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Pädagogische Wissenschaft in der DDR. Ideologieproduktion, Systemreflexion und Erziehungsforschung: […]
Tenorth, Heinz-Elmar; Wiegmann, Ulrich
Monographie
| Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2022
43611 Endnote
Autor*innen:
Tenorth, Heinz-Elmar; Wiegmann, Ulrich
Titel:
Pädagogische Wissenschaft in der DDR. Ideologieproduktion, Systemreflexion und Erziehungsforschung: Studien zu einem vernachlässigten Thema der Disziplingeschichte deutscher Pädagogik
Erscheinungsvermerk:
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022 (Bildungsgeschichte)
DOI:
10.35468/9783781559721
URL:
https://elibrary.utb.de/doi/book/10.35468/9783781559721
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Alt; Robert; Besatzungszone; Bildungsgeschichte; Deiters; Heinrich; Deutschland-DDR; Erziehungswissenschaft; Makarenko; Anton Semjonowitsch; Mannschatz; Eberhard; Neuner; Gerhard; Pädagogik; Praxis; Sozialistische Pädagogik; Wissenschaftsdisziplin; Wissenschaftsgeschichte
Abstract:
Die Berliner Bildungshistoriker geben mit ihren Analysen erstmals eine historiographisch fundierte und systematisch grundierte Geschichte der Entwicklung und des Status der wissenschaftlichen Pädagogik der DDR. Sie wird nicht mehr allein ideologiepolitisch und -kritisch als Erfüllungsgehilfin der SED-Bildungspolitik interpretiert, sondern in ihrer eigenen Praxis als ein System differenter Wissensformen umfassend analysiert. Als wissenschaftliche Pädagogik hat sie sich von 1945 bis 1989 im konflikthaften Feld zwischen Wissenschaft und Politik, pädagogischer Praxis und erziehungswissenschaftlicher Forschung, zentralen Institutionen und individueller Arbeit zu einer Disziplin eigener Gestalt entwickelt, im Prozess zunehmend mehr auch nach ihrem Selbstverständnis eine forschende Disziplin in einem schwierigen und hoch politisierten Kontext.
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Women with abuse-related posttraumatic stress disorder sleep more fitfully but just as long as […]
Friedmann, Franziska; Hill, Holger; Santangelo, Philip; Ebner-Priemer, Ulrich; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Sleep | 2022
42581 Endnote
Autor*innen:
Friedmann, Franziska; Hill, Holger; Santangelo, Philip; Ebner-Priemer, Ulrich; Neubauer, Andreas B.; Rausch, Sophie; Steil, Regina; Müller-Engelmann, Meike; Lis, Stefanie; Fydrich, Thomas; Priebe, Kathlen
Titel:
Women with abuse-related posttraumatic stress disorder sleep more fitfully but just as long as healthy controls: an actigraphic study
In:
Sleep, 45 (2022) 2, S. zsab296
DOI:
10.1093/sleep/zsab296
URL:
https://academic.oup.com/sleep/article-abstract/45/2/zsab296/6473455
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Study Objectives: Subjective reports of sleep impairments are common in individuals with posttraumatic stress disorder (PTSD), but objective assessments of sleep have yielded mixed results. Methods: We investigated sleep via actigraphy and e-diary on 6 consecutive nights in a group of 117 women with PTSD after childhood abuse (CA; PTSD group), a group of 31 mentally healthy women with a history of CA (healthy trauma controls, HTC group) and a group of 36 nontraumatized mentally healthy women (healthy controls, HC group). Results: The PTSD group reported lower sleep quality, more nights with nightmares, and shorter sleep duration than both HTC and HC. Actigraphic measures showed more and longer sleep interruptions in the PTSD group compared to HTC and HC, but no difference in sleep duration. While the PTSD group underestimated their sleep duration, both HTC and HC overestimated their sleep duration. HTC did not differ from HC regarding sleep impairments. Conclusions: Sleep in women with PTSD after CA seems to be more fragmented but not shorter compared to sleep patterns of mentally healthy control subjects. The results suggest a stronger effect of PTSD psychopathology on sleep compared to the effect of trauma per se. Subset of Data from Clinical Trial: Treating Psychosocial and Neural Consequences of Childhood Interpersonal Violence in Adults (RELEASE), https://www.drks.de/drks_web/navigate.do?navigationId=trial.HTML&TRIAL_ID=DRKS00000000, German Clinical Trials registration number: DRKS00005578 (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Task ambiguity and academic procrastination. An experience sampling approach
Wieland, Lena M.; Hoppe, Johannes D.; Wolgast, Anett; Ebner-Priemer, Ulrich W.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Instruction | 2022
42754 Endnote
Autor*innen:
Wieland, Lena M.; Hoppe, Johannes D.; Wolgast, Anett; Ebner-Priemer, Ulrich W.
Titel:
Task ambiguity and academic procrastination. An experience sampling approach
In:
Learning and Instruction, 81 (2022) , S. 101585
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2022.101595
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475222000160?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Procrastination is thought to be affected by trait-based and by situational, or task-specific determinants. Situational and task-specific influences on students' procrastination behavior have rarely been studied. Most research has examined trait-based individual differences in students' general procrastination tendencies. This study used an adaptive experience sampling approach to assess students' (N = 88) task-related perceptions of ambiguity and their situation-specific procrastination behavior during exam preparation six times a day for seven days (n = 3581 measurements). Results revealed that 30% of all intended study sessions were procrastinated. The risk that study sessions were procrastinated increased with students' task-related ambiguity perceptions. Individuals' average risk of procrastinating study sessions was further predicted by their procrastination tendency and conscientiousness assessed at baseline. The findings suggest interventions that promote students' ability to self-regulate but also modify tasks and instructions. Further implications and suggestions for future research are discussed.
Einmal begeistert, immer begeistert? Eine Experience-Sampling-Studie zur wahrgenommenen […]
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß-Wittstadt, Susanne; Tallon, Miles; Wagner, Ernst
Zeitschriftenbeitrag
| In: Unterrichtswissenschaft | 2022
42233 Endnote
Autor*innen:
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß-Wittstadt, Susanne; Tallon, Miles; Wagner, Ernst
Titel:
Einmal begeistert, immer begeistert? Eine Experience-Sampling-Studie zur wahrgenommenen Unterrichtsqualität und Motivation von Schülerinnen und Schülern im Kunstunterricht
In:
Unterrichtswissenschaft, 50 (2022) 2, S. 211-236
DOI:
10.1007/s42010-022-00147-w
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-252140
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-252140
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kunstunterricht; Schüler; Wahrnehmung; Qualität; Motivation; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Gymnasium; Integrierte Gesamtschule; Bildungsangebot; Nutzung; Wirkung; Erfahrung; Unterstützung; Bedürfnis; Autonomie; Kompetenz; Befragung; Varianzanalyse; Regressionsanalyse; Mehrebenenanalyse; Hessen; Nordrhein-Westfalen; Deutschland
Abstract:
Zahlreiche Studien in der quantitativ-empirischen Unterrichtsforschung folgen zwar theoretisch der Angebots-Nutzungskonzeption unterrichtlicher Wirkungen, basieren jedoch auf retrospektiv erhobenen Unterrichtswahrnehmungen oder Beobachtungsdaten und können daher wenig Aussagen über das subjektive Erleben von Lernenden während des Unterrichts machen. Befunde zur intraindividuellen Varianz von wahrgenommener Unterrichtsqualität und Motivation im Unterricht sowie zu intraindividuellen Zusammenhängen würden helfen, unterrichtliche Wirkungen unter Angebots-Nutzungsperspektive noch besser zu verstehen. Dieses Desiderat aufgreifend wurden in vorliegender Studie Lernende mittels Experience-Sampling Methode zu mehreren Zeitpunkten im Verlauf zweier Doppelstunden Kunstunterricht zu ihrer Unterrichtsqualitätswahrnehmung und Motivation befragt. Darüber hinaus wurde die Erfüllung der Bedürfnisse nach Kompetenz und Autonomie als Indikatoren für die individuelle Nutzung des Angebots als potenzielle Mediatorvariablen erfragt. Auf Basis einer Stichprobe von 222 Lernenden aus 9 Klassen der 9. Jahrgangsstufe des Gymnasiums und der Integrierten Gesamtschule zeigten sich folgende Ergebnisse: 1) Der größte Teil der Varianz in den Einschätzungen aller Konstrukte der Lernenden lag zwischen den Zeitpunkten, gefolgt von der Varianz zwischen den Personen; zwischen den Klassen variierten die Einschätzungen kaum. 2) Es konnten charakteristische Verlaufsformen einiger erhobener Einschätzungen über die beiden Doppelstunden ermittelt werden. 