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Erziehungswissenschaftliche Wissensgeschichte aus der Distanz, oder: Die Vermessung […]
Erdmann, Daniel; Vogel, Katharina
Sammelbandbeitrag
| Aus: Oberdorf, Andreas (Hrsg.): Digital Turn und Historische Bildungsforschung: Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2022
43408 Endnote
Autor*innen:
Erdmann, Daniel; Vogel, Katharina
Titel:
Erziehungswissenschaftliche Wissensgeschichte aus der Distanz, oder: Die Vermessung erziehungswissenschaftlichen "Grundwissens" durch Methoden aus dem Bereich des "distant reading" Ein Werkstattbericht
Aus:
Oberdorf, Andreas (Hrsg.): Digital Turn und Historische Bildungsforschung: Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022 , S. 17-32
DOI:
10.25656/01:24850
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-248503
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24850
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
18. Jahrhundert; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Analyse; Automatisiertes System; Bildungsgeschichte; Computerunterstütztes Verfahren; Digitale Medien; Digitalisierung; Erziehungswissenschaft; Grundwissen; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Längsschnittuntersuchung; Methode; Modellierung; Projekt; Wissenschaftsforschung
Abstract (english):
Der vorliegende Werkstattbericht soll am Beispiel unseres DFG-geförderten Projektes "EWiG. Was ist erziehungswissenschaftliches Grundwissen? Wissensgeschichtliche Analysen 1780-2000" Möglichkeiten und Grenzen von distant reading in der historischen Wissens(geschichts)- und Wissenschaftsforschung zur Diskussion stellen, in dem wir uns eher konventionellen und vermeintlich gut bekannten Genres und Datenkorpora (Lehrbücher, Klassiker und Geschichten der Pädagogik zwischen 1780 und 2000) auf bisher wenig verbreiteten Wegen und mit entsprechenden Werkzeugen annähern. Wir beginnen mit einem rudimentären Überblick über Ziele und Quellen des Projektes; im Anschluss stellen wir nach kurzen Erläuterungen der jeweils zur Anwendung gekommenen methodischen Verfahren erste Ergebnisse unserer Analysen vor, bevor wir mit einem Fazit zur Frage schließen, ob und inwiefern das alles als digital turn zu begreifen ist. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Simultaneous constrained adaptive item selection for group-based testing
Bengs, Daniel; Kröhne, Ulf; Brefeld, Ulf
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Measurement | 2021
40702 Endnote
Autor*innen:
Bengs, Daniel; Kröhne, Ulf; Brefeld, Ulf
Titel:
Simultaneous constrained adaptive item selection for group-based testing
In:
Journal of Educational Measurement, 58 (2021) 2, S. 236-261
DOI:
10.1111/jedm.12285
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jedm.12285
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Adaptives Testen; Aufgabe; Auswahl; Computerunterstütztes Verfahren; Empirische Untersuchung; Gruppe; Leistungsmessung; Modell; Simulation; Technologiebasiertes Testen; Test
Abstract (english):
By tailoring test forms to the test‐taker's proficiency, Computerized Adaptive Testing (CAT) enables substantial increases in testing efficiency over fixed forms testing. When used for formative assessment, the alignment of task difficulty with proficiency increases the chance that teachers can derive useful feedback from assessment data. The application of CAT to formative assessment in the classroom, however, is hindered by the large number of different items used for the whole class; the required familiarization with a large number of test items puts a significant burden on teachers. An improved CAT procedure for group‐based testing is presented, which uses simultaneous automated test assembly to impose a limit on the number of items used per group. The proposed linear model for simultaneous adaptive item selection allows for full adaptivity and the accommodation of constraints on test content. The effectiveness of the group‐based CAT is demonstrated with real‐world items in a simulated adaptive test of 3,000 groups of test‐takers, under different assumptions on group composition. Results show that the group‐based CAT maintained the efficiency of CAT, while a reduction in the number of used items by one half to two‐thirds was achieved, depending on the within‐group variance of proficiencies.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Model‐based treatment of rapid guessing
Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Measurement | 2021
41271 Endnote
Autor*innen:
Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Model‐based treatment of rapid guessing
