-
-
Autor*innen: Umansky, Ilana; Dumont, Hanna
Titel: English learner labeling. How English learner classification in kindergarten shapes teacher perceptions of student skills and the moderating role of bilingual instructional settings
In: American Educational Research Journal, 58 (2021) 5, S. 993-1031
DOI: 10.3102/0002831221997571
URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.3102/0002831221997571
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kindergarten; Englisch als Zweitsprache; Kind; Vorschulalter; Wirkung; Lehrer; Einstellung <Psy>; Bilingualer Unterricht; Einflussfaktor; Wahrnehmung; Schülerleistung; Grundschule; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Grundschüler; Lesekompetenz; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Mehrsprachigkeit; Befragung; Längsschnittuntersuchung; USA
Abstract: Prior research has shown that English learner (EL) classification is consequential for students; however, less is known about how EL classification affects student outcomes. In this study, we examine one hypothesized mechanism: teacher perceptions. Using a national data set (Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort of 2010-2011 or ECLS-K:2011), we use coarsened exact matching to estimate the effect of kindergarten EL status on teachers' perceptions of students' academic skills. We further explore whether that impact is moderated by instructional setting (bilingual vs. English immersion). We find evidence that EL classification results in lower teacher perceptions. This impact is, however, moderated by bilingual environments. In bilingual classrooms, we do not find evidence that EL classification results in diminished perceptions. This study adds to research on teacher perceptions and the effects of EL classification. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Büttner, Gerhard; Dacheneder, Winfried; Müller, Christian; Schneider, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus
Titel: FEW-3. Frostigs Entwicklungstest der visuellen Wahrnehmung - 3, deutsche Bearbeitung des Developmental Test of Visual Perception, Third Edition (DTVP-3) von D. D. Hammill, N. A. Pearson und J. K. Voress
Erscheinungsvermerk: Göttingen: Hogrefe, 2021
Dokumenttyp: 6. Forschungsdaten; Instrumente; Diagnostische Instrumente (inkl. Testverfahren)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Entwicklungspsychologie; Entwicklungsstörung; Entwicklungstest; Klinische Psychologie; Pädagogische Psychologie; Schüler; Test; Testtheorie; Visuelle Wahrnehmung; Vorschulalter; Wahrnehmung
Abstract: Der FEW-3 wird als Einzeltest bei Kindern im Altersbereich von 4;0 bis 10;11 Jahren eingesetzt. Der Test kann von allen Berufsgruppen im Bereich Diagnostik, Therapie und Forschung (Psychologen, Ergotherapeuten, Pädagogen, Ärzten sowie von anderen Diagnostikern) angewandt werden, die an der Beurteilung des Entwicklungstandes der visuellen Wahrnehmung von Kindern interessiert sind. Der FEW-3 wird eingesetzt, um Kinder mit visuellen Wahrnehmungsproblemen oder Problemen der visuo-motorischen Integration zu identifizieren. Weitere Einsatzbereiche sind die Evaluation von Behandlungsmaßnahmen und die Forschung. (DIPF/Verl.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Herausgeber*innen: Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique
Titel: Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung
Erscheinungsvermerk: Wiesbaden: Springer VS, 2020
DOI: 10.1007/978-3-658-20285-9
URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-20285-9
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Alter; Asylant; Bewertung; Bildung; Bildungserfolg; Bildungssprache; Computerunterstütztes Lernen; Deutschunterricht; Diagnostik; Didaktisches Prinzip; Empirische Forschung; Erwachsener; Erzieher; Erziehungswissenschaft; Ethnische Minderheit; Fachunterricht; Familie; Flüchtling; Fremdsprache; Fremdsprachenunterricht; Geschlecht; Grammatik; Handbuch; Identität; Inklusion; Kind; Konzeption; Lehren; Leistungsmessung; Lernen; Literalität; Mathematikunterricht; Mehrsprachigkeit; Minderheitensprache; Modell; Multikulturalität; Muttersprachlicher Unterricht; Qualifizierung; Schulentwicklung; Spracherwerb; Sprachpolitik; Tertiärer Bereich; Theorie; Therapie; Unterricht; Vorschulalter; Wirkung; Wissenstransfer
Abstract: Das Handbuch funktioniert als Nachschlagewerk, das Theorie, empirische Forschung und praxisrelevante Erkenntnisse aus den dynamischen Forschungsfeldern Mehrsprachigkeit und Bildung in ihrer Verschränkung präsentiert. Die behandelten Themen schließen den internationalen Stand der Forschung und Entwicklung ein. Beiträge über Traditionen der Konzeptualisierung von Sprache und Bildung ermöglichen ein besseres Verstehen heutiger 'Normalvorstellungen' und repräsentieren multidisziplinäre Perspektiven. In Zeiten der Globalisierung und großräumiger individueller Mobilität ist dieses Werk nicht nur von aktueller Bedeutung, sondern auch zukunftsrelevant. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Autor*innen: Berggren, Rasmus; Nilsson, Jonna; Brehmer, Yvonne; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin
Titel: Foreign language learning in older age does not improve memory or intelligence. Evidence from a randomized controlled study
In: Psychology and Aging, 35 (2020) 2, S. 212-219
DOI: 10.1037/pag0000439
URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpag0000439
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter Mensch; Fremdsprache; Lernen; Wirkung; Kognitive Kompetenz; Intelligenz; Arbeitsgedächtnis; Wortschatz; Assoziation; Leistungstest; Testkonstruktion; Strukturgleichungsmodell:Schweden
Abstract: Foreign language learning in older age has been proposed as a promising avenue for combatting
age-related cognitive decline. We tested this hypothesis in a randomized controlled study in a sample of
160 healthy older participants (aged 65-75 years) who were randomized to 11 weeks of either language
learning or relaxation training. Participants in the language learning condition obtained some basic
knowledge in the new language (Italian), but between-groups differences in improvements on latent
factors of verbal intelligence, spatial intelligence, working memory, item memory, or associative memory
were negligible. We argue that this is not due to either poor measurement, low course intensity, or low
statistical power, but that basic studies in foreign languages in older age are likely to have no or trivially
small effects on cognitive abilities. We place this in the context of the cognitive training and engagement
literature and conclude that while foreign language learning may expand the behavioral repertoire, it does
little to improve cognitive processing abilities.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Brandt, Naemi D.; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Titel: Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short Big Five inventory from ages 11 to 84
In: European Journal of Psychological Assessment, 36 (2020) 1, S. 162-173
DOI: 10.1027/1015-5759/a000490
URL: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000490
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Lebensalter; Kindheit; Jugendalter; Erwachsener; Alter; Einflussfaktor; Indikator; Validität; Erhebungsinstrument; Temperament; Messverfahren; Vergleich; Faktorenanalyse; Strukturgleichungsmodell
Abstract: Personality is a relevant predictor for important life outcomes across the entire lifespan. Although previous studies have suggested the comparability of the measurement of the Big Five personality traits across adulthood, the generalizability to childhood is largely unknown. The present study investigated the structure of the Big Five personality traits assessed with the Big Five Inventory-SOEP Version (BFI-S; SOEP = Socio-Economic Panel) across a broad age range spanning 11-84 years. We used two samples of N = 1,090 children (52% female, Mage = 11.87) and N = 18,789 adults (53% female, Mage = 51.09), estimating a multigroup CFA analysis across four age groups (late childhood: 11-14 years; early adulthood: 17-30 years; middle adulthood: 31-60 years; late adulthood: 61-84 years). Our results indicated the comparability of the personality trait metric in terms of general factor structure, loading patterns, and the majority of intercepts across all age groups. Therefore, the findings suggest both a reliable assessment of the Big Five personality traits with the BFI-S even in late childhood and a vastly comparable metric across age groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brandt, Naemi; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Titel: Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short big five inventory from ages 11 to 84
In: European Journal of Psychological Assessment., 36 (2020) 1, S. 162-173
DOI: 10.1027/1015-5759/a000490
URL: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000490
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Altersgruppe; Vergleich; Validität; Reliabilität; Persönlichkeit; Messung; Indikator; Lebensalter; Erhebungsinstrument; Persönlichkeitsmerkmal; Kind; Grundschulalter; Erwachsener; Alter Mensch;
Abstract: Personality is a relevant predictor for important life outcomes across the entire lifespan. Although previous studies have suggested the comparability of the measurement of the Big Five personality traits across adulthood, the generalizability to childhood is largely unknown. The present study investigated the structure of the Big Five personality traits assessed with the Big Five Inventory-SOEP Version (BFI-S; SOEP = Socio-Economic Panel) across a broad age range spanning 11-84 years. We used two samples of N = 1,090 children (52% female, Mage = 11.87) and N = 18,789 adults (53% female, Mage = 51.09), estimating a multigroup CFA analysis across four age groups (late childhood: 11-14 years; early adulthood: 17-30 years; middle adulthood: 31-60 years; late adulthood: 61-84 years). Our results indicated the comparability of the personality trait metric in terms of general factor structure, loading patterns, and the majority of intercepts across all age groups. Therefore, the findings suggest both a reliable assessment of the Big Five personality traits with the BFI-S even in late childhood and a vastly comparable metric across age groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brehmer, Yvonne; Nilsson, Jonna; Berggren, Rasmus; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin
Titel: The importance of the ventromedial prefrontal cortex for associative memory in older adults. A latent structural equation analysis
In: NeuroImage, 209 (2020) , S. 116475
