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The mutual relevance of indigenous psychology and morality
Eckensberger, Lutz H.
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kim, Uichol; Yang, Kuo-Sho; Hwang, Kwang-Kuo (Hrsg.): Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context | Heidelberg: Springer | 2006
7058 Endnote
Autor*innen:
Eckensberger, Lutz H.
Titel:
The mutual relevance of indigenous psychology and morality
Aus:
Kim, Uichol; Yang, Kuo-Sho; Hwang, Kwang-Kuo (Hrsg.): Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context, Heidelberg: Springer, 2006 (International and Cultural Psychology), S. 225-245
DOI:
10.1007/0-387-28662-4_10
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-387-28662-4_10
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Psychologie; Kultur; Gruppe; Kulturpsychologie; Moral; Religion
Abstract (english):
The relation of morality to indigenous psychology (IP) is examined from four different yet complementary viewpoints. First, the topic of morality is dealt with on a content level: If social scientists conceive of IP as a psychology that aims at understanding, explaining and predicting people's behaviour within specific cultures, then cultural rule systems, which are normative frameworks for individual behaviour, can be understood as the core and the main differentia specifica of such a psychology. The crucial question of whether or not morality as one of these rule systems is culture specific (indigenous) or universal is discussed. Second, the role of morality in the emergence of IPs is treated at the science of science level. Third, an argument is developed based on the fact that particularly from an IP perspective, research on culture does not just serve an analytical function, but treats culture as a characteristic of a group. It is postulated that this conceptualization of cultures as more or less homogenous entities has moral implications. Finally, basic methodical implications are discussed. It is postulated that the general research strategy proposed in cross-cultural psychology must also be complemented by heeding moral arguments.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Kultur
Wanted: A contextualized psychology. A plea for cultural psychology based on actual psychology
Eckensberger, Lutz H.
Sammelbandbeitrag
| Aus: Saraswathi, T. S. (Ed.): Cross-cultural perspectives in human development. | New Delhi: Sage Publ. India | 2003
6441 Endnote
Autor*innen:
Eckensberger, Lutz H.
Titel:
Wanted: A contextualized psychology. A plea for cultural psychology based on actual psychology
Aus:
Saraswathi, T. S. (Ed.): Cross-cultural perspectives in human development., New Delhi: Sage Publ. India, 2003 , S. 70-101
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Kulturpsychologie; Handlungstheorie
Abstract:
Das Kapitel bezieht sich auf Vorlesungen, die der Autor auf dem Nehru Chair in Baroda (Indien) gehalten hat. Es handelt sich um eine Zusammenfassung der Handlungstheorie, sowie ihrer Begründung als fruchtbaren Rahmen für eine Kulturpsychologie, die nicht nur Kultur als Kontext enthält (als Voraussetzung und Folge von Handlungen), sondern die auch Theorie und Praxis zu integrieren versucht.
Abstract (english):
The chapter is based upon the Nehru Chair lectures, which the author delivered in Baroda (India). It summarizes action theory and elaborates, why this theory is a fruitful frame for a cultural psychology, in which culture (as precondition for as well as consequence of actions) is understood as context. It also allows to interrelate theory and practice.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Kultur
Möglichkeiten und Grenzen des "variablenorientierten" Kulturvergleichs. Von der […]
Eckensberger, Lutz H.; Plath, Ingrid
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kaelble, H.; Schriewer, J. (Hrsg.): Vergleich und Transfer - Komparatistik in den Sozial-, Geschichts- und Kulturwissenschaften | Frankfurt am Main: Campus Verl. | 2003
6477 Endnote
Autor*innen:
Eckensberger, Lutz H.; Plath, Ingrid
Titel:
Möglichkeiten und Grenzen des "variablenorientierten" Kulturvergleichs. Von der Kulturvergleichenden Psychologie zur Kulturpsychologie
Aus:
Kaelble, H.; Schriewer, J. (Hrsg.): Vergleich und Transfer - Komparatistik in den Sozial-, Geschichts- und Kulturwissenschaften, Frankfurt am Main: Campus Verl., 2003 , S. 55-99
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kulturpsychologie; Interkultureller Vergleich; Vergleichende Psychologie; Methodologie
Abstract:
Der "variablenorientierte" Ansatz der Kulturvergleichenden Psychologie, der sich zwingend einer mathematischen Sprache bedient, wird umrissen. Das Besondere des Ansatzes wird aufgezeigt wie auch die sich aus ihm ergebenden methodischen Probleme. Angesprochen wird die Äquivalenzproblematik bezüglich der Messung der abhängigen (psychologischen) Variablen sowie die grundlegende Frage nach dem Vergleichsstandard (tertium comparationis). Die Beschreibung von Ansätzen zur Operationalisierung der "unabhängigen Variablen" Kultur und Versuche, die sich daraus ergebenden Schwierigkeiten zu lösen, münden in einer grundsätzlichen Diskussion der Gegenstandsangemessenheit der variablenorientierten Psychologie und der Möglichkeit, die Probleme durch die Wiederbelebung eines eigentlich alten Ansatzes der Kulturpsychologie mit entsprechenden Konsequenzen für das methodische Vorgehen zu umgehen: Er bedient sich keiner mathematischen Sprache, sondern stellt die Intentionalität des Handelnden in den Vordergrund, wobei Bedeutung und Kontext integraler Bestandteil des psychologischen Systems sind und nicht (lediglich) Einflussgrößen, Faktoren oder Bedingungen außerhalb dieses Systems.
Abstract (english):
The "variable-based" approach to cross-cultural psychology, which necessarily makes use of a mathematical language, is outlined. The characteristic features of the approach are presented as well as the ensuing methodical problems. The fundamental questions of the standard of comparison (tertium comparationis) and of equivalence in measuring dependent (psychological) variables are addressed. The description of approaches to operationalizing the "independentvariable" culture and the attempts to solve the resulting difficulties lead to a fundamental discussion of the adequacy of a variable-based psychology in view of its subject matter and the possibility of avoiding these problems by reviving the essentially old approach of cultural psychology with corresponding consequences for the methodical procedures: This approach does not make use of mathematical language, but rather focuses on the intentionality of the actor, meaning and context being an integral part of the psychological system, rather than (just) influential factors or conditions external to this system.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Kultur
Auswirkungen schulischer und ausserschulischer Erziehung auf die kognitive Entwicklung: Eine […]
Bender-Szymanski, Dorothea; Hesse, Hermann-Günter
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung | 1984
2456 Endnote
Autor*innen:
Bender-Szymanski, Dorothea; Hesse, Hermann-Günter
Titel:
Auswirkungen schulischer und ausserschulischer Erziehung auf die kognitive Entwicklung: Eine Problematisierung aufgrund neuerer interkultureller psychologischer Forschung
In:
Zeitschrift für erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung, 1 (1984) 2, S. 343-370
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-16937
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=1693
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kognitive Entwicklung; Verhaltensmuster; Einflussfaktor; Schulbildung; Schule; Erziehung; Pädagogik; Außerschulische Jugendbildung; Außerschulisches Lernen; Interkultureller Vergleich; Interkulturelle Forschung; Interkulturelle Psychologie; Vergleichende Erziehungswissenschaft; Pädagogische Psychologie; Entwicklungspsychologie; Kulturpsychologie; Psychologie; Schulpädagogik; Forschungsbericht; Forschungsstand; Deutschland
DIPF-Abteilung:
Allgemeine und Vergleichende Erziehungswissenschaft
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