In:
Journal of Educational Measurement, 58 (2021) 2, S. 281-303
DOI:
10.1111/jedm.12290
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jedm.12290?af=R
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Leistungstest; Testkonstruktion; Messverfahren; Computerunterstütztes Verfahren; Frage; Antwort; Verhalten; Dauer; Problemlösen; Modell; Student; Medienkompetenz; Item-Response-Theory; Multiple-Choice-Verfahren; Validität; Panel; Längsschnittuntersuchung
Abstract (english):
The increased availability of time-related information as a result of computer-based assessment has enabled new ways to measure test-taking engagement. One of these ways is to distinguish between solution and rapid guessing behavior. Prior research has recommended response-level filtering to deal with rapid guessing. Response-level filtering can lead to parameter bias if rapid guessing depends on the measured trait or (un-)observed covariates. Therefore, a model based on Mislevy and Wu (1996) was applied to investigate the assumption of ignorable missing data underlying response-level filtering. The model allowed us to investigate different approaches to treating response-level filtered responses in a single framework through model parameterization. The study found that lower-ability test-takers tend to rapidly guess more frequently and are more likely to be unable to solve an item they guessed on, indicating a violation of the assumption of ignorable missing data underlying response-level filtering. Further ability estimation seemed sensitive to different approaches to treating response-level filtered responses. Moreover, model-based approaches exhibited better model fit and higher convergent validity evidence compared to more naïve treatments of rapid guessing. The results illustrate the need to thoroughly investigate the assumptions underlying specific treatments of rapid guessing as well as the need for robust methods. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Higher Education | 2021
41420 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Titel:
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
In:
Studies in Higher Education, 46 (2021) 10, S. 2074-2086
DOI:
10.1080/03075079.2021.1953333
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Student; Lesen; Dokument; Vielfalt; Informationsverarbeitung; Verhalten; Lesegeschwindigkeit; Kognitive Prozesse; Arbeitsgedächtnis; Leseverstehen; Kognitive Kompetenz; Test; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The study investigates automated and controlled cognitive processes that occur when university students read multiple documents (MDs). We examined data of 401 students dealing with two MD sets in a digital environment. Performance was assessed through several comprehension questions. Recorded log data gave indications about students' time allocation, corroboration, and sourcing. Independent measures were used for reading speed to tap the effects of automatic processing and for working memory and single-text reading comprehension to tap effects of controlled processing, with working memory considered the mental capacity for performing controlled processing. We found that faster readers completed the MD tasks faster and showed more corroboration behavior. At the same time, students skilled in comprehension allocated more time to processing MD tasks and were more likely to show MD-specific behaviors of corroboration and sourcing. Students' success in MD tasks was predicted by reading speed and working memory, with the effect of working memory being mediated by single-text comprehension. Behavioral indicators contributed independently in predicting students' MD comprehension. Results suggest that reading MDs resembles a problem-solving situation where students need to engage in controlled, non-routine processing to build up a comprehensive representation of MDs and benefit from highly automated, lower-level reading processes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Developmental trajectories of phonological information processing in upper elementary students with […]
Schmidt, Claudia; Brandenburg, Janin; Busch, Jenny; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Reading Research Quarterly | 2021
40003 Endnote
Autor*innen:
Schmidt, Claudia; Brandenburg, Janin; Busch, Jenny; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Developmental trajectories of phonological information processing in upper elementary students with reading or spelling disabilities
In:
Reading Research Quarterly, 56 (2021) 1, S. 143-171