3) Vor allem auf intraindividueller Ebene wurden neben direkten Effekten der Unterrichtswahrnehmungen auf die selbstbestimmte Motivation auch indirekte über die wahrgenommene Autonomieunterstützung sichtbar. Die Ergebnisse helfen zu verstehen, wie wahrgenommene Unterrichtsqualität, individuelle Nutzung (Erfüllung des Bedürfnisses nach Autonomie) und selbstbestimmte Motivation im Unterrichtsverlauf zusammenspielen und es wird diskutiert, welche weiterführenden Studien folgen sollten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Numerous studies in quantitative-empirical classroom research theoretically follow the supply-use conception of instructional effects, but they are based on retrospectively assessed classroom perceptions or observational data and can therefore make few statements about the subjective experience of learners during instruction. Findings on intraindividual variances of classroom perceptions and motivation as well as on intraindividual relationships would help to better understand instructional effects from a supply-use perspective. In the present study, teaching perceptions and motivation were surveyed at several points in time in the course of two double lessons of art instruction using the experience-sampling method. Additionally, satisfaction of the needs for competence and autonomy were assessed as indicators for the individual use of the supplied instruction and potential mediator variable. Based on a sample of 222 learners from 9 classes of the 9th grade of the 'Gymnasium' and the 'Integrierte Gesamtschule', the following results emerged: 1) Most of the variance in the learners' estimations was found between time points (within-level), followed by the variance between individuals (between-level); between classes, the assessments hardly varied (class level). 2) Characteristic courses of some elicited constructs across the two double lessons could be identified. 3) Particularly at the intraindividual level, indirect effects via perceived autonomy support became apparent in addition to direct effects of instructional perceptions on self-determined motivation. The results help to understand how perceptions of instructional quality, satisfaction of the need for autonomy (as indicator for the individual use of the supplied instruction) and self-determined motivation look like in the course of a double lesson and it is discussed which further studies should follow. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Die Einflussmacht der sozialen Herkunft auf Motivation im Kunstunterricht
Weiß-Wittstadt, Susanne; Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Tallon, Miles
Zeitschriftenbeitrag
| In: Jahrbuch für Allgemeine Didaktik | 2022
42230 Endnote
Autor*innen:
Weiß-Wittstadt, Susanne; Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Tallon, Miles
Titel:
Die Einflussmacht der sozialen Herkunft auf Motivation im Kunstunterricht
In:
Jahrbuch für Allgemeine Didaktik, (2022) , S. 52-70
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Sonderheftbeitrag
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Unterrichtsqualität im Kunstunterricht. Wie wird sie von Lernenden wahrgenommen und wie hängt sie […]
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß-Wittstadt, Susanne; Wagner, Ernst
Sammelbandbeitrag
| Aus: Scheunpflug, Annette; Wulf, Christoph; Züchner, Ivo (Hrsg.): Kulturelle Bildung | Wiesbaden: Springer VS | 2022
42924 Endnote
Autor*innen:
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß-Wittstadt, Susanne; Wagner, Ernst
Titel:
Unterrichtsqualität im Kunstunterricht. Wie wird sie von Lernenden wahrgenommen und wie hängt sie mit ihrer Motivation zusammen?
