Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Methode")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
305
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Interpretieren im Kontext virtueller Forschungsumgebungen - zu den Potentialen und Grenzen einer […]
Kminek, Helge; Meier, Michael; Schindler, Christoph; Hocker, Julian; Veja, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für qualitative Forschung | 2020
40949 Endnote
Autor*innen:
Kminek, Helge; Meier, Michael; Schindler, Christoph; Hocker, Julian; Veja, Cornelia
Titel:
Interpretieren im Kontext virtueller Forschungsumgebungen - zu den Potentialen und Grenzen einer virtuellen Forschungsumgebung und ihres Einsatzes in der akademischen Lehre
In:
Zeitschrift für qualitative Forschung, 21 (2020) 2, S. 185-198
DOI:
10.3224/zqf.v21i2.03
URL:
https://www.budrich-journals.de/index.php/zqf/article/view/36570
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Hermeneutik; Objektivität; Methode; Forschungsprozess; Digitalisierung; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Interpretation; Tool; Softwaretechnologie; Erziehungswissenschaft; Hochschullehre; Methodologie; Kasuistik
Abstract:
In dem Beitrag wird eine für die Methode der Objektiven Hermeneutik entwickelte virtuelle Forschungsumgebung vorgestellt. Mit Blick auf die Forschungsbefunde zum Einsatz von Objektiver Hermeneutik in der akademischen Lehre werden Voraussetzungen und Potentiale für die Einsatzmöglichkeiten einer virtuellen Forschungsumgebung diskutiert. Dies erfolgt unter anderem am Beispiel eines Lehrforschungsseminars, dessen erste Ergebnisse die These stützen, dass die hier vorgestellte virtuelle Forschungsumgebung eine sinnvolle Ergänzung der universitären Methodenlehre darstellen kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The article presents the virtual research environment developed for the method of Objective Hermeneutics. With regard to the research findings on the use of objective hermeneutics in academic teaching, the requirements and potential for the possible uses of a virtual research environment are discussed. The discussion is based, among other things, on the example of a teaching research seminar, the initial results of which support the thesis that the virtual research environment presented here can be a useful supplement to university methodology, especially for Objective Hermeneutics. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
A bias corrected RMSD item fit statistic. An evaluation and comparison to alternatives
Köhler, Carmen; Robitzsch, Alexander; Hartig, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational and Behavioral Statistics | 2020
40510 Endnote
Autor*innen:
Köhler, Carmen; Robitzsch, Alexander; Hartig, Johannes
Titel:
A bias corrected RMSD item fit statistic. An evaluation and comparison to alternatives
In:
Journal of Educational and Behavioral Statistics, 45 (2020) 3, S. 251-273
DOI:
10.3102/1076998619890566
URL:
https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/1076998619890566
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Item-Response-Theory; Testkonstruktion; Modell; Frage; Antwort; Messverfahren; Statistische Methode; Evaluation; Vergleich; Bildungsforschung; Empirische Forschung
Abstract:
Testing whether items fit the assumptions of an item response theory model is an important step in evaluating a test. In the literature, numerous item fit statistics exist, many of which show severe limitations. The current study investigates the root mean squared deviation (RMSD) item fit statistic, which is used for evaluating item fit in various large-scale assessment studies. The three research questions of this study are (1) whether the empirical RMSD is an unbiased estimator of the population RMSD; (2) if this is not the case, whether this bias can be corrected; and (3) whether the test statistic provides an adequate significance test to detect misfitting items. Using simulation studies, it was found that the empirical RMSD is not an unbiased estimator of the population RMSD, and nonparametric bootstrapping falls short of entirely eliminating this bias. Using parametric bootstrapping, however, the RMSD can be used as a test statistic that outperforms the other approaches - infit and outfit, S1 X2 with respect to both Type I error rate and power. The empirical application showed that parametric bootstrapping of the RMSD results in rather conservative item fit decisions, which suggests more lenient cut-off criteria. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Students' social, emotional and intercultural competencies and their development in school settings
