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Unterrichtsforschung
Vieluf, Svenja; Göbel, Kerstin; Sauerwein, Markus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Gogolin, Ingrid; Georgi, Viola B.; Krüger-Potratz, Marianne; Lengyel, Dorit; Sandfuchs, Uwe (Hrsg.): Handbuch interkulturelle Pädagogik | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2018
38198 Endnote
Autor*innen:
Vieluf, Svenja; Göbel, Kerstin; Sauerwein, Markus
Titel:
Unterrichtsforschung
Aus:
Gogolin, Ingrid; Georgi, Viola B.; Krüger-Potratz, Marianne; Lengyel, Dorit; Sandfuchs, Uwe (Hrsg.): Handbuch interkulturelle Pädagogik, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2018 , S. 216-218
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Qualität; Unterrichtsforschung; Interkulturalität; Interkulturelle Pädagogik; Interkultureller Vergleich; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Begriff; Definition; Mehrsprachigkeit; Textverständnis; Leseverstehen; Unterrichtsbeobachtung
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Specific effects of language transfer promoting teaching and insights into the implementation in […]
Göbel, Kerstin; Vieluf, Svenja
Zeitschriftenbeitrag
| In: Orbis scholae | 2017
38535 Endnote
Autor*innen:
Göbel, Kerstin; Vieluf, Svenja
Titel:
Specific effects of language transfer promoting teaching and insights into the implementation in EFL-teaching
In:
Orbis scholae, 11 (2017) 3, S. 103-122
DOI:
10.14712/23363177.2018.279
URL:
http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/index.jsp?include=AUC_clanek&id=5944&id=6683&casopis=1201&zalozka=1&predkl=0
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Schuljahr 09; Schulform; Mehrsprachigkeit; Einsprachigkeit; Unterrichtsmethode; Transfer; Sprachkompetenz; Lernstrategie; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Schüler; Migrationshintergrund; Schülerleistung; Einflussfaktor; Deutschunterricht; Bilingualer Unterricht; Schülerleistungstest; Regressionsanalyse; Deutschland
Abstract (english):
The following contribution analyzes language transfer promoting instruction in the context of English as a foreign language (EFL) instruction in 9th grade secondary classes in Germany. By combining data from questionnaires, tests, and video-data, the article sheds light on learning outcomes in the context of language transfer promoting instruction and presents teaching practice of interlanguage reflection in ESL-teaching. Results indicate a positive correlation of language transfer promoting teaching with EFL listening comprehension at the beginning of grade 9. A correlation between language transfer promoting teaching did not show up with text reconstruction. The analysis of selected videos revealed sequences that hint at an attempt to promoting language transfer actually take place in classes of teachers reporting high importance for language transfer promoting teaching. However, these sequences do not display an elaborated language transfer promoting teaching. Language transfer promotion is implemented in a rather implicit way, while referring to German language only. Results indicate the need for elaborated strategies of implementation of language transfer promoting teaching. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality
Praetorius, Anna-Katharina; Vieluf, Svenja; Saß, Steffani; Bernholt, Andrea; Klieme, Eckhard
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2016
35940 Endnote
Autor*innen:
Praetorius, Anna-Katharina; Vieluf, Svenja; Saß, Steffani; Bernholt, Andrea; Klieme, Eckhard
Titel:
The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19 (2016) 1, S. 191-209
DOI:
10.1007/s11618-015-0660-4
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007/s11618-015-0660-4
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Deutschunterricht; Effektivität; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Klassenführung; Lehrer; Mehrebenenanalyse; Multivariate Analyse; Qualität; Schulklasse; Unterricht; Unterrichtsfach; Unterrichtsklima
Abstract:
Unterrichtsqualität wird oft als stabiles Personenmerkmal von Lehrkräften interpretiert. Inwiefern dies angemessen ist, wurde bislang jedoch kaum empirisch überprüft. Im vorliegenden Beitrag steht die Stabilität von Unterrichtsqualität über Unterrichtsfächer im Fokus. Zum einen wurde untersucht, inwiefern Value-added-Werte für Lehrkräfte, die die Fächer Deutsch und Englisch in einer Klasse unterrichten, über diese Fächer stabil ausgeprägt sind und zum anderen, wie stabil zwei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität (Klassenführung und unterstützendes Unterrichtsklima) über Fächer hinweg ausgeprägt sind. Es wurden Daten von 25 Klassen mit ihren 548 Schülerinnen und Schülern analysiert, die in den Fächern Deutsch und Englisch von derselben Lehrkraft unterrichtet wurden. Ausgewertet