Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Computerunterstütztes Verfahren")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
109
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
OntoWiktionary - constructing an ontology from the collaborative online dictionary Wiktionary
Meyer, Christian M.; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Pazienza, Maria Teresa; Stellato, Armando (Hrsg.): Semi-automatic ontology development: Processes and resources | Hershey; PA; : IGI Global | 2012
33100 Endnote
Autor*innen:
Meyer, Christian M.; Gurevych, Iryna
Titel:
OntoWiktionary - constructing an ontology from the collaborative online dictionary Wiktionary
Aus:
Pazienza, Maria Teresa; Stellato, Armando (Hrsg.): Semi-automatic ontology development: Processes and resources, Hershey; PA; : IGI Global, 2012 , S. 131-161
URL:
http://www.ukp.tu-darmstadt.de/fileadmin/user_upload/Group_UKP/publikationen/2012/igi-saod2011-meyer-ontowiktionary.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerlinguistik; Computerunterstütztes Verfahren; Evaluation; Konzeption; Lexikon; Mehrsprachigkeit; Ontologie; Soziale Software; World wide web 2.0
Abstract:
The semi-automatic development of ontologies is an important field of research, since existing ontologies often suffer from their small size, unaffordable construction cost, and limited quality of ontology learning systems. The main objective of this chapter is to introduce Wiktionary, which is a collaborative online dictionary encoding information about words, word senses, and relations between them, as a resource for ontology construction. The authors find that a Wiktionary-based ontology can exceed the size of, for example, OpenCyc and OntoWordNet. One particular advantage of Wiktionary is its multilingual nature, which allows the construction of ontologies for different languages. Additionally, its collaborative construction approach means that novel concepts and domain-specific knowledge are quick to appear in the dictionary. For constructing their ontology OntOWiktiOnary, the authors present a two-step approach that involves (1) harvesting structured knowledge from Wiktionary and (2) ontologizing this knowledge (i.e., the formation of ontological concepts and relationships from the harvested knowledge). They evaluate their approach based on human judgments and find their new ontology to be of overall good quality. To encourage further research in this field, the authors make the final OntOWiktiOnary publicly available and suggest integrating this novel resource with the linked data cloud as well as other existing ontology projects.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Frühprognose schulischer Kompetenzen
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang (Hrsg.)
Sammelband
| Göttingen: Hogrefe | 2011
31003 Endnote
Herausgeber*innen:
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang
Titel:
Frühprognose schulischer Kompetenzen
Erscheinungsvermerk:
Göttingen: Hogrefe, 2011 (Tests und Trends. N.F., 9)
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Entwicklungspsychologie; Erzieher; Frühdiagnostik; Kompetenz; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Primarschule; Prognose; Rechtschreibung; Schriftsprache; Schulanfang; Schulerfolg; Screening-Verfahren; Sprachkompetenz; Test; Vorschulalter
Abstract:
Bildungsbiographien von Kindern beginnen nicht erst mit der Einschulung. Diese Erkenntnis hat dazu geführt, dass frühe Bildung im Sinne einer gezielten Förderung schulrelevanter Kompetenzen im Vorschul- und frühen Grundschulalter immer mehr in den Fokus der Bildungspolitik gerückt ist. Nicht selten ist damit die Hoffnung verbunden, die große Heterogenität des Leistungsvermögens von jungen Menschen in den deutschsprachigen Bildungssystemen schon früh eingrenzen zu können. Voraussetzung für ein gezieltes Handeln ist jedoch eine zuverlässige frühe Diagnose schulrelevanter Kompetenzen, die eine Prognose der schulisch erfolgreichen Weiterentwicklung ermöglicht. In diesem Band stellen führende Experten die Möglichkeiten zur Prognose schriftsprachlicher, mathematischer und bereichsübergreifender Kompetenzen vor. Dabei werden auch spezifische Fragestellungen, wie beispielsweise die Besonderheiten der Diagnostik bei Kindern mit Migrationshintergrund, erörtert und aktuelle Trends aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Computer-based competence tests in the national educational panel study. the challenge of mode […]
Kröhne, Ulf; Martens, Thomas
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2011
31840 Endnote
Autor*innen:
Kröhne, Ulf; Martens, Thomas
Titel:
Computer-based competence tests in the national educational panel study. the challenge of mode effects
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14 (2011) 2, S. 169-186
DOI:
10.1007/s11618-011-0185-4
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s11618-011-0185-4
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Computerunterstütztes Verfahren; Diagnostik; Diagnostischer Test; Kompetenz; Messverfahren; Panel; Technologiebasiertes Testen; Testanwendung; Testkonstruktion; Testtheorie
Abstract:
Im Vergleich zu Papier- und Bleistifttests versprechen computerisierte Kompetenztests eine Vielzahl von Vorteilen, beispielsweise eine erhöhte Testsicherheit, mehr Informationen über die Testteilnehmer, sofortiges Scoring und unmittelbares Feedback. Zudem können neue, innovative Aufgabenformate angewendet werden, um die Testinhalte zu erweitern. Drei Vorteile sind für die Messung kognitiver Kompetenzen im Rahmen des Nationalen Bildungspanels besonders hervorzuheben: Erstens kann eine Reduktion der Testzeit durch die höhere Messeffizienz von adaptiven Tests erzielt werden. Zweitens ist zu erwarten, dass computerisiertes Testen die Standardisierung erhöht und das Interesse der Testteilnehmer an der Testdurchführung steigert. Drittens ermöglicht die internetbasierte Testdurchführung die Auslieferung von Tests an räumlich entfernte Testteilnehmer. Bevor diese Vorteile jedoch genutzt werden können, muss die Äquivalenz zwischen den verschiedenen Formen der Testadministration untersucht werden, um die Vergleichbarkeit der Testergebnisse und die Validität der Ergebnisinterpretationen sicherzustellen. In diesem Kapitel wird ein theoretisches Bezugssystem für Mode Effects beschrieben und spezifische Eigenschaften der verschiedenen Administrationsformen werden diskutiert. Darüber hinaus werden abgeleitete Äquivalenzkriterien im Hinblick auf die Gegebenheiten der Kompetenzdiagnostik im Nationalen Bildungspanel betrachtet unter denen (a) die Nutzung computerisierter Kompetenztests für nachfolgende Testdurchführungen vorbereitet wird und unter denen (b) die Kompetenzentwicklung über die Lebensspanne mit Tests für verschiedene Klassenstufen und Altersgruppen gemessen wird.
Abstract (english):
Computerized competence tests promise a variety of advantages compared to paper-pencil delivered tests, for instance, increased test security, more information about test takers and the test-taking process, instant scoring, and immediate feedback. Moreover, new innovative item types can be administered to broaden the test content. Three benefits should be particularly emphasized for the assessment of cognitive competencies in the German National Educational Panel Study. First, reductions of test time can be obtained through the higher measurement efficiency of adaptive tests. Second, computerized testing is expected to enhance standardization and to increase test takers' interest in completing the test. Third, Internet-based assessment offers the opportunity to deliver tests to spatially distanced test takers. However, before we can exploit these opportunities, we have to study the equivalence between different test administrations in order to maintain comparability of test scores and to ensure the validity of score interpretations. In this chapter, we shall describe a theoretical framework of mode effects and discuss various properties of test administrations. We shall relate the resulting equivalence criteria to the specific settings of the National Educational Panel Study in which (a) the usage of computerized competence tests is being prepared for upcoming assessments, and (b) tests for different grades and age groups are being designed to assess competence development over the life span.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
The relationship between item type, students characteristics and media-effect in CBA
Molnar, Gyongyvér; Toth, Krisztina R.; Csapo, Beno
Sammelbandbeitrag
| Aus: European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries | Leuven: EARLI | 2011
32357 Endnote
Autor*innen:
Molnar, Gyongyvér; Toth, Krisztina R.; Csapo, Beno
Titel:
The relationship between item type, students characteristics and media-effect in CBA
Aus:
European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries, Leuven: EARLI, 2011 , S. 4-5
URL:
http://www.earli2011.org/media/Documents_EARLI2011/BookofAbstractsandSummaries.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Leistungstest; Medien; Schüler; Ungarn; Validität
Abstract (english):
Paper-based assessment reached its limits, however the shift from paper-pencil (PP) to computer-based assessment (CBA) poses new questions. Validity issues regarding media-effect studies belong to one of the key areas. Several studies have been conducted with older students to measure validity (Csapo, Molnar & R. Toth, 2009), however, only a few focused on early childhood education (Choi and Tinkler, 2002). The purpose of this paper is (1) to study the media-effects in a cross-curricular competency field by first grade (age 6-7) students; (2) categorize item formats and students according to their media-dependence. Due to the young age of the target population, the instrument of the study consisted of figural, nonverbal items. The same inductive reasoning test was administered in PP and in CB mode (N=5156 and 313, respectively). The online data collection was carried out with the TAO platform. Student-level differences indicated media-effect, students' achievement was higher in PP (45.33%) than in CB format (32.6%; t=6.11, p<.01). The highest media-effect was noticeable at items where the answer and distractors contained more figures. Students' socio-economic factors, gender and frequencies of computer-usage did not influence their CB test scores.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Sammelbandbeitrag
| Aus: Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik | Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft | 2011
31733 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel:
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