DOI: 10.1016/j.neuroimage.2019.116475
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191394
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19139/pdf/NeuroImage_2020_Brehmer_et_al_The_importance_of_the_ventromedial_prefrontal_cortex_A.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Assoziation; Gegenstand; Gedächtnis; Älterer Erwachsener; Älterer Mensch; Individuum; Unterschied; Ursachenforschung; Neurophysiologie; Hirnforschung; Strukturgleichungsmodell
Abstract: Older adults show relatively minor age-related decline in memory for single items, while their memory for associations is markedly reduced. Inter-individual differences in memory function in older adults are substantial but the neurobiological underpinnings of such differences are not well understood. In particular, the relative importance of inter-individual differences in the medio-temporal lobe (MTL) and the lateral prefrontal cortex (PFC) for associative and item recognition in older adults is still ambiguous. We therefore aimed to first establish the distinction between inter-individual differences in associative memory (recollection-based) performance and item memory (familiarity-based) performance in older adults and subsequently link these two constructs to differences in cortical thickness in the MTL and lateral PFC regions, in a latent structural equation modelling framework. To this end, a sample of 160 older adults (65-75 years old) performed three intentional item-associative memory tasks, of which a subsample (n = 72) additionally had cortical thickness measures in MTL and PFC regions of interest available. The results provided support for a distinction between familiarity-based item memory and recollection-based associative memory performance in older adults. Cortical thickness in the ventro-medial prefrontal cortex was positively correlated with associative recognition performance, above and beyond any relationship between item recognition performance and cortical thickness in the same region and between associative recognition performance and brain structure in the MTL (parahippocampus). The findings highlight the relative importance of the ventromedial prefrontal cortex in allowing for intentional recollection-based associative memory functioning in older adults. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Friedmann, F.; Santangelo, P.; Ebner-Priemer, U.; Hill, H.; Neubauer, Andreas B.; Rausch, S.; Steil, R.; Müller-Engelmann, M.; Kleindienst, N.; Bohus, M.; Fydrich, T.; Priebe, K.
Titel: Life within a limited radius: Investigating activity space in women with a history of child abuse using global positioning system tracking
In: PLoS ONE, 15 (2020) 5, S. e0232666
DOI: 10.1371/journal.pone.0232666
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232705
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/23270/pdf/Neubauer_2020_Life_within_a_limited_radius_A.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kindesmissbrauch; Sexueller Missbrauch; Frau; Posttraumatisches Stresssyndrom; Erwachsenenalter; Mobilität; Aktivität; Radius; Alltag; Psychische Gesundheit; Psychische Belastung; Vergleichsuntersuchung; Deutschland
Abstract: Early experiences of childhood sexual or physical abuse are often associated with functional impairments, reduced well-being and interpersonal problems in adulthood. Prior studies have addressed whether the traumatic experience itself or adult psychopathology is linked to these limitations. To approach this question, individuals with posttraumatic stress disorder (PTSD) and healthy individuals with and without a history of child abuse were investigated. We used global positioning system (GPS) tracking to study temporal and spatial limitations in the participants' real-life activity space over the course of one week. The sample consisted of 228 female participants: 150 women with PTSD and emotional instability with a history of child abuse, 35 mentally healthy women with a history of child abuse (healthy trauma controls, HTC) and 43 mentally healthy women without any traumatic experiences in their past (healthy controls, HC). Both traumatized groups-i.e. the PTSD and the HTC group-had smaller movement radii than the HC group on the weekends, but neither spent significantly less time away from home than HC. Some differences between PTSD and HC in movement radius seem to be related to correlates of PTSD psychopathology, like depression and physical health. Yet group differences between HTC and HC in movement radius remained even when contextual and individual health variables were included in the model, indicating specific effects of traumatic experiences on activity space. Experiences of child abuse could limit activity space later in life, regardless of whether PTSD develops. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Grandy, Thomas H.; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Titel: Vampires and nurses are rated differently by younger and older adults. Age-comparative norms of imageability and emotionality for about 2500 German nouns
In: Behavior Research Methods, 52 (2020) , S. 980-989
DOI: 10.3758/s13428-019-01294-2
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232749
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232749