wurden die Daten mittels multivariaten Mehrebenenanalysen sowie Generalisierbarkeitsanalysen. Die Valued-added-Werte wiesen einen hohen Zusammenhang auf. Bei beiden untersuchten Unterrichtsqualitätsdimensionen überwog der fachübergreifende Anteil an Unterrichtsqualität, wobei für Klassenführung kaum fachspezifische Anteile, für das unterstützende Unterrichtsklima hingegen substanzielle fachspezifische Anteile gefunden wurden. Die Befunde weisen auf die Bedeutsamkeit weiterer Studien zum Einfluss situationaler und kontextueller Bedingungen auf Unterrichtsqualität hin, um einen umfassenderen Eindruck bezüglich der Variation von Unterrichtsqualität über verschiedene Bedingungen hinweg zu erhalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Teaching quality often is assumed to be a personal and stable characteristic of teachers. Whether this is true has scarcely been investigated empirically. In this study the extent to which value-added scores of teachers teaching German and English as a foreign language (EFL) to the same class remain consistent across subjects was investigated. Then, the consistency of two teaching quality dimensions-classroom management and motivational support-across subjects was explored. A sample consisting of 25 classes with 548 students to whom German and EFL were taught by the same teacher was analyzed using multivariate multilevel models and generalizability theory. The results showed that the value-added scores were highly correlated across subjects. While there was hardly any subject-dependent variance in classroom management, there was substantial subject-dependent variance in motivational support. The results indicate that it is important to conduct further studies on the situational and contextual factors that might influence teaching quality to gain a more comprehensive picture regarding the consistency of teaching quality across various conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
The connection between teaching and learning. Linking teaching quality and metacognitive strategy […]
Rieser, Svenja; Naumann, Alexander; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Klieme, Eckhard; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: British Journal of Educational Psychology | 2016
36296 Endnote
Autor*innen:
Rieser, Svenja; Naumann, Alexander; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Titel:
The connection between teaching and learning. Linking teaching quality and metacognitive strategy use in primary school
In:
British Journal of Educational Psychology, 86 (2016) 4, S. 526-545
DOI:
10.1111/bjep.12121
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-204009
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/20400/pdf/BJEP_2016_4_Rieser_et_al_The_connection_between_teaching_and_learning_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Unterricht; Qualität; Schüler; Metakognition; Lernstrategie; Lernmotivation; Kognitive Prozesse; Lernprozess; Unterstützung; Klassenführung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Grundschule; Schuljahr 03; Fragebogen; Videoaufzeichnung; Unterrichtsbeobachtung; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Background: In order for teaching to be successful, students need to be actively involved in learning. However, research on teaching effectiveness often neglects students' learning activities. Although it is assumed that effective teaching promotes the use of beneficial learning activities, empirical evidence for this connection is still limited. Aims: This study aimed to investigate the connection between effective teaching and reported learning activities. We hypothesize specific relations between a three-dimensional model of teaching quality (i.e., cognitive activation, supportive climate, and classroom management) and students' reported use of metacognitive strategies. Students' intrinsic motivation is considered as a mediator and a moderator of this connection. Sample: N = 1,052 students from 53 German primary school classes and their science teachers participated. Methods: Data were collected through classroom or video observation and questionnaires over a period of approximately 2 months. Multilevel analysis was utilized to test our hypotheses. Results: Each dimension of teaching quality positively predicted students' reported use of metacognitive strategies. For supportive climate, this connection was mediated by students' intrinsic motivation. Cognitive activation negatively predicted the slopes between students' reported metacognitive strategy use and motivation. Conclusions: The results support the notion that effective teaching is connected to learning activities and stress the importance of students' learning motivation. Results from the cross-level interaction could indicate that especially less motivated students' reported metacognitive strategy use might be supported by cognitively activating teaching. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Ethnicity and migration
