Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Hochweber," und "Jan")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
36
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
(Wie) wirkt formatives Assessment in Mathematik auf Leistung und Interesse von Lernenden?
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kompetenzzentrum Schulpsychologie BW (Hrsg.): Psychosoziale Faktoren von Unterrichtsqualität | Stuttgart: Kompetenzzentrum Schulpsychologie Baden-Württemberg | 2018
38891 Endnote
Autor*innen:
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Titel:
(Wie) wirkt formatives Assessment in Mathematik auf Leistung und Interesse von Lernenden?
Aus:
Kompetenzzentrum Schulpsychologie BW (Hrsg.): Psychosoziale Faktoren von Unterrichtsqualität, Stuttgart: Kompetenzzentrum Schulpsychologie Baden-Württemberg, 2018 (Infobrief Schulpsychologie BW, 18-1), S. 1-7
URL:
http://www.kompetenzzentrum-schulpsychologie-bw.de/site/pbs-bw-new/get/params_Dattachment/5419678/Rakoczy_InfobriefSchulpsychBW18-1.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sonstiges
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Mathematikunterricht; Schüler; Leistungsbeurteilung; Feedback; Wirkung; Leistungssteigerung; Interesse; Selbstwirksamkeit; Intervention; Schuljahr 09; Leistungstest; Schülerleistung; Wahrnehmung; Projekt; Quasi-Experiment; Hessen; Deutschland
Abstract:
Sowohl Bildungsforscher/innen als auch Praktiker/innen sehen eine große Chance in Ansätzen des formativen Assessments. Obgleich seine Wirkung in zahlreichen Studien belegt werden konnte, bedarf es weiterer Klärung, wie die berichteten Erfolge erzielt werden können. Erst wenn klar ist, wie formatives Assessment aufgebaut sein sollte (siehe Abschnitt 2) und welche individuellen Wahrnehmungs- und Verarbeitungsprozesse der Lernenden die Wirkung zu erklären helfen (siehe Abschnitt 3), können Rückschlüsse auf die Unterrichtspraxis gezogen werden. Das von der Deutschen Forschungsgemeinschaft geförderte Projekt Conditions and Consequences of Classroom Assessment (Co2CA) beschäftigte sich in mehreren Teilstudien mit der Gestaltung und Wirkung von formativem Assessment im Unterrichtsfach Mathematik (für einen Überblick über das Projekt siehe Rakoczy, Klieme, Leiß & Blum, 2017). In Abschnitt 4 werden entsprechende Ergebnisse aus der Interventionsstudie des Projekts vorgestellt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural […]
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Methodology | 2017
37972 Endnote
Autor*innen:
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Titel:
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural equation modeling
In:
Methodology, 13 (2017) 3, S. 83-97
DOI:
10.1027/1614-2241/a000133
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Methodologie; Organisation; Wachstum; Längsschnittuntersuchung; Daten; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Mehrebenenanalyse; Latente Wachstumskurvenmodelle; PISA <Programme for International Student Assessment>; Simulation; Statistische Methode
Abstract (english):
In repeated cross-sections of organizations, different individuals are sampled from the same set of organizations at each time point of measurement. As a result, common longitudinal data analysis methods (e.g., latent growth curve models) cannot be applied in the usual way. In this contribution, a multilevel structural equation modeling approach to analyze data from repeated cross-sections is presented. Results from a simulation study are reported which aimed at obtaining guidelines on appropriate sample sizes. We focused on a situation where linear growth occurs at the organizational level, and organizational growth is predicted by a single organizational level variable. The power to identify an effect of this organizational level variable was moderately to strongly positively related to number of measurement occasions, number of groups, group size, intraclass correlation, effect size, and growth curve reliability. The Type I error rate was close to the nominal alpha level under all conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Absolute and relative measures of instructional sensitivity
Naumann, Alexander; Hartig, Johannes; Hochweber, Jan
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational and Behavioral Statistics | 2017
37374 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Alexander; Hartig, Johannes; Hochweber, Jan
Titel:
Absolute and relative measures of instructional sensitivity
In:
Journal of Educational and Behavioral Statistics, 42 (2017) 6, S. 678-705
DOI:
10.3102/1076998617703649
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-156029
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2018/15602/pdf/1076998617703649_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bewertung; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Deutschland; Englischunterricht; Item-Response-Theory; Leistungsmessung; Messverfahren; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 09; Sprachkompetenz; Test; Testkonstruktion; Testtheorie; Unterricht; Wirkung
Abstract:
Valid inferences on teaching drawn from students' test scores require that tests are sensitive to the instruction students received in class. Accordingly, measures of the test items' instructional sensitivity provide empirical support for validity claims about inferences on instruction. In the present study, we first introduce the concepts of absolute and relative measures of instructional sensitivity. Absolute measures summarize a single item's total capacity of capturing effects of instruction, which is independent of the test's sensitivity. In contrast, relative measures summarize a single item's capacity of capturing effects of instruction relative to test sensitivity. Then, we propose a longitudinal multilevel item response theory model that allows estimating both types of measures depending on the identification constraints. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Untersuchung von Schulentwicklung anhand von Schuleffektivitätsdaten - "Yes, we can"?!
