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Measuring system competence in education for sustainable development
Roczen, Nina; Fischer, Frank; Fögele, Janis; Hartig, Johannes; Mehren, Rainer
Zeitschriftenbeitrag
| In: Sustainability | 2021
41188 Endnote
Autor*innen:
Roczen, Nina; Fischer, Frank; Fögele, Janis; Hartig, Johannes; Mehren, Rainer
Titel:
Measuring system competence in education for sustainable development
In:
Sustainability, 13 (2021) 9, S. 4932
DOI:
10.3390/su13094932
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-238471
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-238471
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildung; Nachhaltige Entwicklung; Systemkompetenz; Testentwicklung; Messung; Bewertung; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Gesamtschule; Realschule; Hauptschule; Gymnasium; Bayern; Hessen; Nordrhein-Westfalen; Deutschland
Abstract (english):
This paper presents the development of an instrument for the assessment of system competence in the field of Education for Sustainable Development (ESD). Based on an already existing, more complex model of system competence for the school subject geography, we have developed a test that refers to central themes and principles of ESD using exclusively closed answer formats. Building on the results of cognitive laboratories and expert feedback from various fields, the instrument was (further) developed in an iterative process of feedback and revision. We conducted a quantitative pilot study with N = 366 8th and 9th grade students. The results indicate that the development of our system competence test was successful-the overall test yielded a high reliability and only very few items were not working as intended. Furthermore, the difficulties of the items were appropriate for the ability levels of the students and the results of a confirmatory factor analysis (CFA) suggest that the newly developed test measures system competence with one dimension. As the test is compact, easy to interpret, and yet reliable, it is particularly suitable for monitoring purposes in the field of ESD.
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Assessment of competences in sustainability management. Analyses to the construct dimensionality
Seeber, Susan; Michaelis, Christian; Repp, Anton; Hartig, Johannes; Aichele, Christine; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2019
39562 Endnote
Autor*innen:
Seeber, Susan; Michaelis, Christian; Repp, Anton; Hartig, Johannes; Aichele, Christine; Schumann, Matthias; Anke, Jan Moritz; Dierkes, Stefan; Siepelmeyer, David
Titel:
Assessment of competences in sustainability management. Analyses to the construct dimensionality
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33 (2019) 2, S. 148-158
DOI:
10.1024/1010-0652/a000240
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237802
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237802
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Nachhaltige Entwicklung; Kompetenz; Diagnostik; Messung; Modell; Student; Wirtschaftswissenschaft; Unternehmen; Simulation; Management; Curriculum; Messverfahren; Diagnostischer Test; Testkonstruktion; Erhebungsinstrument; Faktorenanalyse; Strukturgleichungsmodell
Abstract:
Dieser Beitrag thematisiert die Messung von Kompetenzen für das Nachhaltigkeitsmanagement. Eine zentrale Annahme des zugrunde gelegten Kompetenzmodells ist, dass sich die Dimensionen nach der Wissensrepräsentation (deklaratives vs. schematisches und strategisches Wissen) und nach inhaltlichen Bereichen (Betriebswirtschaft, Nachhaltigkeit aus gesellschaftlicher Perspektive und Nachhaltigkeitsmanagement) unterscheiden. An der Studie nahmen 850 Studierende aus 16 deutschen Universitäten wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge teil. Die Analysen wurden auf der Grundlage von Strukturgleichungsmodellierungen durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen einen erwartungskonformen Befund dahingehend, dass die über unterschiedliche Assessmentformate und inhaltliche Anforderungen adressierten Wissensarten zwei disjunkte Dimensionen darstellen. Die Modellanalysen zeigen eine bessere Passung zum mehrdimensionalen Modell, bei dem zwischen deklarativem Wissen im Bereich der Betriebswirtschaftslehre und der Nachhaltigkeit aus gesellschaftlicher Perspektive einerseits und dem Nachhaltigkeitsmanagement andererseits unterschieden wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The paper discusses an examination of the dimensions of a competence model for sustainability management. A central assumption is that the dimensions of the competence model differ according to knowledge representation (i. e., declarative vs. schematic and strategic knowledge) and content area (i. e., business administration and sustainability from a societal perspective, as well as sustainability management). Study participants included 850 students from 16 universities in Germany, and the analyses were conducted on the basis of structural equation modeling. The results reveal an expectation-compliant finding whereby the types of knowledge addressed by different assessment formats and content requirements can be presented in two disjunct dimensions. On the one hand, the model analyses indicate a better fit to the multidimensional model, which distinguishes between declarative knowledge in the field of business administration and sustainability from a social perspective, while on the other hand, the analyses suggest a better fit to sustainability management. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Competence assessment in education. Research, models and instruments
Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard (Hrsg.)