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Junger Erwachsener; Alter Mensch; Vorstellung <Psy>; Emotion; Wort; Verhalten; Wohlbefinden; Kognitive Kompetenz; Gedächtnis; Leistungsfähigkeit; Semantik; Phonologie; Altersgruppe; Vergleich; Experimentelle Untersuchung; Deutschland
Abstract: Imageability and emotionality ratings for 2592 German nouns (3-10 letters, one to three phonological syllables) were obtained from younger adults (21-31 years) and older adults (70-86 years). Valid ratings were obtained on average from 20 younger and 23 older adults per word for imageability, and from 18 younger and 19 older adults per word for emotionality. The internal consistency (Cronbach's α) and retest rank-order stability of the ratings were high for both age groups (α and r ≥ .97). Also, the validity of our ratings was found to be high, as compared to previously published ratings (r ≥ .86). The ratings showed substantial rank-order stability across younger and older adults (imageability, r = .94; emotionality, r = .85). At the same time, systematic differences between age groups were found in the mean levels of ratings (imageability, d = 0.38; emotionality, d = 0.20) and in the extent to which the rating scales were used (imageability, SD = 24 vs. 19, scale of 0 to 100; emotionality, SD = 26 vs. 31, scale of −100 to 100). At the descriptive level, our data hint at systematically different evaluations of semantic categories regarding imageability and emotionality across younger and older adults. Given that imageability and emotionality have been reported, for instance, as important determinants for the recognition and recall of words, our findings highlight the importance of considering age-specific information in age-comparative cognitive (neuroscience) experimental studies using word materials. The age-specific imageability and emotionality ratings for the 2592 German nouns can be found in the electronic supplementary material 1. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Titel: Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster zwischen ein- und mehrsprachigen Kindern vergleichbar?
In: Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 193-202
DOI: 10.1026/2191-9186/a000496
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Kind; Vorschulalter; Schuljahr 01; Schulanfänger; Schriftsprache; Schreibenlernen; Schreibkompetenz; Einsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Vorschulerziehung; Vorwissen; Einflussfaktor; Rechtschreibung; Lesen; Selbstregulation; Phonologie; Informationsverarbeitung; Prognose; Lesegeschwindigkeit; Test; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract: In Deutschland wachsen viele Kinder mit mehr als nur einer Muttersprache auf - dies kann ein mögliches Risiko für den Schriftspracherwerb darstellen, wenn die Unterrichtssprache Deutsch nicht ausreichend beherrscht wird. Wichtige Grundlagen für den Schrift-spracherwerb werden bereits vor dem Schuleintritt gelegt. Daher beschäftigt sich die vorliegende Studie mit der Frage, ob die Vorhersage von Lese- und Rechtschreibleistungen durch vorschulische Kompetenzen für einsprachig deutsche Kinder und mehrsprachige Kinder vergleichbar ist. Bei 162 einsprachig und 143 mehrsprachig aufwachsenden Kindern wurden im letzten Kindergartenjahr die phonologische Bewusstheit, die Benenngeschwindigkeit, die phonologische Schleife und die behaviorale Selbstregulation erfasst. Am Ende der ersten Klasse erfolgte die Überprüfung von Lesegeschwindigkeit, Leseverständnis und Rechtschreiben. Die durchgeführten Strukturgleichungsmodelle zeigten zum Teil differenzielle Prädiktionsmuster für die Gruppen: Bei den mehrsprachigen Kindern war nur die Benenngeschwindigkeit prädiktiv für die Lese-geschwindigkeit, bei den einsprachigen Kindern zusätzlich die phonologische Schleife. Für das Leseverständnis und das Rechtschreiben setzte sich bei den mehrsprachigen Kindern einzig die phonologische Bewusstheit als Prädiktor durch, während bei den einsprachigen Kindern die Benenngeschwindigkeit ebenfalls prädiktiv war. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): In Germany, many children grow up speaking more than one language - which can be a potential risk for the acquisition of written language if the language of instruction German is not sufficiently mastered. Important foundations for the literacy acquisition are already laid before school entry. The present study addresses the question of whether the prediction of reading and spelling performance through pre-school skills is comparable for monolingual German children and multilingual children. In 162 monolingual and 143 multilingual children, pho-nological awareness, naming speed, phonological loop and behavioral self-regulation were assessed in the last year of kindergarten. At the end of the first grade, reading fluency, reading comprehension and spelling were assessed. Structural equation models showed partially differential prediction patterns for the groups: In the multilingual children only naming speed was predictive of reading fluency, in the monolingual children the phonological loop was an additional predictor. For reading comprehension and spelling, only phonological awareness was predictive in the multilingual children, while in the monolingual children naming speed was also predictive. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung