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Forschungssynthesen in der Mediendidaktik. Ansätze und Herausforderungen
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Wilmers, Annika; Kerres, Michael (Hrsg.)
Sammelband
| Embrach: OAPublishing Collective Genossenschaft | 2023
44528 Endnote
Herausgeber*innen:
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Wilmers, Annika; Kerres, Michael
Titel:
Forschungssynthesen in der Mediendidaktik. Ansätze und Herausforderungen
Erscheinungsvermerk:
Embrach: OAPublishing Collective Genossenschaft, 2023 (MedienPädagogik, 54)
DOI:
10.21240/mpaed/54.X
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Sprache:
Englisch; Deutsch
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Editorial. Forschungssynthesen in der Mediendidaktik
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Wilmers, Annika; Kerres, Michael
Zeitschriftenbeitrag
| In: MedienPädagogik | 2023
44627 Endnote
Autor*innen:
Bedenlier, Svenja; Buntins, Katja; Wilmers, Annika; Kerres, Michael
Titel:
Editorial. Forschungssynthesen in der Mediendidaktik
In:
MedienPädagogik, 54 (2023)
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Students' feedback literacy in higher education: an initial scale validation study
Woitt, Svenja; Weidlich, Joshua; Jivet, Ioana; Orhan Göksün, Derya; Drachsler, Hendrik; Kalz, Marco
Zeitschriftenbeitrag
| In: Teaching in Higher Education | 2023
44296 Endnote
Autor*innen:
Woitt, Svenja; Weidlich, Joshua; Jivet, Ioana; Orhan Göksün, Derya; Drachsler, Hendrik; Kalz, Marco
Titel:
Students' feedback literacy in higher education: an initial scale validation study
In:
Teaching in Higher Education, (2023) , S. online first
DOI:
https://doi.org/10.1080/13562517.2023.2263838
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13562517.2023.2263838
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Given the crucial role of feedback in supporting learning in higher education, understanding the factors influencing feedback effectiveness is imperative. Student feedback literacy, that is, the set of attitudes and abilities to make sense of and utilize feedback is therefore considered a key concept. Rigorous investigations of feedback literacy require psychometrically sound measurement. To this end, the present paper reports on the development and initial validation (N = 221) of a self-report instrument. Grounded in the conceptual literature and building on previous scale validation efforts, an initial overinclusive item pool is generated. Exploratory factor analysis and the Rasch measurement model yield adequate psychometric properties of an initial scale measuring two dimensions: feedback attitudes and feedback practices with a total of 21 items. We further provide evidence for criterion-related validity. Findings are discussed in light of the emerging feedback literacy literature and avenues for further improvement of the scale are reported.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Interaktionsbezogene Selbstwirksamkeitserwartungen frühpädagogischer Fachkräfte
Wolstein, Katrin; Peters, Svenja; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frühe Bildung | 2023
43969 Endnote
Autor*innen:
Wolstein, Katrin; Peters, Svenja; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Titel:
Interaktionsbezogene Selbstwirksamkeitserwartungen frühpädagogischer Fachkräfte
In:
Frühe Bildung, 12 (2023) 3, S. 160-169
DOI:
10.1026/2191-9186/a000617
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/2191-9186/a000617