DOI:
10.1002/rrq.299
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-227500
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-227500
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Grundschüler; Schüler; Phonologie; Informationsverarbeitung; Lernschwierigkeit; Lesefertigkeit; Rechtschreibung; Entwicklung; Gedächtnis; Kognitive Prozesse; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Test; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Längsschnittuntersuchung; Deutschland
Abstract:
Deficits in phonological information processing in upper elementary students with specific learning disabilities in reading or spelling may increase, decrease, or remain stable over time. The authors examined the development of phonological processing longitudinally in 209 students (109 with learning disabilities and 100 typically achieving; n = 127 boys) in Germany, from grade 3 to grade 5 (ages 8-11; mean age at recruitment = 8 years 6.78 months, SD = 5.39 months). Latent change score models revealed that the development of rapid automatized naming was best described as a decreasing deficit, whereas a persistent deficit in phonological awareness was observed. Differences between students with and without learning disabilities regarding the phonological loop increased over time. Further, there were no developmental differences as a function of reading versus spelling deficits. Theoretical and practical implications are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Psychological structure and neuroendocrine patterns of daily stress appraisals
Sicorello, Maurizio; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Koehler, Friederike; Voss, Andreas; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychoneuroendocrinology | 2021
41087 Endnote
Autor*innen:
Sicorello, Maurizio; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Koehler, Friederike; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Titel:
Psychological structure and neuroendocrine patterns of daily stress appraisals
In:
Psychoneuroendocrinology, 127 (2021) , S. 105198
DOI:
10.1016/j.psyneuen.2021.105198
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-251697
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/25169/pdf/PNEC_2021_Sicorello_et-al_Psychological-structure-and-neuroendocrine_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Stress; Bewertung; Selbstbeobachtung; Computerunterstütztes Verfahren; Neurophysiologie; Hormonphysiologie; Psychologische Forschung; Psychosomatik; Neuropsychologische Messung; Mehrebenenanalyse; Deutschland
Abstract:
Threat and challenge are two fundamental appraisal concepts of psychological stress theories, determined by the mismatch between demands and resources. Previous research has predominantly investigated the neuroendocrine correlates of stress appraisal in laboratory contexts during acute demanding situations. We tested whether the psychoneuroendocrinology of stress appraisals can also be investigated in naturalistic trans-contextual everyday life settings. Forty-two participants produced five daily saliva samples and provided concurrent questionnaire data on subjective stress, demands, resources, and the threat-challenge continuum over the course of five days (69% female; mean age = 22.8, range = 18-30 years). Momentary salivary cortisol and alpha amylase were predicted with three-level autoregressive linear mixed models. We found that both momentary cortisol and alpha amylase were elevated during higher subjective stress. In contrast, cortisol was not significantly related to a bipolar threat-challenge indicator. Moreover within-person response surface analyses showed no effect of the mismatch between demands and resources on either physiological stress indicator, but confirmed theoretically proposed effects on subjective threat-challenge, which was replicated in another intensive longitudinal (N = 61) and a large cross-sectional sample (N = 1194). In sum, our study (a) suggests robust relations between subjective stress and HPA/SAM axis activity on a moment-to-moment basis and (b) confirms theoretical predictions concerning stress appraisal and the mismatch between demands and resources on a psychological level. In contrast, no neuroendocrine patterns of threat-challenge were found, suggesting that neuroendocrine patterns might be context-specific and do not apply to a general demand-resource imbalance in everyday life. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
StEG-Tandem: Schulentwicklungsprojekt und Evaluationsstudie