Mornar, Mirta; Matić Bojić, Jelena; Odak, Iva; Eliasson, Nina; Gøtzsche, Katinka; Jurko, Lana; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Šolsko polje | 2020
40961 Endnote
Autor*innen:
Mornar, Mirta; Matić Bojić, Jelena; Odak, Iva; Eliasson, Nina; Gøtzsche, Katinka; Jurko, Lana; Kozina, Ana; Ojsteršek, Aleš; Sälzer, Christine; Veldin, Manja; Vieluf, Svenja
Titel:
Students' social, emotional and intercultural competencies and their development in school settings
In:
Šolsko polje, 31 (2020) 3/4, S. 115-137
DOI:
10.32320/1581-6044.31(3-4)115-137
URL:
https://www.pei.si/ISSN/1581_6044/3-4-2020/1581-6044.31(3-4)115-137.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schüler; Schülerin; Emotionale Kompetenz; Interkulturelle Kompetenz; Soziale Kompetenz; Wohlbefinden; Schulerfolg; Schülerleistung; Literaturbericht; Schule; Förderung; Intervention; Selbstwertgefühl; Respekt; Zwischenmenschliche Beziehung; Unterrichtsmethode; Unterrichtsorganisation; Wirkung
Abstract (english):
As the field of social and emotional learning has developed and grown over the last decades, so too has the number of different programmes seek-ing to achieve various SEL goals, resulting in a significant body of research on the topic. Meanwhile, there has also been an increase in the number of programmes aimed at developing intercultural competencies. For the pur-pose of developing a new programme for social and emotional learning, we reviewed the key characteristics of existing evidence-based social, emo-tional and intercultural learning programmes, including their theoretical and conceptual backgrounds, content, methodological and organisation-al aspects, and their evaluation. This review has revealed multiple similar-ities between these two approaches (i.e. social and emotional and intercul-tural), presenting a rationale for their integration. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Estimating reliability of within-person couplings in a multilevel framework
Neubauer, Andreas B.; Voelkle, Manuel C.; Voss, Andreas; Mertens, Ulf K.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Personality Assessment | 2020
38909 Endnote
Autor*innen:
Neubauer, Andreas B.; Voelkle, Manuel C.; Voss, Andreas; Mertens, Ulf K.
Titel:
Estimating reliability of within-person couplings in a multilevel framework
In:
Journal of Personality Assessment, 102 (2020) 1, S. 10-21
DOI:
10.1080/00223891.2018.1521418
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-190535
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2021/19053/pdf/JPA_2020_1_Neubauer_et_al_Estimating_reliability_of_within-person_couplings_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Monte-Carlo_Methode; Psychologische Forschung; Psychologische Messung; Reliabilität
Abstract (english):
Within-person couplings play a prominent role in psychological research and previous studies have shown that interindividual differences in within-person couplings predict future behavior. For example, stress reactivity-operationalized as the within-person coupling of stress and positive or negative affect-is an important predictor of various (mental) health outcomes and has often been assumed to be a more or less stable personality trait. However, issues of reliability of these couplings have been largely neglected so far. In this work, we present an estimate for the reliability of within-person couplings that can be easily obtained using the user-modifiable R code accompanying this work. Results of a simulation study show that this index performs well even in the context of unbalanced data due to missing values. We demonstrate the application of this index in a measurement burst study targeting the reliability and test-retest correlation of stress reactivity estimates operationalized as within-person couplings in a daily diary design. Reliability and test-retest correlations of stress reactivity estimates were rather low, challenging the implicit assumption of stress reactivity as a stable person-level variable. We highlight key factors that researchers planning studies targeting interindividual differences in within-person couplings should consider to maximize reliability. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Ambulatory assessment for physical activity research. State of the science, best practices and […]
Reichert, Markus; Giurgiu, Giurgiu; Koch, Elena; Wieland, Lena M.; Lautenbach, Sven; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology of Sport and Exercise | 2020
40289 Endnote
Autor*innen:
Reichert, Markus; Giurgiu, Giurgiu; Koch, Elena; Wieland, Lena M.; Lautenbach, Sven; Neubauer, Andreas B.; Haaren-Mack, Birte von; Schilling, Renè; Timm, Irina; Notthoff, Nanna; Marzi, Isabel; Hill, Holger; Brüßler, Sarah; Eckert, Tobias; Fiedler, Janis; Burchartz, Alexander; Anedda, Bastian; Wunsch, Kathrin; Gerber, Markus; Jekauc, Darko; Woll, Alexander; Dunton, Genevieve F.; Kanning, Martina; Nigg, Claudio R.; Ebner-Priemer, Ulrich; Liao, Yue
Titel:
Ambulatory assessment for physical activity research. State of the science, best practices and future directions
In:
Psychology of Sport and Exercise, 50 (2020) , S. 101742
DOI:
10.1016/j.psychsport.2020.101742
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-228896
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/22889/pdf/Neubauer_2020_Ambulatory_Assessment_for_Physical_Activity_Research_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Selbstbeurteilung; Körper <Biol>; Aktivität; Lebensnähe; Lebenswirklichkeit; Alltagssituation; Technologie; Digitalisierung; Datenerhebungstechnik; Tagebuch; Methode; Verfolgung; Best-Practice-Modell; Zukunftsorientierung; Forschungsstand
Abstract:
Technological and digital progress benefits physical activity (PA) research. Here we compiled expert knowledge on how Ambulatory Assessment (AA) is utilized to advance PA research, i.e., we present results of the 2nd International CAPA Workshop 2019 "Physical Activity Assessment - State of the Science, Best Practices, Future Directions" where invited researchers with experience in PA assessment, evaluation, technology and application participated. First, we provide readers with the state of the AA science, then we give best practice recommendations on how to measure PA via AA and shed light on methodological frontiers, and we furthermore discuss future directions. AA encompasses a class of methods that allows the study of PA and its behavioral, biological and physiological correlates as they unfold in everyday life. AA includes monitoring of movement (e.g., via accelerometry), physiological function (e.g., via mobile electrocardiogram), contextual information (e.g., via geolocation-tracking), and ecological momentary assessment (EMA; e.g., electronic diaries) to capture self-reported information. The strengths of AA are data assessment that near real-time, which minimizes retrospective biases in real-world settings, consequentially enabling ecological valid findings. Importantly, AA enables multiple assessments across time within subjects resulting in intensive longitudinal data (ILD), which allows unraveling within-person determinants of PA in everyday life. In this paper, we show how AA methods such as triggered e-diaries and geolocation-tracking can be used to measure PA and its correlates, and furthermore how these findings may translate into real-life interventions. In sum, AA provides numerous possibilities for PA research, especially the opportunity to tackle within-subject antecedents, concomitants, and consequences of PA as they unfold in everyday life. In-depth insights on determinants of PA could help us design and deliver impactful interventions in real-world contexts, thus enabling us to solve critical health issues in the 21st century such as insufficient PA and high levels of sedentary behavior. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Reanalysis of the German PISA data. A comparison of different approaches for trend estimation with […]
Robitzsch, Alexander; Lüdtke, Oliver; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Köller, Olaf
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frontiers in Psychology | 2020
40319 Endnote
Autor*innen:
Robitzsch, Alexander; Lüdtke, Oliver; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Köller, Olaf
Titel:
Reanalysis of the German PISA data. A comparison of different approaches for trend estimation with a particular emphasis on mode effects
In:
Frontiers in Psychology, (2020) , S. 11:884
DOI:
10.3389/fpsyg.2020.00884
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232269
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232269
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Test; Verfahren; Skalierung; Methode; Technologiebasiertes Testen; Veränderung; Entwicklung; Wirkungsforschung; Deutschland
