Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Visser," und "Linda")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
37
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Komorbidität spezifischer Lernstörungen und psychischer Auffälligkeiten. Ein Literaturüberlick
Visser, Linda; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Lernen und Lernstörungen | 2019
38664 Endnote
Autor*innen:
Visser, Linda; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Komorbidität spezifischer Lernstörungen und psychischer Auffälligkeiten. Ein Literaturüberlick
In:
Lernen und Lernstörungen, 8 (2019) 1, S. 7-20
DOI:
10.1024/2235-0977/a000246
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-177558
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-177558
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kind; Lernstörung; Legasthenie; Rechenschwäche; Verhaltensauffälligkeit; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Förderungsmaßnahme; Bildungsforschung; Psychologische Forschung; Methode; Metaanalyse; Literaturbericht
Abstract:
Es wird eine Übersicht über die Forschung zu Komorbiditäten von spezifischen Lernstörungen (SLS) und psychischen Auffälligkeiten gegeben. Eine Literatursuche erbrachte 1100 Artikel, von denen nach explizierten Kriterien 170 für die weiteren Analysen ausgewählt wurden. Ausgeschlossen wurden u.a. Artikel zu nonverbalen Lernstörungen, Buchrezensionen, Einleitungen zu Sonderheften sowie Fallstudien. Die Ergebnisse der Literaturrecherche zeigen, dass die Forschung sich zum großen Teil auf nicht näher spezifizierte Lernstörungen und Lesestörungen bezieht. In Bezug auf Komorbiditäten sind ADHS und sozial-emotionale Probleme die am häufigsten untersuchten Themen. Kinder mit SLS zeigen eine erhöhte Neigung zu externalisierenden und internalisierenden Auffälligkeiten, die jedoch unterhalb eines klinisch relevanten Niveaus liegt. ADHS scheint die am häufigsten auftretende Komorbidität bei Lese- und Rechtschreibstörung zu sein. Das Verhältnis von SLS zu psychischen Auffälligkeiten wird teilweise durch eine mangelnde Effizienz der Funktion des Arbeitsgedächtnisses und Aufmerksamkeitsstörung mediiert. Weiterer Forschungsbedarf besteht insbesondere zur Frage nach Komorbiditäten bei Rechenstörungen. Metaanalysen für den Bereich des Zusammenhangs von SLS und externalisierende Auffälligkeiten stehen noch aus. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The aims of this literature review were to give an overview of the current knowledge on the comorbidity between Specific Learning Disabilities (SLD) and psychopathological problems. The search yielded 1100 articles, of which 170 were selected that deal with both SLD and psychopathological problems. We excluded articles about Nonverbal Learning Disability, book reviews, introductions to special issues, and case studies. The results show that most research has been done on general (unspecified) learning disabilities and reading disabilities. ADHD and social-emotional problems are the most studied comorbidities. The rate of both externalising and internalising behaviour problems is increased in children with SLD, but not on a clinical level. ADHD forms the highest comorbidity of all SLD's except math disability. The link between SLD and psychopathological problems seems partly mediated by inefficiencies in working memory functioning and attention. To increase knowledge and ultimately improve the suitability of SLD-interventions, more original research is needed in the fields of math disabilities. Meta-analyses are needed about the relations between SLD and externalising problems. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Testgebruik bij vroegkinderlijke ontwikkeling en kinderen met beperkingen
Ruiter, Selma; Visser, Linda
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hurks, Petra; van der Meulen, Matty; Ruiter, Selma; Hendriksen, Jos (Hrsg.): Psychodiagnostiek: Van nul tot zes jaar; Ontwikkeling, testgebruik en casuïstiek | Amsterdam: Pearson | 2019
39478 Endnote
Autor*innen:
Ruiter, Selma; Visser, Linda
Titel:
Testgebruik bij vroegkinderlijke ontwikkeling en kinderen met beperkingen
Aus:
Hurks, Petra; van der Meulen, Matty; Ruiter, Selma; Hendriksen, Jos (Hrsg.): Psychodiagnostiek: Van nul tot zes jaar; Ontwikkeling, testgebruik en casuïstiek, Amsterdam: Pearson, 2019 , S. 39-52
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Sonstiges
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
IDS-2. Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren
Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke; Visser, Linda
Monographie
| Amsterdam: Hogrefe | 2018
38774 Endnote
Autor*innen:
Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke; Visser, Linda
Titel:
IDS-2. Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren
Erscheinungsvermerk:
Amsterdam: Hogrefe, 2018
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Pädagogisch-psychologische Testverfahren
Sprache:
Sonstiges
Abstract:
IDS-2. Intelligenz- und Entwicklungsskalen für Kinder und Jugendliche. Niederländische Version.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Het meten van temperament bij jonge kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige […]
Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda; van der Putten, Annette
Zeitschriftenbeitrag
| In: Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Mensen met Verstandelijke Beperkingen | 2017
37276 Endnote
Autor*innen:
Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda; van der Putten, Annette
Titel:
Het meten van temperament bij jonge kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Onderzoek naar de motorische component binnen instrumenten voor het meten van temperament [Measuring temperament in young children with profound intellectual and multiple disabilities. Research into the motor component in instruments for measuring temperament].