Brisson, Brigitte Maria; Heyl, Katrin; Sauerwein, Markus; Theis, Désirée; Fischer, Natalie; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kielblock, Stephan; Arnoldt, Bettina; Fischer, Natalie; Gaiser, Johanna M.; Holtappels, Heinz-Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung an Ganztagsschulen: Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) | Weinheim: Beltz Juventa | 2021
39741 Endnote
Autor*innen:
Brisson, Brigitte Maria; Heyl, Katrin; Sauerwein, Markus; Theis, Désirée; Fischer, Natalie; Klieme, Eckhard
Titel:
StEG-Tandem: Schulentwicklungsprojekt und Evaluationsstudie
Aus:
Kielblock, Stephan; Arnoldt, Bettina; Fischer, Natalie; Gaiser, Johanna M.; Holtappels, Heinz-Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung an Ganztagsschulen: Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG), Weinheim: Beltz Juventa, 2021 (Studien zur ganztägigen Bildung), S. 96-104
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/buecher/produkt_produktdetails/43636-individuelle_foerderung_an_ganztagsschulen.html
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Gruppendiskussion; Leitfadeninterview; Empirische Forschung; Deutschland; Schulentwicklung; Projekt; Ganztagsschule; Hausaufgabenhilfe; Lernzeit; Lernen; Kooperation; Schüler; Peergroup; Mentor; Lehrer; Forscher; Konzeption; Implementation; Schuljahr 05; Kognitive Kompetenz; Computerunterstütztes Verfahren; Evaluation; Fragebogen; Test
Abstract:
Die Teilstudie StEG-Tandem begleitete drei Schuljahre lang fünf Ganztagsschulen bei der Umgestaltung von Hausaufgabenbetreuungen bzw. Lernzeiten. Unter Einbezug von Schulbegleitern und im Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis wurden schulspezifische Konzepte zur Einführung kooperativer Lernformen entwickelt, umgesetzt und evaluiert. Das verbindende Element zwischen den Schulen war die Konzeption eines Peer Mentorings, bei dem ältere Schülerinnen und Schüler jüngere Lernende bei der Aufgabenbearbeitung unterstützen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Digitalisierung an Schulen - eine Bestandsaufnahme
Jude, Nina; Ziehm, Jeanette; Goldhammer, Frank; Drachsler, Hendrik; Hasselhorn, Marcus
Monographie
| Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation | 2020
40463 Endnote
Autor*innen:
Jude, Nina; Ziehm, Jeanette; Goldhammer, Frank; Drachsler, Hendrik; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Digitalisierung an Schulen - eine Bestandsaufnahme
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2020
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-205226
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20522
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bestandsaufnahme; Bericht; Deutschland; Digitalisierung; Schule; Digitale Medien; Mediennutzung; Umsetzung; Klassenbuch; Elektronisches Buch; Lernprozess; Datenanalyse; Diagnostik; Computerunterstütztes Verfahren; Datenschutz; Bildungspolitik; Bildungsangebot; Infrastruktur; Medienausstattung
Abstract:
Die vorliegende Bestandsaufnahme ist das Ergebnis einer umfassenden Recherche zum Themenfeld Digitalisierung in Schulen im Jahr 2019. Die Recherche beinhaltete die Darstellung der aktuellen rechtlichen Lage in den Bundesländern vor dem Hintergrund des beschlossenen Digitalpaktes des Bundes, einschließlich der vorhandenen Ressourcen und erkannten Herausforderungen seitens der Bildungsverwaltung und der Schulen; eine Zusammenstellung national und international verfügbarer und eingesetzter Diagnoseinstrumente im Bereich der computerbasierten Lernverlaufsdiagnostik; eine Übersicht national und international erhältlicher Plattformen im Bereich der Schulverwaltung mit dem Schwerpunkt auf digitalen Klassenbüchern; aktuelle Erkenntnisse zu den Möglichkeiten von Learning Analytics sowie Erkenntnisse aus den entsprechenden Begleitforschungen. Diese Bestandsaufnahme dient der Sondierung der Entwicklung eines Infrastruktur- bzw. Plattformangebotes durch das DIPF und bildete die Grundlage für ein Fachgespräch mit Vertretenden der Bildungspraxis, Bildungsforschung und Bildungspolitik im Januar 2020. In diesem wurden die Herausforderungen und Möglichkeiten der Implementation eines Tools bzw. einer Plattform im Bereich Trusted Learning/Learning Analytics eruiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
Ein Vergleich traditioneller und computergestützter Methoden zur Erstellung einer deutschsprachigen […]
Beißert, Hanna; Köhler, Meike; Rempel, Marina; Kruyen, Peter M.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Diagnostica | 2020
39771 Endnote
Autor*innen:
Beißert, Hanna; Köhler, Meike; Rempel, Marina; Kruyen, Peter M.