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Befunde aus der Schulforschung verweisen auf die Relevanz berufsbezogener Selbstwirksamkeitserwartungen für die pädagogische Interaktionsqualität. Für den Kita-Alltag liegt hierzu bislang kaum Forschung vor. In dieser Studie wurde ein Fragebogen entwickelt und die interaktionsbezogenen Selbstwirksamkeitserwartungen an N = 120 (angehenden) frühpädagogischen Fachkräften in drei Bereichen der Interaktionsqualität erfasst (Emotionale Unterstützung, Organisation des Kita-Alltags und Lernunterstützung). Die Analysen verglichen dreifaktorielle und bifaktorielle konfirmatorische Faktorenanalysen (3-CFA, B-CFA) mit explorativen Strukturgleichungsmodellen (3-ESEM, B-ESEM). Die Ergebnisse zeigen eine ausreichende Differenzierung der drei Bereiche und eine gute Passung des konfirmatorischen dreifaktoriellen Modells (3-CFA) und bifaktoriellen Modells (B-CFA). Eine erste Validierung ergab einen signifikanten Zusammenhang von Selbstwirksamkeitserwartungen mit Berufserfahrung, nicht aber mit der Qualifikation (3-CFA) sowie einen Zusammenhang mit dem Generalfaktor, nicht aber den spezifischen Faktoren (B-CFA). Konsequenzen für die weitere Anwendung des Fragebogenverfahrens und die inhaltliche Bedeutung der Ergebnisse für die alltägliche Interaktionsqualität frühpädagogischer Fachkräfte in Kindertageseinrichtungen werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Teacher research shows relevant relationships between self-efficacy beliefs and interaction quality, whereas the interaction-related self-efficacy beliefs of preschool teachers have remained unexplored. We constructed a questionnaire measuring interaction-related self-efficacy beliefs in three domains of interaction quality (Emotional Support, Classroom Organisation, and Instructional Support) and assessed them in a sample of N = 120 (prospective) preschool teachers. We compared three-factor and bifactor confirmatory factor analyses (3-CFA, B-CFA) using exploratory structural equation models (3-ESEM, B-ESEM). Our results show a sufficient differentiation of the three domains and good model fits of the confirmatory three-factor model (3-CFA) and bifactor model (B-CFA). A first validation revealed a significant correlation between self-efficacy beliefs and vocational experience but not qualification (3-CFA). There was also a relationship with the general factor but not with the specific factors (B-CFA). We discuss the consequences for further implementations and the meaning of the results for the daily interaction quality of preschool teachers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Drawing on the Delphi Technique to explore areas of convergence and divergence among expert […]
Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambos Y.; Biesta, Gert; Cai, Jinfa; Chazan, Daniel; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambous Y. (Hrsg.): Theorizing teaching: Current status and open issues | Cham: Springer | 2023
44568 Endnote
Autor*innen:
Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambos Y.; Biesta, Gert; Cai, Jinfa; Chazan, Daniel; Herbst, Patricio G.; Hwang, Stephen; Hiebert, James; Klieme, Eckhard; Kyriakides, Leonidas; Melville, Matthew; Antoniou, Panayiotis; Panayiotou, Anastasia; Robison, Victoria; Scheerens, Jaap; Schoenfeld, Alan H.; Stigler, James; Vieluf, Svenja
Titel:
Drawing on the Delphi Technique to explore areas of convergence and divergence among expert opinions in the field of teaching
Aus:
Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambous Y. (Hrsg.): Theorizing teaching: Current status and open issues, Cham: Springer, 2023 , S. 281-323
DOI:
10.1007/978-3-031-25613-4_10
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-25613-4_10
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
The chapter brings together the individual chapter perspectives on theorizing teaching and thus initiating exchanges among the authors on outstanding issues and discrepancies to provide insights for how research on teaching may move forward. The Delphi study conducted for this aim was based on summaries of the answers of all individual chapters on three questions; authors were asked to rate and comment on each other's ideas. Comparing ratings and comments exposed the variability in the contributors' perspectives on (a) the existence, degree of development, and grain size of theories of teaching (first question), (b) the attributes of theories of teaching (second question), and (c) the process of developing theories of teaching (third question).
