-
-
Autor*innen: Gölitz, Dietmar; Roick, Thorsten; Hasselhorn, Marcus
Titel: Kettenrechner für dritte und vierte Klassen (KR 3-4)
Aus: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen, Göttingen: Hogrefe, 2013 (Test und Trends. N.F., 11), S. 149-164
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Arithmetik; Diagnostik; Grundschule; Grundschüler; Kompetenzerwerb; Mathematiklehrer; Mathematische Kompetenz; Objektivität; Qualität; Rechenschwierigkeit; Rechentest; Rechenunterricht; Reliabilität; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Screening-Verfahren; Testanwendung; Testkonstruktion; Validität
Abstract: Der Kettenrechner 3-4 ist ein ökonomisches Screeningverfahren. Er erfasst grundlegende arithmetische Kompetenzen im Zahlenraum bis 20 und kann als Gruppentest in Schulklassen und als Einzeltest eingesetzt werden. Der Ansatz des Verfahrens greift den Befund auf, dass ein beeinträchtigter Kompetenzerwerb in der Grundschulmathematik mit einem verlangsamten Lösen komplexer arithmetischer Faktenaufgaben einhergeht. Für das Verfahren liegen jeweils für die Mitte und das Ende des dritten und vierten Schuljahres Normwerte vor. In diesem Beitrag beschreiben wir die Güte des Kettenrechners 3-4 als Screeningverfahren und schlagen Cutoff-Werte zur Prädiktion eines beeinträchtigten Kompetenzerwerbs vor.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven
Titel: Approximative Mengenrepräsentationen als Grundlage arithmetischer Fertigkeiten
Aus: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen, Göttingen: Hogrefe, 2013 (Tests und Trends. N.F., 11), S. 3-12
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arithmetik; Diagnostik; Größe; Kind; Kognitive Entwicklung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Prognose; Rechnen; Säugling; Sprachentwicklung; Wissenserwerb; Zahlbegriff
Abstract: Aktuelle Theorien zur kognitiven Entwicklung postulieren, dass der Wissenserwerb auf domänenspezifischen Kernkompetenzen beruht. So wird ein Verständnis für Mengen und Mengenrelationen als Grundlage des Erwerbs arithmetischer Fertigkeiten angenommen. Im vorliegenden Beitrag werden Befunde zur Entwicklung dieses approximativen Mengenverständnisses und zu seiner Rolle beim Aufbau exakter, symbolischer Mengenrepräsentationen bzw. beim Erwerb arithmetischer Fertigkeiten berichtet. Abschließend werden Implikationen dieser Befunde für die Diagnostik mathematischer Kompetenzen diskutiert.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Costa, Annelise Ju lio; Lopes Silva, Ju lia Beatriz; Pinheiro Chagas, Pedro; Krinzinger, Helga; Lonnemann, Jan; Willmes, Klaus; Wood, Guilherme; Haase, Vitor Geraldi
Titel: A hand full of numbers: a role for offloading in arithmetics learning?
In: Frontiers in Psychology, 2 (2011) , S. 368
DOI: 10.3389/fpsyg.2011.00368
URL: http://www.frontiersin.org/cognition/10.3389/fpsyg.2011.00368/full
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; Brasilien; Empirische Untersuchung; Fertigkeit; Kognitive Kompetenz; Lernschwierigkeit; Mathematische Kompetenz; Messung; Neuropsychologie; Rechenschwierigkeit; Test; Zahlbegriff
Abstract (english): Finger counting has been associated to arithmetic learning in children. We examined children with (n = 14) and without (n = 84) mathematics learning difficulties with ages between 8 and 11 years. Deficits in finger gnosia were found in association to mathematical difficulties. Finger gnosia was particularly relevant for the performance in word problems requiring active manipulation of small magnitudes in the range between 1 and 10. Moreover, the deficits in finger gnosia could not be attributed to a shortage in working memory capacity but rather to a specific inability to use fingers to transiently represent magnitudes, tagging to be counted objects, and reducing the cognitive load necessary to solve arithmetic problems. Since finger gnosia was more related to symbolic than to non-symbolic magnitude processing, finger-related representation of magnitude seems to be an important link for learning the mapping of analog onto discrete symbolic magnitudes.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel: Neurokognitive Korrelate der Dyskalkulie
In: Kindheit und Entwicklung, 20 (2011) 1, S. 13-20
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arithmetik; Entwicklungsstörung; Kind; Kognition; Neurowissenschaften; Rechenschwäche; Rechnen; Zahlensystem
Abstract: Dargestellt werden potentielle kognitive und neuronale Verursachungsfaktoren der Dyskalkulie. Ergebnisse zu approximativen Mengenrepräsentationen, basalen visuellen Mechanismen der Mengenwahrnehmung (Subitizing), symbolischen Mengenrepräsentationen und arithmetischen Prozessen werden skizziert und diskutiert. Die berichteten Befunde legen nahe, dass verschiedene Ursachen für das Zustandekommen einer Dyskalkulie verantwortlich sein können, denen spezifische Störungen auf neuronaler Ebene zugrunde liegen könnten. Individuelle Störungsprofile sollten daher stärkere Beachtung finden, um in der Zukunft individuelle Förderansätze entwickeln zu können.
Abstract (english): Various potential determinants of dyscalculia on the cognitive as well as on the neural level are presented. Findings concerning approximate quantity representations, basic visual mechanisms for capturing quantities (subitizing), symbolic quantity representations, and arithmetic processes are outlined and discussed. The reported findings suggest that there might be a number of different causes for the occurrence of dyscalculia, which come along with specific impairments at the neural level. Individual profiles of dyscalculia should therefore receive more attention in order to be able to develop approaches to support individuals.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel: Symbolic and non-symbolic distance effects in children and their connection with arithmetic skills
In: Journal of Neurolinguistics, 24 (2011) 5, S. 583-591
DOI: 10.1016/j.jneuroling.2011.02.004
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.jneuroling.2011.02.004
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; China; Darstellungsform; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Mathematische Kompetenz; Rechnen; Test
Abstract (english): The ability to compare numerical magnitudes is assumingly related to children s arithmetic skills. The role of symbolic and non-symbolic number representations in this relationship is, however, still a matter of debate. To address this issue we assessed addition and subtraction skills of 8 10-year-old children (n 1 4 35) and asked them to compare numerical magnitudes of dot patterns and Arabic digits in different numerical ranges. Results revealed that the relationship between numerical magnitude comparisons and arithmetic skills is not restricted to symbolic stimuli, but that it can also be detected for non-symbolic dot patterns. The range of numerosities for which this relationship was found and the manner in which the magnitude comparison was related to arithmetic skills differed regarding the dots and digits. These findings highlight the role of both symbolic and non-symbolic number representations in the development of arithmetic skills and strengthen the view of different developmental trajectories underlying these representations.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Heselhaus, Vera; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel: Relations between balancing and arithmetic skills in children. Evidence of cerebellar involvement?
In: Journal of Neurolinguistics, 24 (2011) 5, S. 592-601
DOI: 10.1016/j.jneuroling.2011.02.005
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.jneuroling.2011.02.005
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; Deutschland; Empirische Untersuchung; Gehirn; Grundschüler; Korrelation; Mathematische Kompetenz; Motorik; Rechnen
Abstract (english): Reading performance has been shown to be linked with balancing skills, possibly indicating an involvement of the cerebellum in reading-related tasks. In our study, we examined whether a similar connection can be detected for arithmetic performance. We assessed basic arithmetic skills of 8 10-year-old children (n 1 4 53) and asked them to balance on the left or right foot, with eyes open or closed. Results revealed substantial correlations between performance in arithmetic tasks and in the balancing tasks with closed eyes even when controlling for attentional and reasoning capabilities. These findings are interpreted in terms of a cerebellar involvement in arithmetic tasks. We propose that verbally medi- ated arithmetic tasks like multiplication might be related to cerebellar functions in different ways than those arithmetic tasks that require elaboration strategies and quantity manipulations, such as subtraction.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Zaunmüller, Luisa; Domahs, Frank; Dressel, Katharina; Lonnemann, Jan; Klein, Elise; Ischebeck, Anja; Willmes, Klaus
Titel: Rehabilitation of arithmetic fact retrieval via extensive practice. A combined fMRI and behavioural case-study
In: Neuropsychological Rehabilitation, 19 (2009) 3, S. 422-443
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; Kognitive Prozesse; Gehirnschädigung; Therapie; Übung; Training; Wirkung; Gehirn; Messung; Fallstudie; Neuropsychologie; Deutschland
Abstract (english): The present study investigates the effects of a training of arithmetic fact retrieval in a patient suffering from particular difficulties with multiplication facts. Over a period of four weeks simple multiplication facts were trained extensively. The outcome of the training was assessed behaviourally and changes in cerebral activation patterns were investigated using fMRI. The training led to a change in calculation strategies: Prior to training, the patient used predominantly time-consuming back-up strategies, after training he relied increasingly on the direct retrieval of arithmetic facts from long- term memory. Regarding the fMRI results, prefrontal activations were observed for untrained problems, which can be attributed to the application of back-up strategies strongly relying on fronto-executive functions. Interestingly, significant foci of activation for both trained and untrained items were found in the angular gyrus of the right hemisphere, which, however, differed in their exact localisation. For the trained condition, activations were observed in anterior parts of the angular gyrus which may be related to the training-based automatisation in fact retrieval. Activations in the untrained condition were found in a more posterior portion of the angular gyrus, that might be attributable to one of the patient's back-up strategies, namely to recite a whole multiplication row to get to the correct answer. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Krajewski, Kristin
Titel: Mathematik plus - Zahlentreppen. Lehrmittel für das 1. Schuljahr
Erscheinungsvermerk: Berlin: Cornelsen, 2008
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft; Monographie (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Zahlensystem; Arithmetik; Rechnen; Schuljahr 01; Schulanfänger; Mathematikunterricht; Rechenunterricht; Grundrechenarten; Grundschüler; Grundschule; Unterrichtsmittel; Arbeitsmaterial; Deutschland
Abstract: Die Zahlentreppe demonstriert verschiedene Mengendarstellungen von Zahlen. Die sechs Seiten der Holzquader sind mit sechs verschiedenen Darstellungsformen bedruckt: Zahl, Zahlenstrahl, Fingerbild, Würfelbild, Punktbild und Uhr. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung