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Digitalisierung und Diagnostik in Schulen - Herausforderungen für Bildungspraxis und […]
Jude, Nina; Ziehm-Eicher, Jeanette; Goldhammer, Frank; Drachsler, Hendrik; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Scheiter, Katharina; Gogolin, Ingrid (Hrsg.): Bildung für eine digitale Zukunft | Wiesbaden: Springer VS | 2023
43747 Endnote
Autor*innen:
Jude, Nina; Ziehm-Eicher, Jeanette; Goldhammer, Frank; Drachsler, Hendrik; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Digitalisierung und Diagnostik in Schulen - Herausforderungen für Bildungspraxis und Bildungsforschung
Aus:
Scheiter, Katharina; Gogolin, Ingrid (Hrsg.): Bildung für eine digitale Zukunft, Wiesbaden: Springer VS, 2023 (Edition ZfE, 15), S. 275-292
DOI:
10.1007/978-3-658-37895-0_11
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-37895-0_11
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Im Frühjahr 2020 wurden Schulen unerwartet vor die Herausforderung gestellt, Unterricht und Schulentwicklung vor dem Hintergrund kontinuierlicher pandemiebedingter Disruptionen zu ermöglichen. Unterricht vor Ort wurde ersetzt durch digitale Formate des Lernens und der Kommunikation auf Distanz. Für die Bildungspraxis erweisen sich dabei die Herausforderungen im Bereich der digitalen Schulverwaltung, des digitalen Lernens und der Diagnostik von Lernfortschritten als besonders relevant. Insbesondere die computergestützte Diagnostik bietet großes Potenzial, um Erkenntnisse nicht nur über Lernergebnisse, sondern auch Lernprozesse zu generieren. Im Bereich der Bildungsforschung interessiert, wie Lernen durch digitale Medien gestaltet werden kann und wie die dabei generierten Daten für die Bildungspraxis gewinnbringend genutzt werden können. Dieser Beitrag beschreibt die Herausforderungen und Potenziale, die sich im Bereich von computerbasierter, lernbegleitender Diagnostik gegenwärtig zeigen. Diese liegen insbesondere in der flächendeckenden Einführung entsprechender Instrumente in den Schulen sowie der Aus- und Weiterbildung von Lehrpersonen im Umgang mit diesen. Darauf aufbauend werden Bedarfe der Bildungspraxis und Desiderata der Bildungsforschung gegenübergestellt und auf Synergiepotenziale hingewiesen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Informationszentrum Bildung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Participatory design of an application for training message composition skills for public speaking
Mouhammad, Nina
Sammelbandbeitrag
| Aus: Di Mitri, Daniele; Ortega-Arranz, Alejandro; Poquet, Oleksandra (Hrsg.): Proceedings of the Doctoral Consortium of the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (DCECTEL 2023) co-located with the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2023), Aveiro, Portugal, 4-8, September 2023 | Aachen: RWTH | 2023
44437 Endnote
Autor*innen:
Mouhammad, Nina
Titel:
Participatory design of an application for training message composition skills for public speaking
Aus:
Di Mitri, Daniele; Ortega-Arranz, Alejandro; Poquet, Oleksandra (Hrsg.): Proceedings of the Doctoral Consortium of the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (DCECTEL 2023) co-located with the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2023), Aveiro, Portugal, 4-8, September 2023, Aachen: RWTH, 2023 (CEUR Workshop Proceedings, 3539), S. Article 8
URL:
https://ceur-ws.org/Vol-3539/paper8.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Beiträge in Proceedings mit Peer-Review-System
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Effective presentation skills are crucial in today's world. However, students often lack these skills due to limited training. To address this gap, technology-enhanced learning applications can play a central role. While prior research has primarily focused on supporting students with presentation rehearsals and slide design, the critical aspect of composing presentation messages has received limited attention. This PhD project aims to investigate how computer-based tools can support students in developing the essential skills required for composing effective presentation messages. To achieve this goal, we will utilize participatory design within the context of a design-based research approach.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Evaluation of the HAND in HAND programme - documentation of the questionnaire scales
Roczen, Nina; Rožman, Mojca; Wetzel, Pauline; Hartig, Johannes; Gasteiger-Klicpera, Barbara; […]
Forschungsdaten/Instrumente
| Pedagoški inštitut | 2023
44655 Endnote
Autor*innen:
Roczen, Nina; Rožman, Mojca; Wetzel, Pauline; Hartig, Johannes; Gasteiger-Klicpera, Barbara; Gøtzsche, Katinka; Kozina, Ana; Matić Bojić, Jelena; Oskarsson, Magnus; Tomé, Gina
Titel:
Evaluation of the HAND in HAND programme - documentation of the questionnaire scales
Erscheinungsvermerk:
Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
URL:
https://handinhand.si/en/
Dokumenttyp:
6. Forschungsdaten; Instrumente; Diagnostische Instrumente (inkl. Testverfahren)
Sprache:
Englisch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
HAND:ET international dataset
Rožman, Mojca; Roczen, Nina; Hartig, Johannes; Paleczek, Lisa; Gøtzsche, Katinka; Kozina, Ana; […]
Forschungsdaten/Instrumente
| Pedagoški inštitut | 2023
44656 Endnote
Autor*innen:
Rožman, Mojca; Roczen, Nina; Hartig, Johannes; Paleczek, Lisa; Gøtzsche, Katinka; Kozina, Ana; Matić Bojić, Jelena; Oskarsson, Magnus; Tomé, Gina
Titel:
HAND:ET international dataset
Erscheinungsvermerk:
Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
URL:
https://handinhand.si/en/
Dokumenttyp:
6. Forschungsdaten; Instrumente; Datenkollektion/Dataset
Sprache:
Englisch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Éléments de validation d'une échelle de mesure des connaissances métacognitives liées à la lecture […]
Lafontaine, Dominique; Jude, Nina; Leck, Johanna
Zeitschriftenbeitrag
| In: Mesure et évaluation en éducation | 2022
44307 Endnote
Autor*innen:
Lafontaine, Dominique; Jude, Nina; Leck, Johanna
Titel:
Éléments de validation d'une échelle de mesure des connaissances métacognitives liées à la lecture numérique
In:
Mesure et évaluation en éducation, 45 (2022) 1, S. 1-35
DOI:
10.7202/1097151ar
URL:
https://id.erudit.org/iderudit/1097151ar
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Französisch
Abstract:
Cette étude vise à identifier des traces de validité d'une échelle de mesure des connaissances métacognitives de la lecture numérique inédite, développée pour le PISA 2018 et, plus particulièrement, à établir si cette échelle mesure des connaissances relevant de la lecture plutôt que de la littératie numérique. Les données des 37 pays de l'OCDE ont été utilisées. Les résultats montrent que l'échelle de connaissances métacognitives présente une forte corrélation avec les performances en lecture et avec deux échelles ayant subi un processus de validation de la mesure de la métacognition en lecture. Cette échelle est aussi significativement liée à l'intérêt des élèves, à leur concept de soi et à leur sentiment d'efficacité en lecture, mais n'est pas liée avec leur utilisation des TIC, leur intérêt ou leur sentiment d'efficacité perçue dans ce domaine. Les résultats appuient le fait que l'échelle mesure des connaissances relevant de la lecture plutôt que de la littératie numérique et mettent en évidence une corrélation robuste entre les connaissances métacognitives et les performances en lecture. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This study aims at searching for evidence of validity of an original scale assessing digital reading metacognitive knowledge developed for PISA 2018, more precisely to investigate whether this scale measures metacognitive knowledge related to reading rather than to digital technological literacy. Data from the 37 OECD countries have been used. The results of the correlations show that the assessment of how several strategies are appropriate to deal with a suspicious email is strongly correlated with reading performance and with the two existing scales of reading metacognitive knowledge. The new scale is also significantly correlated with students' interest towards reading, their self-concept and self-efficacy in reading, and, on the contrary, is not correlated with their use of digital devices, interest and perceived self-efficacy in using digital devices. The results provide evidence that the new scale assesses digital reading metacognitive knowledge rather than digital literacy, and also demonstrate the strong correlation of this new scale with reading proficiency. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
The role of domain-related epistemic beliefs for mastering cognitive requirements in multiple […]
Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Artelt, Cordula; Goldhammer, Frank; Schoor, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Individual Differences | 2022
42468 Endnote
Autor*innen:
Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Artelt, Cordula; Goldhammer, Frank; Schoor, Cornelia
Titel:
The role of domain-related epistemic beliefs for mastering cognitive requirements in multiple document comprehension
In:
Learning and Individual Differences, 94 (2022) , S. 102116
DOI:
10.1016/j.lindif.2022.102116
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608022000036?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Multiple document comprehension (MDC) refers to the ability to integrate information from multiple sources into a coherent representation, which requires specific cognitive processes. Assuming that epistemic beliefs are domain-related, this study investigates exploratively how epistemic beliefs in the domains of science and history affect the mastery of cognitive requirements in domain-general MDC (e.g. the comparison of source information). 156 university students reported their epistemic beliefs in physics or history and completed a computer-based test measuring their MDC. The results showed that MDC was significantly predicted by the epistemic beliefs dimension of personal justification in physics. A conservative approach revealed no interaction effects between epistemic beliefs and the mastery of specific cognitive requirements but results of a liberal approach hinted at associations with epistemic beliefs in physics rather than history. The results are discussed with respect to the nature of epistemic beliefs and theoretical assumptions regarding their relations to MDC requirements. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Eltern
Hertel, Silke; Hartenstein, Anna; Sälzer, Christine; Jude, Nina
Sammelbandbeitrag
| Aus: Harring, Marius; Rohlfs, Carsten; Gläser-Zikuda, Michaela (Hrsg.): Handbuch Schulpädagogik | Münster: Waxmann | 2022
42712 Endnote
Autor*innen:
Hertel, Silke; Hartenstein, Anna; Sälzer, Christine; Jude, Nina
Titel:
Eltern
Aus:
Harring, Marius; Rohlfs, Carsten; Gläser-Zikuda, Michaela (Hrsg.): Handbuch Schulpädagogik, Münster: Waxmann, 2022 , S. 375-385
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Eltern; Elternmitwirkung; Kooperation; Schule; Lehrer; Modell; Einflussfaktor; Schülerleistung; Elternabend; Gespräch; Elternberatung; Empirische Forschung; Deutschland
Abstract:
Im [vorliegenden] Beitrag [werden] die Möglichkeiten der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus betrachtet sowie in ihren Chancen und Herausforderungen dargestellt. Anhand verschiedener nationaler und internationaler Untersuchungen [kann] gezeigt werden, dass die Beteiligung von Eltern an schulischen Bildungsprozessen eine wichtige Einflussgröße für die (schulische) Entwicklungs des Kindes sowie eine zentrale Ressource - wenn auch keine Garantie - zum Erreichen von Chancengleichheit darstellt. Insbesondere eine kindbezogene Beteiligung an der Schule [...] sowie eine fachbezogene Förderung im Elternhaus [...] haben sich hier als effektiv bewiesen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Global Competence - ein Konzept für eine globale zukunftsfähige Bildung?
Roczen, Nina; Kater-Wettstädt, Lydia
Sammelbandbeitrag
| Aus: Genkova, Petia (Hrsg.): Handbuch Globale Kompetenz: Grundlagen - Herausforderungen - Krisen | Wiesbaden: Springer | 2022
42446 Endnote
Autor*innen:
Roczen, Nina; Kater-Wettstädt, Lydia
Titel:
Global Competence - ein Konzept für eine globale zukunftsfähige Bildung?
Aus:
Genkova, Petia (Hrsg.): Handbuch Globale Kompetenz: Grundlagen - Herausforderungen - Krisen, Wiesbaden: Springer, 2022 , S. 1-14
DOI:
10.1007/978-3-658-30684-7_2-1
URL:
https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-30684-7_2-1
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Die OECD hat sich in PISA 2018 erstmalig dazu entschieden, mit "Global Competence" eine Kompetenz zu testen, in deren Zentrum (auch) Normen und Werte stehen. Der Versuch der Messung eines solchen Konstrukts in einer international vergleichenden Studie durch eine Organisation wie die OECD birgt Chancen, aber auch große Herausforderungen. In diesem Kapitel wird beschrieben, wie das Konstrukt Global Competence im Rahmen der PISA Studie konzeptualisiert und wie die einzelnen Aspekte konkret erfasst wurden. Anschließend werden die Herausforderungen diskutiert, die mit der Erhebung eines Konstrukts wie Global Competence im Rahmen einer international angelegten Studie wie PISA von einer Organisation wie der OECD verbunden sind und welche Konsequenzen sich für eine (globale) Bildung für nachhaltige Entwicklung auf internationaler Ebene ergeben können. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Das Textverstehen von Studierenden beim Lesen multipler Dokumente und dessen Förderung
Schoor, Cornelia; Zink, Theresa; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Alker-Windbichler, Stefan; Kuhn, Axel; Lodes, Benedikt; Stocker, Günther (Hrsg.): Akademisches Lesen: Medien, Praktiken, Bibliotheken | Göttingen: V&R unipress | 2022
43079 Endnote
Autor*innen:
Schoor, Cornelia; Zink, Theresa; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank; Artelt, Cordula
Titel:
Das Textverstehen von Studierenden beim Lesen multipler Dokumente und dessen Förderung
Aus:
Alker-Windbichler, Stefan; Kuhn, Axel; Lodes, Benedikt; Stocker, Günther (Hrsg.): Akademisches Lesen: Medien, Praktiken, Bibliotheken, Göttingen: V&R unipress, 2022 (Bibliothek im Kontext, 5), S. 57-85
DOI:
10.14220/9783737013970.57
URL:
https://www.vr-elibrary.de/doi/10.14220/9783737013970.57
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Akademisches Lesen erfordert von Studierenden häufig, mehrere Dokumente zu einem Thema zu verstehen und miteinander in Beziehung zu setzen. Viele Studierende beherrschen ein solches Lesen jedoch zumindest zu Beginn ihres Studiums nicht in ausreichendem Maße. Klassische Lesekompetenz kann sie bei der Bewältigung anstehender Anforderungen unterstützen, reicht aber oft allein nicht aus. Im vorliegenden Beitrag werden die Fähigkeit des Verstehens multipler Dokumente sowie Befunde zum Zusammenhang mit anderen Variablen dargestellt und Fördermöglichkeiten skizziert. Dabei wird insbesondere auf einen Ansatz eingegangen, in dem Studierenden eine Möglichkeit zur eigenständigen Leistungsüberprüfung (Self-Assessment) mit anschließendem Feedback und darauf abgestimmtem Fördermaterial angeboten wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Academic reading often requires students to understand and relate multiple documents on a topic. However, many students have not mastered such academic reading to a sufficient degree, at least at the beginning of their studies. Classical reading skills can support them in coping with the demands at hand but are often not sufficient on their own. In this article, the ability to comprehend multiple documents as well as findings on its relationship to other variables are presented. Support options are outlined. In particular, an approach is discussed in which students are offered a self-assessment program with subsequent feedback and support material tailored to their needs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Higher Education | 2021
41420 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Titel:
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
In:
Studies in Higher Education, 46 (2021) 10, S. 2074-2086
DOI:
10.1080/03075079.2021.1953333
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Student; Lesen; Dokument; Vielfalt; Informationsverarbeitung; Verhalten; Lesegeschwindigkeit; Kognitive Prozesse; Arbeitsgedächtnis; Leseverstehen; Kognitive Kompetenz; Test; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The study investigates automated and controlled cognitive processes that occur when university students read multiple documents (MDs). We examined data of 401 students dealing with two MD sets in a digital environment. Performance was assessed through several comprehension questions. Recorded log data gave indications about students' time allocation, corroboration, and sourcing. Independent measures were used for reading speed to tap the effects of automatic processing and for working memory and single-text reading comprehension to tap effects of controlled processing, with working memory considered the mental capacity for performing controlled processing. We found that faster readers completed the MD tasks faster and showed more corroboration behavior. At the same time, students skilled in comprehension allocated more time to processing MD tasks and were more likely to show MD-specific behaviors of corroboration and sourcing. Students' success in MD tasks was predicted by reading speed and working memory, with the effect of working memory being mediated by single-text comprehension. Behavioral indicators contributed independently in predicting students' MD comprehension. Results suggest that reading MDs resembles a problem-solving situation where students need to engage in controlled, non-routine processing to build up a comprehensive representation of MDs and benefit from highly automated, lower-level reading processes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
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