Vieluf, Svenja
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36723 Endnote
Autor*innen:
Vieluf, Svenja
Titel:
Ethnicity and migration
Aus:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 147-177
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_6
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Migration; Ethnizität; Bildungschance; Gerechtigkeit; Bildungsindikator; Heterogenität; Bildungspolitik; Diskriminierung; Bildungserfolg; Schulkultur; Multikulturalität; Unterrichtsklima; Wirkung; Internationaler Vergleich; PISA <Programme for International Student Assessment>; Feldstudien
Abstract:
This chapter calls for a shift in the focus of international large-scale assessments (ILSAs) from the pure detection of immigrants' educational disadvantages towards a more comprehensive analysis of how and how well school systems address student diversity, considering not only the ethnicity of students but also its intersections with other dimensions of disadvantage. To this end, system-level assessment of public policies as well as of different forms of individual, institutional, and structural discrimination are proposed, as well as school-level assessment of multicultural school cultures and multicultural school climates. After summarizing the theoretical background for these themes, some thoughts on possible indicators implementable in ILSAs are developed, before specific measures, that were developed for and tested in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 field trial, are described. It is concluded that the further development and implementation of these and other measures for purposes of policy monitoring will not only help the development of a more comprehensive understanding of ethnic inequalities in the education sector, but will also increse our understanding of how these inequalities are produced and perpetuated. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Urteile zur Unterrichtsqualität von Grundschüler/innen. Mehr als "Ich mag meine Lehrerin"?
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Sammelbandbeitrag
| Aus: Liebers, Katrin;Landwehr, Brunhild;Reinhold, Simone;Riegler, Susanne;Schmidt, Romina (Hrsg.): Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung | Wiesbaden: Springer VS | 2016
37143 Endnote
Autor*innen:
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Titel:
Urteile zur Unterrichtsqualität von Grundschüler/innen. Mehr als "Ich mag meine Lehrerin"?
Aus:
Liebers, Katrin;Landwehr, Brunhild;Reinhold, Simone;Riegler, Susanne;Schmidt, Romina (Hrsg.): Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung, Wiesbaden: Springer VS, 2016 (Jahrbuch Grundschulforschung, 20), S. 157-162
DOI:
10.1007/978-3-658-11944-7_25
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Deutschland; Grundschüler; Schülerurteil; Unterricht; Qualität; Sachunterricht; Bewertung; Lehrer; Schüler-Lehrer-Beziehung; Affekt; Befragung; Fragebogen; Unterrichtsbeobachtung; Mehrebenenanalyse; Faktorenanalyse; Regressionsanalyse; Empirische Untersuchung; Hessen
Abstract:
Um einen Einblick in die Prozessqualität von Schulunterricht zu bekommen, werden in der bildungswissenschaftlichen Forschung und in der pädagogischen Praxis häufig Schülerurteile verwendet. […] Allerdings ist die Validität von Schülerurteilen in der wissenschaftlichen Debatte ein kontroverses Thema. Häufig wird die Befürchtung geäußert, dass Schülerurteile zum Unterricht durch die Beliebtheit (oder Popularität) der Lehrperson verzerrt seien. […] In der vorliegenden Arbeit wird die Popularität der Lehrperson als das affektiv gefärbte Globalurteil gesehen, das Schülerinnen und Schüler zu ihrer Lehrperson abgeben. […] Auf der Individualebene werden Aspekte der je individuellen Schüler-Lehrer-Beziehung erfasst. Fasst man die individuellen Urteile jedoch auf Klassenebene zusammen, so erhält man das eigentliche Konstrukt "Lehrerpopularität". […] Betrachtet man die Beziehung zwischen der Popularität von Lehrpersonen und Schülerurteilen zu ihrem Unterricht, so ist zum einen interessant, ob sich beide Konstrukte in fragebogengestützten Erhebungen differenzieren lassen. Zum anderen steht in Frage, ob in den Schülerurteilen zur Unterrichtsqualität wirklich "nichts mehr" als die Popularität von der Lehrperson steckt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Embedded formative assessment and classroom process quality. How do they interact in promoting […]
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike; Hochweber, Jan; Büttner, Gerhard; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: American Educational Research Journal | 2015
35687 Endnote
Autor*innen:
Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike; Hochweber, Jan; Büttner, Gerhard; Fauth, Benjamin; Hondrich, Anna Lena; Rieser, Svenja; Hertel, Silke; Hardy, Ilonca
Titel:
Embedded formative assessment and classroom process quality. How do they interact in promoting students' science understanding
In:
American Educational Research Journal, 52 (2015) 6, S. 1-27
DOI:
10.3102/0002831215596412
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-125517
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-125517
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bewertung; Deutschland; Effektivität; Grundschüler; Intervention; Klassenführung; Lehrer; Lehrerfortbildung; Mehrebenenanalyse; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Regressionsanalyse; Schule; Schuljahr 03; Test; Unterricht; Unterrichtsforschung; Vergleichsuntersuchung; Videoaufzeichnung
Abstract:
In this study we examine the interplay between curriculum-embedded formative assessment-a well-known teaching practice-and general features of classroom process quality (i.e., cognitive activation, supportive climate, classroom management) and their combined effect on elementary school students' understanding of the scientific concepts of floating and sinking. We used data from a cluster-randomized controlled trial and compared curriculum-embedded formative assessment (17 classes) with a control group (11 classes). Curriculum-embedded formative assessment and classroom process quality promoted students' learning. Moreover, classroom process quality and embedded formative assessment interacted in promoting student learning. To ensure effective instruction and consequently satisfactory learning outcomes, teachers need to combine specific teaching practices with high classroom process quality. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Equity in opportunity-to-learn and achievement in reading. A secondary analysis of PISA 2009 data
Lafontaine, Dominique; Baye, Ariane; Vieluf, Svenja; Monseur, Christian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Educational Evaluation | 2015
35902 Endnote
Autor*innen:
Lafontaine, Dominique; Baye, Ariane; Vieluf, Svenja; Monseur, Christian
Titel:
Equity in opportunity-to-learn and achievement in reading. A secondary analysis of PISA 2009 data
In:
Studies in Educational Evaluation, 47 (2015) , S. 1-11
DOI:
10.1016/j.stueduc.2015.05.001
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-175596
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-175596
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schülerleistung; Sekundarstufe I; Lesefertigkeit; Lesekompetenz; Bildungschance; Schulform; Vergleichsuntersuchung; Datenanalyse; PISA <Programme for International Student Assessment>; Mehrebenenanalyse; Regressionsanalyse; Korrelationsanalyse; OECD-Länder
Abstract:
Using data from PISA 2009, the present study investigates firstly how equally students are exposed to opportunities to improve their reading skills (OTL) depending on the school they are enrolled in, and secondly the links between OTL in reading and achievement at the school level. A multidimensional within-item IRT is used to model the OTL. The intraclass correlation of both OTL dimensions issued from the IRT analysis - reading fiction and reading non-continuous tasks - is high, especially in differentiated education systems, showing an unequal exposure to OTL in reading according to the school. Robust correlations between the two OTL dimensions and reading achievement are observed at the school level. In addition, the results of a multilevel regression analysis show that a substantial proportion of the between-school variance in reading can be explained by OTL and by the school social intake. The proportion of between-school variance explained jointly by OTL and social intake is higher in differentiated education systems than in comprehensive ones. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with […]
Vieluf, Svenja; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Oxford Review of Education | 2015
35877 Endnote
Autor*innen:
Vieluf, Svenja; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Titel:
Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with education systems using between school tracking
In:
Oxford Review of Education, 41 (2015) 1, S. 3-25
DOI:
10.1080/03054985.2014.992874
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03054985.2014.992874
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Benachteiligung; Empirische Untersuchung; Gesamtschule; Internationaler Vergleich; Mathematische Kompetenz; OECD-Länder; PISA <Programme for International Student Assessment>; Qualität; Schüler; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulform; Schulklima; Schulsystem; Schulwechsel; Soziale Ungleichheit; Sozioökonomische Lage; Ungleichheit; Wirkung
Abstract:
In the present study we compared comprehensive education systems and education systems using between-school tracking with regard to disparities in the quality of student-teacher relations between low and high achieving students, between students with different socioeconomic backgrounds, and between schools with different achievement and social compositions. Data from 271,760 students in 10,125 schools in 40 of the 41 education systems that participated in the Programme for International Student Assessment 2003 was analysed using three-level regression models. The results document differences between comprehensive education systems and those using between-school tracking: In the former, but not the latter, high achievers and students with higher socioeconomic backgrounds had better student-teacher relations than their schoolmates. In education systems with between-school tracking, but not in comprehensive education systems, the quality of student-teacher relations was higher in schools with a disadvantaged social composition. These findings indicate a need to develop better strategies to address the socio-emotional needs of disadvantaged students in comprehensive education systems. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Heterogenität in Schülerleistungen in der Grundschule. Bedeutung unterschiedlicher […]
Decristan, Jasmin; Naumann, Alexander; Fauth, Benjamin; Rieser, Svenja; Büttner, Gerhard; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2014
34942 Endnote
Autor*innen:
Decristan, Jasmin; Naumann, Alexander; Fauth, Benjamin; Rieser, Svenja; Büttner, Gerhard; Klieme, Eckhard
Titel:
Heterogenität in Schülerleistungen in der Grundschule. Bedeutung unterschiedlicher Leistungsindikatoren und Bedingungsfaktoren für die Einschätzung durch Lehrkräfte
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46 (2014) 4, S. 181-190
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-125125
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-125125
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Empirische Untersuchung; Grundschule; Hessen; Heterogenität; Kognitive Kompetenz; Lehrerurteil; Leistungsbeurteilung; Leistungstest; Lesekompetenz; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Regressionsanalyse; Schülerleistung; Schulklasse
Abstract:
Das Thema Heterogenität hat in den letzten Jahren eine zunehmende Präsenz sowohl in empirischer Schul- und Unterrichtsforschung als auch in Schulpraxis und bildungspolitischen Diskussionen erfahren. In diesem Aufsatz wird untersucht, welche Zusammenhänge zwischen verschiedenen objektiven Indikatoren der Heterogenität auf Klassenebene und einer globalen Lehrereinschätzung von Leistungsheterogenität bestehen. Die Ergebnisse zeigen zunächst, dass im Grundschulbereich das Ausmaß von Heterogenität (gemessen an der klasseninternen Streuung) bei verschiedenen Leistungsindikatoren (kognitive Grundfähigkeiten, Leseverständnis, naturwissenschaftliche Kompetenz) unkorreliert ist, so dass sich nicht einheitlich von "der" Leistungsheterogenität sprechen lässt. Die Einschätzung von 49 Lehrkräften zur Leistungsheterogenität ihrer Klasse stimmte mit objektiven Leistungsstreuungen im Leseverständnis, in naturwissenschaftlicher Kompetenz sowie in einem kombinierten Leistungsindex gut überein. Bei Nicht-Passung tendierten die Lehrkräfte dazu, die Leistungsheterogenität eher zu überschätzen; hierfür erwies sich der Anteil an Kindern mit Migrationshintergrund als bedeutsam. Zusammengenommen bietet dieser Beitrag eine weitere empirische Grundlage für den gegenwärtigen Heterogenitätsdiskurs. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
The heterogeneity of students is a prominent topic in empirical educational research, educational practice and discourse. The present study uses three achievement indicators (cognitive abilities, reading comprehension, and science competency) to describe the scope of individual differences within primary school classes. Furthermore, this data is combined with the ratings of 49 teachers on the heterogeneity in achievement of their entire classes. The results demonstrate that the intra-class standard deviations of the three achievement indicators do not correlate with each other. The teachers' ratings of heterogeneity in achievement fit the student data regarding reading comprehension and scientific literacy. However, teachers tend to rate heterogeneity as rather high in class. Particularly, variables that are related to language (intraclass standard deviation of reading comprehension, percentage of children from immigrant families) are connected with these teacher ratings. In summary, these results provide further empirical evidence on the topic of heterogeneity. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
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