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Teaching effectiveness revisited through the lens of practice theories
Vieluf, Svenja; Klieme, Eckhard
Sammelbandbeitrag
| Aus: Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambos Y. (Hrsg.): Theorizing teaching: Current status and open issues | Cham: Springer | 2023
43609 Endnote
Autor*innen:
Vieluf, Svenja; Klieme, Eckhard
Titel:
Teaching effectiveness revisited through the lens of practice theories
Aus:
Praetorius, Anna-Katharina; Charalambous, Charalambos Y. (Hrsg.): Theorizing teaching: Current status and open issues, Cham: Springer, 2023 , S. 57-95
DOI:
10.1007/978-3-031-25613-4_3
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-25613-4_3
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Kritik; Praxis; Quantitative Forschung; Theoriebildung; Unterricht; Unterrichtsforschung; Unterrichtsqualität; Unterrichtstheorie; Wirksamkeit
Abstract:
In research on teaching, there is a tension between the intention to provide educational practice with clear and convertible recommendations and the wish to do justice to the whole complexity, contingency, uncertainty and ambiguity of social interactions. Multiple research paradigms address this tension in different ways. The chapter brings together two such contrasting paradigms: Teaching Effectiveness Research (TER), which uses quantitative methods for explaining and predicting criteria of "teaching success" with characteristics of teaching, and practice theories, which aim at reconstructing classroom practice to gain an understanding of the social order in the classroom without a priori assumptions regarding their desirability. Presenting a specific instantiation of TER, the Theory of Basic Dimensions of Teaching Quality (TBD), the chapter elaborates on two major limitations of TER in general, and TBD in particular: a simplistic concept of relations between teaching and learning and a lack of understanding of the dynamics of classroom interaction. To better understand, and to some extent overcome these limitations, the chapter critically reflects on TER/TBD by contrasting it with a practice theoretical perspective. Using these two paradigms, the paper advances the idea that the dialogue between paradigms can be inspiring for empirical research and theory-building. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Bildung in Deutschland 2022. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zum […]
Maaz, Kai; Artelt, Cordula; Brugger, Pia; Buchholz, Sandra; Kühne, Stefan; Leerhoff, Holger; […]
Monographie
| Bielefeld: wbv Media | 2022
43362 Endnote
Autor*innen:
Maaz, Kai; Artelt, Cordula; Brugger, Pia; Buchholz, Sandra; Kühne, Stefan; Leerhoff, Holger; Rauschenbach, Thomas; Schrader, Josef; Seeber, Susan; Baas, Meike; Brenner-Mancebo, Marco; Hoffmann, Madlain; Hoßmann-Büttner, Iris; Kerst, Christian; Kohl, Jonathan; Kopp, Katharina; Leiste, Marie; Lochner, Susanne; Mank, Svenja; Mudiappa, Michael; Nauenburg, Ricarda; Richter, Maria; Schulz, Stefan M.
Titel:
Bildung in Deutschland 2022. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zum Bildungspersonal
Erscheinungsvermerk:
Bielefeld: wbv Media, 2022
URL:
https://www.wbv.de/shop/Bildung-in-Deutschland-2022-6001820hw
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Abstract:
"Bildung in Deutschland" erscheint alle 2 Jahre als umfassende und empirisch fundierte Bestandsaufnahme des deutschen Bildungswesens: von der Frühen Bildung über die allgemeinbildende Schule und die non-formalen Lernwelten im Schulalter, die berufliche Ausbildung und Hochschulbildung bis hin zur Weiterbildung im Erwachsenenalter. Dieser 9. Bildungsbericht führt die Berichterstattung über bereits in den vorherigen Berichten dargestellte Indikatoren zum deutschen Bildungswesen fort und präsentiert gleichzeitig neue Indikatoren. Im Rahmen eines Schwerpunktkapitels wird vertiefend auf das Bildungspersonal eingegangen und damit ein vergleichender Überblick über Bestand, Zusammensetzung, Aus- und Fortbildung und weitere Aspekte des pädagogisch tätigen Personals in den einzelnen Bildungsbereichen gegeben. Der Bildungsbericht für Deutschland richtet sich an alle Akteur:innen des Bildungswesens in Politik, Verwaltung und Praxis ebenso wie an die interessierte Öffentlichkeit. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Bildung in Deutschland kompakt 2022. Zentrale Befunde des Bildungsberichts
Maaz, Kai; Artelt, Cordula; Brugger, Pia; Buchholz, Sandra; Kühne, Stefan; Leerhoff, Holger; […]
Monographie
| Bielefeld: wbv Media | 2022
43363 Endnote
Autor*innen:
Maaz, Kai; Artelt, Cordula; Brugger, Pia; Buchholz, Sandra; Kühne, Stefan; Leerhoff, Holger; Rauschenbach, Thomas; Schrader, Josef; Seeber, Susan; Baas, Meike; Brenner-Mancebo, Marco; Hoffmann, Madlain; Hoßmann-Büttner, Iris; Kerst, Christian; Kohl, Jonathan; Kopp, Katharina; Leiste, Marie; Lochner, Susanne; Mank, Svenja; Mudiappa, Michael; Nauenburg, Ricarda; Richter, Maria; Schulz, Stefan M.
Titel:
Bildung in Deutschland kompakt 2022. Zentrale Befunde des Bildungsberichts
Erscheinungsvermerk:
Bielefeld: wbv Media, 2022
URL:
https://www.wbv.de/shop/Bildung-in-Deutschland-2022-kompakt-6004799aw
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der nationale Bildungsbericht erscheint alle 2 Jahre als umfassende und empirisch fundierte Bestandsaufnahme des deutschen Bildungswesens: von der frühen Bildung über die allgemeinbildende Schule und die non-formalen Lernwelten im Schulalter, die berufliche Ausbildung und Hochschulbildung bis hin zur Weiterbildung im Erwachsenenalter. In dieser Zusammenfassung werden zentrale Befunde des 9. Bildungsberichts kompakt und anschaulich für die an bildungspolitischen Fragen interessierte Öffentlichkeit aufbereitet. Dies schließt auch die wichtigsten Ergebnisse eines Schwerpunktkapitels über Bildungspersonal ein. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Profiles of German early childhood teachers' pedagogical content beliefs and the relation to their […]
Peters, Svenja; Ehm, Jan-Henning; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph
Zeitschriftenbeitrag
| In: Early Childhood Research Quarterly | 2022
41988 Endnote
Autor*innen:
Peters, Svenja; Ehm, Jan-Henning; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph
Titel:
Profiles of German early childhood teachers' pedagogical content beliefs and the relation to their competencies
In:
Early Childhood Research Quarterly, 58 (2022) 1, S. 47-58
DOI:
10.1016/j.ecresq.2021.08.001
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0885200621000934?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
The influence of early childhood teachers' beliefs on different aspects of their professional competencies has become a topic of growing importance in early childhood education and care. The presented study investigated pedagogical content beliefs of 120 early childhood teachers in German kindergartens. The relations between their beliefs and the assessed quality of interaction with children, the competency of professional vision, theoretical knowledge, and educational background were examined. The study focused on the domain of Instructional Support because of its relevance for children's cognitive development. Five distinct profiles of teachers' beliefs were identified from a person-centered approach of latent profile analysis. The analyses of profile-differences showed that profiles of teachers with similar beliefs significantly differed in their theoretical knowledge and educational background. This paper concludes by outlining analogies of the resulting profiles with the concurrent evidence in the field of ECEC, discussing study-specific limitations and suggesting potential implementation for teachers' educations as well as starting points for further research investigations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Grenzen im Trend zu höherer Bildung. Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen im Schulwesen
Mank, Svenja; Schulz, Stefan; Ordemann, Jessica; Kühne, Stefan; Maaz, Kai
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern | 2022
42543 Endnote
Autor*innen:
Mank, Svenja; Schulz, Stefan; Ordemann, Jessica; Kühne, Stefan; Maaz, Kai
Titel:
Grenzen im Trend zu höherer Bildung. Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen im Schulwesen
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern, 45 (2022) 2, S. 100-104
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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