Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Leseverstehen")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
69
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Umsetzung von peer-gestütztem Lernen durch Lehrkräfte im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der […]
Adl‑Amini, Katja; Decristan, Jasmin; Hondrich, Annika Lena; Hardy, Ilonca
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Grundschulforschung | 2014
34915 Endnote
Autor*innen:
Adl‑Amini, Katja; Decristan, Jasmin; Hondrich, Annika Lena; Hardy, Ilonca
Titel:
Umsetzung von peer-gestütztem Lernen durch Lehrkräfte im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der grundschule
In:
Zeitschrift für Grundschulforschung, 7 (2014) 2, S. 74-87
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Grundschullehrer; Gruppenarbeit; Intelligenz; Intelligenztest; Kooperatives Lernen; Lehrerfortbildung; Lesetest; Leseverstehen; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Partnerarbeit; Sachunterricht; Transfer; Umsetzung; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtseinheit; Unterrichtsklima; Videoaufzeichnung
Abstract:
Die vorliegende Studie untersucht die Umsetzung von peer-gestütztem Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht durch entsprechend fortgebildete Grundschullehrkräfte. Die Ergebnisse zeigen, dass Kernelemente des peer-gestützten Lernens bei direkter Anwendung der Fortbildungsinhalte mithilfe eines Handbuchs in hohem Ausmaß umgesetzt wurden, während der selbstständige Transfer der Methode auf einen fachinhaltsnahen Bereich deutlich geringer war. Die Umsetzungsgenauigkeit hing mit kognitiven und sozialen Kontextmerkmalen der Klasse zusammen, nicht jedoch mit der Klassengröße. Implikationen für die Lehrerbildung werden diskutiert.
Abstract (english):
The present study investigates the implementation fidelity of peer-assisted learning in primary school science education by trained teachers. When applying a manual, teachers showed higher implementation fidelity compared to a condition that required independent transfer to a closely related content. Implementation fidelity was linked to cognitive and social variables on class level, but not to class size. Conclusions for professional development are discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Native language self-concept and reading self-concept. Same or different?
Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Experimental Education | 2014
34272 Endnote
Autor*innen:
Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Native language self-concept and reading self-concept. Same or different?
In:
Journal of Experimental Education, 82 (2014) 2, S. 229-252
DOI:
10.1080/00220973.2013.813362
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-179917
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-179917
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutsch; Deutschland; Korrelationsanalyse; Lesekompetenz; Lesen; Lesetest; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Messung; Mündliche Leistung; Muttersprache; Schüler; Schulerfolg; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbstkonzept; Sprachkompetenz; Sprechfertigkeit; Vergleichsuntersuchung
Abstract:
In assessing verbal academic self-concept with preadolescents, researchers have used scales for students' self-concepts in reading and in their native language interchangeably. The authors conducted 3 studies with German students to test whether reading and German (i.e., native language) self-concepts can be treated as the same or different constructs. Compared with other facets of academic self-concept, reading self-concept was more highly related to reading test scores (Study 1) and German self-concept to German grades (Study 2). In Study 3, reading and general school self-concepts demonstrated similar relations to German grades. The findings of the 3 studies, albeit indirect, supported the specificity matching principle and caution researchers against applying reading and native language self-concept scales uncritically to infer verbal self-concept.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Readability for foreign language learning. The importance of cognates
Beinborn, Lisa; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Zeitschriftenbeitrag
| In: Recent Advances in Automatic Readability Assessment and Text Simplification: Special Issue of the International Journal of Applied Linguistics | 2014
35352 Endnote
Autor*innen:
Beinborn, Lisa; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Titel:
Readability for foreign language learning. The importance of cognates
In:
Recent Advances in Automatic Readability Assessment and Text Simplification: Special Issue of the International Journal of Applied Linguistics, 165 (2014) 2, S. 136-162
DOI:
10.1075/itl.165.2.02bei
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Assoziation; Deduktion; Einflussfaktor; Fremdsprache; Lesekompetenz; Leseverstehen; Messung; Modell; Muttersprache; Semantik; Spracherwerb; Textverständnis; Zweitsprachenerwerb
Abstract:
In this paper, we analyse the differences between L1 acquisition and L2 learning and identify four main aspects: input quality and quantity, mapping processes, cross-lingual influence, and reading experience. As a consequence of these differences, we conclude that L1 readability measures cannot be directly mapped to L2 readability. We propose to calculate L2 readability for various dimensions and for smaller units. It is particularly important to account for the cross-lingual influence from the learner's L1 and other previously acquired languages and for the learner's higher experience in reading.In our analysis, we focus on lexical readability as it has been found to be the most influential dimension for L2 reading comprehension. We discuss the features frequency, lexical variation, concreteness, polysemy, and context specificity and analyse their impact on L2 readability. As a new feature specific to L2 readability, we propose the cognateness of words with words in languages the learner already knows. A pilot study confirms our assumption that learners can deduce the meaning of new words by their cognateness to other languages. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Early decoding speed and later reading competencies in children with German as a second language
Duzy, Dagmar; Souvignier, Elmar; Ehm, Jan-Henning; Gold, Andreas
Zeitschriftenbeitrag
| In: Child Indicators Research | 2014
34469 Endnote
Autor*innen:
Duzy, Dagmar; Souvignier, Elmar; Ehm, Jan-Henning; Gold, Andreas
Titel:
Early decoding speed and later reading competencies in children with German as a second language
In:
Child Indicators Research, 7 (2014) 4, S. 787-804
DOI:
10.1007/s12187-014-9242-x
URL:
http://link.springer.com/10.1007/s12187-014-9242-x
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Hessen; Lesekompetenz; Lesestörung; Lesetest; Leseverstehen; Migrationshintergrund; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Schuljahr 03; Sozioökonomische Lage
Abstract (english):
In Germany, 35 % of children under the age of five have a migration background. Many of them acquire German as a second language (GSL). Until today, little is known about the development of early reading skills in these children. The aim of the present study was to compare the development of decoding speed and reading comprehension from Grade 1 to Grade 3 in GSL and native German speaking children. The study especially focused on children who showed poor decoding speed in Grade 1. Results indicated an increase in the achievement gap in measures of reading comprehension between the two language groups. In decoding speed, GSL children showed a tendency toward improving less than their native German speaking peers. In Grade 1 as well as in Grade 3, a large proportion of GSL children showed reading performances which placed them in the lowest 15 % of the test norms: At each of the measurement points, the proportion of GSL poor decoders and GSL poor reading comprehenders was twice as high as expected by test norms and substantially higher than in native German speaking children. Furthermore, results indicated that the discrepancy between measures of nonverbal intelligence and reading performance is not a reliable indicator for specific reading disabilities in GSL children.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition
Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2014
35259 Endnote
Autor*innen:
Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Titel:
Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17 (2014) 3, S. 447-471
DOI:
10.1007/s11618-014-0560-z
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; Lesekompetenz; Lesenlernen; Leseverstehen; Phonologie; Rechtschreibung; Test; Textverständnis
Abstract:
Erfolgreiches Leseverstehen setzt einerseits die Fähigkeit voraus, geschriebene Wörter Buchstabe für Buchstabe in eine phonetische Repräsentation zu überführen (phonologisches Rekodieren), andererseits die Fähigkeit, geschriebene Wörter anhand ihrer Wortform zu erkennen (orthografisches Dekodieren). Phonologisches Rekodieren spielt eine besondere Rolle beim Lesenlernen und dient darüber hinaus vor allem dem Erkennen neuer und seltener Wörter. Orthografisches Dekodieren hingegen ist potenziell effizienter, wodurch Leseprozesse auf Satz- und Textebene erleichtert werden. Untersuchungen mit englischsprachigen Kindern belegen die Relevanz beider Wege der Worterkennung. Die Frage, ob und in welchem Umfang diese auch von jungen deutschen Lesern/-innen genutzt werden, muss dagegen noch geklärt werden. Anhand querschnittlicher Daten deutscher Zweit- bis Viertklässer wurde untersucht, ob und in welchem Ausmaß phonologisches Rekodieren und orthografisches Dekodieren mit dem Verstehen von Sätzen (N = 666) und Texten (N = 149) assoziiert sind und wie sich diese Zusammenhänge im Grundschulalter entwickeln. Die Ergebnisse zeigen, dass sowohl phonologisches Rekodieren als auch orthografisches Dekodieren für das Leseverständnis wichtig sind, wobei sich ihr relatives Gewicht über die Klassenstufen hinweg nicht verändert.