Titel:
Ein Vergleich traditioneller und computergestützter Methoden zur Erstellung einer deutschsprachigen Need for Cognition Kurzskala
In:
Diagnostica, 66 (2020) 1, S. 37-49
DOI:
10.1026/0012-1924/a000242
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-237848
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/23784/pdf/Diagnostica_2020_1_Beissert_et_al_Vergleich_traditioneller_und_computergestuetzter_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Skala; Item; Entwicklung; Computerunterstütztes Verfahren; Validierung; Freude; Erkenntnis
Abstract:
Die vorliegende Arbeit dient der Entwicklung einer Kurzskala zur Messung von Need for Cognition (NFC). Neben traditionellen Verfahren der Itemreduktion auf Basis von Itemkennwerten der klassischen Testtheorie wurde in Studie 1 (N = 282) ein neues, computergestütztes Verfahren des "full information approach" vorgestellt. Mithilfe der beiden Verfahren wurden 3 mögliche Skalen mit jeweils 5 Items selektiert, welche in einem unabhängigen Datensatz in Studie 2 (N = 530) Validierungskriterien unterzogen wurden. Aus den 3 Skalen mit ähnlichen Ergebnissen bezüglich der Gütekriterien wurde eine anhand der "full information approach" erstellten Skalen als finale Kurzskala NFC-K ausgewählt. Diese NFC-K weist ein Cronbachs α von .69 auf, eine Korrelation mit der Langskala von .81 und keinen signifikanten Zusammenhang mit sozialer Erwünschtheit. Neben der systematischen und objektiven Selektion und Validierung der Kurzskala NFC-K stellt die vorliegende Arbeit auch eine Fallstudie zu den Herausforderungen der Kurzskalenentwicklung auf Basis klassischer und computergestützter Selektionsverfahren dar. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The current study presents the development and validation of a Need for Cognition (NFC) short scale. In Study 1 (N = 282), traditional item selection procedures based on classic test theory were used as well as an innovative computational approach, our "full information approach." The procedures led to three different short scales with comparable psychometric quality, which were validated in Study 2 (N = 530). Based on different validation criteria, one of the three scales obtained from the full information approach was selected as the final short scale NFC-K. This NFC-K achieved a Cronbach's α of .69, a correlation of .81 with the original scale, and showed no significant correlation with social desirability. Besides presenting a systematic and objective selection and validation of the NFC-K, this article represents a case study of the challenges of developing a short scale comparing both traditional and computational approaches. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Using process data to explain group differences in complex problem solving
Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank; Greiff, Samuel; Brandhuber, Liene; Naumann, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39868 Endnote
Autor*innen:
Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank; Greiff, Samuel; Brandhuber, Liene; Naumann, Johannes
Titel:
Using process data to explain group differences in complex problem solving
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 8, S. 1546-1562
DOI:
10.1037/edu0000446
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232721
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232721
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Problemlösen; Schülerleistung; Leistungsmessung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Migrationshintergrund; Computerunterstütztes Verfahren; Logdatei; Interaktion; Exploration; Verhalten; Vorwissen; Wirkung; Indikator; Leistung; Unterschied; Messverfahren; OECD-Länder
Abstract:
In large-scale assessments, performance differences across different groups are regularly found. These group differences (e.g., gender differences) are often relevant for educational policy decisions and measures. However, the formation of these group differences usually remains unclear. We propose an approach for investigating this formation by considering behavioral process measures as mediating variables between group membership and performance on the 2012 Programme for International Student Assessment complex problem solving (CPS) items. We found that across all investigated countries interactive behavior can fully explain gender differences in CPS, but cannot explain differences between students with and without a migration background. However, in some countries these results differ from the cross-country results. Our results indicate that process measures derived from log data are useful for further investigating and explaining performance differences between girls and boys and students with and without migration background. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
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