Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Software")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
89
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Edutags - Digitale Lernressourcen sammeln und teilen
Heinen, Richard; Blees, Ingo
Zeitschriftenbeitrag
| In: Magazin Digital Lernen | 2013
33945 Endnote
Autor*innen:
Heinen, Richard; Blees, Ingo
Titel:
Edutags - Digitale Lernressourcen sammeln und teilen
In:
Magazin Digital Lernen, (2013)
URL:
http://www.digital-lernen.de/no_cache/nachrichten/diverses/artikel/edutags-digitale-lernresourcen-sammeln-und-teilen.html
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Arbeitsmaterial; Indexierung; Lerninhalt; Soziale Software; Unterrichtsmittel; World wide web 2.0
Abstract:
Der Artikel gibt einen Überblick über das Tool Edutags, den Social Bookmarking-Dienst für Lehrkräfte des Deutschen Bildungsservers. Die Idee des Social Bookmarking wird erläutert, Schnittstellen zu anderen Systemen wie z.B. Lernmanagement-Systemen werden beschrieben und schließlich wird der Aufbau einer Sammlung freier Bildungsinhalte mit Hilfe von Edutags dargestellt.
Offene Ökosysteme für OER
Heinen, Richard; Kerres, Michael; Blees, Ingo; Rittberger, Marc
Zeitschriftenbeitrag
| In: Hamburger eLearning-Magazin | 2013
34164 Endnote
Autor*innen:
Heinen, Richard; Kerres, Michael; Blees, Ingo; Rittberger, Marc
Titel:
Offene Ökosysteme für OER
In:
Hamburger eLearning-Magazin, 11 (2013) , S. 28-30
URL:
http://www.uni-hamburg.de/eLearning/eCommunity/Hamburger_eLearning_Magazin/eLearningMagazin_11.pdf
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Indexierung; Informationssystem; Infrastruktur; Online; Open Access; Soziale Software; Unterrichtsmedien; World wide web 2.0; Zugang
Abstract:
Der Beitrag beschreibt mit Blick auf die Verfügbarkeit von Online-Bildungsmedien das Zusammenspiel von Content-, Verweis- und Schulplattformen am Beispiel des Social Bookmarking-Dienstes Edutags. Als Aggregationsformen für Verweisplattformen werden redaktionelle Pflege, automatisierte Aggregation und User-generated Content angeführt, wobei letzterem besondere Bedeutung zukommt, da dadurch die tatsächliche Nutzung von Medien im Lehr-Lernkontext sichtbar gemacht wird. Damit die Möglichkeiten gemeinschaftlicher Wissensproduktion voll ausgeschöpft werden können, werden informationell offene Ökosysteme für Bildungsprozesse empfohlen.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
DKPro Similarity. An open source framework for text similarity
Baer, Daniel; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Association for Computational Linguistics (Hrsg.): 51st annual meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations (ACL 2013), August 4-9, 2013, Sofia, Bulgaria | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2013
33807 Endnote
Autor*innen:
Baer, Daniel; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Titel:
DKPro Similarity. An open source framework for text similarity
Aus:
Association for Computational Linguistics (Hrsg.): 51st annual meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations (ACL 2013), August 4-9, 2013, Sofia, Bulgaria, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 121-126
URL:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.386.1725&rep=rep1&type=pdf#page=49pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Analyse; Computerlinguistik; Messung; Software; Text; Vergleich
Abstract:
We present DKPro Similarity, an open source framework for text similarity. Our goal is to provide a comprehensive repository of text similarity measures which are implemented using standardized interfaces. DKPro Similarity comprises a wide variety of measures ranging from ones based on simple n-grams and common subsequences to high-dimensional vector comparisons and structural, stylistic, and phonetic measures. In order to promote the reproducibility of experimental results and to provide reliable, permanent experimental conditions for future studies, DKPro Similarity additionally comes with a set of full-featured experimental setups which can be run out-of-the-box and be used for future systems to built upon.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Das Forschungsdatenzentrum (FDZ) Bildung des DIPF. Qualitative Daten der empirischen […]
