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Subject-specific classroom. Technologisation of the pedagogical space in East Germany (SBZ/GDR, […]
Engelhardt, Kerrin von; Wähler, Josefine
Zeitschriftenbeitrag
| In: Paedagogica Historica | 2024
45037 Endnote
Autor*innen:
Engelhardt, Kerrin von; Wähler, Josefine
Titel:
Subject-specific classroom. Technologisation of the pedagogical space in East Germany (SBZ/GDR, 1949-1989)
In:
Paedagogica Historica, 60 (2024) 1, S. 121-142
DOI:
10.1080/00309230.2023.2293720
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2023.2293720
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
This paper examines the technologisation of the pedagogical space "classroom". We will discuss the development and establishment of the subject-specific classroom system in the German Democratic Republic (GDR, East Germany, 1949-1989) by taking a closer look at organisational-structural conditions and responsibilities, as well as at the functioning and challenges that emerged during the implementation of subject classrooms. The furnishing of the subject classroom with seating, desks, teaching and learning objects including technical equipment, and storage furniture was planned down to the last detail and aligned to the requirements of the curriculum. We will concentrate on the classrooms for Physics and Music to highlight the peculiarities of this principle of school spatial organisation and its impact on social school practice. Our paper will focus on the political agenda and regulations, by drawing on sources from state-led research programmes. The article uses the concept of the classroom dispositif as a description of the programmatic claims. Thus, the subject-specific classroom could be considered as a technically shaped apparatus whose architectural structure determines pedagogical practices in their spatial, temporal, social, institutional, and technical dimensions.
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Mobile First? Ein Vergleich von Lese-/Rechtschreibtests in traditionellem Papier-und- […]
Rothe, Josefine; Visser, Linda; Görgen, Ruth; Kalmar, Julia; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2022
42324 Endnote
Autor*innen:
Rothe, Josefine; Visser, Linda; Görgen, Ruth; Kalmar, Julia; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Mobile First? Ein Vergleich von Lese-/Rechtschreibtests in traditionellem Papier-und- Bleistift-Format versus App-Format
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25 (2022) 4, S. 947-973
DOI:
10.1007/s11618-022-01068-1
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-022-01068-1
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Digitale Medien haben mittlerweile einen festen Platz im Alltag von Schülerinnen und Schülern. Sie dienen nicht nur der Vermittlung von Lehrinhalten, sondern werden zunehmend auch für das Erbringen von Leistungsnachweisen und zur Diagnostik eingesetzt. Für die Durchführung und Auswertung etablierter Testverfahren zur Erfassung schulischer Leistungen wäre es wünschenswert, wenn sie in einem digitalen Format vorliegen. Aber sind diese Testleistungen vergleichbar? Um dies zu prüfen, wurden verbreitete Papier- und Bleistift-Testverfahren zur Erfassung der Lesegenauigkeit (Verlaufsdiagnostik sinnerfassenden Lesens, VSL), Dekodiergeschwindigkeit (Würzburger Leise Leseprobe - Revision, WLLP-R) und Rechtschreibung (Weingartener Grundwortschatz Rechtschreib-Test, WRT 3+/4+) digitalisiert und in eine kindgerechte Rahmengeschichte eingebettet. Insgesamt führten 237 Kinder der dritten und vierten Klassenstufe aus Bayern und Hessen die Testverfahren zuerst in digitaler Version (via App am Tablet oder Smartphone) und danach als Papier-und-Bleistift-Version durch. Es zeigt sich ein hoher Zusammenhang zwischen den Testleistungen der beiden Testformate, der unterschiedliche Interpretationen zulässt. Chancen und Grenzen digitalisierter Leistungstests werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Digital media have become an integral part of everyday life of schoolchildren. They are not only used for transferring teaching content, but also in the context of school performance records. For the administration of well-established school performance tests and the calculation of test scores it would be desirable if these are available in a digital format. However, are test results based on paper-pencil-format comparable to those of a digital test? To answer this question, we digitalized existing German standardized tests for assessing reading comprehension (Diagnosis of progress in reading comprehension, VSL), decoding speed (Wuerzburger Silent Reading Test-Revised, WLLP-R), and writing (Weingarten spelling test for basic vocabulary, WRT 3+/4+) and embedded them in a child-friendly cover story. A total of 237 children from 3rd and 4th grade from the German federal states Bavaria and Hesse made these tests first in a digital (via an app for tablet or smartphone) and then in a paper-pencil version. The results show a strong relationship between the performances in the two test formats, which can be interpreted in different ways. Strengths and limitations of digitalized school performance tests are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Evaluation of an online version of the CFT 20-R in third and fourth grade children
Visser, Linda; Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Children | 2022
42677 Endnote
Autor*innen:
Visser, Linda; Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Evaluation of an online version of the CFT 20-R in third and fourth grade children
In:
Children, 9 (2022) 4, S. #512
DOI:
10.3390/children9040512
URL:
https://www.mdpi.com/2227-9067/9/4/512
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
There is a growing demand for digital intelligence testing. In the current study, we evaluated the validity of an online version of the revised German Culture Fair Intelligence Test (CFT 20-R). A total of 4 100 children from 3rd and 4th grade made the online version using a smartphone or tablet. Subsequently, 220 of them also made the paper-pencil (PP) version. The internal consistency and construct validity of the online version appeared to be acceptable. The correlation between the raw scores and school grades in German and math was slightly lower than expected. On average, the raw scores of the PP version revealed to be higher, which was probably due to a learning effect. On the item level, the results show small differences for the subtests Series and Matrices, possibly caused by small differences in presentation of the items. The correspondence between the versions did not depend on children's levels of impulsivity or intelligence. Altogether, the results support the notion that the online version of the CFT 20-R provides a valid measure of the general fluid intelligence and highlight the need for separate norms. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
"Pacemakers report" GDR pedagogical innovators and the collection of Pädagogische Lesungen, […]
Wähler, Josefine; Hanke, Maria-Annabel
Zeitschriftenbeitrag
| In: Paedagogica Historica | 2022
40462 Endnote
Autor*innen:
Wähler, Josefine; Hanke, Maria-Annabel
Titel:
"Pacemakers report" GDR pedagogical innovators and the collection of Pädagogische Lesungen, 1952-1989
In:
Paedagogica Historica, 58 (2022) 1, S. 66-83
DOI:
10.1080/00309230.2020.1796720
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2020.1796720
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Pädagogische Lesung; Geschichte <Histor>; Bildungsgeschichte; Unterrichtspraxis; Fachunterricht; Fachdidaktik; Lehrerfortbildung; Forschungsstand; Material; Quellensammlung; Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Deutschland-DDR
Abstract (english):
This article focuses on a library collection containing around 9,000 titles of Pädagogische Lesungen [Pedagogical Lectures] (PL), compiled and centrally awarded in the GDR from 1961 to 1989. This contribution gives an initial overview of the current state of research and a comprehensive description of the material diversity of the collection. Besides the historical specificity and heterogeneous composition of the unique material, the article also examines the function and use of the lectures within the centrally organised system of teacher training in the GDR. From an educational and contemporary educational perspective, the scientific utilisation of this multilayered source material is highly lucrative, since it can provide information on the (re)production, mediation and transformation of subject-specific content and school-specific knowledge. Professional debates reflected in those lectures provide valuable inspiration for research into the history and practice of subject teaching in the GDR, as well as for the professionalisation of teachers. In addition to questions concerning the relationship between theory and practice or terminology, the collection can also be used to trace the availability and emergence of new media and materials, which were reflected in the methodological-didactic design of subject teaching and also in the preparation of the PL themselves. Thus, the expansive material offers diverse approaches to research for a wide range of disciplines such as linguistics and cultural sciences, historical and political sciences, and information and media sciences as well as subject didactics.
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der beruflichen Bildung
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43112 Endnote
Autor*innen:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Titel:
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der beruflichen Bildung
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 141-158
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=142
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der Hochschulbildung
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43114 Endnote
Autor*innen:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Titel:
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der Hochschulbildung
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 159-189
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=160
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Fazit. Was wissen wir (noch nicht) über soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs?
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43116 Endnote
Autor*innen:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Titel:
Fazit. Was wissen wir (noch nicht) über soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs?
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 211-217
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=212
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Zielsetzung, Rahmung und Aufbau der Studie
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43105 Endnote
Autor*innen:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Titel:
Zielsetzung, Rahmung und Aufbau der Studie
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 7-15
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=8
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der schulischen Bildung
Lämmchen, Ronja; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43110 Endnote
Autor*innen:
Lämmchen, Ronja; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Karl, Julia; Maaz, Kai
Titel:
Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs in der schulischen Bildung
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 95-140
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=96
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Forschungssynthesen in der empirischen Bildungsforschung. Methodisches Vorgehen der vorliegenden […]
Lämmchen, Ronja; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA | Münster: Waxmann | 2022
43108 Endnote
Autor*innen:
Lämmchen, Ronja; Bachsleitner, Anna; Lühe, Josefine; Maaz, Kai
Titel:
Forschungssynthesen in der empirischen Bildungsforschung. Methodisches Vorgehen der vorliegenden Studie
Aus:
Bachsleitner, Anna; Lämmchen, Ronja; Maaz, Kai (Hrsg.): Soziale Ungleichheit des Bildungserwerbs von der Vorschule bis zur Hochschule: Eine Forschungssynthese zwei Jahrzehnte nach PISA, Münster: Waxmann, 2022 , S. 43-63
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26079/pdf/Bachsleitner_et_al_2022_Soziale_Ungleichheit_des_Bildungserwerbs.pdf#page=44
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Markierungen aufheben
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