Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Kunter%2C(ignoriert!)" und "Mareike")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
223
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Die Untersuchung des professionellen Wissens deutscher Mathematik-Lehrerinnen und -Lehrer im Rahmen […]
Krauss, Stefan; Neubrand, Michael; Blum, Werner; Baumert, Jürgen; Brunner, Martin; Kunter, Mareike; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal für Mathematik-Didaktik | 2008
41710 Endnote
Autor*innen:
Krauss, Stefan; Neubrand, Michael; Blum, Werner; Baumert, Jürgen; Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Jordan, Alexander
Titel:
Die Untersuchung des professionellen Wissens deutscher Mathematik-Lehrerinnen und -Lehrer im Rahmen der COACTIV-Studie
In:
Journal für Mathematik-Didaktik, 29 (2008) 3/4, S. 233-258
DOI:
10.1007/BF03339063
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/BF03339063
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In der COACTIV-Studie wurden die Mathematiklehrkräfte der PISA-Klassen 2003/04 befragt und getestet. Zentraler Bestandteil von COACTIV sind die Tests zum fachdidaktischen Wissen und zum Fachwissen von Mathematiklehrkräften der Sekundarstufe. Die vorliegende Publikation stellt Konzeptualisierung und Operationalisierung der beiden Wissensbereiche erstmals umfassend vor und beschreibt die Testkonstruktion ausführlich, wobei zur Illustration auch auf bislang noch unveröffentlichtes Itemmaterial zurückgegriffen wird. Unter anderem die folgenden wichtigen Fragen werden mit den Tests untersucht: Welche Unterschiede gibt es hinsichtlich der Schulformen? Wie hängen fachdidaktisches Wissen und Fachwissen mit der Berufserfahrung zusammen? Welche Zusammenhänge bestehen zwischen den beiden Wissensbereichen und subjektiven Überzeugungen der Lehrkräfte sowie Aspekten des Unterrichts? Inwieweit trägt das professionelle Wissen einer Mathematiklehrkraft zum Lernfortschritt der Schülerinnen und Schüler bei?
Abstract (english):
The COACTIV study surveyed and tested the mathematics teachers of the classes sampled for PISA 2003/04 in Germany. The study's key components were newly developed tests of teachers' pedagogical content knowledge and content knowledge. This article gives a comprehensive report of the conceptualization and operationalization of both domains of knowledge and describes the construction of the COACTIV tests in detail, presenting previously unpublished items as illustrative examples. Findings from the tests are used to address questions including the following: What differences are there across school types? How are pedagogical content knowledge and content knowledge related to teaching experience? How are the two domains of knowledge related to teachers' subjective beliefs, on the one hand, and to aspects of their instruction, on the other? To what extent does teacher's professional knowledge contribute to students' learning gains?
Students' and mathematics teachers' perceptions of teacher enthusiasm and instruction
Kunter, Mareike; Tsai, Yi-Miau; Klusmann, Uta; Brunner, Martin; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Instruction | 2008
41709 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Tsai, Yi-Miau; Klusmann, Uta; Brunner, Martin; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen
Titel:
Students' and mathematics teachers' perceptions of teacher enthusiasm and instruction
In:
Learning and Instruction, 18 (2008) 5, S. 468-482
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2008.06.008
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475208000728
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
This article investigates teacher enthusiasm and how it relates to instructional behaviours. We distinguished teachers' enthusiasm for the subject matter of mathematics from their enthusiasm for teaching mathematics. A total of 323 teachers and their 9th-grade classes participated in the study. Questionnaires were used to assess teachers' enthusiasm and instructional behaviours from both the teacher and the student perspective. Structural equation modelling revealed that teachers who were more enthusiastic about teaching showed higher quality instructional behaviour-both self-reported and student-rated. By contrast, enthusiasm for mathematics as a subject matter predicted teachers' self-reports, but not students' ratings, of instructional behaviour.
What makes lessons interesting? The role of situational and individual factors in three school […]
Tsai, Yi-Miau; Kunter, Mareike; Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Ryan, Richard M.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2008
41708 Endnote
Autor*innen:
Tsai, Yi-Miau; Kunter, Mareike; Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Ryan, Richard M.
Titel:
What makes lessons interesting? The role of situational and individual factors in three school subjects
In:
Journal of Educational Psychology, 100 (2008) 2, S. 460-472
DOI:
10.1037/0022-0663.100.2.460
URL:
https://psycnet.apa.org/record/2008-05694-014
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
The present study investigated intraindividual variation in students' interest experience in 3 school subjects and the predictive power of perceived autonomy support and control. Participants were 261 students in 7th grade. After a survey of students' individual interests and other individual characteristics, repeated lesson-specific measures of students' interest experience and perceived autonomy support and control during instruction were obtained over a 3-week period. Hierarchical linear modeling showed 36%-45% of the variance to be located at the within-student level. Moreover, perceived autonomy support and control during lessons, as well as individual interest, predicted students' interest experience in the classroom
[Rezension] Arbeitsgruppe Internationale Vergleichsstudie (2007): Schulleistungen und Steuerung des […]
Tarazona, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Tertium Comparationis | 2008
8173 Endnote
Autor*innen:
Tarazona, Mareike
Titel:
[Rezension] Arbeitsgruppe Internationale Vergleichsstudie (2007): Schulleistungen und Steuerung des Schulsystems im Bundesstaat. Kanada und Deutschland im Vergleich. Münster: Waxmann
In:
Tertium Comparationis, 14 (2008) 2, S. 199-203
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Bibliographien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Internationaler Vergleich; Schülerleistung; Schulsystem; Steuerung; Kanada; Deutschland; Rezension
DIPF-Abteilung:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Day-to-day variation in competence beliefs. How autonomy support predicts young adolescents' felt […]
Tsai, Yi-Miau; Kunter, Mareike; Lüdke, Oliver; Trautwein, Ulrich
Sammelbandbeitrag
| Aus: Marsh, Herbert W.; Craven, Rhonda G.; McInerney, Dennis M. (Hrsg.): Self-processes, learning, and enabling human potential: Dynamic new approaches | Charlotte; NC: Information Age Publishing | 2008
41645 Endnote
Autor*innen:
Tsai, Yi-Miau; Kunter, Mareike; Lüdke, Oliver; Trautwein, Ulrich
Titel:
Day-to-day variation in competence beliefs. How autonomy support predicts young adolescents' felt competence
Aus:
Marsh, Herbert W.; Craven, Rhonda G.; McInerney, Dennis M. (Hrsg.): Self-processes, learning, and enabling human potential: Dynamic new approaches, Charlotte; NC: Information Age Publishing, 2008 (Advances in Self Research), S. 119-143
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Effective classroom management and the development of subject-related interest
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen; Köller, Olaf
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Instruction | 2007
41707 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen; Köller, Olaf
Titel:
Effective classroom management and the development of subject-related interest
In:
Learning and Instruction, 17 (2007) 5, S. 494-509
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2007.09.002
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S095947520700093X
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
This article examines the effect of classroom management strategies on students' interest development in secondary school mathematics classes. Two studies using student questionnaire data (one cross-sectional, with data from 400 students; the other longitudinal, with 1900 students) are reported. Results show that students' perceptions of rule clarity and teacher monitoring are positively related to their interest. Hierarchical linear modeling was used to examine the effect of classroom management on interest development over one school year, revealing that only individually perceived classroom management strategies and none of the class-level teaching characteristics (aggregated student data) affected interest development.
Linking aspects of teacher competence to their instruction. Results from the COACTIV project
Kunter, Mareike; Klusmann, Uta; Dubberke, Thamar; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Brunner, Martin; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Prenzel, Manfred (Hrsg.): Studies on the educational quality of schools: The final report on the DFG priority programme | Münster: Waxmann | 2007
41644 Endnote
Autor*innen:
Kunter, Mareike; Klusmann, Uta; Dubberke, Thamar; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Brunner, Martin; Jordan, Alexander; Krauss, Stefan; Löwen, Katrin; Neubrand, Michael; Tsai, Yi-Miau
Titel:
Linking aspects of teacher competence to their instruction. Results from the COACTIV project
Aus:
Prenzel, Manfred (Hrsg.): Studies on the educational quality of schools: The final report on the DFG priority programme, Münster: Waxmann, 2007 , S. 39-59
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2006
41706 Endnote
Autor*innen:
Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Titel:
Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (2006) 4, S. 469-520
DOI:
10.1007/s11618-006-0165-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0165-2
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Welche Zusammenhänge bestehen zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von […]
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Dubberke, Thamar; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2006
41705 Endnote
Autor*innen:
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Dubberke, Thamar; Jordan, Alexander; Klusmann, Uta; Tsai, Yi-Miau; Neubrand, Michael
Titel:
Welche Zusammenhänge bestehen zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von Mathematiklehrkräften und ihrer Ausbildung sowie beruflichen Fortbildung?
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (2006) 4, S. 521-544
DOI:
10.1007/s11618-006-0166-1
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0166-1
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich aus der Perspektive von Theorien zum Kompetenzerwerb mit dem Zusammenhang zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von Mathematiklehrkräften und ihrer Ausbildung und beruflichen Fortbildung. Dabei wurden institutionelle Unterschiede der Lehramtsausbildung wie auch individuelle Unterschiede im Studienerfolg, der Berufserfahrung und der besuchten beruflichen Fortbildungen untersucht. Die Analysen basieren auf Daten von 195 Mathematiklehrkräften, die an der COACTIV-Studie teilnahmen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass sich Lehrkräfte unterschiedlicher Lehrämter deutlich in ihrem professionellen Wissen unterscheiden und dass insbesondere der Erfolg im Studium mit besseren Leistungen im Fachwissen und im fachdidaktischen Wissen zusammen hing. Wir diskutieren Implikationen unserer Ergebnisse vor dem Hintergrund der Lehramtsausbildung und beruflicher Fortbildungen.
Abstract (english):
The present study applies theories of competence acquisition to investigate the relationship of mathematics teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge to institutional differences in teacher education, individual differences in teachers' final university grades, occupational experience, and attendance of in-service training programs. Data were obtained from 195 mathematics teachers who participated in the COACTIV study. Our results show considerable differences in the professional knowledge of mathematics teachers trained to teach in different school types. Moreover, teachers' final university grades, in particular, were substantially positively associated with their content knowledge and pedagogical content knowledge. We discuss the implications of our results with respect to teacher education and in-service training.
Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden
Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Trautwein, Ulrich; Baumert, Jürgen
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2006
41704 Endnote
Autor*innen:
Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Trautwein, Ulrich; Baumert, Jürgen
Titel:
Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20 (2006) 3, S. 161-173
DOI:
10.1024/1010-0652.20.3.161
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652.20.3.161
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der Fragebogen zu Arbeitsbezogenen Verhaltens- und Erlebensmustern (AVEM; Schaarschmidt & Fischer, 1996, 1997) erfasst anhand von 11 Subskalen personale und soziale Ressourcen bei der Bewältigung berufsbezogener Anforderungen. In Clusteranalysen mit Lehrerinnen und Lehrern resultierten in den meisten vorliegenden Studien vier Typen (Gesundheitstyp, Schontyp, Risikotyp A, Risikotyp B). Bisherige Arbeiten zum Zusammenhang zwischen dieser Typologie und Unterrichtsverhalten verwendeten ausschließlich Selbstberichtsdaten von Lehrkräften. Der vorliegende Beitrag untersucht, inwieweit sich die erlebte Belastung von Mathematiklehrkräften auch in dem von den Schülern berichteten Unterrichtsverhalten dieser Lehrkräfte widerspiegelt. Datenbasis ist eine Stichprobe von 314 Klassen der 9. Jahrgangsstufe und ihrer Mathematiklehrkräfte, die im Rahmen der nationalen PISA-Erhebung 2003 befragt wurden. Die Ergebnisse zeigen zum einen die clusteranalytische Replizierbarkeit der Schaarschmidtschen Typologie. Zum zweiten fanden sich auf vier von sechs untersuchten Dimensionen der Unterrichtsqualität signifikante Unterschiede zwischen den Typen, die zeigen, dass Schüler den Unterricht des Gesundheitstypus am positivsten beurteilen.
Abstract (english):
The Occupational Stress and Coping Inventory (AVEM; Schaarschmidt & Fischer, 1996, 1997) is a diagnostic instrument comprising 11 subscales designed to measure personal and social resources used to cope with occupational demands. Cluster analyses of teacher data identified four types (the "healthy-ambitious" type; the "unambitious" type; risk type A: the "excessively-ambitious" type; risk type B: the "resigned" type), who are assumed to differ in terms of both the occupational stress they experience and instructional behavior. Previous research seeking to validate this typology has drawn on teachers' self-report data. The present article examines the extent to which the stress experienced by mathematics teachers is reflected in students' reports of these teachers' instructional behavior. Data were obtained from a sample of 314 ninth-grade classes and their mathematics teachers in the context of the German national extension to the PISA 2003 study. The results indicate, first, that the Schaarschmidt & Fischer typology can be replicated in the present sample. Second, on four of the six dimensions of instructional quality examined, significant differences were found between the four types, indicating that students perceive the instruction provided by teachers under stress to be of lower quality.
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
19
20
(aktuell)
Alle anzeigen
(223)