Abstract (english):
To become skillful readers, children have to acquire the ability to translate printed words letter by letter into phonemic representations (phonological recoding) and the ability to recognize the written word forms holistically (orthographical decoding). Whereas phonological recoding is the key for learning to read and useful for recognizing unknown or low-frequent words, orthographical decoding is often more efficient and takes less time, thus facilitating reading processes on the sentence and text level. Several studies with English-speaking children provided evidence for the relevance of the two routes but the question whether and to what extent both word recognition skills contribute to reading comprehension in young German readers requires further clarification. Based on data from a cross-sectional study with German primary school children we investigated whether and to what extent both types of word recognition skills are associated with sentence (N = 666) and text comprehension skills (N = 149) and how these relationships develop from Grade 2 to 4. The results indicate that both phonological recoding skills and orthographical decoding skills are important for reading comprehension skills. Their relative weight does not change across grade levels. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading […]
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Zeitschriftenbeitrag
| In: Reading and Writing | 2014
33754 Endnote
Autor*innen:
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel:
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading performance
In:
Reading and Writing, 27 (2014) 5, S. 841-853
DOI:
10.1007/s11145-013-9468-x
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192117
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19211/pdf/Read_Writ_2014_5_Nagler_et_al_The_impact_of_reading_materials_lexical_accessibility_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Einflussfaktor; Kind; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesetest; Leseverstehen; Messung; Schuljahr 03; Text
Abstract:
The acceleration phenomenon (AP) is defined by improvements in reading speed and reading comprehension, induced by an artificial text fading procedure corresponding to the previously determined fastest individual reading rate. Recent results, however, indicated that fading that is slower than the self-paced reading rate can produce comparable reading enhancements. As reading performance can be strongly influenced by the reading material, this study aimed at investigating to which extent reading enhancements induced by text fading depend on the reading material's characteristics. We confronted 39 German third graders with a previously utilized text fading procedure, which was slower than their self-paced reading rate. Included text varied regarding to the lexical accessibility (LA), representing how well information can be accessed from the mental lexicon. Children's reading rates increased statistically significant due to text fading for all LA levels. However, reading comprehension was sensitive to the text material's characteristics: Reading comprehension enhancements were observable for easily accessible reading material, but not for material with intermediate or difficult levels of LA. Material that was difficult to retrieve from the mental lexicon even resulted in reduced reading comprehension in the fading condition. Possible influences on immediate lexical access, the impact of working memory capacity and implications for future AP research are discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Working memory and executive functions. Effects of training on academic achievement
Titz, Cora; Karbach, Julia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychological Research | 2014
34607 Endnote
Autor*innen:
Titz, Cora; Karbach, Julia
Titel:
Working memory and executive functions. Effects of training on academic achievement
In:
Psychological Research, 78 (2014) 6, S. 852-868
DOI:
10.1007/s00426-013-0537-1
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Empirische Forschung; Forschungsstand; Grundschulalter; Intelligenz; Intelligenzmessung; Intervention; Kind; Kognitive Kompetenz; Lernen; Lernstörung; Lesekompetenz; Lesen; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Phonologie; Problemlösen; Sekundarstufe I; Training; Vorschulalter; Wirkung
