-
-
Autor*innen: Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel: Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
Aus: Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik, Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 2011 (Altern in Deutschland, 6), S. 35-52
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Kognitive Kompetenz; Leistungsfähigkeit; Software; Teilnehmer; Test; Training; Wahrnehmung
Abstract: Die Forschung hat gezeigt, dass Lebensstile mit ausgeprägter kognitiver Aktivität mit weniger starken Abnahmen kognitiver Fähigkeiten im Alter einhergehen. Neuere kognitive Interventionsstudien weisen auf positive Transfereffekte auf untrainierte Aufgaben der gleichen Fähigkeit hin. Daher könnten computer-basierte kognitive Trainingsprogramme, die intensives und tägliches kognitives Üben ermöglichen, Senioren helfen, ihre kognitive Leistungsfähigkeit aufrechtzuerhalten oder zu verbessern. In diesem Beitrag wird die Zielsetzung und Umsetzung einer internet-basierten Trainingsumwelt mit vielen verschiedenen Aufgaben vorgestellt. Die Aufgaben beanspruchen die Wahrnehmungsgeschwindigkeit, das episodische und das Arbeitsgedächtnis im verbalen, numerischen und figural-räumlichen Inhaltsbereich. Die Trainingsumwelt wurde als plattformunabhängige internet-basierte Testsoftware implementiert und in der sogenannten COGITO-Studie eingesetzt, um die intraindividuelle Variabilität und Plastizität bei 101 jüngeren (20- bis 31-jährigen) und 103 älteren (65- bis 80-jährigen) Erwachsenen über durchschnittlich 100 tägliche einstündige Übungssitzungen hinweg festzustellen. Zusammen mit Selbsteinschätzungen zeigen die Beobachtungen dieser Studie, dass diese Trainingssoftware einsetzbar ist und von den Nutzern gut angenommen wird. In Zukunft sollten der Einsatz adaptiver Algorithmen, detailliertere individuelle Rückmeldungen und die Etablierung einer internet-basierten Kommunikationsplattform für Anwender untersucht werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence,
computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improve
their cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasks
of perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet-based testing software
and used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20 31) and 103 older (age
65 80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations
demonstrate the program s feasibility and acceptance among participants.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Hirschmann, Doris
Titel: Linkempfehlungen zum Schwerpunkt "Mehr Bildung, mehr Fachkräfte"
In: Weiterbildung, 21 (2010) 6, S. 42-43
URL: http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=8823
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter Mensch; Betriebliche Weiterbildung; Deutschland; E-Learning; Erwachsener; Gesundheitserziehung; Internet; Qualifizierung; Quellensammlung; Unternehmen; Weiterbildung; Wissensmanagement
Abstract: Derzeit ist die betriebliche Weiterbildung stark geprägt von den Themen Qualifizierung Älterer und Ungelernter. Deshalb werden in diesen Linkempfehlungen in der Hauptsache Projekte und Programme zu diesen Themen vorgestellt. Außerdem werden Internetquellen zu E-Learning in Betrieben und zur betrieblichen Gesundheitsbildung empfohlen.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Hirschmann, Doris
Titel: Linkempfehlungen zum Schwerpunkt "Leistungsstark im Alter"
In: Weiterbildung, 21 (2010) 4, S. 44-45
URL: http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=8530
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter Mensch; Deutschland; Europa; Fachinformation; Gesellschaft; Internet; Politik; Qualifizierung; Quellensammlung; Senioren; Transformation (Soz); Wirtschaft (Handel)
Abstract: Die Themen Alter und ältere Menschen sind in vielen Bereichen im Fokus. Für diese Ausgabe wurde eine Auswahl aus den Gebieten Politik, Fachinformation, Qualifizierung und Europa getroffen. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Lövdén, Martin; Bodammer, Nils Christian; Kühn, Simone; Kaufmann, Jörn; Schütze, Hartmut; Tempelmann, Claus; Heinze, Hans-Jochen; Düzel, Emrah; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman
Titel: Experience-dependent plasticity of white-matter microstructure extends into old age
In: Neuropsychologia, 48 (2010) 13, S. 3878-3883
DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2010.08.026
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2010.08.026
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter Mensch; Altern; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Erfahrung; Erwachsener; Gedächtnis; Gehirn; Hirnforschung; Kognitive Prozesse; Messung; Test; Wahrnehmung; Zeit
Abstract (english): Experience-dependent alterations in the human brains white-matter microstructure occur in early adult-hood, but it is unknown whether such plasticity extends throughout life.We used cognitive training, diffusion- tensor imaging(DTI),and structura lMRI to investigate plasticity of the white- mattertracts that connect the left and right hemisphere of the frontallobes. Over a period of about 180days, 20 younger adults and 12 older adults trained for a total of one hundred and one -1h sessions on a set¤of three working memory, three episodicmemory,and six perceptual speedtasks. Control groups were assessed at pre-and post-test. Training affected several DTI metrics and increased the area of the anterior part of the corpuscallosum. These alterations were of similar magnitude in younger and older adults. The findings indicate that experience-dependent plasticity of white- mattermicrostructure extends into old age and that disruptions of structural interhemispheric connectivity in old age, which are pronounced in aging, are modifiable by experience and amenable to treatment.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Bäckmann, Lars; Schäfer, Sabine; Schmiedek, Florian
Titel: A theoretical framework for the study of adult cognitive plasticity
In: Psychological Bulletin, 136 (2010) 4, S. 659-676
DOI: 10.1037/a0020080
URL: http://dx.doi.org/10.1037/a0020080
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter Mensch; Altern; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Empirische Forschung; Erwachsener; Flexibilität; Gerontologie; Hirnforschung; Hirnfunktion; Kognitive Entwicklung; Kognitive Fähigkeit; Konzeption; Reaktion; Training; Verhaltensänderung
Abstract (english): Does plasticity contribute to adult cognitive development, and if so, in what ways? The vague and overused concept of plasticity makes these controversial questions difficult to answer. In this article, we refine the notion of adult cognitive plasticity and sharpen its conceptual distinctiveness. According to our framework, adult cognitive plasticity is driven by a prolonged mismatch between functional organismic supplies and environmental demands and denotes the brain's capacity for anatomically implementing reactive changes in behavioral flexibility (i.e., the possible range of performance and function). We distinguish between 2 interconnected but distinct cognitive outcomes of adult cognitive plasticity: alterations in processing efficiency and alterations in representations. We demonstrate the usefulness of our framework in evaluating and interpreting (a) increments in frontal brain activations in the course of normal aging and (b) the effects of cognitive training in adulthood and old age. Finally, we outline new research questions and predictions generated by the present framework and recommend design features for future cognitive-training studies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel: Cognitive enrichment in old age. Web-based training programs
In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23 (2010) 2, S. 59-67
DOI: 10.1024/1662-9647/a000013
URL: http://dx.doi.org/10.1024/1662-9647/a000013
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Akzeptanz; Alter Mensch; Altern; Computerprogramm; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Internet; Kognitive Entwicklung; Kognitive Fähigkeit; Technologie; Testmethodik; Training
Abstract (english): Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence,computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improvetheir cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasksof perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet- based testing softwareand used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20-31) and 103 older (age65-80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations demonstrate the program's feasibility and acceptance among participants. ( DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman
Titel: Hundred days of cognitive training enhance broad cognitive abilities in adulthood. Findings from the COGITO study
In: Frontiers in Aging Neuroscience, (2010) , S. 2:27
DOI: 10.3389/fnagi.2010.00027
URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2010.00027/full
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter Mensch; Altersgruppe; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Erwachsener; Experimentelle Untersuchung; Gedächtnis; Kognitive Fähigkeit; Leistungsmessung; Leistungssteigerung; Messverfahren; Test; Training; Transfer
Abstract (english): [The authors] examined whether positive transfer of cognitive training, which so far has been observed for individual tests only, also generalizes to cognitive abilities, thereby carrying greater promise for improving everyday intellectualcompetence in adulthood and old age. In the COGITO Study, 101 younger and 103 older adults practiced six tests of perceptual speed (PS), three tests of working memory (WM), and three tests of episodic memory (EM) for over 100 daily 1-h sessions. Transfer assessment included multiple tests of PS, WM, EM, and reasoning. In both age groups, reliable positive transfer was found not only for individual tests but also for cognitive abilities, represented as latent factors. Furthermore, the pattern of correlations between latent change factors of practiced and latent change factors of transfer tasks indicates systematic relations at the level of broad abilities, making the interpretation of effects as resulting from unspecific increases in motivation or self-concept less likely. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Titz, Cora; Behrendt, Jörg; Hasselhorn, Marcus
Titel: Tomatoes and apples or red and green lines. Are age-related interference effects based on competition among concepts or percepts?