Bischof, Linda Marie; Feldhoff, Tobias; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard
Sammelbandbeitrag
| Aus: Steffens, Ulrich; Maag Merki, Katharina; Fend, Helmut (Hrsg.): Schulgestaltung: Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung | Münster: Waxmann | 2017
37728 Endnote
Autor*innen:
Bischof, Linda Marie; Feldhoff, Tobias; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard
Titel:
Untersuchung von Schulentwicklung anhand von Schuleffektivitätsdaten - "Yes, we can"?!
Aus:
Steffens, Ulrich; Maag Merki, Katharina; Fend, Helmut (Hrsg.): Schulgestaltung: Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung, Münster: Waxmann, 2017 (Beiträge zur Schulentwicklung), S. 287-308
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Schulentwicklung; Messung; Effektivität; Qualitätsentwicklung; Schulleitung; Eltern; PISA <Programme for International Student Assessment>; Panel; Lesekompetenz; Schülerleistung; Leistungsmessung; Schulklima; Evaluation; Wirkung; Befragung; Empirische Untersuchung
Abstract:
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Frage, ob und wie durch Erweiterungen des Designs von Schuleffektivitätsstudien (wie z.B. PISA) Erkenntnisse für Schulentwicklung generiert werden können. Er zeigt die Möglichkeiten, aber auch die Grenzen einer empirischen Verknüpfung von Schuleffektivität und Schulentwicklung auf. Darüber hinaus beschäftigt der Beitrag sich mit der Frage der theoretischen Verknüpfung beider Forschungsansätze. Er behandelt mögliche Gründe für die Schwierigkeit, Effektivität und Entwicklung auch auf theoretischer Ebene zu verknüpfen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
A psychometric framework for the evaluation of instructional sensitivity
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard
Zeitschriftenbeitrag
| In: Educational Assessment | 2016
36201 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard
Titel:
A psychometric framework for the evaluation of instructional sensitivity
In:
Educational Assessment, 21 (2016) 2, S. 89-101
DOI:
10.1080/10627197.2016.1167591
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-180651
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-180651
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungserfolg; Empfindung; Evaluation; Instruktion; Item-Response-Theory; Psychometrie; Schülerleistung; Validität; Wahrnehmung
Abstract (english):
Although there is a common understanding of instructional sensitivity, it lacks a common operationalization. Various approaches have been proposed, some focusing on item responses, others on test scores. As approaches often do not produce consistent results, previous research has created the impression that approaches to instructional sensitivity are noticeably fragmented. To counter this impression, we present an item response theory-based framework that can help us to understand similarities and differences between existing approaches. Using empirical data for illustration, this article identifies three perspectives on instructional sensitivity: One perspective views instructional sensitivity as the capacity to detect differences in students' stages of learning across points of time. A second perspective treats instructional sensitivity as the capacity to detect differences between groups that have received different instruction. For a third perspective, the previous two are combined to consider differences between both time points and groups. We discuss linking sensitivity indices to measures of instruction. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Embedded formative assessment and classroom process quality. How do they interact in promoting […]
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike; Hochweber, Jan; Büttner, Gerhard; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: American Educational Research Journal | 2015
35687 Endnote
Autor*innen:
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike; Hochweber, Jan; Büttner, Gerhard; Fauth, Benjamin; Hondrich, Anna Lena; Rieser, Svenja; Hertel, Silke; Hardy, Ilonca
Titel:
Embedded formative assessment and classroom process quality. How do they interact in promoting students' science understanding
In:
American Educational Research Journal, 52 (2015) 6, S. 1-27
DOI:
10.3102/0002831215596412
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-125517
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-125517