In:
Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Mensen met Verstandelijke Beperkingen, 43 (2017) , S. 2-17
URL:
http://www.ntzonline.nl/nl/rubrieken/opinie/show/357/het-meten-van-temperament-bij-jonge-kinderen-met-zeer-ernstige-verstandelijke-en-meerv-beperkingen
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Sonstiges
Abstract (english):
We analyzed the assessment of temperament among young children with Profound Intellectual and Multiple disabilities (PIMD) and the influence of various motor disabilities on this measure. A literature search was used to make an inventory of the existing instruments assessing temperament. None of the 38 articles included the group children with PIMD. The Infant Behavior Questionnaire - Revised (IBQ-R) very short form and the Child Behavior Questionnaire (CBQ) very short form seem to be the most appropriate ones to assess temperament. The pilot-study showed that seven (19.4%) of the CBQ items and nine (24.3%) of the IBQ-R items contained motor behavior. The nine IBQ-R items containing a motor component have been adapted in order to increase validity. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Assessment of temperament in children with profound intellectual and multiple disabilities. A study […]
Putten, Annette van der; Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda
Zeitschriftenbeitrag
| In: Cogent Psychology | 2017
37639 Endnote
Autor*innen:
Putten, Annette van der; Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda
Titel:
Assessment of temperament in children with profound intellectual and multiple disabilities. A study into the role of motor disabilities in instruments to measure temperament
In:
Cogent Psychology, 4 (2017) 1, S. 1335038
DOI:
10.1080/23311908.2017.1335038
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191800
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19180/pdf/cogent_psych_2017_van_der_Putten_et_al_Assessment_of_temperament_in_children_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Entwicklungsstörung; Erhebungsinstrument; Fragebogen; Geistesbehinderung; Kind; Kleinkind; Mehrfachbehinderung; Messung; Messverfahren; Motorische Störung; Pilotstudie; Psychometrie; Temperament; Verhalten
Abstract (english):
Research on temperament has evolved substantially throughout the last years. Assessing temperament in a child gives information about why the child reacts differently in different situations and can be seen as one of the variables playing a role in determining adaptive and maladaptive outcomes. Insight into the temperament of the child, therefore, facilitates the adaptation of support or child-rearing practices to the specific needs and wishes of the child. The current study aimed at reviewing existing temperament instruments among young children with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD). An inventory of the existing instruments, which can determine temperament, was made based on a literature review. A total of 138 articles were found in which temperament was measured. None of these studies included children with PIMD. The Infant Behavior Questionnaire-Revised (IBQ-R) very short form and the Child Behavior Questionnaire (CBQ) very short form seem to be the most appropriate forms to measure temperament. Because motor disabilities are one of the main characteristics of these children, assessment instrument must be accommodated to minimize impairment bias, without altering what the test measures. Therefore, a pilot-study with 12 children with PIMD (age between 1.8 and 4.9 years) was conducted to analyze the bias of motor disabilities on these instrument. Results showed that seven (19.4%) of the CBQ items and nine (24.3%) of the IBQ-R items contained motor behavior which biased the validity of the instrument. A proposal is made regarding the adaptation of the nine IBQ-R items. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Editorial
Visser, Linda; Meulen, B. F. van der
Zeitschriftenbeitrag
| In: Cogent Psychology | 2017
37886 Endnote
Autor*innen:
Visser, Linda; Meulen, B. F. van der
Titel:
Editorial
In:
Cogent Psychology, 4 (2017) 1, S. 1391473
DOI:
10.1080/23311908.2017.1391473
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192074
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19207/pdf/Cogent_psych_2017_Visser_van_der_Meulen_Editorial_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Behinderter Jugendlicher; Behindertes Kind; Einführung; Geistig Behinderter; Leistungsmessung; Mehrfachbehinderung; Messverfahren; Validität
Abstract (english):
Editorial of the special issue on Adapting developmental assessment instruments for children with special needs. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Difference or delay? A comparison of Bayley-III Cognition item scores of young children with and […]
Visser, Linda; Vlaskamp, Carla; Emde, Cornelius; Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke
Zeitschriftenbeitrag
| In: Research in Developmental Disabilities | 2017
37881 Endnote
Autor*innen:
Visser, Linda; Vlaskamp, Carla; Emde, Cornelius; Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke
Titel:
Difference or delay? A comparison of Bayley-III Cognition item scores of young children with and without developmental disabilities
In:
Research in Developmental Disabilities, 71 (2017) , S. 109-119
DOI:
10.1016/j.ridd.2017.09.022
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-173794
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/17379/pdf/Research_in_Developmental_Disabilities_2017_Difference_or_delay_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Kind; Vorschulalter; Grundschulalter; Kognitive Entwicklung; Entwicklungsstörung; Test; Messverfahren; Erhebungsinstrument; Reliabilität; Validität; Vergleich; Niederlande
Abstract (english):
The "difference or delay paradigm" focuses on the question of whether children with developmental disabilities (DD) develop in a way that is only delayed, compared to typically developing children, or also qualitatively different. The current study aimed to examine whether qualitative differences exist in cognitive development of young children with and without DD on the basis of item scores on the Dutch Bayley-III Cognition scale. Differential item functioning was identified for 15 of the 91 items. The presence of DD was related to a higher number of Guttman errors, hinting at more deviation in the order of skill development. An interaction between group (i.e., with or without DD) and developmental quotient appeared to predict the number of Guttman errors. DD was related to a higher number of Guttman errors for the whole range of developmental quotients; children with DD with a small developmental quotient had the highest number. Combined, the results mean that qualitative differences in development are not to be excluded, especially in cases of severe developmental disabilities. When using the Bayley-III in daily practice, the possibility needs to be taken into account that the instruments' assumption of a fixed order in skill development does not hold. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
3
4
(aktuell)
Alle anzeigen
(37)