Aus:
Scheunpflug, Annette; Wulf, Christoph; Züchner, Ivo (Hrsg.): Kulturelle Bildung, Wiesbaden: Springer VS, 2022 (Edition ZfE, 12), S. 51-82
DOI:
10.1007/978-3-658-35454-1_3
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-35454-1_3
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Mit der vorliegenden Studie soll ein Beitrag zum Verständnis der Qualität schulischen Kunstunterrichts und seiner Wirkungen geleistet werden, indem folgende Fragestellungen untersucht werden: Inwiefern kann Unterrichtsqualität im Kunstunterricht anhand von aus Kernfächern bekannten Basisdimensionen beschrieben werden (1)?; inwiefern wird die Unterrichtsqualitätswahrnehmung durch individuelle Voraussetzungen von Lernenden sowie die Schulform bestimmt (2)? und inwiefern hängen sowohl individuelle Voraussetzungen und die Schulform als auch Unterrichtsqualitätswahrnehmungen mit Lernerfolg - definiert als selbstbestimmte Motivation - direkt (3) und indirekt (4) zusammen? Die Fragestellungen wurden anhand einer querschnittlichen Studie bearbeitet, an der 1065 Schüler*innen aus 52 Klassen der 9. und 10. Jahrgangsstufe teilnahmen. Die Jugendlichen wurden via Tablet zu den Voraussetzungen und ihrer Unterrichtswahrnehmung befragt. Mehrebenenfaktorenanalysen zeigen, dass die fünf angenommenen Unterrichtsqualitätsdimensionen auf Ebene der Schüler*innen empirisch nachweisbar sind. Auf Klassenebene hängen "kognitive Aktivierung" und "Klima" allerdings so eng zusammen, dass die Repräsentation durch einen gemeinsamen Faktor sinnvoller erscheint (1). Doubly latent models zeigen, dass die wahrgenommene Unterrichtsqualität in einzelnen Bereichen vom Migrationshintergrund, dem Geschlecht, der kulturellen Praxis und der Schulform abhängt und Lernende mit positivem Selbstkonzept die Unterrichtsqualität in allen Bereichen positiver einschätzen (2). Selbstbestimmte Motivation im Unterricht wird vor allem von Mädchen, Lernenden mit Migrationshintergrund, kulturell aktiven Lernenden, sowie solchen mit positivem Selbstkonzept berichtet. Darüber hinaus trägt die Wahrnehmung in allen fünf untersuchten Bereichen zur Motivation der Lernenden bei (3a). Die Effekte des Geschlechts, des Migrationshintergrunds und des Selbstkonzepts auf die Motivation können teilweise über die wahrgenommene Unterrichtsqualität erklärt werden (4a). Resultierende Implikationen für die qualitätsvolle Gestaltung von Kunstunterricht werden im Beitrag diskutiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Schule und Staatssicherheitsdienst in der DDR
Wiegmann, Ulrich
Sammelbandbeitrag
| Aus: Benecke, Jakob (Hrsg.): Erziehungs- und Bildungsverhältnisse in der DDR | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2022
43616 Endnote
Autor*innen:
Wiegmann, Ulrich
Titel:
Schule und Staatssicherheitsdienst in der DDR
Aus:
Benecke, Jakob (Hrsg.): Erziehungs- und Bildungsverhältnisse in der DDR, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022 (Erziehungs- und Bildungsverhältnisse im 20. Jahrhundert), S. 157-171
URL:
https://elibrary.utb.de/doi/book/10.35468/9783781559332
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Unterrichtsqualität im Kunstunterricht - wie wird sie von Lernenden wahrgenommen und wie hängt sie […]
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß, Susanne; Tallon, Miles; Wagner, Ernst
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft | im Druck
42235 Endnote
Autor*innen:
Rakoczy, Katrin; Frick, Ulrich; Weiß, Susanne; Tallon, Miles; Wagner, Ernst
Titel:
Unterrichtsqualität im Kunstunterricht - wie wird sie von Lernenden wahrgenommen und wie hängt sie mit ihrer Motivation zusammen?