Bambey, Doris; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Huschka,Denis; Knoblauch, Hubert; Oellers, Claudia; Solga, Heike (Hrsg.): Forschungsinfrastrukturen für die qualitative Sozialforschung | Berlin: SCIVERO | 2013
33580 Endnote
Autor*innen:
Bambey, Doris; Rittberger, Marc
Titel:
Das Forschungsdatenzentrum (FDZ) Bildung des DIPF. Qualitative Daten der empirischen Bildungsforschung im Kontext
Aus:
Huschka,Denis; Knoblauch, Hubert; Oellers, Claudia; Solga, Heike (Hrsg.): Forschungsinfrastrukturen für die qualitative Sozialforschung, Berlin: SCIVERO, 2013 , S. 63-71
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-84689
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2013/8468/pdf/Bambey_Das_ForschungsdatenzentrumFDZBildung_des_DIPF_D_A.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Daten; Datenbank; Datenschutz; Dokumentation; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Infrastruktur; Konzeption; Nutzung; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Software; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsforschung; Videoaufzeichnung; Zugang
Abstract:
Qualitative videogestützte, aber auch auditive oder bildbasierte Forschungsansätze haben in den letzten zehn Jahren in der Schulqualitätsforschung deutlich an Bedeutung gewonnen. Da es sich gerade bei der Videographie um aufwändige und per se invasive Verfahren handelt und der Zugang zum Feld zunehmend erschwert ist, rückt die Frage der Nachnutzung von vorhandenen Forschungsvideos der Unterrichtsforschung in den Blickwinkel. Vor diesem Hintergrund werden die Ziele und die Aufgaben des Forschungsdatenzentrums (FDZ) Bildung dargestellt. Insbesondere der rechtssichere und qualitätsgesicherte Zugriff auf den Forschungsoutput sowie das Konzept, quantitativen und qualitativen Daten im Kontext der Studien abzubilden, wird erörtert.
Abstract (english):
Qualitative video-based, but also auditive or image-based research have clearly gained importance in school quality research in the last decade. Especially video-based approaches are costly and invasive procedures and access to the field is increasingly difficult, hence the question of re-using existing research videos from classroom research moves into the focus. Against this background, the objectives and tasks of the Research Data Centre (CDR) Education are presented. In particular, the legal and quality assured access to research output and the concept of quantitative and qualitative data are discussed in the context of the studies.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Edutags. Social Bookmarking für die Kooperation von Lehrkräften
Blees, Ingo; Heinen, Richard
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hobohm, Hans-Christoph (Hrsg.): Informationswissenschaft zwischen virtueller Infrastruktur und materiellen Lebenswelten: Proceedings des 13. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2013) | Boizenburg: Hülsbusch | 2013
33591 Endnote
Autor*innen:
Blees, Ingo; Heinen, Richard
Titel:
Edutags. Social Bookmarking für die Kooperation von Lehrkräften
Aus:
Hobohm, Hans-Christoph (Hrsg.): Informationswissenschaft zwischen virtueller Infrastruktur und materiellen Lebenswelten: Proceedings des 13. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2013), Boizenburg: Hülsbusch, 2013 (Schriften zur Informationswissenschaft, 63), S. 475-477
URN:
urn:nbn:de:kobv:525-3876
URL:
http://opus4.kobv.de/opus4-fhpotsdam/files/387/ISI%2713-komplett.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Design; Entwicklung; Kooperation; Lehrer; Soziale Software; Unterrichtsmedien; World wide web 2.0
Abstract:
Edutags ist ein Social Bookmarking Dienst, der speziell auf den Bedarf von Lehrkräften zugeschnitten ist. Dargestellt werden das partizipatorische Systemdesign, der Funktionsumfang und die weiteren Entwicklungsperspektiven.
