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How valid, really? A meta-analysis of the validity evidence of Technological Pedagogical And […]
Backfisch, Iris; Scherer, Ronny; Schneider, Jürgen; Lachner, Andreas
Verschiedenartige Dokumente
| 2025
46221 Endnote
Autor*innen:
Backfisch, Iris; Scherer, Ronny; Schneider, Jürgen; Lachner, Andreas
Titel:
How valid, really? A meta-analysis of the validity evidence of Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) self-report assessments
Erscheinungsvermerk:
Washington; D.C.: Center for Open Science, 2025 (PsyArXiv Preprints)
DOI:
10.31234/osf.io/bhqxp
URL:
https://osf.io/bhqxp_v1/
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Forschungsbericht/Projektberichte/Schulrückmeldungen
Sprache:
Englisch
Abstract:
Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) plays a central role for teacher training and measuring teachers' preparedness for technology-enhanced teaching. Hence, crafting a validity argument of the popular TPACK self-assessments is key to facilitating evidence-based practices in these areas. However, the existing body of validity evidence abounds in divergent findings, for instance on the factor structure of TPACK self-reports across pre- and in-service teacher samples. To synthesize this evidence and capture its heterogeneity, we conducted a systematic review with a meta-analysis. First, we examined the internal validity of TPACK by analyzing its factor structure using meta-analytic structural equation and network modeling. Second, we compared two theoretical models describing the relations among the TPACK dimension-the transformative and integrative models-against the data. Third, we assessed the external validity of self-reported TPCK by examining its correlation with actual technology use in teaching. Our findings revealed two distinguishable dimensions of TPACK for both pre- and in-service teacher samples, which represented the technological and non-technological dimensions. The integrative model provided an overall better fit to the data. Moreover, TPACK self-reports were moderately correlated with technology use (r ̅s = 0.23-0.49) and exhibited substantial heterogeneity. Our results underscore the importance of generating and considering both internal and external validity evidence when applying TPACK assessments to generate implications for educational research and practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Mustervertrag zur Übergabe von Daten nicht-wissenschaftlicher an wissenschaftliche Akteure - am […]
Breitwieser, Jasmin; Goebel, Jürgen; Meyermann, Alexia
Verschiedenartige Dokumente
| 2025
46173 Endnote
Autor*innen:
Breitwieser, Jasmin; Goebel, Jürgen; Meyermann, Alexia
Titel:
Mustervertrag zur Übergabe von Daten nicht-wissenschaftlicher an wissenschaftliche Akteure - am Beispiel "Daten einer Lernplattform"
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2025
DOI:
10.25656/01:32691
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-326911
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=32691
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Handreichung für die Praxis
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In der digitalen Welt kommt es zunehmend vor, dass Daten, die von nicht-wissenschaftlichen Akteuren erhoben werden, für die wissenschaftliche Forschung von Interesse sind. In der Bildungsforschung sind das beispielsweise Daten, die bei der Verwendung von Lernplattformen oder digitalen Tools zum Lernen entstehen. Um diese Daten wissenschaftlich nutzen zu können, bedarf es einer vertraglichen Regelung. Im Folgenden ist ein Mustervertrag für die wissenschaftliche Nutzung eines solchen Datenbestands eines nicht-wissenschaftlichen Akteurs zu finden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Informationszentrum Bildung
Datenschutzrechtliche Anforderungen bei Online-Umfragen
Buck, Daniel; Herrenbrück, Robert; Jacob, Konstanze; Lukowski, Felix; Schneider, Jürgen; Thaut, Anna
Verschiedenartige Dokumente
| 2025
46560 Endnote
Autor*innen:
Buck, Daniel; Herrenbrück, Robert; Jacob, Konstanze; Lukowski, Felix; Schneider, Jürgen; Thaut, Anna
Titel:
Datenschutzrechtliche Anforderungen bei Online-Umfragen
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Verbund Forschungsdaten Bildung, 2025
DOI:
10.25656/01:33518
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=33518
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Handreichung für die Praxis
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Die vorliegende Handreichung richtet sich an Forschende in den Bildungs- und Sozialwissenschaften, die Online-Umfragen planen, und gibt praxisorientierte Hinweise zur Einhaltung datenschutzrechtlicher Vorgaben. Sie bietet einen umfassenden Überblick über datenschutzrechtliche Aspekte, die bei der Planung und Durchführung von Online-Umfragen zu berücksichtigen sind. Zu den behandelten Themen gehören die Auswahl geeigneter Software, die Rekrutierung und Steuerung von Teilnehmenden sowie die Gestaltung und Einholung informierter Einwilligungen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Frankfurter Forschungsbibliothek; Informationszentrum Bildung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Unterrichtsvideos teilen - Voraussetzungen, Chancen und Herausforderungen
Schneider, Jürgen; Lösch, Thomas; Meyermann, Alexia
Verschiedenartige Dokumente
| 2025
46664 Endnote
Autor*innen:
Schneider, Jürgen; Lösch, Thomas; Meyermann, Alexia
Titel:
Unterrichtsvideos teilen - Voraussetzungen, Chancen und Herausforderungen
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2025
DOI:
10.25656/01:33622
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-336223
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=33622
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Handreichung für die Praxis
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Ziel dieser Handreichung ist es, die Voraussetzungen, Chancen und Herausforderungen aufzuzeigen, die mit dem Teilen von Unterrichtsvideos zur Nachnutzung durch Dritte einhergehen. Diese Publikation soll Forschende dabei unterstützen, eine fundierte Entscheidung zwischen der Bereitstellung ihrer Daten und deren projektinterner Archivierung zu treffen. Die Handreichung adressiert Forschende, die Daten im Bereich der videobasierten Unterrichtsforschung erheben. Sie kann als Werkzeug des Forschungsdatenmanagements genutzt werden. Als Voraussetzungen werden die erforderlichen rechtlichen Klärungen, das Vorliegen informierter Einwilligungen sowie ethische Erwägungen genannt. Als Chancen wird der potenzielle Nutzen diskutiert, der durch das Teilen der Daten entsteht. Dazu gehört eine erhöhte Transparenz und Legitimation erzielter Befunde sowie positive Effekte für die wissenschaftliche Reputation des Primärforschenden. Der Nutzen des Datenteilens ist umso höher einzuschätzen, je höher das Analysepotenzial der Unterrichtsvideos ist. Als Herausforderungen diskutiert werden die erhöhten Aufwände, die mit der Bereitstellung von Unterrichtsvideos einhergehen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
How valid, really? A meta-analysis of the validity evidence of Technological Pedagogical and […]
Backfisch, Iris; Scherer, Ronny; Schneider, Jürgen; Lachner, Andreas
Zeitschriftenbeitrag
| In: Educational Research Review | 2025
46705 Endnote
Autor*innen:
Backfisch, Iris; Scherer, Ronny; Schneider, Jürgen; Lachner, Andreas
Titel:
How valid, really? A meta-analysis of the validity evidence of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) self-report assessments
In:
Educational Research Review, 49 (2025) , S. 100718
DOI:
10.1016/j.edurev.2025.100718
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X25000557
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) plays a central role for teacher training and measuring teachers' preparedness for technology-enhanced teaching. Hence, crafting a validity argument of the popular TPACK self-assessments is key to facilitating evidence-based practices in these areas. However, the existing body of validity evidence abounds in divergent findings, for instance on the factor structure of TPACK self-reports across pre- and in-service teacher samples. To synthesize this evidence and capture its heterogeneity, we conducted a systematic review with a meta-analysis. First, we examined the internal validity of TPACK by analyzing its factor structure using meta-analytic structural equation and network modeling. Second, we compared two theoretical models describing the relations among the TPACK dimension-the transformative and integrative models-against the data. Third, we assessed the external validity of self-reported TPCK by examining its correlation with actual technology use in teaching. Our findings revealed two distinguishable dimensions of TPACK for both pre- and in-service teacher samples, which represented the technological and non-technological dimensions. The integrative model provided an overall better fit to the data. Moreover, TPACK self-reports were moderately correlated with technology use ( s = 0.23-0.49) and exhibited substantial heterogeneity. Our results underscore the importance of generating and considering both internal and external validity evidence when applying TPACK assessments to generate implications for educational research and practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
The reliability of replications. A study in computational reproductions
Breznau, Nate; Mark Rinke, Eike; Wuttke, Alexander; Adem, Muna; Adriaans, Jule; Akdeniz, Esra; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Royal Society Open Science | 2025
46224 Endnote
Autor*innen:
Breznau, Nate; Mark Rinke, Eike; Wuttke, Alexander; Adem, Muna; Adriaans, Jule; Akdeniz, Esra; Alvarez-Benjumea, Amalia; K.Andersen, Henrik; Auer, Daniel; Azevedo, Flavio; Bahnsen, Oke; Bai, Ling; Balzer, Dave; C.Bauer, Paul; Bauer, Gerrit; Baumann, Markus; Baute, Sharon; Benoit, Verena; Bernauer, Julian; Berning, Carl; Berthold, Anna; S.Bethke, Felix; Biegert, Thomas; Blinzler, Katharina; N.Blumenberg, Johannes; Bobzien, Licia; Bohman, Andrea; Bol, Thijs; Bostic, Amie; Brzozowska, Zuzanna; Burgdorf, Katharina; Burger, Kaspar; Busch, Kathrin; Castillo, Juan-Carlos; Chan, Nathan; Christmann, Pablo; Connelly, Roxanne; S.Czymara, Christian; Damian, Elena; A.de Rooij, Eline; Ecker, Alejandro; Edelmann, Achim; Eder, Christina; A.Eger, Maureen; Ellerbrock, Simon; Forke, Anna; Forster, Andrea; Freire, Danilo; Gaasendam, Chris; Gavras, Konstantin; Gayle, Vernon; Gessler, Theresa; Gnambs, Timo; Godefroidt, Amélie; Grömping, Max; Groß, Martin; Gruber, Stefan; Gummer, Tobias; Hadjar, Andreas; Halbherr, Verena; Paul Heisig, Jan; Hellmeier, Sebastian; Heyne, Stefanie; Hirsch, Magdalena; Hjerm, Mikael; Hochman, Oshrat; H.Höffler, Jan; Hövermann, Andreas; Hunger, Sophia; Hunkler, Christian; Huth-Stöckle, Nora; S.Ignácz, Zsófia; Israel, Sabine; Jacobs, Laura; Jacobsen, Jannes; Jaeger, Bastian; Jungkunz, Sebastian; Jungmann, Nils; Kanjana, Jennifer; Kauff, Mathias; Khan, Salman; Khatua, Sayak; Kleinert, Manuel; Klinger, Julia; Kolb, Jan-Philipp; Kołczyńska, Marta; Kuk, John; Kunißen, Katharina; Kurti Sinatra, Dafina; Langenkamp, Alexander; C.Lee, Robin; M.Lersch, Philipp; Liu, David; Löbel, Lea-Maria; Lutscher, Philipp; Mader, Matthias; E.Madia, Joan; Malancu, Natalia; Maldonado, Luis; Marahrens, Helge; Martin, Nicole; Martinez, Paul; Mayerl, Jochen; J.Mayorga, Oscar; McDonnell, Robert; McManus, Patricia; McWagner, Kyle; Meeusen, Cecil; Meierrieks, Daniel; Mellon, Jonathan; Merhout, Friedolin; Merk, Samuel; Meyer, Daniel; Micheli, Leticia; Mijs, Jonathan; Moya, Cristóbal; Neunhoeffer, Marcel; Nüst, Daniel; Nygård, Olav; Ochsenfeld, Fabian; Otte, Gunnar; Pechenkina, Anna; Pickup, Mark; Prosser, Christopher; Raes, Louis; Ralston, Kevin; Ramos, Miguel; Reichert, Frank; Roets, Arne; Rogers, Jonathan; Ropers, Guido; Samuel, Robin; Sand, Gregor; Sanhueza Petrarca, Constanza; Schachter, Ariela; Schaeffer, Merlin; Schieferdecker, David; Schlueter, Elmar; Schmidt, Katja; Schmidt, Regine; Schmidt-Catran, Alexander; Schmiedeberg, Claudia; Schneider, Jürgen; Schoonvelde, Martijn; Schulte-Cloos, Julia; Schumann, Sandy; Schunck, Reinhard; Seuring, Julian; Silber, Henning; Sleegers, Willem; Sonntag, Nico; Staudt, Alexander; Steiber, Nadia; D.Steiner, Nils; Sternberg, Sebastian; Stiers, Dieter; Stojmenovska, Dragana; Storz, Nora; Striessnig, Erich; Stroppe, Anne-Kathrin; W.Suchow, Jordan; Teltemann, Janna; Tibajev, Andrey; Tung, Brian; Vagni, Giacomo; Van Assche, Jasper; van der Linden, Meta; van der Noll, Jolanda; Van Hootegem, Arno; Vogtenhuber, Stefan; Voicu, Bogdan; Wagemans, Fieke; Wehl, Nadja; Werner, Hannah; M.Wiernik, Brenton; Winter, Fabian; Wolf, Christof; Wu, Cary; Yamada, Yuki; Zakula, Björn; Zhang, Nan; Ziller, Conrad; Zins, Stefan; Żółtak, Tomasz; H.V.Nguyen, Hung
Titel:
The reliability of replications. A study in computational reproductions
In:
Royal Society Open Science, 12 (2025) 3
DOI:
10.1098/rsos.241038
URL:
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.241038
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
This study investigates researcher variability in computational reproduction, an activity for which it is least expected. Eighty-five independent teams attempted numerical replication of results from an original study of policy preferences and immigration. Reproduction teams were randomly grouped into a 'transparent group' receiving original study and code or 'opaque group' receiving only a method and results description and no code. The transparent group mostly verified original results (95.7% same sign and p-value cutoff), while the opaque group had less success (89.3%). Second-decimal place exact numerical reproductions were less common (76.9 and 48.1%). Qualitative investigation of the workflows revealed many causes of error, including mistakes and procedural variations. When curating mistakes, we still find that only the transparent group was reliably successful. Our findings imply a need for transparency, but also more. Institutional checks and less subjective difficulty for researchers 'doing reproduction' would help, implying a need for better training. We also urge increased awareness of complexity in the research process and in 'push button' replications. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
How to communicate evidence to teachers. Comparing the effects of verbal and visual effect size […]
Kühlwein, Florian; Merk, Samuel; Schneider, Jürgen; Schmidt, Kirstin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Instruction; Pubmed: 0959-4752 | 2025
46747 Endnote
Autor*innen:
Kühlwein, Florian; Merk, Samuel; Schneider, Jürgen; Schmidt, Kirstin
Titel:
How to communicate evidence to teachers. Comparing the effects of verbal and visual effect size representation [Registered Report - Stage I]
In:
Learning and Instruction; Pubmed: 0959-4752, 100 (2025) , S. 102179
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2025.102179
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475225001033
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Background: Teachers are encouraged to consider relevant evidence from educational research to improve the quality of their instruction. This approach requires them to have a reasonably accurate idea of the effectiveness of educational interventions. Currently prevalent ways of communicating effect sizes, however, often lead to imprecise effect magnitude estimates. Aims: We aim to investigate how teachers estimate and perceive verbally and visually communicated effect sizes. Sample: For the pilot study, N = 20 English-speaking teachers were recruited on Prolific, and for the main study, N = 120 will be recruited. Planned methods: We employ a randomized 4 × 6 × 2 between-within-within-person experiment with the outcomes of interest being teachers' effect magnitude estimates and perceived relevance, informativeness, and difficulty. Pilot results: Across the conditions, teachers' effect magnitude estimates correlated strongly (τ = 0.69) with true effect sizes and personified relevance correlated moderately (τ = 0.41) with objective relevance. However, teachers were less accurate in the verbal than in the visual condition (Cohen's d = −0.52, 95 % CI = [−0.81, −0.23]). Conversely, they perceived verbally communicated Cohen's U3 expressions as more informative (rrb = −0.27, 95 % CI = [−0.40, −0.13]), and less difficult (rrb = 0.31, 95 % CI = [0.17, 0.44]) to understand than visually communicated effect sizes. Preliminary conclusion: Communicating effect sizes can work verbally and visually. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Communicating effect sizes to teachers. Exploring different visualizations and their enrichment […]
Schneider, Jürgen; Schmidt, Kirstin; Bohrer, Kristina; Merk, Samuel
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Psychologie | 2025
45398 Endnote
Autor*innen:
Schneider, Jürgen; Schmidt, Kirstin; Bohrer, Kristina; Merk, Samuel
Titel:
Communicating effect sizes to teachers. Exploring different visualizations and their enrichment options
In:
Zeitschrift für Psychologie, 233 (2025) 1, S. 52-63
DOI:
10.1027/2151-2604/a000573
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/2151-2604/a000573
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Abstract:
This study explores how various visualizations impact teachers' understanding of effect sizes and their relevance to practice. In Study 1, 40 teachers assessed four visualization types displaying six effect sizes. Half-eye plots were perceived as less challenging and more informative compared to raincloud and Gardner-Altman plots. However, misconceptions of U3 and overlap were prevalent across all types. In Study 2, enrichment options (signaling, benchmarking) integrated into half-eye plots were examined for their impact on, among others, understanding and misconception reduction. While benchmarks increased time needed for decision-making, they did not improve accuracy compared to a control group and neither did signaling. However, both signaling options substantially reduced misconceptions. Furthermore, one signaling option increased participants' sensitivity to group differences. This study offers first indications of a promising visualization type, the half-eye plot, and an enrichment option to decrease misconceptions when considering visualization design in science communication efforts aimed at supporting educators. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Bereitstellen und Nachnutzen von Unterrichtsvideos. Ein Leitfaden mit Ressourcen für Forschende
Schneider, Jürgen; Schreyer, Patrick; Kunter, Mareike; Porzelt, Maike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Unterrichtswissenschaft | 2025
46214 Endnote
Autor*innen:
Schneider, Jürgen; Schreyer, Patrick; Kunter, Mareike; Porzelt, Maike
Titel:
Bereitstellen und Nachnutzen von Unterrichtsvideos. Ein Leitfaden mit Ressourcen für Forschende
In:
Unterrichtswissenschaft, (2025)
DOI:
doi.org/10.1007/s42010-025-00234-8
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Editorial
Fehrenbacher, Jens; Flugel, Kristin; Jürgens, Jane Lia; Laser, Stefan; Lorenz, Marco; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen: Ein situiertes Lexikon | Bielefeld: transcript Verlag | 2024
46654 Endnote
Autor*innen:
Fehrenbacher, Jens; Flugel, Kristin; Jürgens, Jane Lia; Laser, Stefan; Lorenz, Marco; Pittrof, Fabian
Titel:
Editorial
Aus:
Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen: Ein situiertes Lexikon, Bielefeld: transcript Verlag, 2024 (Virtuelle Lebenswelten, 1), S. 65-69
DOI:
10.14361/9783839472071
URL:
https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-7207-7/vokabular-des-virtuellen/
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
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