Abstract:
International large-scale assessments, such as the Program for International Student Assessment (PISA), are conducted to provide information on the effectiveness of education systems. In PISA, the target population of 15-year-old students is assessed every 3 years. Trends show whether competencies have changed in the countries between PISA cycles. In order to provide valid trend estimates, it is desirable to retain the same test conditions and statistical methods in all PISA cycles. In PISA 2015, however, the test mode changed from paper-based to computer-based tests, and the scaling method was changed. In this paper, we investigate the effects of these changes on trend estimation in PISA using German data from all PISA cycles (2000-2015). Our findings suggest that the change from paper-based to computer-based tests could have a severe impact on trend estimation but that the change of the scaling model did not substantially change the trend estimates.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA reading. Mode effects unveiled in short text responses
Zehner, Fabian; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychological Test and Assessment Modeling | 2020
39911 Endnote
Autor*innen:
Zehner, Fabian; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Titel:
PISA reading. Mode effects unveiled in short text responses
In:
Psychological Test and Assessment Modeling, 62 (2020) 1, S. 85-105
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-203542
URL:
https://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/Redaktion/Journale/ptam-2020-1/05_Zehner.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Deutschland; Schülerleistung; Leistungstest; Computerunterstütztes Verfahren; Papier; Bleistift; Antwort; Text; Inhalt; Information; Quantität; Methodenwechsel; Effekt; Wirkungsforschung; Datenanalyse; Sekundäranalyse
Abstract (english):
Educational largescale assessments risk their temporal comparability when shifting from paperto computerbased assessment. A recent study showed how text responses have altered alongside PISA's mode change, indicating mode effects. Uncertainty remained, however, because it compared students from 2012 and 2015. We aimed at reproducing the findings in an experimental setting, in which n = 836 students answered PISA reading questions on computer, paper, or both. Text response features for information quantity and relevance were extracted automatically. Results show a comprehensive recovery of findings. Students incorporated more information into their text responses on computer than on paper, with some items being more affected than others. Regarding information relevance, we found less mode effect variance across items than the original study. Hints for a relationship between mode effect and gender across items could be reproduced. The study demonstrates the stability of linguistic feature extraction from text responses. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Individuelle Förderung durch Peer Mentoring. Ergebnisse der StEG-Tandem-Studie zur Umsetzung und […]
Brisson, Brigitte; Dohrmann, Julia; Heyl, Katrin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Schulmanagement | 2020
40244 Endnote
Autor*innen:
Brisson, Brigitte; Dohrmann, Julia; Heyl, Katrin
Titel:
Individuelle Förderung durch Peer Mentoring. Ergebnisse der StEG-Tandem-Studie zur Umsetzung und Wirkung von altersübergreifendem Peer Mentoring bei der Aufgabenbearbeitung
In:
Schulmanagement, 51 (2020) 2, S. 16-19
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Hausaufgabe; Motivation; Schülerleistung; Leistungssteigerung; Diagnostik; Ganztagsbetreuung; Empirische Forschung; Hessen; Deutschland; Individuelle Förderung; Peergroup; Mentor; Aufgabe; Problemlösen; Schüler; Lernvoraussetzungen; Wirkung; Lernerfolg; Unterrichtsmethode; Anpassung; Jahrgangsübergreifender Unterricht; Integrierte Gesamtschule; Partnerarbeit; Tandem-Methode; Unterstützung; Umsetzung
Abstract:
Ob Mathecoach, Lernhelferin oder Huckepacker: Mentoring-Programme gehören an vielen Schulen bereit zum Alltag. Als Mentorinnen und Mentoren kommen häufig Schülerinnen und Schüler zum Einsatz, die gleichaltrigen oder jüngeren Peers fachliche Unterstützung anbieten. Ziel ist die fachliche und persönliche Förderung aller Beteiligten. Das Projekt StEG-Tandem hat fünf integrierte Gesamtschulen in Hessen bei der Entwicklung und Einführung eines altersübergreifenden Peer Mentorings begleitet und die Programme evaluiert. Ältere Schülerinnen und Schüler halfen jüngeren bei der Bearbeitung von Hausaufgaben oder Lernzeit-Aufgaben. Die Studienergebnisse zeigen: Der Lernerfolg ist nicht garantiert, auf die Qualität kommt es an. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Opportunities to learn
