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Towards open access publishing - a review of three transition models
Rettelbach, Simon
Sammelbandbeitrag
| Aus: European Educational Research Association (Hrsg.): European Conference on Educational Research, ECER 2022, August 23-25, Yerevan, abstracts | Berlin: European Educational Research Association | 2022
43435 Endnote
Autor*innen:
Rettelbach, Simon
Titel:
Towards open access publishing - a review of three transition models
Aus:
European Educational Research Association (Hrsg.): European Conference on Educational Research, ECER 2022, August 23-25, Yerevan, abstracts, Berlin: European Educational Research Association, 2022 , S. Article 53556
URL:
https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/27/contribution/53556
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bibliothek; Elektronisches Publizieren; Finanzierung; Kostenentwicklung; Modell; OPEN ACCESS; Wissenschaftler
DIPF-Abteilung:
Frankfurter Forschungsbibliothek
peDOCS - Zugang zu Publikationen der Erziehungswissenschaft, Bildungsforschung und Fachdidaktik im […]
Butz, Anke; Jornitz, Sieglinde
Sammelbandbeitrag
| Aus: Helmkamp, Kerstin; Schütt, Rüdiger; Stockhusen, Sabrina (Hrsg.): Offen und vernetzt für alle: Beiträge zur Open-Access-Roadshow Schleswig-Holstein | Kiel: Universitätsverlag Kiel | 2021
41059 Endnote
Autor*innen:
Butz, Anke; Jornitz, Sieglinde
Titel:
peDOCS - Zugang zu Publikationen der Erziehungswissenschaft, Bildungsforschung und Fachdidaktik im Open Access
Aus:
Helmkamp, Kerstin; Schütt, Rüdiger; Stockhusen, Sabrina (Hrsg.): Offen und vernetzt für alle: Beiträge zur Open-Access-Roadshow Schleswig-Holstein, Kiel: Universitätsverlag Kiel, 2021 , S. 63-72
DOI:
10.38072/978-3-928794-59-6/p8
URL:
https://macau.uni-kiel.de/receive/macau_mods_00001138
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Fachdidaktik; Wissenschaftliche Publikation; Elektronisches Publizieren; Open Access; Zugang; Kooperation; Wissenschaftler; Verlag; Netzwerk
Abstract:
Die Autorinnen stellen die Ausgangssituation des Open Access-Repositiorums peDOCS dar. Dabei wird die enge Vernetzung sowohl mit der Fachdisziplin der Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung hervorgehoben als auch die Kooperationen mit Verlagen und institutionellen Herausgebern dargestellt.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Virtual academic conferences as learning spaces. Factors associated with the perceived value of […]
Seidenberg, Nina; Scheffel, Maren; Kovanovic, Vitomir; Lynch, Grace; Drachsler, Hendrik
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2021
42175 Endnote
Autor*innen:
Seidenberg, Nina; Scheffel, Maren; Kovanovic, Vitomir; Lynch, Grace; Drachsler, Hendrik
Titel:
Virtual academic conferences as learning spaces. Factors associated with the perceived value of purely virtual conferences
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 37 (2021) 6, S. 1694-1707
DOI:
10.1111/jcal.12614
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcal.12614
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Konferenz; Videokonferenz; Online; Pandemie; Wissenschaftler; Lernen; Soziale Interaktion; Kommunikation; Vernetzung; Fachkonferenz; Wahrnehmung; Bewertung; Befragung; Umfrage; Datenanalyse; Empirische Untersuchung
Abstract:
Background: The COVID-19 outbreak came with an unprecedented opportunity to investigate how the new reality of social distancing and limited international travel will affect the organization of academic conferences. Objectives: Drawing on conceptualization of academic conferences as professional learning spaces, in this study, we examine the factors associated with the perceived value of purely virtual academic conferences and how such perceptions differ between participants from different research fields. The aim was to gain knowledge about factors that should be considered when designing a virtual conference. Methods: Survey data from participants of three different virtual conferences were collected (N = 311). Kendall's rank correlation and χ2-analyses were performed. Results and Conclusion: Results show satisfaction with social interaction, the extent to which presentations met participants' topics of interest and the perceived importance of learning and getting an overview on the research topic to be related to the value rating. Researchers from different research fields differ significantly in their opinion about the most appropriate conference format regarding getting an overview on the research topic. For some researchers, virtual participation might be a valuable alternative to attending a conference in person. The study serves as a first attempt to understand how and for which target groups virtual conferences serve as a valuable learning event. Further research on this conference format is needed. Lay Description What is already known about the topic: Prior to the pandemic only a few academic conferences were held purely virtual, thus scientific knowledge about this event format was rather scarce. Research on face-to-face conferences identified these events as platforms for networking and learning with a focus on social interaction. Mainly informal social interaction and networking is limited in the virtual space. What this paper adds: First insights how and for which target groups virtual conferences serve as a valuable learning event. Perceptions about the most appropriate conference format regarding certain conference aspects among researchers from different fields. Implications for practice: Formal interaction opportunities should be considered when designing a virtual conference. Virtual conferences are valuable events especially for those people, who focus on learning.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Eine bibliometrische Analyse. 10 Jahre Frühe Bildung
Weimer, Verena; Tunger, Dirk; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frühe Bildung | 2021
42124 Endnote
Autor*innen:
Weimer, Verena; Tunger, Dirk; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Titel:
Eine bibliometrische Analyse. 10 Jahre Frühe Bildung
In:
Frühe Bildung, 10 (2021) 4, S. 241-247
DOI:
10.1026/2191-9186/a000543
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/2191-9186/a000543
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bibliometrie; Analyse; Zeitschrift; Frühkindliche Bildung; Wissenschaftler; Netzwerk
Abstract:
Anlässlich des zehnten Jubiläums der Zeitschrift skizziert der Beitrag die Wirkung der Zeitschrift anhand bibliometrischer Analysen. Die deskriptiven Analysen geben einen Überblick über die Autor_innen und Beitragsarten der Zeitschrift. Referenzanalysen zeigen das wissenschaftliche Netzwerk der Autor_innen der Frühen Bildung auf. Zitationsanalysen geben einen Überblick darüber, wie das Wissen aus Frühe Bildung im Forschungsfeld weitergetragen wird. Zur Untersuchung werden die Verlags- sowie Zitations- und Referenzdaten aus dem Web of Science herangezogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
On the occasion of the journal's tenth anniversary, the article outlines the impact it has had using bibliometric analyses. The descriptive analyses provide an overview of the authors and the types of publications that appear in the journal. Reference analyses show the scientific network of the authors of Frühe Bildung. Citation analyses provide an overview of how knowledge from Frühe Bildung is passed on in the research field. Data from the publisher as well as citation and reference data from the Web of Science are used for the analyses. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung. Begriffsbestimmung und Bestandsaufnahme
Gonser, Monika; Zimmer, Karin
Sammelbandbeitrag
| Aus: Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln | Münster: Waxmann | 2020
40956 Endnote
Autor*innen:
Gonser, Monika; Zimmer, Karin
Titel:
Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung. Begriffsbestimmung und Bestandsaufnahme
Aus:
Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln, Münster: Waxmann, 2020 , S. 13-32
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21041/pdf/Gonser_et_al_2020_Wissensmobilisierung_und_Transfer.pdf#page=14
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Flucht; Forschung; Wissenschaftstransfer; Gesellschaft; Transfer; Definition; Wissenschaftskommunikation; Beratung; Kooperation; Datenbank; Projekt; Befragung; Wissenschaftler; Deutschland
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Habilitationen und Promotionen in der Erziehungswissenschaft
Martini, Renate
Sammelbandbeitrag
| Aus: Abs, Hermann Josef; Kuper, Harm; Martini, Renate (Hrsg.): Datenreport Erziehungswissenschaft 2020: Erstellt im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) | Opladen: Verlag Barbara Budrich | 2020
39923 Endnote
Autor*innen:
Martini, Renate
Titel:
Habilitationen und Promotionen in der Erziehungswissenschaft
Aus:
Abs, Hermann Josef; Kuper, Harm; Martini, Renate (Hrsg.): Datenreport Erziehungswissenschaft 2020: Erstellt im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Opladen: Verlag Barbara Budrich, 2020 (Schriften der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)), S. 171-186
DOI:
10.3224/84742419
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-189939
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-189939
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Analyse; Erziehungswissenschaft; Erziehungswissenschaftler; Erziehungswissenschaftlerin; Habilitation; Politikwissenschaft; Promotion; Psychologie; Sozialwissenschaften; Studienfach; Vergleichende Analyse; Wirtschaftswissenschaft