In: Experimental Aging Research, 36 (2010) 3, S. 346-358
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter Mensch; Altern; Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Deutschland; Experimentelle Untersuchung; Gerontologie; Kognitive Fähigkeit; Leistungsfähigkeit; Reaktion; Wahrnehmung
Abstract (english): Using a negative priming paradigm, the authors tested whether age-related interference effects are due to age differences in perceptual distractibility or in resolving conceptual competition. In samples of 40 younger adults ( aged 22-34) and 40 older adults (aged 58-76), the authors found a greater reduction in processing speed for older than for younger adults in trials in which targets were superimposed with distracting objects as compared to single-target trials. When trials were paralleled for perceptual features, that is, when single-target trials were supplemented with nonsense distractors, the age effect became nonsignificant. The results suggest that age-related interferenceeffects are primarily due to age differences in perceptual distractibility. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora
Titel: Entwicklung individueller Kompetenzen erfolgreichen lebenslangen Lernens
Aus: Wolter, Andrä; Wiesner, Gisela; Koepernik, Claudia (Hrsg.): Der lernende Mensch in der Wissensgesellschaft: Perspektiven lebenslangen Lernens, Weinheim: Juventa, 2010 (Dresdner Studien), S. 21-34
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Bildungsbiografie; Bildungserfolg; Entwicklung; Informationsverarbeitung; Kindheit; Kognitionspsychologie; Kognitive Entwicklung; Kognitive Kompetenz; Kompetenz; Lebenslanges Lernen; Motivation; Vorwissen; Wissen
Abstract: Die Autoren fragen nach der Entwicklung kognitiver und motivationaler Kompetenzen im Kindesalter und im höheren Lebensalter, die Voraussetzungen für erfolgreiches lebenslanges Lernen sind. Sie zeigen auf, wie wichtig zum einen ein kontinuierliches Training kognitiver Kompetenzen über den ganzen Lebensverlauf ist, zum anderen aber die Entwicklung einer über den Lebenslauf anhaltenden Weiterbildungsmotivation schon in Kindheit und Jugend ist. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Titz, Cora
Titel: Adult age differences in working memory: Two complex memory span experiments. Two complex memory span experiments
Aus: Gariépy, Quentin; Ménard, Raphael (Hrsg.): Handbook of cognitive aging: Causes, processes and effects, New York; NY: Nova Science, 2010 , S. 83-108
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter; Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Erwachsener; Experiment; Gedächtnis; Leistung; Unterschied
Abstract (english): The present chapter addresses age-related differences between younger ( 19-33 years) and older adults (58-80 years) in working memory functioning. In a cross-sectional study theroles of inhibition and general slowing for age-related differences in complex memory spantasks were examined. The same sample of 64 younger and 64 elderly subjects participated intwo experiments with a time lag of 4-6 weeks. In experiment 1, age differences in a readingspan task and in an operation span task were not affected by inhibitory demands, such as (1) the presence or absence of distracting information in the study phase; and (2) high vs. low amounts of previously learned but no longer relevant material. When either age differences ina speed measure or age differences in a measure of the phonological loops' capacity weretaken into account, age differences in complex span scores disappeared. Since tasks wereadministered subject-paced in experiment 1 and elderly adults suffer from a general slowing, they had to retain items longer than younger adults until recall. To examine the impact ofitem retention on performance, a second experiment was scheduled in which long- short itemretention conditions were included and processing time was equated for younger and olderadults. Task processing was more attention demanding due to a segmented task presentationin experiment 2. Performance was worse for long as compared to short retention intervals.Retention intervals did, however, not influence age differences in complex span scores. Agedifferences were greater in experiment 2 than in experiment 1. Older adults' workingmemory functioning seem to be more limited by time (speed and decay), but also by space(capacity of the phonological loop and attentional resources) than those of younger adults. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung