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Herausgeber*innen: Abs, Hermann Josef; Kuper, Harm; Martini, Renate
Titel: Datenreport Erziehungswissenschaft 2020. Erstellt im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Erscheinungsvermerk: Opladen: Budrich, 2020 (Schriften der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE))
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-189876
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-189876
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arbeitsmarkt; Bildungsforschung; Deutschland; Erziehungswissenschaft; Forschung; Lehrerausbildung; Personal; Publikation; Studienabschluss; Studienfach; Studiengang; Übergang Studium - Beruf; Wissenschaftlicher Nachwuchs
Abstract: Der Datenreport ist eine regelmäßig alle vier Jahre von der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Auftrag gegebene Darstellung der strukturellen Entwicklung der Erziehungswissenschaft. Ziel der Publikation ist die Information der Fachöffentlichkeit, der Bildungs- und Hochschulpolitik sowie der Öffentlichkeit über die Entwicklung und den erreichten Entwicklungsstand der Erziehungswissenschaft als einem der größten Fächer an deutschen Hochschulen. Besonderes Augenmerk liegt auf den Indikatoren zu Studiengängen, Studierenden, Studienabschlüssen, Personal, Forschungsleistungen und Nachwuchsförderung. Der Datenreport bietet Grundinformationen darüber, wie die Erziehungswissenschaft sich unter dem Einfluss dieser Veränderungen entwickelt, und dient der Identifikation fachpolitischer ebenso wie hochschul- und bildungspolitischer Handlungsbedarfe. Relevante Informationen im Datenreport - etwa zu den Studierenden, Studienabschlüssen und den wissenschaftlichen Karrieren - werden nach Geschlechtern differenziert dargestellt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Herausgeber*innen: Afli, Haithem; Bleimann, Udo; Burkhard, Dirk; Loew, Robert; Regier, Stefanie; Stengel, Ingo; Wang, Haiying; Zheng, Huiru Jane
Titel: CERC2020, Collaborative European Research Conference, Belfast, UK, 10 - 11 September 2020, https://www.cerc-conference.eu, proceedings
Erscheinungsvermerk: Aachen: RWTH, 2020 (CEUR workshop proceedings, 2815)
URN: urn:nbn:de:0074-2815-0
URL: http://ceur-ws.org/Vol-2815
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Europa; Forschung; Kooperation; Interdisziplinarität; Datenschutz; Gesetz; Rahmenrichtlinien; Robotik; Software-Agent; Internet; Netzwerk; Software; Neue Technologien; Navigation; Kartierung; Gesundheit; Kommunikation; Softwareentwicklung; Datenverarbeitung; Künstliche Intelligenz; Algorithmus; Statistik; Datenanalyse; Visualisieren; COVID-19; Wirtschaft; Gesellschaft
Abstract (english): In today's world, which has recently seen fractures and isolation forming among states, international and interdisciplinary collaboration is an increasingly important source of progress. Collaboration is a rich source of innovation and growth. It is the goal of the Collaborative European Research Conference (CERC2020) to foster collaboration among friends and colleagues across disciplines and nations within Europe. CERC emerged from long-standing cooperation between the Cork Institute of Technology, Ireland and Hochschule Darmstadt - University of Applied Sciences, Germany. CERC has grown to include more well-established partners in Germany, the United Kingdom, Greece, Spain, Italy, and many more.
CERC is truly interdisciplinary, bringing together new and experienced researchers from science, engineering, business, humanities, and the arts. At CERC researchers not only present their findings as published in their research papers. They are also challenged to collaboratively work out joint aspects of their research during conference sessions and informal social events and gatherings.
Organizing such an event involves the hard work of many people. COVID-19 pandemic has impacted our daily life and research. It has been a significant change to CERC2020 and this is the first time the conference was held virtually online. The conference has received submissions from worldwide, not just European countries. Thanks go to the international program committee and my fellow program chairs, particularly to Prof Udo Bleimann for invaluable support throughout the conference. Prof Ingo Stengel, Dr. Haiying Wang, Dr. Ali Haithem, and Dr. Stefanie Regier for supporting me in the review process. Dirk Burkhardt and Dr. Robert Loew put a great effort into setting up the website and conference management system and preparing the conference programme and proceedings. Thank my colleagues from Ulster University, Hochschule Karlsruhe and Hochschule Darmstadt, and the Cork Institute of Technology, Ireland for providing invaluable support to the conference. CERC2020 has received supports from Ulster University, VIsit Belfast, and Belfast City Council. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Herausgeber*innen: Goldhammer, Frank; Scherer, Ronny; Greiff, Samuel
Titel: Advancements in technology-based assessment. Emerging item formats, test designs, and data sources
Erscheinungsvermerk: Lausanne: Frontiers Media, 2020 (Frontiers in Psychology. Sonderheft)
DOI: 10.3389/fpsyg.2019.03047
URL: https://www.frontiersin.org/research-topics/7841/advancements-in-technology-based-assessment-emerging-item-formats-test-designs-and-data-sources
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Technologiebasiertes Testen; Item; Test; Design; Auswertung; Automatisierung; Prozessdatenverarbeitung; Lernen; Bewertung
Abstract (english): Technology has become an indispensable tool for educational and psychological assessment in today's world. Researchers and large-scale assessment programs alike are increasingly using digital technology (e.g., laptops, tablets, and smartphones) to collect behavioral data beyond the mere idea of responses as correct. Along these lines, technology innovates and enhances assessments in terms of item and test design, methods of test delivery, data collection and analysis, as well as the reporting of test results.
The aim of this Research Topic is to present recent advancements in technology-based assessment. Our focus is on cognitive assessments, including the measurement of abilities, competencies, knowledge, and skills but may also include non-cognitive aspects of the assessment. In the area of (cognitive) assessments the innovations driven by technology are manifold: Digital assessments facilitate the creation of new types of stimuli and response formats that were out of reach for assessments using paper; for instance, interactive simulations including multimedia elements, as well as virtual or augmented realities which serve as the task environment. Moreover, technology allows the automated generation of items based on specific item models. Such items can be assembled into tests in a more flexible way than that offered by paper-and-pencil tests and could even be created on the fly; for instance, tailoring item difficulty to individual ability (adaptive testing), while assuring that multiple content constraints are met. As a requirement for adaptive testing or to lower the burden of raters coding item responses manually, computers enable the automatic scoring of constructed responses; for instance, text responses can be scored automatically by using natural language processing and text mining. Technology-based assessments provide not only response data (e.g., correct vs. incorrect responses) but also process data (e.g., frequencies and sequences of test-taking strategies, including navigation behavior) which reflects the course of solving a test item. Process data has been used successfully, among others, to evaluate the data quality, to define process-oriented constructs, to improve measurement precision, and to address substantial research questions.
We expect the contributions of this Research Topic to build on this research by considering how technology can further improve, and enhance, educational and psychological assessment. Regarding educational testing, both research papers on the assessment of learning (e.g., summative assessment of learning outcomes) and on the assessment for learning (e.g., formative assessment to support the learning process) are welcome. We expect submissions of empirical papers that present and evaluate innovative technology-based assessment approaches, as well as new applications or illustrations of already existing approaches. We are also interested in papers addressing the validity of test scores and other indicators obtained from innovative assessment procedures.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Herausgeber*innen: Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle
Titel: Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung. Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln
Erscheinungsvermerk: Münster: Waxmann, 2020
DOI: 10.31244/9783830992370
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-210411
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-210411
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arbeitsmarkt; Beratung; Berufliche Integration; Berufsbildung; Beschwerde; Bildungsangebot; Deutschland; Flucht; Flüchtling; Forschung; Frau; Integration; Interdisziplinäre Zusammenarbeit; Kanada; Kommunikation; Kooperation; Ländlicher Raum; Migrationshintergrund; Partizipation; Regionale Zusammenarbeit; Wissen; Wissenschaftstransfer; Wissenstransfer
Abstract: Der Austausch zwischen Wissenschaft und Praxis wird aktuell häufig thematisiert: Wie lässt sich Transfer konzeptualisieren und systematisieren? Wie kann ein solcher Transfer konkret aussehen? Was sind Beispiele für Transfer in der Fluchtforschung und was wird aus Beispielfällen sowohl für die Wissenschaft als auch für die Praxis ersichtlich? In diesem Buch wird Transfer zunächst im Sinne einer Wissensmobilisierung konzeptualisiert: als Kommunikation, Beratung oder kooperatives Handeln und Forschen. Daran anschließend greift der Band die Fluchtforschung als Themenbereich heraus und die Autorinnen und Autoren diskutieren Transfer etwa aus Sicht der verschiedenen Bildungsbereiche, der Sozialen Arbeit und der öffentlichen Verwaltung. Fallbeispiele und Erläuterungen bieten einen Einstieg in das Thema und machen Transfer auch außerhalb der eigenen Fachperspektive verständlich. Interviews mit Akteur*innen aus der praktischen Arbeit ergänzen die Beiträge. Der Sammelband richtet sich an alle, die sich aus unterschiedlichen Blickwinkeln mit dem Themenkreisen Transfer und dem Ankommen und der Teilhabe von Geflüchteten beschäftigen - an Entscheidungstragende in den Kommunen und Ländern, Forschende und Forschungsfördernde, Geflüchtete, Ehrenamtliche und Akteur*innen aus der Wirtschaft und der Zivilgesellschaft. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Herausgeber*innen: Mackowiak, Katja; Beckerle, Christine; Gentrup, Sarah; Titz, Cora
Titel: Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung
Erscheinungsvermerk: Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2020
DOI: doi.org/1035468/5801
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-201399
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20139
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Aktivierung; Anwendung; Auswertung; Baden-Württemberg; Bayern; Beobachtung; Beobachtungsmethode; Berufliche Kompetenz; Bewertung; Bildungsforschung; Bildungspraxis; Datenerfassung; Deutschland; Deutschunterricht; Diagnostik; Dokumentation; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Erzieher; Erzieherin; Fachdidaktik; Fachsprache; Fachunterricht; Fachwissen; Feed-back; Förderdiagnostik; Förderung; Forschung; Forschungsmethode; Fragebogen; Grundschule; Handlungskompetenz; Instrument; Interview; Kind; Kindergarten; Kindergartenalltag; Kindergartenpädagogik; Kindertagesstätte; Kompetenz; Kompetenzmessung; Korrektur; Längsschnittuntersuchung; Lehramtsstudent; Lehrer; Lehrer-Schüler-Interaktion; Leitfadeninterview; Leseförderung; Lesekompetenz; Mathematikunterricht; Messinstrument; Methode; Nordrhein-Westfalen; Pädagogische Fachkraft; Pädagogisches Handeln; Primarbereich; Profession; Professionalisierung; Protokoll; Psychometrie; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Reflexion <Phil>; Sachsen-Anhalt; Schriftsprache; Schule; Schüler; Schülermitarbeit; Sekundarstufe I; Software; Sprachbildung; Sprachdiagnostik; Spracherwerb; Sprachförderung; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Sprachpraktische Übung; Sprachstandsforschung; Test; Testkonstruktion; Testvalidität; Testverfahren; Transfer; Unterricht; Videoanalyse; Videoaufzeichnung; Vignette <Methode>; Wissen; Wissenstest
Abstract: Das Buch stellt sieben Verfahren vor, die unterschiedliche Facetten (schrift-)sprachlicher Bildung erfassen. Die Verfahren fokussieren unterschiedlcihe Aspekte der Sprachbildung sowie Sprach- und Leseförderung in Kindertageseinrichtungen und Schulen und adressieren unterschiedliche Zielgruppen (pädagogische Fachkräfte, Lehrkräfte, Kinder). Die Instrumente wurden im Rahmen der Initiative "Bildung durch Sprache und Schrift" (BiSS) entwickelt und primär für Forschungszwecke, jedoch auch in der Aus- und Weiterbildung von pädagogischen Fach- und Lehrkräften einsetzbar. Ein online-Anhang stellt die Instrumente sowie alle notwendigen Materialien zur Verfügung.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Becker, Michael; Tetzner, Julia; Baumert, Jürgen
Titel: Schulformen und sozioökonomischer Erfolg im jungen Erwachsenenalter. Werden unterschiedliche Ausbildungswege auf dem Arbeitsmarkt gleich honoriert?
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23 (2020) 5, S. 979-1017
DOI: 10.1007/s11618-020-00973-7
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237147
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237147
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Abschlusszeugnis; Arbeitslosigkeit; Arbeitsmarkt; Berlin; Berufsbildung; Berufschance; Bildungsexpansion; Diskriminierung; Einflussfaktor; Einkommen; Empirische Untersuchung; Erfolg; Erwachsener; Flexibilisierung; Junger Erwachsener; Längsschnittuntersuchung; Mecklenburg-Vorpommern; Multivariate Analyse; Nordrhein-Westfalen; Regressionsanalyse; Sachsen-Anhalt; Schulabschluss; Schüler; Schulform; Sekundarbereich; Sozioökonomische Lage
Abstract: Inwiefern der Besuch unterschiedlicher Schulformen Lernen und Bildungsverläufe beeinflusst, ist ein vieldiskutiertes Thema. Arbeiten zu Effekten der Schulformen für den Erfolg auf dem Arbeitsmarkt liegen jedoch bislang nur wenige vor. Hier setzt der vorliegende Beitrag an, in dem in einer längsschnittlichen Perspektive (N = 5292 Personen) überprüft wird, welche Effekte der Besuch unterschiedlicher Schulformen in der Sekundarstufe (vom Beginn der 7. Klasse) auf spätere berufliche Merkmale (Berufsprestige, Einkommen und Arbeitslosigkeit im Alter von knapp 31 Jahren) aufweist. Die Ergebnisse weisen prima facie auf Unterschiede zwischen Schulformen hin, aber ein Großteil der Effekte lässt sich durch schulische bzw. berufliche Abschlüsse, sowie individuelle und soziale Hintergrundunterschiede erklären. Zumindest für das Einkommen und Arbeitslosigkeit erscheinen vor allem die schulischen und beruflichen Abschlüsse maßgebend. Der Effekt des Besuchs der Hauptschule im Vergleich zu anderen Schulformen bleibt jedoch mit einem niedrigeren Berufsprestige assoziiert, auch unter zusätzlicher Kontrolle des individuellen und sozialen Hintergrundes. Die Ergebnisse legen nahe, dass unterschiedliche Wege durch die Schulformen der Sekundarstufe auf dem Arbeitsmarkt partiell differenziell entlohnt werden: nicht für das Einkommen und Erwerbslosigkeit, aber für den beruflichen Status.
Abstract (english): There has been much discussion of the extent to which the secondary school type attended influences learning and educational trajectories in Germany. However, little is yet known about the effects of school type on later labor market outcomes. This article aims to fill this gap by taking a longitudinal perspective on the effects of attending different secondary school types (following N = 5292 persons from the beginning of grade 7) on later occupational characteristics (job prestige, income, and unemployment at age 31 years). At first glance, the results point to differences between school types, but these effects are to a large extent explained by school/vocational qualifications and by individual and social differences. When it comes to predicting income and unemployment, at least, vocational qualifications, in particular, seem to be decisive. The effect of attending a vocational-track Hauptschule relative to the other school types remains associated with lower occupational status, however, even with additional control for individual and social background. The findings suggest that different educational pathways in the form of different secondary school types are indeed to some extent differently rewarded on the labor market: not in terms of income and unemployment, but in terms of occupational status.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Berggren, Rasmus; Nilsson, Jonna; Brehmer, Yvonne; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin
Titel: Foreign language learning in older age does not improve memory or intelligence. Evidence from a randomized controlled study
In: Psychology and Aging, 35 (2020) 2, S. 212-219
DOI: 10.1037/pag0000439
URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpag0000439
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alter Mensch; Fremdsprache; Lernen; Wirkung; Kognitive Kompetenz; Intelligenz; Arbeitsgedächtnis; Wortschatz; Assoziation; Leistungstest; Testkonstruktion; Strukturgleichungsmodell:Schweden
Abstract: Foreign language learning in older age has been proposed as a promising avenue for combatting
age-related cognitive decline. We tested this hypothesis in a randomized controlled study in a sample of
160 healthy older participants (aged 65-75 years) who were randomized to 11 weeks of either language
learning or relaxation training. Participants in the language learning condition obtained some basic
knowledge in the new language (Italian), but between-groups differences in improvements on latent
factors of verbal intelligence, spatial intelligence, working memory, item memory, or associative memory
were negligible. We argue that this is not due to either poor measurement, low course intensity, or low
statistical power, but that basic studies in foreign languages in older age are likely to have no or trivially
small effects on cognitive abilities. We place this in the context of the cognitive training and engagement
literature and conclude that while foreign language learning may expand the behavioral repertoire, it does
little to improve cognitive processing abilities.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Titel: Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster zwischen ein- und mehrsprachigen Kindern vergleichbar?
In: Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 193-202
DOI: 10.1026/2191-9186/a000496
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Kind; Vorschulalter; Schuljahr 01; Schulanfänger; Schriftsprache; Schreibenlernen; Schreibkompetenz; Einsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Vorschulerziehung; Vorwissen; Einflussfaktor; Rechtschreibung; Lesen; Selbstregulation; Phonologie; Informationsverarbeitung; Prognose; Lesegeschwindigkeit; Test; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract: In Deutschland wachsen viele Kinder mit mehr als nur einer Muttersprache auf - dies kann ein mögliches Risiko für den Schriftspracherwerb darstellen, wenn die Unterrichtssprache Deutsch nicht ausreichend beherrscht wird. Wichtige Grundlagen für den Schrift-spracherwerb werden bereits vor dem Schuleintritt gelegt. Daher beschäftigt sich die vorliegende Studie mit der Frage, ob die Vorhersage von Lese- und Rechtschreibleistungen durch vorschulische Kompetenzen für einsprachig deutsche Kinder und mehrsprachige Kinder vergleichbar ist. Bei 162 einsprachig und 143 mehrsprachig aufwachsenden Kindern wurden im letzten Kindergartenjahr die phonologische Bewusstheit, die Benenngeschwindigkeit, die phonologische Schleife und die behaviorale Selbstregulation erfasst. Am Ende der ersten Klasse erfolgte die Überprüfung von Lesegeschwindigkeit, Leseverständnis und Rechtschreiben. Die durchgeführten Strukturgleichungsmodelle zeigten zum Teil differenzielle Prädiktionsmuster für die Gruppen: Bei den mehrsprachigen Kindern war nur die Benenngeschwindigkeit prädiktiv für die Lese-geschwindigkeit, bei den einsprachigen Kindern zusätzlich die phonologische Schleife. Für das Leseverständnis und das Rechtschreiben setzte sich bei den mehrsprachigen Kindern einzig die phonologische Bewusstheit als Prädiktor durch, während bei den einsprachigen Kindern die Benenngeschwindigkeit ebenfalls prädiktiv war. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): In Germany, many children grow up speaking more than one language - which can be a potential risk for the acquisition of written language if the language of instruction German is not sufficiently mastered. Important foundations for the literacy acquisition are already laid before school entry. The present study addresses the question of whether the prediction of reading and spelling performance through pre-school skills is comparable for monolingual German children and multilingual children. In 162 monolingual and 143 multilingual children, pho-nological awareness, naming speed, phonological loop and behavioral self-regulation were assessed in the last year of kindergarten. At the end of the first grade, reading fluency, reading comprehension and spelling were assessed. Structural equation models showed partially differential prediction patterns for the groups: In the multilingual children only naming speed was predictive of reading fluency, in the monolingual children the phonological loop was an additional predictor. For reading comprehension and spelling, only phonological awareness was predictive in the multilingual children, while in the monolingual children naming speed was also predictive. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Pläschke, Rachel N.; Patil, Kaustubh R.; Cieslik, Edna C.; Nostro, Alessandra D.; Varikuti, Deepthi P.; Plachti, Anna; Lösche, Patrick; Hoffstaedter, Felix; Kalenscher, Tobias; Langner, Robert; Eickhoff, Simon B.
Titel: Age differences in predicting working memory performance from network-based functional connectivity
In: Cortex, 132 (2020) , S. 441-459
DOI: 10.1016/j.cortex.2020.08.012
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232239
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232239
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Gehirn; Vernetzung; Altern; Lebensalter; Unterschied; Ruhe; Zustand; Magnetresonanzverfahren; Bildgebendes Verfahren; Maschine; Lernen; Leistung; Vorhersage; Explorative Studie; Deutschland
Abstract: Deterioration in working memory capacity (WMC) has been associated with normal aging, but it remains unknown how age affects the relationship between WMC and connectivity within functional brain networks. We therefore examined the predictability of WMC from fMRI-based resting-state functional connectivity (RSFC) within eight meta-analytically defined functional brain networks and the connectome in young and old adults using relevance vector machine in a robust cross-validation scheme. Particular brain networks have been associated with mental functions linked to WMC to a varying degree and are associated with age-related differences in performance. Comparing prediction performance between the young and old sample revealed age-specific effects: In young adults, we found a general unpredictability of WMC from RSFC in networks subserving WM, cognitive action control, vigilant attention, theory-of-mind cognition, and semantic memory, whereas in older adults each network significantly predicted WMC. Moreover, both WM-related and WM-unrelated networks were differently predictive in older adults with low versus high WMC. These results indicate that the within-network functional coupling during task-free states is specifically related to individual task performance in advanced age, suggesting neural-level reorganization. In particular, our findings support the notion of a decreased segregation of functional brain networks, deterioration of network integrity within different networks and/or compensation by reorganization as factors driving associations between individual WMC and within-network RSFC in older adults. Thus, using multivariate pattern regression provided novel insights into age-related brain reorganization by linking cognitive capacity to brain network integrity. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Oertzen, Timo von; Lindenberger, Ulman
Titel: Within-person structures of daily cognitive performance differ from between-person structures of cognitive abilities
In: PeerJ, 8 (2020) , S. e9290
DOI: 10.7717/peerj.9290
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232618
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/23261/pdf/PeerJ_2020_Schmiedek_et_al_Within-person_structures_A.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kognitive Kompetenz; Struktur; Intelligenz; Individueller Unterschied; Arbeitgedächtnis; Längsschnittuntersuchung
Abstract: Over a century of research on between-person differences has resulted in the consensus
that human cognitive abilities are hierarchically organized, with a general factor, termed
general intelligence or ''g,'' uppermost. Surprisingly, it is unknown whether this body of
evidence is informative about how cognition isstructured within individuals. Using data
from 101 young adults performing nine cognitive tasks on 100 occasions distributed
oversix months, we find that thestructures of individuals' cognitive abilities vary among
each other, and deviate greatly from the modal between-person structure. Working
memory contributes the largestshare of common variance to both between- and withinperson structures, but the g factor is much less prominent within than between persons.
We conclude that between-person structures of cognitive abilities cannot serve as a
surrogate for within-person structures. To reveal the development and organization of
human intelligence, individuals need to be studied over time.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung