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Estimating within-group agreement in small groups. A proposed adjustment for the average deviation […]
Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunina-Habenicht, Olga; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Journal of Work and Organizational Psychology | 2014
41758 Endnote
Autor*innen:
Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunina-Habenicht, Olga; Kunter, Mareike
Titel:
Estimating within-group agreement in small groups. A proposed adjustment for the average deviation index
In:
European Journal of Work and Organizational Psychology, 23 (2014) 3, S. 456-468
DOI:
10.1080/1359432X.2012.748189
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1359432X.2012.748189
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
In many research contexts where a multilevel data structure is present, researchers have to aggregate individual responses to the group level (e.g., team climate) to test specific hypotheses. An established way of justifying this aggregation is to show sufficient within-group agreement. An increasingly common measure of within-group agreement is the Average Deviation Index (ADM). The study elaborates on the properties of the ADM within small groups. This is a crucial topic, as many multilevel studies incorporate teams of fewer than ten members. Comparing practical and critical values for interpreting ADM magnitudes shows that in small groups the ADM is more likely to overestimate the agreement by receiving a smaller ADM value by chance. We assume the calculation procedure of the ADM to be one reason for the overestimation and therefore propose an adjusted calculation. After exploring the properties of the adjustment with simulated data, the original and adjusted calculations are applied to an empirical example with multiple ratings from 48 experts. Compared to the original ADM, using the adjusted ADM leads to a less biased agreement estimate within smaller groups. However, researchers are encouraged to use practical as well as critical values to interpret the level of agreement when using the ADM.
Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den […]
Kunina-Habenicht, Olga; Schulze-Stocker, Franziska; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2013
41754 Endnote
Autor*innen:
Kunina-Habenicht, Olga; Schulze-Stocker, Franziska; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen; Leutner, Detlev; Förster, Doris; Lohse-Bossenz, Hendrik; Terhart, Ewald
Titel:
Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 59 (2013) 1, S. 1-23
DOI:
10.25656/01:11924
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-119245
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=11924
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der Beitrag thematisiert das Wirkungsgefüge zwischen Eingangsvoraussetzungen, Lernangebot und individueller Nutzung des Lernangebots sowie dem Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens im universitären Lehramtsstudium. Die Datengrundlage bildet eine Vollerhebung von 3.273 Referendar(inn)en in Nordrhein-Westfalen zu Beginn des Referendariats, bei der das bildungswissenschaftliche Wissen mit einem standardisierten Wissenstest erfasst wurde. Für die generelle Wirkung des Studiums auf den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens sprechen substanzielle Wissensunterschiede zwischen Lehramtsstudierenden und Quereinsteigern. Es zeigen sich jedoch nur geringe Effekte formeller universitärer Faktoren (Spezifität der Institution bzw. Art der Studienstrukturen) für den Wissensaufbau im Lehramtsstudium (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The article topicalizes the interdependencies between enrollment prerequisites, study programs offered, and the individual use of the courses, as well as the structure and development of educational-scientific knowledge in the field of university-based teacher training. The study is based on data collected through a census survey carried out in North Rhine-Westphalia among 3.273 trainee teachers at the beginning of their internship; in this survey, a standardized test of knowledge was used to capture the educational-scientific knowledge. Substantial differences in knowledge between student teachers and lateral entrants confirm the general effect of study courses on the development of educational-scientific knowledge. However, formal university-related factors (specificity of the institution or type of study-course structure) are of only moderate effect on the development of knowledge in the course of university-based teacher training. (DIPF/Orig.)
The role of educational psychology in teacher education. Expert opinions on what teachers should […]
Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunina-Habenicht, Olga; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Journal of Psychology of Education | 2013
41752 Endnote
Autor*innen:
Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunina-Habenicht, Olga; Kunter, Mareike
Titel:
The role of educational psychology in teacher education. Expert opinions on what teachers should know about learning, development, and assessment
In:
European Journal of Psychology of Education, 28 (2013) 4, S. 1543-1565
DOI:
10.1007/s10212-013-0181-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10212-013-0181-6
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
The aim of this study is to identify psychological topics within the areas of learning, development, and assessment that are especially important for teachers and should be included in the university teacher education curriculum. Based on the observation that teacher educators in psychology often face the challenge of having to select certain topics from a large body of possible content, at the risk of causing large variation of knowledge between teachers, we asked 48 experts from different fields of teacher education (psychologists, non-psychologists at university, and educators from the induction phase) to evaluate psychological topics with respect to their importance to teaching. In the following two rounds (Delphi method), experts selected topics which they felt should be taught at university. Although differences existed at the beginning, a ranking of topics was obtained. Further, we explored the way experts with different backgrounds achieved consensus to support the validity and acceptance of the results. Concluding, we discuss the usefulness of the results with a focus on the acquisition of psychological knowledge for teachers and to foster the position of educational psychology within teacher education.
Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Ergebnisse einer […]
Kunina-Habenicht, Olga; Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunter, Mareike; Dicke, Theresa; Förster, Doris; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2012
41746 Endnote
Autor*innen:
Kunina-Habenicht, Olga; Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunter, Mareike; Dicke, Theresa; Förster, Doris; Gößling, Jill; Schulze-Stocker, Franziska; Schmeck, Annett; Baumert, Jürgen; Leutner, Detlev; Terhart, Ewald
Titel:
Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Ergebnisse einer Delphi-Studie
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15 (2012) 4, S. 649-682
DOI:
10.1007/s11618-012-0324-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-012-0324-6
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In der Auseinandersetzung mit universitärer Lehrerbildung werden den bildungswissenschaftlichen Studienanteilen oft Praxisferne und fehlende Kumulativität vorgeworfen. Zugleich bestehen Unsicherheiten darüber, welche bildungswissenschaftlichen Inhalte für angehende Lehrkräfte von Bedeutung sind. Ziel der vorliegenden Delphi-Studie war die Identifikation bildungswissenschaftlicher Kerninhalte in der universitären Lehrerbildung. Dazu wurde eine Befragung von 49 Expert(inn)en aus verschiedenen Fachdisziplinen und Phasen der Lehrerbildung mittels standardisierter Fragebögen in drei Runden durchgeführt. In der ersten Runde wurden 213 Themen vorgegeben, die die Expert(inn)en hinsichtlich ihrer Bedeutung für verschiedene Aspekte des Lehrerberufs bewerteten. In der zweiten und dritten Runde, welche die Reduktion der relevanten Themen zum Ziel hatten, wählten die Expert(inn)en eine begrenzte Themenanzahl hinsichtlich ihrer Bedeutung für die universitäre Lehrerbildung und für die praktische Bewältigung der Lehrertätigkeit aus. Ergebnisse zeigen, dass die vorgegebene Themenauflistung erschöpfend war und dass für den Großteil der Themen Expertenkonsens über deren Relevanz für das Lehramtsstudium besteht.
Abstract (english):
In reviews of university teacher training, the parts of the curriculum based on educational science are often criticized as missing practical relevance and being non-cumulative. At the same time, uncertainty exists regarding which educational science based content is important for teacher candidates. The objective of the Delphi study presented here was the identification of core educational science content in university training. To this aim, a survey was carried out amongst 49 experts from different subject areas and phases of teacher training in three rounds using a standardized questionnaire. In the first round, 213 topics were specified, which were then assessed by experts regarding their importance for various aspects of the teaching profession. In the second and third rounds, which had the objective of reducing the number of topics, the experts chose a limited number of topics based on their relevance for university teacher training and for the practical success of teaching itself. The results show that the original list was comprehensive and that there is a consensus among most of the experts on their respective importance for teaching training.
Bildungswissenschaftliches Wissen und der Erwerb professioneller Kompetenz in der […]
Terhart, Ewald; Schulze-Stocker, Franziska; Kunina-Habenicht, Olga; Dicke, Theresa; Förster, Doris; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand | 2012
41745 Endnote
Autor*innen:
Terhart, Ewald; Schulze-Stocker, Franziska; Kunina-Habenicht, Olga; Dicke, Theresa; Förster, Doris; Lohse-Bossenz, Hendrik; Gößling, Jill; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen; Leutner, Detlev
Titel:
Bildungswissenschaftliches Wissen und der Erwerb professioneller Kompetenz in der Lehramtsausbildung. Eine Kurzdarstellung des BilWiss-Projekts
In:
Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 5 (2012) 1, S. 96-106
DOI:
10.25656/01:14732
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-147325
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=14732
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Das Projekt "Bildungswissenschaftliches Wissen und der Erwerb professioneller Kompetenz in der Lehramtsausbildung" (BilWiss) (...) zielt darauf ab, das bildungswissenschaftliche Wissen von Absolventen der universitären Lehrerbildung zu Beginn ihres Referendariats in Nordrhein-Westfalen standardisiert zu erfassen und die Bedeutung dieses Wissens für die berufliche Kompetenzentwicklung im Referendariat und in der Berufseingangsphase empirisch zu untersuchen. Dabei steht insbesondere die Frage im Fokus, ob berufliches Handeln und seine Reflektion durch das bildungswissenschaftliche Wissen beeinflusst wird. (DIPF/Orig.)
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