Abstract:
Auf Basis der Hochschulstatistik des Statistischen Bundesamts wird die Entwicklung der Habilitationen und Promotionen im Fächervergleich über einen Zeitraum von 20 Jahren dargestellt. Die Meldungen von Promotionen und Habilitationen an die Zeitschrift für Pädagogik ermöglichen eine inhaltliche Analyse, die auf thematische Verschiebungen zugunsten der Lehrerbildung, der Sozialpädagogik, der frühkindlichen Bildung wie auch der Berufs- und Wirtschaftspädagogik hinweist. (Autor)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
"At Home but Open" - eine erfolgreiche Umsetzung im digitalen Format. Bericht zu den […]
Bielow, Manuela; Bondesen, Madeleine; Grahl, Tina; Hagen, Florian; Müller, Katharina; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: o-bib | 2020
40855 Endnote
Autor*innen:
Bielow, Manuela; Bondesen, Madeleine; Grahl, Tina; Hagen, Florian; Müller, Katharina; Oßwald, Achim; Person, Alisa; Steyer, Timo
Titel:
"At Home but Open" - eine erfolgreiche Umsetzung im digitalen Format. Bericht zu den Open-Access-Tagen 2020 in Bielefeld
In:
o-bib, 7 (2020) 4, S. 1-21
DOI:
10.5282/o-bib/5646
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-233139
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-dipfdocs-233139
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Open Access; Open Science; Publikation; Publizistische Vielfalt; Hochschule; Wissenschaftler; Rollenübernahme; Lateinamerika; Finanzierung; Förderung; Deutsche Forschungsgemeinschaft; Kompetenz; Vernetzung; Tagungsbericht
Abstract:
Vom 15. bis 17. September 2020 fanden die Open-Access-Tage 2020 statt. Unter dem Motto "Open Access 2020 - Wege, Akteur*innen, Effekte" wurden vier thematische Schwerpunkte gesetzt: Wissenschaftler*innen als Open-Access-Akteur*innen, die Rolle von Open Access für Open Science, Regionale und nationale Strategien sowie Open Access für unterschiedliche Hochschultypen und Bildungseinrichtungen. Im vorliegenden kollaborativ erstellten Bericht werden die drei Keynotes sowie ausgewählte Sessions und Workshops, die Postersession sowie der Toolmarktplatz besprochen. Zudem wird auf das neue Format der virtuellen Konferenz eingegangen.
DIPF-Abteilung:
Frankfurter Forschungsbibliothek
Experiencing open practices - a qualitative long-term study among early career educational […]
Heck, Tamara; Brimioulle, Patrick
Sammelbandbeitrag
| Aus: Havemann, Johanna; Heck, Tamara; Schmalz, Xenia; Schwarzkopf, Christopher; Steinhardt, Isabel (Hrsg.): Proceedings of Open Practices in Education (OPINE) - Research Symposium, Frankfurt am Main, Germany, 14-15 November 2019 | Meyrin: CERN | 2019
40459 Endnote
Autor*innen:
Heck, Tamara; Brimioulle, Patrick
Titel:
Experiencing open practices - a qualitative long-term study among early career educational researchers
Aus:
Havemann, Johanna; Heck, Tamara; Schmalz, Xenia; Schwarzkopf, Christopher; Steinhardt, Isabel (Hrsg.): Proceedings of Open Practices in Education (OPINE) - Research Symposium, Frankfurt am Main, Germany, 14-15 November 2019, Meyrin: CERN, 2019 , S. 1-6
DOI:
10.5281/zenodo.3532741
URL:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3532741
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Wissenschaftler; Forscher; Nachwuchswissenschaftler; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Open Science; Forschungspraxis; Einflussfaktor; Anwendung; Reflexion <Phil>; Erfahrung; Workshop; Gruppendiskussion; Längsschnittstudie; Qualitative Forschung; Deutschland
Abstract:
The long-term study aims at getting deeper insights in how early career researchers adopt open practices in their daily work, i.e. research and teaching. Quantitative surveys show that researchers think differently about open practices (Levin & Leonelli, 2017; Levin, Leonelli, Weckowska, Castle, & Dupré, 2016), have attitudes against data sharing (Ünal, Chowdhury, Kurbanoglu, Boustany, & Walton, 2019) and are influenced by diverse factors like communities and policies (Bossu & Stagg, 2018; Kim & Nah, 2018; Linek, Fecher, Friesike, & Hebing, 2017). The current study offers researchers to test open practices and reflect on them during their active daily work. The focus lies on practices that relate to aspects of open science (Kramer & Bosman, 2017) and open education (Cronin, 2017). The study contributes to a better understanding on how personal-, social- and environmental-dependent factors influence the adaptation of open practices in research and education. The approach is user-centric, i.e. participants choose their own practices to test and reflect on them for about half a year. The study focuses on two main research questions: Which factors influence research practices? In which way are those factors dependent from each other?
