integrated model of learning and action
Aus:
Boström, Lena;Augustsson, Gunnar;Evans, Carol;Cools, Eva;Charlesworth, Zarina M. (Hrsg.): Proceedings of the 18th Annual Conference of the Education, Learning, Styles, Individual Network (ELSIN XVIII): Building learning capacity for life, Billund: ELSIN, 2013 , S. 174-184
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Empirische Untersuchung; Fragebogen; Latent-Class-Analyse; Lernen; Lernmotivation; Lernzeit; Modell; Motivation; Rasch-Modell; Regulation; Selbstregulation; Student; Typologie
Abstract:
This study investigates if motivational regulation leads to a successful learning behaviour. As theoretical background served a comprehensive theoretical model of action and learning which broadens the theory of action phases with specific elements of emotional regulation. 205 bachelor students of business administration answered an online questionnaire including 53 students with detailed data on course grades and study-time measure with a daily time-diary over a period of five months. Questionnaire Scales: Perceived Threat, Sensitive Coping, Acceptance of Responsibility, Outcome Expectancy, Self-Efficacy, Persistent Goal Pursuit: Maintenance, Persistent Goal Pursuit: Distraction, Goal Congruent Monitoring, Working with Peers, Generation of Positive Emotions, Effort Avoidance after Negative Emotions, Metacognitive Learning Strategies. In a 2-step-analysis process based on mixed-distribution models, 5 pattern of motivational regulation were identified: Pragmatic Learning Motivation (26%), Strategic Learning Motivation (21%), Threat Oriented Leaning Motivation (20%), Negative Learning Motivation (17%), Self-Determined Learning Motivation (17%). The study-time investment and grades of these 5 student types were as expected with one exception. The students with a negative learning motivation display surprisingly good grades and very high investment of learning time. This might be the result of a selection process and seems to be very simple compensation strategy for amotivation. The Integrated Model of Learning and Action seems very useful to identify different styles of motivational regulation and explaining grades as well as invested learning time.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Heterogenität und Studienerfolg. Lehrmethoden für Lerner mit unterschiedlichem Lernverhalten
Schulmeister, Rolf; Metzger, Christiane; Martens, Thomas
Monographie
| Paderborn: Univ. | 2012
33239 Endnote
Autor*innen:
Schulmeister, Rolf; Metzger, Christiane; Martens, Thomas
Titel:
Heterogenität und Studienerfolg. Lehrmethoden für Lerner mit unterschiedlichem Lernverhalten
Erscheinungsvermerk:
Paderborn: Univ., 2012 (Paderborner Universitätsreden, 123)
URL:
http://rolf.schulmeister.com/pdfs/zeitlast_pur.pdf
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Motivation in all spheres of life. International Conference on Motivation 2012, program & abstracts
Martens, Thomas; Vollmeyer, Regina; Rakoczy, Katrin (Hrsg.)
Sammelband
| Lengerich: Pabst | 2012
33245 Endnote
Herausgeber*innen:
Martens, Thomas; Vollmeyer, Regina; Rakoczy, Katrin
Titel:
Motivation in all spheres of life. International Conference on Motivation 2012, program & abstracts
Erscheinungsvermerk:
Lengerich: Pabst, 2012
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-84804
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2014/8480/pdf/Martens_et_al_2012_Motivation_Conference.pdf
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Internationale Konferenz; Lebensalter; Motivation; Tagung; Verzeichnis
Abstract (english):
The first meetings on motivation in Europe were called the Workshop in Achievement and Task Motivation. In an effort to acknowledge these roots we wish to explicitly address the wide range of human domains for which motivation are important. We hope that the 2012 ICM conference will bring together all researchers who are interested in better understanding human motivation e.g. from learning, school, sport, occupational, developmental, and social psychology.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Motivation und Lehrorganisation als Elemente von Lernkultur
Metzger, Christiane; Schulmeister, Rolf; Martens, Thomas
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung | 2012
33237 Endnote
Autor*innen:
Metzger, Christiane; Schulmeister, Rolf; Martens, Thomas
Titel:
Motivation und Lehrorganisation als Elemente von Lernkultur
In:
Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 7 (2012) 3
URL:
http://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/433/502
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bewertung; Emotion; Empirische Untersuchung; Hochschullehre; Interview; Latent-Class-Analyse; Lernkultur; Lernmotivation; Lernverhalten; Motivation; Selbstregulation; Selbststudium; Student; Typologie; Unterrichtsorganisation; Wille; Zeitbudget
Abstract:
Lernverhalten und Lehrorganisation werden als komplementäre Komponenten einer Lernkultur betrachtet. Auf der Grundlage eines Modells der Lernmotivation wurde das Lernverhalten Studierender mit einer Latenten Klassenanalyse untersucht. Die Gruppenprofile wurden zu Noten und Workload-Daten einer Zeitbudget-Erhebung in Bezug gesetzt. Es zeigte sich, dass nur eine Gruppe Studierender ihren Lernprozess unter herkömmlichen Bedingungen selbstbestimmt erfolgreich gestaltet. Eine andere Lehrorganisation könnte Lernende anderer Typen der Motivationsregulation besser unterstützen.
Abstract (english):
Learning behavior and teaching organisation are regarded as complementary components of a learning culture. Using a model of learning motivation, we investigated the learning behavior of students using a latent class analysis. We then matched the group profiles to grades and to workload, as measured by a time-budget analysis. We found that only one group of students operating under conditions typical of traditional teaching organisation was able to regulate their learning behavior sucessfully. An alternative type of teaching organisation may assist groups of students with different profiles much more effectively.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Was ist aus dem Integrierten Handlungsmodell geworden?
Martens, Thomas
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kempf, Wilhelm; Langeheine, Rolf (Hrsg.): Item-Repsonse-Modelle in der sozialwissenschaftlichen Forschung | Berlin: Regener | 2012
33238 Endnote
Autor*innen:
Martens, Thomas
Titel:
Was ist aus dem Integrierten Handlungsmodell geworden?
Aus:
Kempf, Wilhelm; Langeheine, Rolf (Hrsg.): Item-Repsonse-Modelle in der sozialwissenschaftlichen Forschung, Berlin: Regener, 2012 , S. 210-229
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-84766
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2013/8476/pdf/Martens_2012_Was_ist_aus_dem_Integrierten_Handlungsmodell_geworden.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Affekt; Befragung; Deutschland; Emotion; Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Handlung; Handlungsforschung; Handlungstheorie; Hochschulunterricht; Kognitive Prozesse; Lernen; Lernprozess; Lernstil; Lernstrategie; Modell; Motivation; Rasch-Modell; Regulation; Statistik; Student
Abstract:
Das Integrierte Handlungsmodell von Jürgen Rost und Thomas Martens (1998) verbindet die motivational-emotionale und die kognitive Dynamik der Handlungsregulation miteinander und wurde ursprünglich für die verschiedenen Kontexte des Umwelthandelns konzipiert. Rückblickend betrachtet kann es als universelles Handlungsmodell die Regulationsprozesse in den verschiedensten Handlungskontexten erklären, insbesondere auch Prozesse des Lernens, wenn Lernen als spezielle Handlungsform aufgefasst werden kann. Es wird inbesonderte gezeigt, wie das Handlungsmodell mit den Arbeiten von Julius Kuhl (2000) korrepondiert und erweitert werden kann. Bei der empirischen Überprüfung des Integrierten Handlungsmodells muss der Prozesscharakter des Modells besonders berücksichtigt werden. Bei einer Messung mit Hilfe von Querschnittsdaten müssen also insbesondere verschiedene Prozesszustände statistisch abgebildet werden. Dies kann etwa durch die Verwendung von Mischverteilungsmodellen gesichert werden, die in der Lage sind alle Moderatorhypothesen simultan zu prüfen. Es wird ein Beispiel für die Anwendung des Integrierten Handlungsmodells in dem Bereich "Lernen von Statistik" und den entsprechenden Analysen der empirischen Daten mit Hilfe von Mischverteilungsmodellen berichtet.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Umweltpolitische Steuerung und Beratung aus psychologischer Sicht
Schahn, Joachim; Lange, Hellmuth; Martens, Thomas (Hrsg.)
Sammelband
| Lengerich: Pabst | 2011
32386 Endnote
Herausgeber*innen:
Schahn, Joachim; Lange, Hellmuth; Martens, Thomas
Titel:
Umweltpolitische Steuerung und Beratung aus psychologischer Sicht
Erscheinungsvermerk:
Lengerich: Pabst, 2011 (Umweltpsychologie, 15(2))
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
1
(aktuell)
2
3
>
Alle anzeigen
(31)