Klieme, Eckhard; Schweig, Jonathan
Sammelbandbeitrag
| Aus: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching | Paris: OECD Publishing | 2020
40896 Endnote
Autor*innen:
Klieme, Eckhard; Schweig, Jonathan
Titel:
Opportunities to learn
Aus:
OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 246-265
DOI:
10.1787/20d6f36b-en
URL:
https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_d901af62-en
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Japan; Spanien; Mexiko; China; Schanghai; Mathematikunterricht; Quadratische Gleichung; Curriculum; Bildungsziel; Mathematische Bildung; Unterrichtszeit; Aufgabenlösung; Methode; Lehrer; Lernangebot; Lehrmethode; Schüler; Wahrnehmung; Qualität; Internationaler Vergleich; Chile; Kolumbien; England
Abstract:
This chapter documents what the Study defined to be a "quadratic equations unit" and the degree to which that unit was implemented in similar ways across countries/economies. Variations in intended length and content are highlighted and, using teaching materials and teacher and student reports, variations in approaches to teaching the focal unit are described. Together, they shed light on what and how different types of opportunities to learn manifested in classrooms.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Validität von Testwertinterpretationen
Hartig, Johannes; Frey, Andreas; Jude, Nina
Sammelbandbeitrag
| Aus: Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion | Berlin: Springer | 2020
40526 Endnote
Autor*innen:
Hartig, Johannes; Frey, Andreas; Jude, Nina
Titel:
Validität von Testwertinterpretationen
Aus:
Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion, Berlin: Springer, 2020 , S. 529-545
DOI:
10.1007/978-3-662-61532-4_21
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-662-61532-4_21
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Test; Wert; Testauswertung; Interpretation; Validität; Qualität; Datenanalyse; Testkonstruktion; Testtheorie; Argumentation; Methode
Abstract:
Das Gütekriterium der Validität ist ein zentrales Qualitätskriterium. Es ist den Gütekriterien Objektivität und Reliabilität übergeordnet. Validität bezieht sich darauf, inwieweit Interpretationen von Testwerten und beabsichtigte Verwendungen von Tests gerechtfertigt sind. Das Verständnis von Validität hat sich in den letzten Jahrzehnten deutlich weiterentwickelt. Während sich im vergangenen Jahrhundert zunächst eine wenig praktikable Vielzahl "verschiedener Validitäten" herausgebildet hatte, wird Validität inzwischen als einheitliches Qualitätskriterium betrachtet, das Informationen aus verschiedenen Quellen integriert. Zudem wurde Validität früher als Eigenschaft eines Tests betrachtet, heute bezieht sie sich auf die Interpretation von Testwerten. Ein Test kann demnach nicht als solcher valide sein, vielmehr erfordert jede intendierte Testwertinterpretation eine separate Validierung. Im Kontext aktueller internationaler Forschung wird die Validierung von Testwertinterpretationen im Rahmen des sog. "argumentationsbasierten Ansatzes" beschrieben. Dabei muss zunächst die zu validierende Testwertinterpretation präzise formuliert werden. Dann werden empirische überprüfbare Grundannahmen der Testwertinterpretationen identifiziert. Hierauf wird empirische Evidenz gesammelt, anhand derer die Grundannahmen widerlegt oder vorläufig gestützt werden können. Wichtige Evidenzquellen sind die Testinhalte, die bei der Testbeantwortung ablaufenden kognitiven Prozesse, die interne Struktur der Testdaten und die Beziehungen der Testwerte zu anderen Variablen. Bei der abschließenden zusammenfassenden Bewertung wird eine Testwertinterpretation dann als valide betrachtet, wenn keine der zugrunde liegenden Annahmen widerlegt werden konnte. Die argumentationsbasierte Validierung gleicht theoriegeleiteter und hypothesenbasierter Forschung und erfolgt spezifisch für jede intendierte Testwertinterpretation. Der Abschluss eines Validierungsprozesses hat einen vorläufigen Charakter, da zukünftige Befunde eine Testwertinterpretation hinsichtlich einer oder mehrerer Grundannahmen widerlegen und damit infrage stellen können. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
4
5
(aktuell)
6
...
20
>
Alle anzeigen
(305)