Sammelband
| Cham: Springer | 2017
36882 Endnote
Herausgeber*innen:
Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Titel:
Competence assessment in education. Research, models and instruments
Erscheinungsvermerk:
Cham: Springer, 2017 (Methodology of educational measurement and assessment)
DOI:
10.1007/978-3-319-50030-0
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Empirische Forschung; Deutschland; Österreich; Schweiz; Luxemburg; Diagnostik; Lernmittel; Bild; Text; Erwachsenenbildung; Berufsausbildung; Physik; Entscheidung; Nachhaltige Entwicklung; Metakognition; Sekundarstufe I; Problemlösen; Schülerleistung; Technologiebasiertes Testen; Psychometrie; Adaptives Testen; Feedback; Kompetenz; Bewertung; Schüler; Kompetenzerwerb; Modellierung; Primarbereich; Geografie; Literatur; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Selbstgesteuertes Lernen; Lehrer; Berufliche Kompetenz; Lehrerausbildung; Pädagogik; Professionalität; Fachwissen; Schulwahl; Empfehlung
Abstract (english):
This book addresses challenges in the theoretically and empirically adequate assessment of competencies in educational settings. It presents the scientific projects of the priority program "Competence Models for Assessing Individual Learning Outcomes and Evaluating Educational Processes," which focused on competence assessment across disciplines in Germany. The six-year program coordinated 30 research projects involving experts from the fields of psychology, educational science, and subject-specific didactics. The main reference point for all projects is the concept of "competencies," which are defined as "context-specific cognitive dispositions that are acquired and needed to successfully cope with certain situations or tasks in specific domains" (Koeppen et al., 2008, p. 62). The projects investigate different aspects of competence assessment: The primary focus lies on the development of cognitive models of competencies, complemented by the construction of psychometric models based on these theoretical models. In turn, the psychometric models constitute the basis for the construction of instruments for effectively measuring competencies. The assessment of competencies plays a key role in optimizing educational processes and improving the effectiveness of educational systems. This book contributes to this challenging endeavor by meeting the need for more integrative, interdisciplinary research on the structure, levels, and development of competencies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Modeling and fostering decision-making competencies regarding challenging issues of sustainable […]
Bögeholz, Susanne; Eggert, Sabina; Ziese, Carolin; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Leutner, Detlev;Fleischer, Jens;Grünkorn, Juliane;Klieme, Eckhard (Hrsg.): Competence assessment in education: Research, models and instruments | Cham: Springer | 2017
37334 Endnote
Autor*innen:
Bögeholz, Susanne; Eggert, Sabina; Ziese, Carolin; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Modeling and fostering decision-making competencies regarding challenging issues of sustainable development
Aus:
Leutner, Detlev;Fleischer, Jens;Grünkorn, Juliane;Klieme, Eckhard (Hrsg.): Competence assessment in education: Research, models and instruments, Cham: Springer, 2017 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 263-284
DOI:
10.1007/978-3-319-50030-0_16
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Nachhaltige Entwicklung; Entscheidung; Kompetenz; Modellbildung; Problemlösen; Entscheidungstheorie; Messung; Test; Schüler; Gymnasium; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Befragung; Fragebogenerhebung; Lehrer; Training; Pilotstudie
Abstract (english):
A model of decision-making competence for secondary school students was developed and validated within the project "Decision-Making Competence Regarding Challenging Issues of Sustainable Development". The model rests on three pillars: Education for Sustainable Development, decision-making theory, and educational competence modeling. Three dimensions of decision-making competence were identified: (1) "Understanding values and norms" in the context of Sustainable Development (SD), (2) "Developing solutions", and (3) "Evaluating solutions" for SD problems. The two last-mentioned dimensions stem from decision-making theory, and were adapted to educational purposes. Related measurement instruments were developed according to Wilson's developmental cycle, using a between-item-multidimensionality approach. The test development procedures and results are described for the dimension "Developing solutions". Moreover, we started with an experimental validation of a theory of socioscientific decision making. More specifically, we used training-induced strategies to realize experimental variation to differentiate empirically between two decision-making dimensions and problem solving. The results of a pilot study addressing the validation of "Developing solutions" and "Evaluating solutions", vis-à-vis problem solving, are reported and discussed. We close with considerations of future research, to realign the boundaries of our research program. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Training in decision-making strategies. An approach to enhance students' competence to deal with […]