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bewertung; Deutschland; Effektivität; Grundschüler; Intervention; Klassenführung; Lehrer; Lehrerfortbildung; Mehrebenenanalyse; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Regressionsanalyse; Schule; Schuljahr 03; Test; Unterricht; Unterrichtsforschung; Vergleichsuntersuchung; Videoaufzeichnung
Abstract:
In this study we examine the interplay between curriculum-embedded formative assessment-a well-known teaching practice-and general features of classroom process quality (i.e., cognitive activation, supportive climate, classroom management) and their combined effect on elementary school students' understanding of the scientific concepts of floating and sinking. We used data from a cluster-randomized controlled trial and compared curriculum-embedded formative assessment (17 classes) with a control group (11 classes). Curriculum-embedded formative assessment and classroom process quality promoted students' learning. Moreover, classroom process quality and embedded formative assessment interacted in promoting student learning. To ensure effective instruction and consequently satisfactory learning outcomes, teachers need to combine specific teaching practices with high classroom process quality. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with […]
Vieluf, Svenja; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Oxford Review of Education | 2015
35877 Endnote
Autor*innen:
Vieluf, Svenja; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Titel:
Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with education systems using between school tracking
In:
Oxford Review of Education, 41 (2015) 1, S. 3-25
DOI:
10.1080/03054985.2014.992874
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03054985.2014.992874
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Benachteiligung; Empirische Untersuchung; Gesamtschule; Internationaler Vergleich; Mathematische Kompetenz; OECD-Länder; PISA <Programme for International Student Assessment>; Qualität; Schüler; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulform; Schulklima; Schulsystem; Schulwechsel; Soziale Ungleichheit; Sozioökonomische Lage; Ungleichheit; Wirkung
Abstract:
In the present study we compared comprehensive education systems and education systems using between-school tracking with regard to disparities in the quality of student-teacher relations between low and high achieving students, between students with different socioeconomic backgrounds, and between schools with different achievement and social compositions. Data from 271,760 students in 10,125 schools in 40 of the 41 education systems that participated in the Programme for International Student Assessment 2003 was analysed using three-level regression models. The results document differences between comprehensive education systems and those using between-school tracking: In the former, but not the latter, high achievers and students with higher socioeconomic backgrounds had better student-teacher relations than their schoolmates. In education systems with between-school tracking, but not in comprehensive education systems, the quality of student-teacher relations was higher in schools with a disadvantaged social composition. These findings indicate a need to develop better strategies to address the socio-emotional needs of disadvantaged students in comprehensive education systems. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA 2009 Skalenhandbuch
Hertel, Silke; Hochweber, Jan; Mildner, Dorothea; Steinert, Brigitte; Jude, Nina
Monographie
| Münster: Waxmann | 2014
34658 Endnote
Autor*innen:
Hertel, Silke; Hochweber, Jan; Mildner, Dorothea; Steinert, Brigitte; Jude, Nina
Titel:
PISA 2009 Skalenhandbuch
Erscheinungsvermerk:
Münster: Waxmann, 2014
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-95542
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2014/9554/pdf/Hertel_et_al_2014_PISA_2009_Skalenhandbuch.pdf
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Skalenhandbücher
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Befragung; Deutschunterricht; Dokumentation; Eltern; Erhebungsinstrument; Familie; Fragebogen; Lehrerkollegium; Lernen; Leseförderung; Lesen; Leseverhalten; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schule; Schüler; Schulleiter; Statistische Angaben
Abstract:
Dieses Skalenhandbuch dokumentiert die Fragebögen, welche im Rahmen der Hauptstudie von PISA 2009 (Programme for International Student Assessment) in Deutschland eingesetzt wurden. In PISA 2009 wurden Schülerinnen und Schüler, Eltern der Schülerinnen und Schüler, Schulleiterinnen und Schulleiter sowie Lehrerinnen und Lehrer des Fachkollegiums Deutsch befragt, um die schulischen Rahmenbedingungen und Lerngelegenheiten im Deutschunterricht spezifischer erfassen zu können. In dem vorliegenden Skalenhandbuch werden die Wortlaute und die statistischen Kennwerte für die international eingesetzten Fragebögen sowie für die national ergänzten Fragen berichtet.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Classroom composition, classroom management, and the relationship between student attributes and […]
Hochweber, Jan; Hosenfeld, Ingmar; Klieme, Eckhard
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2014
33913 Endnote
Autor*innen:
Hochweber, Jan; Hosenfeld, Ingmar; Klieme, Eckhard
Titel:
Classroom composition, classroom management, and the relationship between student attributes and grades
In:
Journal of Educational Psychology, 106 (2014) 1, S. 289-300
DOI:
10.1037/a0033829
URL:
https://doi.apa.org/record/2013-28763-001
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsnieveau; Deutschland; Eltern; Empirische Untersuchung; Gymnasium; Hauptschule; Klassenführung; Lehrerurteil; Leistungsbeurteilung; Mathematikunterricht; Mehrebenenanalyse; Motivation; Notengebung; Realschule; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 08; Schulklasse; Schulnoten; Selbsteinschätzung; Sozioökonomische Lage; Test; Zusammensetzung
Abstract:
The present study examined the extent to which the relationships between student self-reported math grades and different types of student variables (standardized math test scores; interest and effort in math; parental education) are predicted by classroom composition and teachers' classroom management. Based on a representative sample of 31,038 eighth-grade students from 1,470 classrooms, multilevel regression analyses revealed that grades were less strongly related to students' test scores and more strongly related to students' effort in classrooms with an unfavorable academic composition (i.e., low average test performance). Classroom management was found to moderate the association between academic classroom composition and the parental education-grade relationship, indicating a noticeable grade advantage of students with high parental education in classrooms with both unfavorable academic composition and ineffective classroom management. Our findings highlight the relevance of classroom composition and classroom management to research on teachers' grading and point towards possible ways to improve current grading practices.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Modeling instructional sensitivity using a longitudinal multilevel differential item functioning […]
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Measurement | 2014
35094 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Titel:
Modeling instructional sensitivity using a longitudinal multilevel differential item functioning approach
In:
Journal of Educational Measurement, 51 (2014) 4, S. 381-399
DOI:
10.1111/jedm.12051
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-189977
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18997/pdf/Naumann_et_al_2014_Modeling_instructional_sensitivity_using_LML-DIF_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Curriculum; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Grundschule; Itemanalyse; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; Leistungstest; Modell; Qualität; Schülerleistung; Sekundarbereich; Testkonstruktion; Unterricht; Validität; Wirkung
Abstract (english):
Students' performance in assessments is commonly attributed to more or less effective teaching. This implies that students' responses are significantly affected by instruction. However, the assumption that outcome measures indeed are instructionally sensitive is scarcely investigated empirically. In the present study, we propose a longitudinal multilevel-differential item functioning (DIF) model to combine two existing yet independent approaches to evaluate items' instructional sensitivity. The model permits for a more informative judgment of instructional sensitivity, allowing the distinction of global and differential sensitivity. Exemplarily, the model is applied to two empirical data sets, with classical indices (Pretest-Posttest Difference Index and posttest multilevel-DIF) computed for comparison. Results suggest that the approach works well in the application to empirical data, and may provide important information to test developers. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
2
(aktuell)
3
4
>
Alle anzeigen
(36)