-
-
Autor*innen: Knoppick, Henrike; Becker, Michael; Neumann, Marko; Maaz, Kai; Baumert, Jürgen
Titel: Das subjektive Erleben des Übergangs in die weiterführende Schule. Die Bedeutung der Antizipation für die Bewältigung dieses kritischen Lebensereignisses
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48 (2016) 3, S. 129-143
DOI: 10.1026/0049-8637/a000152
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-149920
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-149920
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Angst; Befragung; Berlin; Bewältigung; Bewertung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Prognose; Psychosoziale Situation; Regressionsanalyse; Schüler; Schulform; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Selbsteinschätzung; Selbstwertgefühl; Soziale Integration; Stress; Subjektivität; Übergang; Weiterführende Schule; Wohlbefinden; Zufriedenheit
Abstract: Hinsichtlich der Bewältigung des Übergangs in die weiterführende Schule werden in der Literatur differenzielle Entwicklungsverläufe berichtet. Diesbezüglich wird diskutiert, welche Bedeutung die subjektive Antizipation dieses kritischen Lebensereignisses besitzt. Bezug nehmend auf die kognitiv-transaktionale Theorie von Lazarus und Folkman (1987) untersucht die vorliegende Studie die Zusammenhänge zwischen den Einschätzungen gegenüber dem potentiell stresshaften Ereignis (primary und secondary appraisals) und dem Wohlbefinden nach dem Übergang sowie der retrospektiven Bewertung der Übergangserfahrung. Untersucht wird eine Stichprobe von Berliner Schülerinnen und Schülern beim Übergang von der 6. zur 7. Klasse. Mithilfe latenter Regressionsanalysen kann ein Einfluss der Antizipationen unter Berücksichtigung von Kontrollvariablen bestätigt werden. Insbesondere Antizipationen bezüglich der veränderten Leistungsanforderungen an der weiterführenden Schule erweisen sich als prädiktiv für die Bewältigung des Übergangs. Dabei gehen positive Einschätzungen mit einem positiveren Wohlbefinden und einer positiveren Bewertung des Übergangs einher. Grundlagentheoretische und praktische Implikationen der Resultate werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): Different coping patterns for children's transition to secondary school have been reported in the literature, and the influence of the subjective anticipation of this critical life event has been discussed. The current study uses cognitive-transactional theory (Lazarus & Folkman, 1987) and establishes a connection between primary and secondary appraisals and well-being after the transition as well as the evaluation of the transition itself while studying a sample of students during the transition from grade 6 (primary school) to grade 7 (secondary school) in the district of Berlin, Germany. Using latent regression analyses, a significant effect was found of the anticipation of the transition on coping after the transition. In particular, positive appraisals were associated with a higher well-being and a more positive evaluation of the transition. Implications for theory and practice are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brose, Annette; Voelke, Manuel C.; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Titel: Differences in the between-person and within-person structures of affect are a matter of degree
In: European Journal of Personality, 29 (2015) 1, S. 55-71
DOI: 10.1002/per.1961
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Affekt; Emotionaler Zustand; Interaktion; Junger Erwachsener; Messung; Messverfahren; Persönlichkeit; Stress; Struktur; Strukturgleichungsmodell; Test; Wohlbefinden; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract: This study tested whether the structure of affect observed on the basis of between-person (BP) differences is equivalent to the affect structures that organize the variability of affective states within persons (WP) over time. Further aims were to identify individual differences in the degree of divergence between the WP and BP structure and examine its association to dispositional and contextual variables (neuroticism, extraversion, well-being and stress). In 100 daily sessions, 101 younger adults rated their mood on the Positive and Negative Affect Schedule. Variability of five negative affect items across time was so low that they were excluded from the analyses. We thus worked with a modified negative affect subscale. WP affect structures diverged reliably from the BP structure, with individual differences in the degree of divergence. Differences in the WP structural characteristics and the degree of divergence could be predicted by well-being and stress. We conclude that BP and WP structures of affect are not equivalent and that BP and WP variation should be considered as distinct phenomena. It would be wrong, for example, to conceive of positive and negative affect as independent at the WP level, as suggested by BP findings. Yet, individual differences in WP structural characteristics are related to stable BP differences, and the degree to which individuals' affect structures diverge from the BP structure can provide important insights into intraindividual functioning. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Becker, Michael; Cortina, Kai S.; Tsai, Yi-Miau; Eccles, Jacquelynne S.
Titel: Sexual orientation, psychological well-being, and mental health. A longitudinal analysis from adolescence to young adulthood
In: Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 1 (2014) 2, S. 132-145
DOI: 10.1037/sgd0000038
URL: http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&doi=10.1037/sgd0000038
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alkoholkonsum; Befragung; Depression; Entfremdung; Homosexualität; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Längsschnittuntersuchung; Psychische Entwicklung; Psychosoziale Situation; Selbstmord; Selbstwertgefühl; Sexualverhalten; Stress; Vergleich; Wohlbefinden
Abstract: Bisherige, im Wesentlichen querschnittlich angelegte Forschung hat gezeigt, dass nicht-heterosexuelle Personen im Vergleich zu heterosexuellen Personen über ein niedrigeres psychisches Wohlbefinden und ausgeprägtere psychische Gesundheitsbelastungen berichten. Die vorliegende Studie untersuchte die Entwicklungsverläufe psychischen Wohlbefindens und psychischer Gesundheit von nicht-heterosexuellen und heterosexuellen Personen von der Jugend bis ins junge Erwachsenenalter. Als theoretische Ansätze wurden die Minority Stress Theorie (Meyer, 2003) sowie Theorien der Lebensspanne und Identitätsentwicklung (Erikson, 1968) herangezogen. Die Michigan Study of Adolescent and Adult Life Transitions (MSALT) diente als Datengrundlage, um die Entwicklung von nicht-heterosexuellen Jugendlichen und jungen Erwachsenen im Alter von 16 bis 28 Jahren mit ihren heterosexuellen Altersgenossen zu vergleichen. Nicht-heterosexuelle Heranwachsende berichteten insgesamt über stärkeren depressiven Affekt, häufigere Suizidgedanken, stärkere soziale Entfremdung und ausgeprägteren Alkoholkonsum. Depressiver Affekt und soziale Entfremdung entwickelten sich in den beiden Gruppen während der Schulzeit auseinander, die Unterschiede nahmen aber im jungen Erwachsenenalter, nach Beendigung der Schulzeit, wieder ab. Eine konvergierende Entwicklung konnte ebenso für Suizidgedanken belegt werden. Hinsichtlich des Alkoholkonsums zeigte sich eine divergierende Entwicklung erst während des jungen Erwachsenenalters. Im Selbstwert zeigten sich insgesamt keine konsistenten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen. Interaktionen zwischen sexueller Orientierung und gender konnten statistisch nicht abgesichert werden. Insgesamt weisen die Ergebnisse darauf hin, dass von komplexeren Entwicklungsmustern auszugehen ist, als bisherige Studien dies nahelegten, und für Unterschiede im psychischen Befinden von nicht-heterosexuellen Personen im Vergleich zu heterosexuellen Personen eine substanzielle Entwicklungsdynamik besteht. Die Ergebnisse betonen sowohl das Potenzial als auch die Notwendigkeit, Entwicklungsrisiken und ungünstigen Entwicklungsverläufen vorzubeugen und zu begegnen.
Abstract (english): In the past, mainly cross-sectional research has shown that nonheterosexuals report lower levels of psychological well-being and functioning than heterosexuals. Drawing on minority stress theory (Meyer, 2003), life span theory, and identity formation theory (Erikson, 1968), the present study analyzed developmental trajectories in psychological functioning from adolescence to young adulthood in nonheterosexual and heterosexual populations. Based on data from the Michigan Study of Adolescent and Adult Life Transitions (MSALT), nonheterosexual adolescents and young adults were compared with their heterosexual peers regarding their psychological development from the ages of 16 to 28. Overall levels of depressive affect, suicidal ideation, alcohol consumption, and social alienation were elevated for nonheterosexual young adolescents. For depressive affect and social alienation as well as suicidal ideation, the 2 groups grew apart during their high-school years but converged after leaving high school. For alcohol consumption, a divergent trend emerged after high school. No differences were found for self-esteem. None of the interactions between sexual orientation and gender reached statistical significance. The results point toward a higher degree of complexity in developmental patterns compared with results of previous studies. The study underscores the nonstatic nature of mental health disparities and highlights the potential and the need to prevent psychological maladjustment for nonheterosexual populations.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brose, Annette; Scheibe, Susanne; Schmiedek, Florian
Titel: Life contexts make a difference. Emotional stability in younger and older adults
In: Psychology and Aging, 28 (2013) 1, S. 148-159
DOI: 10.1037/a0030047
URL: http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&doi=10.1037/a0030047
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Affektive Entwicklung; Altern; Einflussfaktor; Emotionale Entwicklung; Emotionaler Zustand; Empirische Untersuchung; Junger Erwachsener; Reaktion; Regressionsanalyse; Senior; Stress; Umwelteinfluss; Vergleich; Wohlbefinden
Abstract (english): Emotional stability, as indicated by low affect variability and low affective reactivity to daily events, for example, tends to increase across the adult life span. This study investigated a contextual explanation for such age differences, relating affect variability and affective reactivity to age-group-specific life contexts. A sample of 101 younger and 103 older adults reported daily stressors and negative affect across 100 days. Compared with younger adults, older adults (a) experienced fewer stressors overall, (b) had less heterogeneous stressor profiles, and (c) reported that stressors had less impact on daily routines. As expected, these contextual factors were relevant for interindividual differences in emotional stability. Multiple regression analyses revealed that reduced affect variability and affective reactivity in older adults were associated with these age-group specific life contexts. Moreover, matching younger and older adults on the contextual factors to explore the effects of context on age-group differences further provided support for the (partially) contextual explanation of age differences in emotional stability. Matched subgroups of younger and older adults that were comparable on contextual variables were identified. Affective variability, but not affective reactivity, was more similar in the matched subsamples than in the total samples of younger and older adults. We conclude that contexts in which affective experiences emerge require more attention when aiming to explain interindividual and age group differences in emotional stability. Moreover, future studies need to disentangle the extent to which contexts interact with active self-regulatory processes to shape affective experiences across adulthood.