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Establishing semantic research graphs in humanities' research practice
Hocker, Julian; Veja, Cornelia; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Draude, Claude; Lange, Martin; Sick, Bernhard (Hrsg.): INFORMATIK 2019 - 50 Jahre Gesellschaft für Informatik: Workshopbeiträge der 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 23.-26.09.2019, Kassel, Deutschland | Bonn: Gesellschaft für Informatik | 2019
39445 Endnote
Autor*innen:
Hocker, Julian; Veja, Cornelia; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Titel:
Establishing semantic research graphs in humanities' research practice
Aus:
Draude, Claude; Lange, Martin; Sick, Bernhard (Hrsg.): INFORMATIK 2019 - 50 Jahre Gesellschaft für Informatik: Workshopbeiträge der 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 23.-26.09.2019, Kassel, Deutschland, Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2019 (Lecture Notes in Informatics, P-295), S. 169-174
DOI:
10.18420/inf2019_ws18
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-182375
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18237/pdf/Establishing_semantic_research_graphs_in_humanities_A.pdf
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Software; Qualitative Forschung; Geisteswissenschaften; Sozialwissenschaften; Semantic Web; Wissenschaftler; Partizipation; Bedarf; Hermeneutik; Methode
Abstract:
This paper presents approaches and challenges to developing research software for qualitative humanities and social sciences research. While these methods so far lack a digital enhancement, we realized a range of research environments based on semantic graph technologies in research practice. In order to understand the researchers' needs and take the existing research practice seriously, a participatory and agile design approach was used by which several researchers were involved in realizing concrete research projects. A user-centered agile approach with fast prototyping was included. To materialize the needed interaction at an early stage of the research life cycle, this was accompanied by trainings, workshops, and joint paper publications in the different research communities. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Brokering activities and learning mechanisms at the boundary of educational research and school […]
Hartmann, Ulrike; Decristan, Jasmin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Teaching and Teacher Education | 2018
38375 Endnote
Autor*innen:
Hartmann, Ulrike; Decristan, Jasmin
Titel:
Brokering activities and learning mechanisms at the boundary of educational research and school practice
In:
Teaching and Teacher Education, 74 (2018) , S. 114-124
DOI:
10.1016/j.tate.2018.04.016
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181272
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181272
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Schule; Praxis; Vermittlung; Lernerfahrung; Lernen; Identifikation <Psy>; Koordination; Reflexion <Phil>; Transformation; Forschungsprojekt; Netzwerk; Berufsfortbildung; Evidenz; Wissenschaftler; Lehrer; Interview; Deutschland; Grenzüberschreitende Zusammenarbeit; Bildungsforschung; Schulpraxis; Transfer; Lernen; Vermittlung; Partnerschaft; Interview; Qualitative Forschung; Deutschland
Abstract:
The interview study explores in what kind of settings people broker at the boundary of educational research and school practice and what kind of learning they experience. Learning mechanisms (identification, coordination, reflection, transformation) were related to three settings (research projects in schools, network activities, professional development). Responses by 18 individuals indicate that all three settings allowed for learning via identification, reflection, and coordination. Still, respondents that solely broker in the setting of professional development were less likely to learn via all three mechanisms. Transformation was only realized in settings that enabled people to establish forms of joint project work. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Bildungsqualität und Evaluation
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