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Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Ergebnisse einer […]
Kunina-Habenicht, Olga; Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunter, Mareike; Dicke, Theresa; Förster, Doris; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2012
41746 Endnote
Autor*innen:
Kunina-Habenicht, Olga; Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunter, Mareike; Dicke, Theresa; Förster, Doris; Gößling, Jill; Schulze-Stocker, Franziska; Schmeck, Annett; Baumert, Jürgen; Leutner, Detlev; Terhart, Ewald
Titel:
Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Ergebnisse einer Delphi-Studie
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15 (2012) 4, S. 649-682
DOI:
10.1007/s11618-012-0324-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-012-0324-6
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In der Auseinandersetzung mit universitärer Lehrerbildung werden den bildungswissenschaftlichen Studienanteilen oft Praxisferne und fehlende Kumulativität vorgeworfen. Zugleich bestehen Unsicherheiten darüber, welche bildungswissenschaftlichen Inhalte für angehende Lehrkräfte von Bedeutung sind. Ziel der vorliegenden Delphi-Studie war die Identifikation bildungswissenschaftlicher Kerninhalte in der universitären Lehrerbildung. Dazu wurde eine Befragung von 49 Expert(inn)en aus verschiedenen Fachdisziplinen und Phasen der Lehrerbildung mittels standardisierter Fragebögen in drei Runden durchgeführt. In der ersten Runde wurden 213 Themen vorgegeben, die die Expert(inn)en hinsichtlich ihrer Bedeutung für verschiedene Aspekte des Lehrerberufs bewerteten. In der zweiten und dritten Runde, welche die Reduktion der relevanten Themen zum Ziel hatten, wählten die Expert(inn)en eine begrenzte Themenanzahl hinsichtlich ihrer Bedeutung für die universitäre Lehrerbildung und für die praktische Bewältigung der Lehrertätigkeit aus. Ergebnisse zeigen, dass die vorgegebene Themenauflistung erschöpfend war und dass für den Großteil der Themen Expertenkonsens über deren Relevanz für das Lehramtsstudium besteht.
Abstract (english):
In reviews of university teacher training, the parts of the curriculum based on educational science are often criticized as missing practical relevance and being non-cumulative. At the same time, uncertainty exists regarding which educational science based content is important for teacher candidates. The objective of the Delphi study presented here was the identification of core educational science content in university training. To this aim, a survey was carried out amongst 49 experts from different subject areas and phases of teacher training in three rounds using a standardized questionnaire. In the first round, 213 topics were specified, which were then assessed by experts regarding their importance for various aspects of the teaching profession. In the second and third rounds, which had the objective of reducing the number of topics, the experts chose a limited number of topics based on their relevance for university teacher training and for the practical success of teaching itself. The results show that the original list was comprehensive and that there is a consensus among most of the experts on their respective importance for teaching training.
Health is health is health? Age differences in intraindividual variability and in within-person […]
Wolff, Julia K.; Brose, Annette; Lövdén, Martin; Tesch-Römer, Clemens; Lindenberger, Ulman; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology and Aging | 2012
33308 Endnote
Autor*innen:
Wolff, Julia K.; Brose, Annette; Lövdén, Martin; Tesch-Römer, Clemens; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Titel:
Health is health is health? Age differences in intraindividual variability and in within-person versus between-person factor structures of self-reported health complaints
In:
Psychology and Aging, 27 (2012) 4, S. 881-891
DOI:
10.1037/a0029125
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Alter; Altern; Befragung; Faktorenanalyse; Gesundheit; Gesundheitsschaden; Junger Erwachsener; Messung; Psychometrie; Senior; Subjektivität; Vergleich; Wohlbefinden
Abstract:
The variability of health complaints within individuals across time has rarely been studied, and the question whether between- and within-person factor structures of health-related variables are equivalent has not been tested so far. We examined self-reported health complaints in 101 younger (20-31 years) and 103 older adults (65-80 years) over a period of 100 daily assessments. Data were analyzed with confirmatory two-level factor analysis. One-factor structures of health complaints provided an acceptable fit at the between- and average within-person levels in both age groups, supporting the assumption of equivalent average within- and between-person factor structures for health complaints. Age differences in loading patterns indicated that subjective health may be experienced differently by younger and older adults. Small age differences in mean levels of health symptoms were observed. Intraindividual variability in health complaints was reliable. Older adults fluctuated less from day to day than younger adults, presumably reflecting less fluctuation in objective health, differences in response styles, situational influences, or habituation processes. We conclude that future research should consider intraindividual variability as being descriptive of a person's health status, and take possible differences between within- and between-person factor structures of subjective health into account.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Normal aging dampens the link between intrusive. Thoughts and negative affect in reaction to daily […]
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology and Aging | 2011
31830 Endnote
Autor*innen:
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman
Titel:
Normal aging dampens the link between intrusive. Thoughts and negative affect in reaction to daily stressors
In:
Psychology and Aging, 26 (2011) 2, S. 488-502
DOI:
10.1037/a0022287
URL:
https://doi.apa.org/record/2011-07463-001
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Affekt; Beeinflussung; Belastung; Datenanalyse; Emotionaler Zustand; Empirische Untersuchung; Erwachsener; Junger Erwachsener; Phänomenologie; Psyche; Testaufgabe; Unterschied; Wirkung; Wohlbefinden
Abstract:
We charted daily variations in intrusive thoughts to gain access to adult age differences in affective reactivity to daily stressors. On 100 days, 101 younger and 103 older adults reported stressors, intrusive thoughts, and negative affect. Although increments in intrusive thoughts were similar in both age groups on days with stressors, older adults negative affect increased less than younger adults on such days. In addition, (a) levels of intrusive thoughts and negative affect across study time were positively associated; (b) days with increased thoughts were days with increased negative affect; and (c) experiencing above-average intrusive thoughts about stressors strengthened affective reactions to stress. Relative to younger adults, all three associations were reduced in older adults. We tentatively conclude that normal aging dampens the stress-induced link between intrusive thoughts and affect. This dampening may contribute to preserved affective well-being and reduced affective reactivity to daily stress in old age.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Editorial
Kunter, Mareike; Scheunpflug, Annette; Baumert, Jürgen
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2011
41739 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Scheunpflug, Annette; Baumert, Jürgen
Titel:
Editorial
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14 (2011) 1, S. 7-9
DOI:
10.1007/s11618-011-0176-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-011-0176-5
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache:
Deutsch
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Sammelbandbeitrag
| Aus: Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik | Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft | 2011
31733 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel:
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
Aus:
Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik, Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 2011 (Altern in Deutschland, 6), S. 35-52
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Kognitive Kompetenz; Leistungsfähigkeit; Software; Teilnehmer; Test; Training; Wahrnehmung
Abstract:
Die Forschung hat gezeigt, dass Lebensstile mit ausgeprägter kognitiver Aktivität mit weniger starken Abnahmen kognitiver Fähigkeiten im Alter einhergehen. Neuere kognitive Interventionsstudien weisen auf positive Transfereffekte auf untrainierte Aufgaben der gleichen Fähigkeit hin. Daher könnten computer-basierte kognitive Trainingsprogramme, die intensives und tägliches kognitives Üben ermöglichen, Senioren helfen, ihre kognitive Leistungsfähigkeit aufrechtzuerhalten oder zu verbessern. In diesem Beitrag wird die Zielsetzung und Umsetzung einer internet-basierten Trainingsumwelt mit vielen verschiedenen Aufgaben vorgestellt. Die Aufgaben beanspruchen die Wahrnehmungsgeschwindigkeit, das episodische und das Arbeitsgedächtnis im verbalen, numerischen und figural-räumlichen Inhaltsbereich. Die Trainingsumwelt wurde als plattformunabhängige internet-basierte Testsoftware implementiert und in der sogenannten COGITO-Studie eingesetzt, um die intraindividuelle Variabilität und Plastizität bei 101 jüngeren (20- bis 31-jährigen) und 103 älteren (65- bis 80-jährigen) Erwachsenen über durchschnittlich 100 tägliche einstündige Übungssitzungen hinweg festzustellen. Zusammen mit Selbsteinschätzungen zeigen die Beobachtungen dieser Studie, dass diese Trainingssoftware einsetzbar ist und von den Nutzern gut angenommen wird. In Zukunft sollten der Einsatz adaptiver Algorithmen, detailliertere individuelle Rückmeldungen und die Etablierung einer internet-basierten Kommunikationsplattform für Anwender untersucht werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence, computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improve their cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasks of perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet-based testing software and used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20 31) and 103 older (age 65 80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations demonstrate the program s feasibility and acceptance among participants.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Adult age differences in co-variation of motivation and working memory performance. Contrasting […]
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Molenaar, Peter C.M.; Lindenberger, Ulman
Zeitschriftenbeitrag
| In: Research in Human Development | 2010
21746 Endnote
Autor*innen:
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Molenaar, Peter C.M.; Lindenberger, Ulman
Titel:
Adult age differences in co-variation of motivation and working memory performance. Contrasting between-person and within-person findings
In:
Research in Human Development, 7 (2010) 1, S. 61-78
DOI:
10.1080/15427600903578177
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/15427600903578177
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Alter; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entwicklungspsychologie; Erwachsener; Faktorenanalyse; Kognitive Fähigkeit; Leistung; Messung; Motivation
Abstract (english):
Developmental theorists have proposed for a long time that the prevailing focus on stable individual differences has obstructed the discovery of short- term covariations between cognitive performance and contextual influences within individuals that may help to uncover mechanisms underlying long- term change. As an initial step to overcome this imbalance, we observed measures of motivation and working memory (WM) in 101 younger and 103 older adults across 100 occasions. Our main goals were to (1) investigate day-to-day relations between motivation and WM, (2) show that these relations differ between groups of younger and older adults, and (3) test whether the within-person and between-person structures linking motivational variables to WM are equivalent (i.e., the ergodicity assumption). The covariation between motivation and WM was generally positive in younger adults. In contrast, older adults showed reduced variability in motivation, increased variability across trials, and small reliability-adjusted correlations between motivation and WM. Within-person structures differed reliably across individuals, defying the ergodicity assumption. We discuss the implications of our findings for developmental theory and design, stressing the need to explore the effects of between-person differences in short-term covariations on long-term developmental change. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Cognitive enrichment in old age. Web-based training programs
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Zeitschriftenbeitrag
| In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry | 2010
30105 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman
Titel:
Cognitive enrichment in old age. Web-based training programs
In:
The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23 (2010) 2, S. 59-67
DOI:
10.1024/1662-9647/a000013
URL:
http://dx.doi.org/10.1024/1662-9647/a000013
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Akzeptanz; Alter Mensch; Altern; Computerprogramm; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Gedächtnis; Internet; Kognitive Entwicklung; Kognitive Fähigkeit; Technologie; Testmethodik; Training
Abstract (english):
Lifestyles with high levels of cognitive activity have been linked to weaker declines in cognitive abilities with aging. Hence,computer-based cognitive training programs that facilitate intense, daily, cognitive practice may help older adults to maintain and improvetheir cognitive functioning. We present the rationale for and implementation of an internet-based training environment that includes tasksof perceptual speed, episodic memory, and working memory. It was implemented as platform-independent internet- based testing softwareand used in the COGITO study to investigate intraindividual variability and plasticity in 101 younger (age 20-31) and 103 older (age65-80) adults across an average of 100 daily practice sessions. Observations from this study and retrospective self-report evaluations demonstrate the program's feasibility and acceptance among participants. ( DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Individualisierung von Bildungsangeboten im Erwachsenenalter
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman
Sammelbandbeitrag
| Aus: Spiel, Christiane; Schober, Barbara; Wagner, Petra; Reimann, Ralph (Hrsg.): Bildungspsychologie | Göttingen: Hogrefe | 2010
21750 Endnote
Autor*innen:
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman
Titel:
Individualisierung von Bildungsangeboten im Erwachsenenalter
Aus:
Spiel, Christiane; Schober, Barbara; Wagner, Petra; Reimann, Ralph (Hrsg.): Bildungspsychologie, Göttingen: Hogrefe, 2010 , S. 210-215
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Altersgruppe; Bildungsangebot; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entwicklungspsychologie; Erwachsener; Individualisierung; Leistung; Motivation; Test; Training
Abstract:
In diesem Kapitel werden zwei zentrale Komponenten von Bildung eingehender betrachtet: das lern-motivierte Individuum und die Gestaltung von Lernangeboten. Darüber hinaus werden gesellschaftliche und institutionelle Rahmenbedingungen von Bildung für ältere Erwachsene reflektiert. Die Autoren möchten darstellen, warum sie eine Individualisierung von Bildungsangeboten als sinnvoll erachten. Ihre Überlegungen werden mittels einer entwicklungspsychologischen Studie verdeutlicht. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Germany
Abs, Hermann Josef; Breit, Heiko; Huppert, Annette; Schmidt, Anne; Müller-Mathis, Stefan
Sammelbandbeitrag
| Aus: Scheerens, Jaap (Hrsg.): Informal learning of active citizenship at school | Dordrecht: Springer Science+Business Media | 2009
7891 Endnote
Autor*innen:
Abs, Hermann Josef; Breit, Heiko; Huppert, Annette; Schmidt, Anne; Müller-Mathis, Stefan
Titel:
Germany
Aus:
Scheerens, Jaap (Hrsg.): Informal learning of active citizenship at school, Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2009 (Lifelong learning book series, 14), S. 153-200
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schule; Schulkultur ; Curriculum ; Außerschulische Tätigkeit ; Lehrerausbildung ; Kompetenz ; Reform ; Formale Bildung ; Informelles Lernen ; Migrantenkind ; Politische Bildung ; Demokratie ; Ganztagsschule ; Schulform ; Gegliedertes Schulwesen ; Schulklasse ; Schulklima ; Schüler-Lehrer-Beziehung ; Schulmanagement ; Europäische Dimension ; Fallbeispiel ; Empirische Untersuchung ; Methodologie ; Deutschland
Abstract:
Das Buchkapitel präsentiert die deutsche Teilstudie eines international vergleichenden Forschungsprojekts, das von der Europäischen Union gefördert wurde. Inhaltlich wird der Frage nachgegangen, inwiefern das informelle Lernen in Schulen einen Beitrag zur Entwicklung demokratierelevanter Kompetenzen leistet. In diesem Zusammenhang wird zunächst der Kontext von politischer Bildung und Demokratieerziehung in Deutschland dargestellt, um sodann Lerngelegenheiten, wie sie von Schulkultur und Schulklima geboten werden, im Rahmen von Fallstudien näher zu untersuchen. Dabei wird in besonderer Weise auf das Lernen von Schülern mit und ohne Migrationshintergrund in Schulen mit hohem und niedrigem Anteil an Zuwanderern eingegangen.(DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Schulentwicklung und Partizipation von Lehrkräften. Empirische Ergebnisse zur Markierung eines […]
Huppert, Annette; Abs, Hermann Josef
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik | 2008
7851 Endnote
Autor*innen:
Huppert, Annette; Abs, Hermann Josef
Titel:
Schulentwicklung und Partizipation von Lehrkräften. Empirische Ergebnisse zur Markierung eines Spannungsverhältnisses
In:
Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 31 (2008) 3, S. 8-15
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-104080
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=10408
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Demokratische Erziehung; Schule; Teilnahme; Schulentwicklung; Konzeption; Kooperation; Lehrer; Schüler; Lehrerkollegium; Schulkultur; Schulpolitik; Lehrerfortbildung; Deutschland
Abstract:
Für demokratische Bildung und demokratische Schulentwicklung ist die Partizipation der Beteiligten zentral. In dem Beitrag werden unterschiedliche konzeptionelle Bezugspunkte der Schulentwicklung ( Reformpädagogik, Demokratietheorie, Professionalisierung, Organisationsentwicklung, Verwaltungswissenschaft) und die darin implizierten Formen von Partizipation vorgestellt und ihre Implikationen herausgearbeitet. Es lassen sich Spannungsverhältnisse rekonstruieren, die sich (a) auf mögliche Begründungen für Lehrerpartizipation beziehen, (b) auf ihr Verhältnis zu Partizipationsansprüchen von Schülern und Schülerinnen, (c) auf innerkollegiale Kooperation und (d) auf das Zusammentreffen von Partizipationsansprüchen der Lehrpersonen einerseits und politischen Steuerungsinteressen andererseits. Die Spannungsverhältnisse werden auf der Basis quantitativer und qualitativer empirischer Ergebnissen aus der Evaluation des BLK-Programms 'Demokratie lernen und leben' erläutert. Es wird argumentiert, dass die transparente Bearbeitung dieser Spannungsverhältnisse auf der Ebene der Akteure, konstruktiv zu demokratischer Schulentwicklung beitragen kann.
Abstract (english):
Participation of all parties at school is of vital importance for democracy education and democratic school development. Approaches of school development refer to different basic concepts (progressive education, democracy theory, professionalization, organisational development, new public management). These approaches implicate different forms of participation and therefore different forms of teacher involvement. The article analyses four areas of conflict that emerge from these differences. They relate (a) to different reasons for teacher participation, (b) to the relationship between the claim of teachers and students to participation, (c) to the cooperation between teachers and (d) to the collision of teachers' claim to participate on the one hand and political interests to govern school development on the other hand. These four areas will be explicated on the basis of quantitative and qualitative research which is taken from the evaluation of the German pilot program 'learning and living democracy'. The article argues for the transparent handling of those areas of conflict within school. This may contribute to constructive democratic education and school development.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
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