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, (im Druck)
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Studying dietary intake in daily life through multilevel two-part modelling: A novel analytical […]
Ruf, Alea; Neubauer, Andreas B.; Ebner-Priemer, Ulrich; Reif, Andreas; Matura, Silke
Zeitschriftenbeitrag
| In: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity | 2021
41552 Endnote
Autor*innen:
Ruf, Alea; Neubauer, Andreas B.; Ebner-Priemer, Ulrich; Reif, Andreas; Matura, Silke
Titel:
Studying dietary intake in daily life through multilevel two-part modelling: A novel analytical approach and its practical application
In:
International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18 (2021) , S. 130
DOI:
10.1186/s12966-021-01187-8
URL:
https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-021-01187-8
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Nahrungsaufnahme; Einflussfaktor; Statistische Analyse
Abstract:
Background: Understanding which factors influence dietary intake, particularly in daily life, is crucial given the impact diet has on physical as well as mental health. However, a factor might influence whether but not how much an individual eats and vice versa or a factor's importance may differ across these two facets. Distinguishing between these two facets, hence, studying dietary intake as a dual process is conceptually promising and not only allows further insights, but also solves a statistical issue. When assessing the association between a predictor (e.g. momentary affect) and subsequent dietary intake in daily life through ecological momentary assessment (EMA), the outcome variable (e.g. energy intake within a predefined time-interval) is semicontinuous. That is, one part is equal to zero (i.e. no dietary intake occurred) and the other contains right-skewed positive values (i.e. dietary intake occurred, but often only small amounts are consumed). However, linear multilevel modelling which is commonly used for EMA data to account for repeated measures within individuals cannot be applied to semicontinuous outcomes. A highly informative statistical approach for semicontinuous outcomes is multilevel two-part modelling which treats the outcome as generated by a dual process, combining a multilevel logistic/probit regression for zeros and a multilevel (generalized) linear regression for nonzero values. Methods: A multilevel two-part model combining a multilevel logistic regression to predict whether an individual eats and a multilevel gamma regression to predict how much is eaten, if an individual eats, is proposed. Its general implementation in R, a widely used and freely available statistical software, using the R-package brms is described. To illustrate its practical application, the analytical approach is applied exemplary to data from the Eat2beNICE-APPetite-study. Results: Results highlight that the proposed multilevel two-part model reveals process-specific associations which cannot be detected through traditional multilevel modelling. Conclusions: This paper is the first to introduce multilevel two-part modelling as a novel analytical approach to study dietary intake in daily life. Studying dietary intake through multilevel two-part modelling is conceptually as well as methodologically promising. Findings can be translated to tailored nutritional interventions targeting either the occurrence or the amount of dietary intake. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Predicting delay in goal-directed action. An experience sampling approach uncovering within-person […]
Wieland, Lena M.; Ebner-Priemer, Ulrich W.; Limberger, Matthias F.; Nett, Ulrike E.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frontiers in Psychology | 2021
42755 Endnote
Autor*innen:
Wieland, Lena M.; Ebner-Priemer, Ulrich W.; Limberger, Matthias F.; Nett, Ulrike E.
Titel:
Predicting delay in goal-directed action. An experience sampling approach uncovering within-person determinants involved in the onset of academic procrastination behavior
In:
Frontiers in Psychology, (2021) , S. 12:695927
DOI:
10.3389/fpsyg.2021.695927
URL:
https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.695927
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Academic procrastination involves the delayed implementation of actions required to fulfill study-related tasks. These behavioral delays are thought to result from momentary failures in self-regulation (i.e., within-person processes). Most previous studies focused on the role of trait-based individual differences in students' procrastination tendencies. Little is known about the within-person processes involved in the occurrence of procrastination behavior in real-life academic situations. The present study applied an event-based experience sampling approach to investigate whether the onset of task-specific delay behavior can be attributed to unfavorable changes in students' momentary appraisals of tasks (value, aversiveness, effort, expectations of success), which may indicate failures in self-regulation arise between critical phases of goal-directed action. University students (N = 75) used an electronic diary over eight days to indicate their next days' intentions to work on academic tasks and their task-specific appraisals (n = 582 academic tasks planned). For each task, a second query requested the next day determined whether students' task-related appraisals changed and whether they implemented their intention on time or delayed working on the respective task (n = 501 completed task-specific measurements). Students' general procrastination tendency was assessed at baseline using two established self-report questionnaires. Stepwise two-level logistic regression analyses revealed that within-person changes in task-related appraisals that reflected a devaluation of the study-related tasks increased the risk for an actual delay. The risk to delay decreased when students maintained a positive attitude toward the task. Students' general procrastination tendency did not predict individual differences in their task-specific delay behavior. We discuss these findings in light of the growing effort to understand the within-person processes that contribute to induce procrastination behavior under real-life academic conditions and illustrate how this knowledge can benefit the design of tasks and instructions that support students' self-regulation to their best.
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