Abstract (english):
The aim of this review is to illustrate the role of working memory and executive functions for scholastic achievement as an introduction to the question of whether and how working memory and executive control training may improve academic abilities. The review of current research showed limited but converging evidence for positive effects of process-based complex working-memory training on academic abilities, particularly in the domain of reading. These benefits occurred in children suffering from cognitive and academic deficits as well as in healthy students. Transfer of training to mathematical abilities seemed to be very limited and to depend on the training regime and the characteristics of the study sample. A core issue in training research is whether high- or low-achieving children benefit more from cognitive training. Individual differences in terms of training-related benefits suggested that process based working memory and executive control training often induced compensation effects with larger benefits in low performing individuals. Finally, we discuss the effects of process-based training in relation to other types of interventions aimed at improving academic achievement.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Solving open-domain multiple choice questions with textual entailment and text similarity measures
Dhruva, Neil; Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Cappellato, Linda;Ferro, Nicola;Halvey, Martin;Kraaij, Wessel (Hrsg.): CLEF2014 Working Notes: Working Notes for the CLEF 2014 Conference, Sheffield, UK, September 15-18, 2014 | Aachen: RWTH | 2014
34977 Endnote
Autor*innen:
Dhruva, Neil; Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna
Titel:
Solving open-domain multiple choice questions with textual entailment and text similarity measures
Aus:
Cappellato, Linda;Ferro, Nicola;Halvey, Martin;Kraaij, Wessel (Hrsg.): CLEF2014 Working Notes: Working Notes for the CLEF 2014 Conference, Sheffield, UK, September 15-18, 2014, Aachen: RWTH, 2014 (Workshop Proceedings, 1180), S. 1375-1385
URN:
urn:nbn:de:0074-1180-0
URL:
http://ceur-ws.org/Vol-1180/CLEF2014wn-QA-DhruvaEt2014.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Antwort; Computerlinguistik; Computerunterstütztes Verfahren; Frage; Leseverstehen; Multiple-Choice-Verfahren; Textverständnis
Abstract:
In this paper, we present a system for automatically answering open-domain, multiple choice reading comprehension questions about short English narrative texts. The system is based on state-of-the-art text similarity measures, textual entailment metrics and coreference resolution and does not make use of any additional domain specific background knowledge. Each answer option is scored with a combination of all evaluation metrics and ranked according to their overall score in order to determine the most likely correct answer. Our best configuration achieved the second highest score across all competing system in the entrance exam grading challenge with a c@1 score of 0.375. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
ProDi-L. Prozessorientierte Erfassung des Leseverstehens im Grundschulalter
Naumann, Johannes; Richter, Tobias; Kutzner, Yvonne; Knoepke, Julia; Isberner, Maj-Britt
Sammelbandbeitrag
| Aus: Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Bildungsforschung 2020 - Herausforderungen und Perspektiven: Dokumentation der Tagung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung vom 29.-30. März 2012 | Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung | 2014
35260 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Johannes; Richter, Tobias; Kutzner, Yvonne; Knoepke, Julia; Isberner, Maj-Britt
Titel:
ProDi-L. Prozessorientierte Erfassung des Leseverstehens im Grundschulalter
Aus:
Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Bildungsforschung 2020 - Herausforderungen und Perspektiven: Dokumentation der Tagung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung vom 29.-30. März 2012, Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung, 2014 (Bildungsforschung, 40), S. 267-270