Gresch, Helge; Hasselhorn, Marcus; Bögeholz, Susanne
Zeitschriftenbeitrag
| In: International Journal of Science Education | 2013
33841 Endnote
Autor*innen:
Gresch, Helge; Hasselhorn, Marcus; Bögeholz, Susanne
Titel:
Training in decision-making strategies. An approach to enhance students' competence to deal with socioscientific issues
In:
International Journal of Science Education, 35 (2013) 15, S. 2587-2607
DOI:
10.1080/09500693.2011.617789
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2011.617789
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Biologieunterricht; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entscheidung; Kompetenz; Metakognition; Motivation; Nachhaltige Entwicklung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Sekundarstufe II; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstregulation; Test; Training; Umweltbildung; Urteilsbildung
Abstract:
Dealing with socio-scientific issues in science classes enables students to participate productively in controversial discussions concerning ethical topics, such as sustainable development. In this respect, well-structured decision-making processes are essential for elaborate reasoning. To foster decision-making competence, a computer-based programme was developed that trains secondary school students (grades 11-13) in decision-making strategies. The main research question is: does training students to use these strategies foster decision-making competence? In addition, the influence of meta-decision aids was examined. Students conducted a task analysis to select an appropriate strategy prior to the decision-making process. Hence, the second research question is: does combining decision-making training with a task analysis enhance decision-making competence at a higher rate? To answer these questions, 386 students were tested in a pre-post-follow-up control-group design that included two training groups (decision-making strategies/decision-making strategies combined with a task analysis) and a control group (decision-making with additional ecological information instead of strategic training). An open-ended questionnaire was used to assess decision-making competence in situations related to sustainable development. The decision-making training led to a significant improvement in the post-test and the follow-up, which was administered three months after the training. Long-term effects on the quality of the students' decisions were evident for both training groups. Gains in competence when reflecting upon the decision-making processes of others were found, to a lesser extent, in the training group that received the additional meta-decision training. In conclusion, training in decision-making strategies is a promising approach to deal with socio-scientific issues related to sustainable development.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Tilgner, Renate
Verschiedenartige Dokumente
| 2012
32498 Endnote
Autor*innen:
Tilgner, Renate
Titel:
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Nachhaltigkeit-in-der-Berufsbildung-9957.html
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Berufsausbildung; Curriculumentwicklung; Modellversuch; Nachhaltige Entwicklung; Projekt; Quellensammlung; Übergang; Umweltbildung; Weiterbildung
Abstract:
Die drei zentralen Anliegen des Wissenschaftsjahres 2012 - Zukunftsprojekt Erde - Wie wollen wir leben? Wie müssen wir wirtschaften? Und: Wie können wir unsere Umwelt bewahren? betreffen auch die berufliche Bildung. Gefragt sind Konzepte des Wirtschaftens, Konzepte für Aus- und Weiterbildung wie auch Berufsbilder, die mit nachhaltiger Entwicklung einhergehen. Diese und weitere Aspekte finden Eingang in das Dossier Nachhaltigkeit in der beruflichen Bildung.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Nachhaltigkeit in der Hochschulbildung
Tilgner, Renate
Verschiedenartige Dokumente
| 2012
32497 Endnote
Autor*innen:
Tilgner, Renate
Titel:
Nachhaltigkeit in der Hochschulbildung
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Nachhaltigkeit-in-der-Hochschulbildung-10083.html