Abstract (english):
Edutags is a social bookmarking service customized for teachers' usage. The participatory systems design, the information system's functionality and its perspective of further development are described.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
The impact of topic bias on quality flaw prediction in Wikipedia
Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2013
33527 Endnote
Autor*innen:
Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna; Rittberger, Marc
Titel:
The impact of topic bias on quality flaw prediction in Wikipedia
Aus:
Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 721-730
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-184570
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18457/pdf/The_impact_of_topic_bias_on_quality_flaw_prediction_in_Wikipedia_A.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Algorithmus; Computerunterstütztes Verfahren; Evaluation; Nachschlagewerk; Online; Qualität; Qualitätssicherung; Reliabilität; Soziale Software; Standard; World wide web 2.0
Abstract:
With the increasing amount of user generated reference texts in the web, automatic quality assessment has become a key challenge. However, only a small amount of annotated data is available for training quality assessment systems. Wikipedia contains a large amount of texts annotated with cleanup templates which identify quality flaws. We show that the distribution of these labels is topically biased, since they cannot be applied freely to any arbitrary article. We argue that it is necessary to consider the topical restrictions of each label in order to avoid a sampling bias that results in a skewed classifier and overly optimistic evaluation results. We factor out the topic bias by extracting reliable training instances from the revision history which have a topic distribution similar to the labeled articles. This approach better reflects the situation a classifier would face in a real-life application.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Can we hide in the web? Large scale simultaneous age and gender author profiling in social media. […]
Flekova, Lucie; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Forner, Pamela; Navigli, Roberto; Tufis, Dan (Hrsg.): CLEF 2013 Labs and Workshops: Online working notes | Padua: PROMISE | 2013
34036 Endnote
Autor*innen:
Flekova, Lucie; Gurevych, Iryna
Titel:
Can we hide in the web? Large scale simultaneous age and gender author profiling in social media. Notebook for PAN at CLEF 2013
Aus:
Forner, Pamela; Navigli, Roberto; Tufis, Dan (Hrsg.): CLEF 2013 Labs and Workshops: Online working notes, Padua: PROMISE, 2013 , S. 1-11
URL:
http://ims-sites.dei.unipd.it/documents/71612/430938/CLEF2013wn-PAN-FlekovaEt2013.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Alter; Chatten <Kommunikation>; Computerlinguistik; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Gender; Soziale Software; Sprachanalyse; Stilistik; Web log; Zielgruppe
Abstract:
Would you target your audience differently, knowing the real age and gender of the text authors on your website forum? This paper examines hundreds of thousands of online documents, e.g. chat lines or blog posts, showing that computers are capable to address this task better than humans, without relying on content stereotypes. Pointing out that age and gender profiling are not independent problems, we approach the task as a multiclass classification problem, combining the age and gender information to define six classes. Utilizing a wide range of stylistic and content features and a large number of readability measures we demonstrate the high predictive abilities of the parts of speech, the punctuation and the amount of emotions and slang used in the text, independently of the topic discussed.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
FrameNet on the way to Babel. Creating a bilingual FrameNet using Wiktionary as interlingual […]
Hartmann, Silvana; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2013
33526 Endnote
Autor*innen:
Hartmann, Silvana; Gurevych, Iryna
Titel:
FrameNet on the way to Babel. Creating a bilingual FrameNet using Wiktionary as interlingual connection
Aus:
Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 1363-1373
URL:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.386.1725&rep=rep1&type=pdf#page=49pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerlinguistik; Evaluation; Konzeption; Lexikograhie; Lexikon; Methode; Semantik; Soziale Software; World wide web 2.0; Zweisprachigkeit
Abstract:
We present a new bilingual FrameNet lexicon for English and German. It is created through a simple, but powerful approach to construct a FrameNet in any language using Wiktionary as an interlingual representation. Our approach is based on a sense alignment of FrameNet and Wiktionary, and subsequent translation disambiguation into the target language. We perform a detailed evaluation of the created resource and a discussion of Wiktionary as an interlingual connection for the cross-language transfer of lexical-semantic resources. The created resource is publicly available at http://www.ukp.tu-darmstadt.de/fnwkde/
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
DKPro WSD - a generalized UIMA-based framework for word sense disambiguation
Miller, Tristan; Erbs, Nicolai; Zorn, Hans-Peter; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2013
33809 Endnote
Autor*innen:
Miller, Tristan; Erbs, Nicolai; Zorn, Hans-Peter; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Titel:
DKPro WSD - a generalized UIMA-based framework for word sense disambiguation
Aus:
Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 37-42
URL:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.386.1725&rep=rep1&type=pdf#page=49pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Ambiguität; Computerlinguistik; Erkennen; Sinn; Software; Wort
Abstract:
Implementations of word sense disambiguation (WSD) algorithms tend to be tied to a particular test corpus format and sense inventory. This makes it difficult to test their performance on new data sets, or to compare them against past algorithms implemented for different data sets. In this paper we present DKPro WSD, a freely licensed, general-purpose framework for WSD which is both modular and extensible. DKPro WSD abstracts the WSD process in such a way that test corpora, sense inventories, and algorithms can be freely swapped. Its UIMA-based architecture makes it easy to add support for new resources and algorithms. Related tasks such as word sense induction and entity linking are also supported.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Hardware und Software für mobiles Assessment im Schulbereich
Dalir, Mahtab; Rölke, Heiko
Sammelbandbeitrag
| Aus: Akbari, Mostafa; Böhnstedt, Doreen; Bremer, Claudia; Chatti, Mohamed Amine; Rensing, Christoph (Hrsg.): Mobile Learning | Hagen: FernUniversität in Hagen | 2012
32975 Endnote
Autor*innen:
Dalir, Mahtab; Rölke, Heiko
Titel:
Hardware und Software für mobiles Assessment im Schulbereich
Aus:
Akbari, Mostafa; Böhnstedt, Doreen; Bremer, Claudia; Chatti, Mohamed Amine; Rensing, Christoph (Hrsg.): Mobile Learning, Hagen: FernUniversität in Hagen, 2012 (Research Report, 2/2012), S. 23-30
URL:
http://deposit.fernuni-hagen.de/2860/1/ResearchReport_2_2012.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Hardware; Kognitive Kompetenz; Leistungsmessung; Mobil-Telefon; Programmierung; Projekt; Schule; Schüler; Software; Technologiebasiertes Testen; Test; Testaufgabe; Validität
Abstract:
Mobile Endgeräte wie Tablets oder Smartphones sind mittlerweile in allen Bereichen des täglichen Lebens verbreitet. Ihre Nutzung zum Lernen und Testen in Schule und Freizeit ist nicht mehr nur eine Zukunftsvision. Zur Umsetzung wird ein vielseitiges und umfassendes System aus Hard- und Software benötigt, das die verschiedenen Arten von Lern- oder Testeinheiten präsentieren kann. Darüber hinaus müssen alle weiteren Aspekte einer Langzeittestung abgedeckt werden, wie zum Beispiel Testsicherheit, Datensicherung, Anpassbarkeit an neue Zeitabläufe usw. Erst dann kann ein echter Mehrwert gegenüber dem bereits praktizierten Einsatz von Computern zum Lernen und Testen erzielt werden. In diesem Beitrag präsentieren wir an einem praktischen Beispiel das Konzept und die Realisierung eines solchen Systems. Es wird im Rahmen von wissenschaftlichen Untersuchungen der täglichen Schwankungen kognitiver Leistungsfähigkeiten im Schulkontext eingesetzt.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
5
6
(aktuell)
7
...
9
>
Alle anzeigen
(89)