URL:
http://www.bmbf.de/pub/BMBF-Bildungsforschung_Band_40.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aufgabe; Diagnostik; Erhebungsinstrument; Grundschule; Grundschüler; Leseverstehen; Psychometrie; Reliabilität; Technologiebasiertes Testen; Validität
Abstract:
Lesekompetenz besteht aus kognitionspsychologischer Sicht in der effizienten und akkuraten Bewältigung von Teilprozessen des Leseverstehens, wie sie in einschlägigen Prozessmodellen (z. B. Kintsch, 1998) ausdifferenziert werden (Richter & Christmann, 2009). Um zum Verständnis eines Textes zu gelangen, müssen Leserinnen und Leser Wörter identifizieren und ihre Bedeutung aus dem Langzeitgedächtnis abrufen, die Wörter syntaktisch und semantisch zu kohärenten Sätzen integrieren und letztlich eine mit Vorwissen verknüpften Repräsentation der im Text dargestellten Sachverhalte (Situationsmodell) konstruieren. Basale Prozesse wie die Identifikation von Wörtern müssen dabei nicht nur zuverlässig, sondern auch routinisiert - also kognitive Ressourcen schonend - ablaufen, weil ansonsten nicht genug kognitive Kapazität für hierarchiehöhere Prozesse wie die Anwendung von Lese- oder, beim Lernen aus Text, Lernstrategien zur Verfügung steht. Defizitäre Leseleistungen auf der Ebene des Verstehensprodukts können folglich ihre Ursachen in nicht ausreichend zuverlässigen oder nicht ausreichend routinisierten hierarchie-niedrigen Teilprozessen des Lesens haben. Daher ist eine Diagnostik der Effizienz von kognitionspsychologisch differenzierbaren Teilprozessen des Leseverstehens von unmittelbarer praktischer Bedeutung. Bislang fehlten aber Instrumente, die eine solche Diagnostik zu leisten vermögen. Das Instrument ProDi-L (Prozessorientierte Diagnostik des Leseverstehens im Grundschulalter, Richter, Isberner, Naumann & Kutzner, 2012a; Richter, Naumann, Isberner & Kutzner, in Druck) schließt diese Lücke. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Effects of biliteracy on third language reading proficiency, the example of Turkish-German […]
Rauch, Dominique
Sammelbandbeitrag
| Aus: Grommes, Patrik;Hu, Adelheid (Hrsg.): Plurilingual education: Policies - practice - language development | Amsterdam: Benjamins | 2014
35179 Endnote
Autor*innen:
Rauch, Dominique
Titel:
Effects of biliteracy on third language reading proficiency, the example of Turkish-German bilinguals
Aus:
Grommes, Patrik;Hu, Adelheid (Hrsg.): Plurilingual education: Policies - practice - language development, Amsterdam: Benjamins, 2014 , S. 199-217
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bilingualismus; Deutsch; Empirische Untersuchung; Englisch; Fragebogen; Hamburg; Lesefertigkeit; Leseverstehen; Migrationshintergrund; Multivariate Analyse; Regressionsanalyse; Schüler; Schuljahr 09; Spracherwerb; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Test; Türkisch; Zweite Fremdsprache
Abstract (english):
The paper at hand compares the effects of bilingual language use and biliteracy on third language reading comprehension. Data of 280 9th-graders from 14 schools in Hamburg, Germany, were analyzed for the research. Using a questionnaire on language use at home, 142 students were identified as monolingual speakers of German and 138 students as bilingual speakers of Turkish and German. All students were tested in reading comprehension in German (GRC) and English (ERC), which is the third language of the bilinguals. Students with a background in Turkish were tested in Turkish reading comprehension (TRC), too. On the basis of the TRC and GRC test the bilingual students were grouped into fully biliterate students and partially biliterate. Controlling for a set of comprehensive cognitive and socio-economic variables, multivariate regression analysis revealed a negative association between the oral use of Turkish and German in daily life and English reading comprehension but a positive association of biliteracy in Turkish and German and English reading comprehension. In contrast to a bilingualism, which is related to spoken language only, biliteracy seems to be positively associated with third language acquisition. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
4
5
(aktuell)
6
7
>
Alle anzeigen
(69)