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Forschung; Führungskraft; Hochschulbildung; Konzeption; Nachhaltige Entwicklung; Projekt; Quellensammlung; Umweltbildung
Abstract:
Nachhaltigkeit an Hochschulen betrifft zweierlei, zum einen Forschung und Lehre, zum anderen den Hochschulbetrieb, der möglichst unter Berücksichtigung von Kriterien der Nachhaltigkeit gestaltet werden sollte. Die an Hochschulen betriebene Forschung sollte für das Zukunftskonzept der nachhaltigen Entwicklung relevante Wissensgebiete einbeziehen, ebenso sollte das Konzept bei der Formulierung von Bildungszielen und der Ausbildung von Führungskräften eine Rolle spielen. Das Dossier beinhaltet unter anderem Vorgaben und Vorschläge für eine Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung sowie entsprechende Studienangebote. Nicht alle Aktivitäten an Hochschulen und Fachbereichen für eine nachhaltige Entwicklung können vollständig erfasst werden, einige Handlungsschwerpunkte werden exemplarisch dargestellt.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Wissenschaftsjahr 2012 - Zukunftsprojekt ERDE für den Elementarbereich
Völkerling, Andrea
Verschiedenartige Dokumente
| 2012
32402 Endnote
Autor*innen:
Völkerling, Andrea
Titel:
Wissenschaftsjahr 2012 - Zukunftsprojekt ERDE für den Elementarbereich
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Wissenschaftsjahr-2012-Zukunftsprojekt-ERDE-fuer-den-Elementarbereich-10010.html
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers (DBS)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Elementarbereich; Nachhaltige Entwicklung; Quellensammlung; Umweltbildung; Umwelterziehung; Unterrichtsmittel
Abstract:
Wie die Themen Umwelt, Nachhaltigkeit und Biologische Vielfalt Kindern nahegebracht werden können, wird in den vielfältigen Linktipps dieses Dossiers dargestellt. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Bildung für nachhaltige Entwicklung im Elementarbereich
Völkerling, Andrea
Verschiedenartige Dokumente
| 2011
31409 Endnote
Autor*innen:
Völkerling, Andrea
Titel:
Bildung für nachhaltige Entwicklung im Elementarbereich
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2011
URL:
http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=8914
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Elementarbereich; Frühkindliche Bildung; Frühpädagogik; Internet; Kindertagesstätte; Nachhaltige Entwicklung; Quellensammlung
Abstract:
Das Dossier gibt Tipps für die pädagogische Arbeit mit Kindern zum Thema Bildung für nachhaltige Entwicklung. Es wird auf Internetportale und Materialien, Projekte sowie Publikationen verwiesen. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Wie verarbeiten Schüler/innen Sachinformationen in Problem- und Entscheidungssituationen […]
Gausmann, Ellen; Eggert, Sabina; Hasselhorn, Marcus; Watermann, Rainer; Bögeholz, Susanne
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2010
30594 Endnote
Autor*innen:
Gausmann, Ellen; Eggert, Sabina; Hasselhorn, Marcus; Watermann, Rainer; Bögeholz, Susanne
Titel:
Wie verarbeiten Schüler/innen Sachinformationen in Problem- und Entscheidungssituationen Nachhaltiger Entwicklung? Ein Beitrag zur Bewertungskompetenz
In:
Zeitschrift für Pädagogik, (2010) 56, S. 204-215
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-34292
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2010/3429/pdf/Gausmann_Eggert_Hasselhorn_Watermann_Boegeholz_Projekt_Bewertungskompetenz_D_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aufgabe; Bewertung; Biologieunterricht; Deutschland; Empirische Forschung; Forschungsprojekt; Handlungskompetenz; Information; Informationsverarbeitung; Kompetenz; Modell; Modellierung; Nachhaltige Entwicklung; Problemlösen; Sachtext; Schüler; Schülerleistung; Sekundarbereich; Testkonstruktion
Abstract:
Ziel des Artikels ist die Herleitung eines Rahmenkonzeptes der Bewertungskompetenz als Basis für die Modellierung der Teilkompetenz "Generieren und Reflektieren von Sachinformationen". In diesem Artikel geht es primär um eine theoretische Fundierung und damit verbunden um einen ersten empirischen Zugang zur Erfassung dieser Teilkompetenz. Konkret zeigt der vorliegende Artikel auf, wie offene Aufgaben angelegt sein sollten, um herauszufinden, ob Schuler/innen a) die Verbindungen von Ökologie, Ökonomie und Sozialem erkennen, b) Handlungsoptionen auf dieser Basis entwickeln und c) Handlungsoptionen im Hinblick auf ihre Tragfähigkeit beurteilen. Er stellt damit ein Rahmenkonzept für die Aufgabenentwicklung und Aufgabenanalyse für eine zukünftige Modellierung und Testentwicklung für die Teilkompetenz "Generieren und Reflektieren von Sachinformationen" bereit. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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