Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Forscher")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
21
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Evaluating QualiCO. An ontology to facilitate qualitative methods sharing to support open science
Hocker, Julian; Bipat, Taryn; McDonald, David W.; Zachry, Marc
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Internet Services and Applications | 2021
41442 Endnote
Autor*innen:
Hocker, Julian; Bipat, Taryn; McDonald, David W.; Zachry, Marc
Titel:
Evaluating QualiCO. An ontology to facilitate qualitative methods sharing to support open science
In:
Journal of Internet Services and Applications, 12 (2021) , S. 5
DOI:
10.1186/s13174-021-00135-w
URL:
https://jisajournal.springeropen.com/articles/10.1186/s13174-021-00135-w
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Ontologie; qualitative Forschung; Methode; Codierung; Open Science; Forschungsdaten; Metadaten; Datenaustausch; Student; Forscher; Benutzerfreundlichkeit; Evaluation; Leitfadeninterview; Inhaltsanalyse; USA
Abstract (english):
Qualitative science methods have largely been omitted from discussions of open science. Platforms focused on qualitative science that support open science data and method sharing are rare. Sharing and exchanging coding schemas has great potential for supporting traceability in qualitative research as well as for facilitating the reuse of coding schemas. In this study, we present and evaluate QualiCO, an ontology to describe qualitative coding schemas. Twenty qualitative researchers used QualiCO to complete two coding tasks. In our findings, we present task performance and interview data that focus participants' attention on the ontology. Participants used QualiCO to complete the coding tasks, decreasing time on task, while improving accuracy, signifying that QualiCO enabled the reuse of qualitative coding schemas. Our discussion elaborates some issues that participants had and highlights how conceptual and prior practice frames their interpretation of how QualiCO can be used. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
StEG-Tandem: Schulentwicklungsprojekt und Evaluationsstudie
Brisson, Brigitte Maria; Heyl, Katrin; Sauerwein, Markus; Theis, Désirée; Fischer, Natalie; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kielblock, Stephan; Arnoldt, Bettina; Fischer, Natalie; Gaiser, Johanna M.; Holtappels, Heinz-Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung an Ganztagsschulen: Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) | Weinheim: Beltz Juventa | 2021
39741 Endnote
Autor*innen:
Brisson, Brigitte Maria; Heyl, Katrin; Sauerwein, Markus; Theis, Désirée; Fischer, Natalie; Klieme, Eckhard
Titel:
StEG-Tandem: Schulentwicklungsprojekt und Evaluationsstudie
Aus:
Kielblock, Stephan; Arnoldt, Bettina; Fischer, Natalie; Gaiser, Johanna M.; Holtappels, Heinz-Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung an Ganztagsschulen: Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG), Weinheim: Beltz Juventa, 2021 (Studien zur ganztägigen Bildung), S. 96-104
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/buecher/produkt_produktdetails/43636-individuelle_foerderung_an_ganztagsschulen.html
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Gruppendiskussion; Leitfadeninterview; Empirische Forschung; Deutschland; Schulentwicklung; Projekt; Ganztagsschule; Hausaufgabenhilfe; Lernzeit; Lernen; Kooperation; Schüler; Peergroup; Mentor; Lehrer; Forscher; Konzeption; Implementation; Schuljahr 05; Kognitive Kompetenz; Computerunterstütztes Verfahren; Evaluation; Fragebogen; Test
Abstract:
Die Teilstudie StEG-Tandem begleitete drei Schuljahre lang fünf Ganztagsschulen bei der Umgestaltung von Hausaufgabenbetreuungen bzw. Lernzeiten. Unter Einbezug von Schulbegleitern und im Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis wurden schulspezifische Konzepte zur Einführung kooperativer Lernformen entwickelt, umgesetzt und evaluiert. Das verbindende Element zwischen den Schulen war die Konzeption eines Peer Mentorings, bei dem ältere Schülerinnen und Schüler jüngere Lernende bei der Aufgabenbearbeitung unterstützen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: University of Sheffield (Hrsg.): Proceedings of ISIC: The Information Behaviour Conference, Pretoria, South Africa, 28th September to 1st October, 2020 | online: ISIC2020 | 2021
40653 Endnote
Autor*innen:
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Titel:
Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
Aus:
University of Sheffield (Hrsg.): Proceedings of ISIC: The Information Behaviour Conference, Pretoria, South Africa, 28th September to 1st October, 2020, online: ISIC2020, 2021 (Information Research. Suppl., Vol. 25, No. 4), S. #25
DOI:
10.47989/irisic2024
URL:
http://informationr.net/ir/25-4/isic2020/isic2024.html
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Qualitative Forschung; Qualitätskontrolle; Systematic Review; Entscheidung; Forschung; Entscheidungskriterium; Forschung; Forschungsergebnis; Informationsverhalten; Forscher; Einflussfaktor
Abstract (english):
Introduction. Systematic reviews are a method to synthesise research results for evidence-based decision-making on a specific question. Processes of information seeking and behaviour play a crucial role and might intensively influence the outcomes of a review. This paper proposes an approach to understand the relevance assessment and decision-making of researchers that conduct systematic reviews. Method. A systematic review was conducted to build up a database for text-based qualitative analyses of researchers' decision-making in review processes. Analysis. The analysis focuses on the selection process of retrieved articles and introduces the method to investigate relevance assessment processes of researchers. Results. There are different methods to conduct reviews in research, and relevance assessment of documents within those processes is neither one-directional nor standardised. Research on information behaviour of researchers involved in those reviews has not looked at relevance assessment steps and their influence in a review's outcomes. Conclusions. A reason for the varieties and inconsistencies of review types might be that information seeking and relevance assessment are much more complex and researchers might not be able to draw upon their concrete decisions. This paper proposes a research study to investigate researcher behaviour while synthesising research results for evidence-based decision-making.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Construction and validation of a test to assess (pre-service) teachers' technological pedagogical […]
Baier, Franziska; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Educational Evaluation | 2020
40716 Endnote
Autor*innen:
Baier, Franziska; Kunter, Mareike
Titel:
Construction and validation of a test to assess (pre-service) teachers' technological pedagogical knowledge (TPK)
In:
Studies in Educational Evaluation, 67 (2020) , S. 100936
DOI:
10.1016/j.stueduc.2020.100936
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191491X2030184X?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Lehramtsanwärter; Referendariat; Informationstechnologische Bildung; Unterricht; Unterrichtsqualität; Digitale Medien; Pädagogische Kompetenz; Wissen; Selbstbeurteilung; Bildungsforschung; Forscher; Bewertung; Testvalidität; Kompetenzmessung; Kompetenzentwicklung;
Abstract:
As society becomes increasingly digital, teachers must be trained to integrate technology effectively into their classrooms. Teachers' technological pedagogical knowledge (TPK), as defined in the TPACK framework, is considered an important prerequisite for effectively integrating technology. The TPACK framework has received a great deal of attention, yet few knowledge tests have been developed that directly assess TPK. However, those tests are crucial for evaluating the effectiveness of teacher education courses on technology integration. We have developed a 17-item test that covers teacher knowledge about various digital technologies as employed in teaching. Experts rated the items to represent the construct adequately. Data obtained from 245 pre-service teachers supports the test's internal structure. Concerning convergent and discriminant validity, the pre-service teachers' test scores were not related to their self-reported TPK, but to their self-reported technological knowledge. The test was sensitive to changes in pre-service teachers' TPK through teacher education courses. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Erfahrungen und Empfehlungen aus der Beratung bei Datenmanagementplänen
Helbig, Kerstin; Anders, Ivonne; Buchholz, Petra; Favella, Gianpiero; Hausen, Daniela; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Bausteine Forschungsdatenmanagement | 2020
40715 Endnote
Autor*innen:
Helbig, Kerstin; Anders, Ivonne; Buchholz, Petra; Favella, Gianpiero; Hausen, Daniela; Hendriks, Sonja; Klar, Jochen; Krause, Evamaria; Paul-Stüve, Thilo; Peters, Karsten; Rathmann, Torsten; Rehwald, Stephanie; Rex, Jessica; Soßna, Volker; Sperling, Johannes; Strauch, Annette; Voigt, Pia
Titel:
Erfahrungen und Empfehlungen aus der Beratung bei Datenmanagementplänen
In:
Bausteine Forschungsdatenmanagement, 3 (2020) 2, S. 30-40
DOI:
10.17192/bfdm.2020.2.8283
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232639
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/23263/pdf/Favella_2020_Erfahrungen_und_Empfehlungen_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Forschungsdaten; Datenmanagement; Planung; Forschungsprozess; Forscher; Beratung; Best-Practice-Modell; Berater; Universität; Außeruniversitäre Forschungseinrichtung; Erfahrungsbericht; Empfehlung
Abstract:
Datenmanagementpläne werden zunehmend zu einem Teil des wissenschaftlichen Forschungsprozesses. Der vorliegende Bericht fasst die Erfahrungen zum Beratungs- prozess von Forschenden bei der Erstellung eines Datenmanagementplans durch zentrale oder dezentrale Ansprechpartnerinnen und -partner zusammen. Die Autorinnen und Autoren aus Universitäten und außeruniversitären Forschungseinrichtungen haben darin ihre Expertise aus mehrjähriger Erfahrung zusammengetragen. Die entstandenen Empfehlungen und Best Practices sollen andere Einrichtungen bei der Beratung von Forschenden unterstützen. Der Bericht entstand im Rahmen der DINI/nestor-AG Forschungsdaten in der Unter-AG Datenmanagementpläne, die zum Ziel hat, Wissen, (Weiterbildungs-)Materialien und Erfahrungen zum Thema auszutauschen sowie weiterzuentwickeln.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
"es ist sozusagen auch nur EIN Beispiel, wie das umgesetzt wurde" Wissenschafts-Praxis-Transfer als […]
Sauerwein, Markus; Heer, Jana
Zeitschriftenbeitrag
| In: Sozial Extra | 2019
39470 Endnote
Autor*innen:
Sauerwein, Markus; Heer, Jana
Titel:
"es ist sozusagen auch nur EIN Beispiel, wie das umgesetzt wurde" Wissenschafts-Praxis-Transfer als prozesshafter Dialog
In:
Sozial Extra, 43 (2019) 4, S. 271-275
DOI:
10.1007/s12054-019-00198-x
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-190617
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-190617
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Wissenschaft; Praxis; Transfer; Schulentwicklung; Bildungsforschung; Dialog; Lehrer; Forscher; Schüler; Ganztagsschule; Peergroup; Hausaufgabenhilfe; Individuelle Förderung; Erkenntnis; Nutzung; Steuerung; Lerngruppe; Mentor; Hospitation; Fallbeispiel
Abstract:
Im Projekt StEG-Tandem können Dialogprozesse zwischen Wissenschaftler_innen und Praktiker_innen nachgezeichnet werden. Ergebnisse des Projektes zeigen, dass die jeweiligen Akteur_innen nach Logiken ihres Feldes handeln, wodurch ein Dialog erschwert werden kann. Im Verlauf des Projektes können jedoch wiederholt Phasen eines Perspektivwechsels beobachtet werden, der zugleich wechselseitig erkannt werden muss. Ein erfolgreicher Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis ist entsprechend als zeitlich längerfristiger Prozess zu verstehen und entsprechend zu planen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Trauer um Prof. Dr. Manfred Weiß
Weishaupt, Horst
Zeitschriftenbeitrag
| In: Die Deutsche Schule | 2019
39197 Endnote
Autor*innen:
Weishaupt, Horst
Titel:
Trauer um Prof. Dr. Manfred Weiß
In:
Die Deutsche Schule, 111 (2019) 2, S. 125-127
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins - Interviews
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Bildungsökonomie; Biografie; Forscher
Abstract:
Würdigung der wissenschaftlichen Lebensleistung von Manfred Weiß. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Experiencing open practices - a qualitative long-term study among early career educational […]
Heck, Tamara; Brimioulle, Patrick
Sammelbandbeitrag
| Aus: Havemann, Johanna; Heck, Tamara; Schmalz, Xenia; Schwarzkopf, Christopher; Steinhardt, Isabel (Hrsg.): Proceedings of Open Practices in Education (OPINE) - Research Symposium, Frankfurt am Main, Germany, 14-15 November 2019 | Meyrin: CERN | 2019
40459 Endnote
Autor*innen:
Heck, Tamara; Brimioulle, Patrick
Titel:
Experiencing open practices - a qualitative long-term study among early career educational researchers
Aus:
Havemann, Johanna; Heck, Tamara; Schmalz, Xenia; Schwarzkopf, Christopher; Steinhardt, Isabel (Hrsg.): Proceedings of Open Practices in Education (OPINE) - Research Symposium, Frankfurt am Main, Germany, 14-15 November 2019, Meyrin: CERN, 2019 , S. 1-6
DOI:
10.5281/zenodo.3532741
URL:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3532741
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Wissenschaftler; Forscher; Nachwuchswissenschaftler; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Open Science; Forschungspraxis; Einflussfaktor; Anwendung; Reflexion <Phil>; Erfahrung; Workshop; Gruppendiskussion; Längsschnittstudie; Qualitative Forschung; Deutschland
Abstract:
The long-term study aims at getting deeper insights in how early career researchers adopt open practices in their daily work, i.e. research and teaching. Quantitative surveys show that researchers think differently about open practices (Levin & Leonelli, 2017; Levin, Leonelli, Weckowska, Castle, & Dupré, 2016), have attitudes against data sharing (Ünal, Chowdhury, Kurbanoglu, Boustany, & Walton, 2019) and are influenced by diverse factors like communities and policies (Bossu & Stagg, 2018; Kim & Nah, 2018; Linek, Fecher, Friesike, & Hebing, 2017). The current study offers researchers to test open practices and reflect on them during their active daily work. The focus lies on practices that relate to aspects of open science (Kramer & Bosman, 2017) and open education (Cronin, 2017). The study contributes to a better understanding on how personal-, social- and environmental-dependent factors influence the adaptation of open practices in research and education. The approach is user-centric, i.e. participants choose their own practices to test and reflect on them for about half a year. The study focuses on two main research questions: Which factors influence research practices? In which way are those factors dependent from each other?
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Can lifestyle preferences help explain the persistent gender gap in academia? The "mothers work […]
Sieverding, Monika; Eib, Constanze; Neubauer, Andreas B.; Stahl, Thomas
Zeitschriftenbeitrag
| In: PLoS ONE | 2018
38602 Endnote
Autor*innen:
Sieverding, Monika; Eib, Constanze; Neubauer, Andreas B.; Stahl, Thomas
Titel:
Can lifestyle preferences help explain the persistent gender gap in academia? The "mothers work less" hypothesis supported for German but not for U.S. early career researchers
In:
PLoS ONE, 13 (2018) 8, S. e0202728
DOI:
10.1371/journal.pone.0202728
URL:
http://www.journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0202728
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Wissenschaftler; Forscher; Doktorgrad; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Mutter; Eltern; Lebensstil; Arbeitszeit; Einflussfaktor; Universität; Befragung; Online; Datenanalyse; Vergleichsuntersuchung; Deutschland; USA
Abstract:
Do lifestyle preferences contribute to the remaining gender gap in higher positions in academia with highly qualified women-especially those with children-deliberately working fewer hours than men do? We tested the "mothers work less" hypothesis in two samples of early career researchers employed at universities in Germany (N = 202) and in the US (N = 197). Early career researchers in the US worked on average 6.3 hours more per week than researchers in Germany. In Germany, female early career researchers with children had drastically reduced work hours (around 8 hours per week) compared to male researchers with children and compared to female researchers without children, whereas we found no such effect for U.S. researchers. In addition, we asked how long respondents would ideally want to work (ideal work hours), and results revealed similar effects for ideal work hours. Results support the "mothers work less" hypothesis for German but not for U.S. early career researchers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Open Science nachhaltig gestalten
Botte, Alexander; Schmitz, Jasmin; Weilenmann, Anne-Katharina; Weisel, Luzian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Information - Wissenschaft & Praxis | 2018
38541 Endnote
Autor*innen:
Botte, Alexander; Schmitz, Jasmin; Weilenmann, Anne-Katharina; Weisel, Luzian
Titel:
Open Science nachhaltig gestalten
In:
Information - Wissenschaft & Praxis, 69 (2018) 4, S. 217-220
DOI:
10.1515/iwp-2018-0031
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-166123
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/16612/pdf/Botte_2018_Open_Science_nachhaltig_gestalten_A.pdf
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Empirische Forschung; Forscher; Forschungsdaten; Internationale Zusammenarbeit; Open Access; Tagungsbericht; Vernetzung
Abstract:
Es handelt sich um einen Bericht von der Open Science Conference 2018.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
1
(aktuell)
2
>
Alle anzeigen
(21)