Aus:
Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik, Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 2011 (Altern in Deutschland, 6), S. 35-52
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Kognitive Kompetenz; Leistungsfähigkeit; Software; Teilnehmer; Test; Training; Wahrnehmung
Abstract:
Die Forschung hat gezeigt, dass Lebensstile mit ausgeprägter kognitiver Aktivität mit weniger starken Abnahmen kognitiver Fähigkeiten im Alter einhergehen. Neuere kognitive Interventionsstudien weisen auf positive Transfereffekte auf untrainierte Aufgaben der gleichen Fähigkeit hin. Daher könnten computer-basierte kognitive Trainingsprogramme, die intensives und tägliches kognitives Üben ermöglichen, Senioren helfen, ihre kognitive Leistungsfähigkeit aufrechtzuerhalten oder zu verbessern. In diesem Beitrag wird die Zielsetzung und Umsetzung einer internet-basierten Trainingsumwelt mit vielen verschiedenen Aufgaben vorgestellt. Die Aufgaben beanspruchen die Wahrnehmungsgeschwindigkeit, das episodische und das Arbeitsgedächtnis im verbalen, numerischen und figural-räumlichen Inhaltsbereich. Die Trainingsumwelt wurde als plattformunabhängige internet-basierte Testsoftware implementiert und in der sogenannten COGITO-Studie eingesetzt, um die intraindividuelle Variabilität und Plastizität bei 101 jüngeren (20- bis 31-jährigen) und 103 älteren (65- bis 80-jährigen) Erwachsenen über durchschnittlich 100 tägliche einstündige Übungssitzungen hinweg festzustellen. Zusammen mit Selbsteinschätzungen zeigen die Beobachtungen dieser Studie, dass diese Trainingssoftware einsetzbar ist und von den Nutzern gut angenommen wird. In Zukunft sollten der Einsatz adaptiver Algorithmen, detailliertere individuelle Rückmeldungen und die Etablierung einer internet-basierten Kommunikationsplattform für Anwender untersucht werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence, computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improve their cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasks of perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet-based testing software and used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20 31) and 103 older (age 65 80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations demonstrate the program s feasibility and acceptance among participants.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Examining media-effect among subgroups of students with different ability levels
Toth, Krisztina R.; Molnar, Gyongyvér; Hodi, Agnes; Csapo, Beno
Sammelbandbeitrag
| Aus: European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries | Leuven: EARLI | 2011
32358 Endnote
Autor*innen:
Toth, Krisztina R.; Molnar, Gyongyvér; Hodi, Agnes; Csapo, Beno
Titel:
Examining media-effect among subgroups of students with different ability levels
Aus:
European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries, Leuven: EARLI, 2011 , S. 630-632
URL:
http://www.earli2011.org/media/Documents_EARLI2011/BookofAbstractsandSummaries.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Leistungsmessung; Leistungstest; Lesekompetenz; Medienwirkung; Papier-Bleistift-Test; Schülerleistung; Sekundarstufe I; Technologiebasiertes Testen; Unterschied; Urteilsbildung; Vergleich
Abstract (english):
Due to the innovative possibilities provided by computers and the cost-efficiency of the system, technology-based assessment should displace paper-based testing (Csapo, Latour, Bennett, Ainley, & Law, 2010). If computer-based assessment is applied to replace traditional testing a number of questions arise regarding media-effect (see e.g. Clariana, & Wallance, 2002). In the past several media-effect studies were carried out focusing on different student and item-related variables, some of these studies attempted to identify the effect of background variables (gender, race/ethnicity, and ICT related factors) for the differences between paper- and computer-based test performance, however, less attention has been paid to the examination of paper-and-pencil test performance of different sample subgroups. The purpose of this paper is to investigate a comparison of data derived from two test delivery among subgroups of students based on paper-and-pencil performance. This paper argues that the media-effect is related to the ability level of test takers in low-stakes testing. Various age groups, measured context and research design validate our findings. Results indicate that different ability level students behave differently in traditional and computerized assessment. Low ability students performed significantly better in computerized environment than in traditional testing. The performance of students with average ability level was media independent, or they achieved higher scores in the computerized test delivery. High ability students were disadvantaged in the online assessment. These findings support that the comparison of paper-based and computer-based performance should consider the students ability level realized in printed medium.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Measuring adults dynamic problem solving competency
Toth, Krisztina R.; Molnar, Gyongyvér; Wustenberg, Sascha; Greiff, Samuel; Csapo, Beno
Sammelbandbeitrag
| Aus: European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries | Leuven: EARLI | 2011
32359 Endnote
Autor*innen:
Toth, Krisztina R.; Molnar, Gyongyvér; Wustenberg, Sascha; Greiff, Samuel; Csapo, Beno
Titel:
Measuring adults dynamic problem solving competency
Aus:
European Association for Research on Learning and Instruction (Hrsg.): Book of abstracts and extended summaries, Leuven: EARLI, 2011 , S. 1421-1422
URL:
http://www.earli2011.org/media/Documents_EARLI2011/BookofAbstractsandSummaries.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Erwachsener; Kompetenz; Leistungsmessung; Leistungstest; Motivation; Problemlösen; Selbstwirksamkeit; Technologiebasiertes Testen; Ungarn
Abstract (english):
Compared to traditional paper-and-pencil testing, technology-based assessment (TBA) offers the possibility to measure new constructs e.g. by using rich stimulus materials during testing. One example for the innovative use of TBA is the MicroDYN approach that measures dynamic problem solving (DPS). It integrates several advantages of computerized testing: it accomplishes a testing system involving everyday situation tasks, in which variables influence one or more outcomes, and provides the opportunity to assess dynamics. The user thereby has to interact with a system. In this paper we present the results of a first pilot study that measures adults DPS competences in Hungary. Our aims are to (1) describe the internal structure of adults competency level in DPS; (2) to identify item characteristics affecting item difficulty and (3) to depict relationships between DPS and a background data set (consisting of motivation, ICT-related variables). The MicroDYN test was composed of 8 complex and dynamic items. Results indicate that the internal structure of adults competency level could be best described with a two dimensional model (two facets: model building and forecasting). The examination of item level characteristics identified the quality of effects as a responsible factor for item difficulty. Based on background variables, adults DPS competency did not show significant relationships with ICT related variables, self efficacy and some of the measured motivational aspects. However, higher DPS-scores were generally associated with success orientation and job qualification.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Cognitive enrichment in old age. Web-based training programs
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Zeitschriftenbeitrag
| In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry | 2010
30105 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel:
Cognitive enrichment in old age. Web-based training programs
In:
The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23 (2010) 2, S. 59-67
DOI:
10.1024/1662-9647/a000013
URL:
http://dx.doi.org/10.1024/1662-9647/a000013
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Akzeptanz; Alter Mensch; Altern; Computerprogramm; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Internet; Kognitive Entwicklung; Kognitive Fähigkeit; Technologie; Testmethodik; Training
Abstract (english):
Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence,computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improvetheir cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasksof perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet- based testing softwareand used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20-31) and 103 older (age65-80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations demonstrate the program's feasibility and acceptance among participants. ( DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Technology Based Assessment - ein Gemeinschaftsprojekt der Arbeitseinheiten "Informationszentrum […]
Martens, Thomas; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Scharaf, Alexander; Upsing, Britta
Zeitschriftenbeitrag
| In: DIPF informiert | 2008
7748 Endnote
Autor*innen:
Martens, Thomas; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Scharaf, Alexander; Upsing, Britta
Titel:
Technology Based Assessment - ein Gemeinschaftsprojekt der Arbeitseinheiten "Informationszentrum Bildung" und "Bildungsqualiät und Evaluation"
In:
DIPF informiert, (2008) 12, S. 2-6
URL:
http://www.dipf.de/pdf-dokumente/publikationen/dipf-informiert/dipf-informiert-nr.-12
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins – Interviews
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Test; Kompetenz; Diagnostik; Messung; Datenerhebungstechniken; Messverfahren; Deutschland; Frankfurt a.M.
Abstract:
Computerbasierte Testverfahren bieten für die Kompetenzdiagnostik gute Voraussetzungen, da sie valide Messungen und effiziente Datenerhebungen ermöglichen. Deshalb wurde die vom Bundesministerium Bildung und Forschung (BMBF) geförderte Forschungs- und Servicestruktur "Technology Based Assessment - TBA" am DIPF eingerichtet. Die Weiterentwicklung der Erhebungsplattform "TAO", einem Gemeinschaftsprojekt mit der Universität Luxemburg und dem Forschungsinstitut "Henri Tudor" in Luxemburg, stellt eine wichtige Voraussetzung für erfolgreiche nationale und internationale Kooperationen dar. Insbesondere der vom DIPF entwickelte "Hypertextbuilder" ermöglicht die schnelle und einfache Erstellung von Testaufgaben und ist damit die Grundlage für die produktive Verknüpfung von Forschung und Anwendung des technologiebasierten Assessments.(DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
10
11
(aktuell)
Alle anzeigen
(109)