-
-
Autor*innen: Yeung, Alexander Seeshing; Craven, Rhonda G.; Arens, A. Katrin
Titel: Self-concept enhancement programs: Issues, challenges, and new perspectives
Aus: Dziuk, Sasha (Hrsg.): Educational programs and special education: Issues, challenges, and perspectives, New York; NY: Nova Science, 2013 , S. 29-53
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sonstiges
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Effektivität; Evaluation; Förderung; Forschungsstand; Intervention; Kooperatives Lernen; Mathematische Kompetenz; Messung; Mobbing; Motivation; Programm; Schüler; Schulerfolg; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Soziale Kompetenz; Sprachkompetenz
Abstract (english): Educators and researchers attempt to design and implement successful intervention programs to enhance students' academic motivation and self-concept as important non-cognitive determinants of student achievement and long-term gains. Nevertheless, despite the goodwill and effort, such programs are often faced with issues and challenges. In this chapter, we first discuss the potentials, opportunities, and expected outcomes of such intervention programs. Then we discuss and attempt to address the issues, challenges, and limitations of such programs by illustrating them with examples of evidence-based intervention programs we have conducted in various educational areas including: language, mathematics, cooperative learning, peer support, and anti-bullying. The discussions and illustrations are based on recent advances in self-concept and motivation theory and research. Theory, such as the reciprocal effects model demonstrating the mutually reinforcing relations between academic self-concept and academic achievement, provides the opportunity for designing a dual approach with attention to both self-concept and achievement in the program. The research on internally focused and attributional feedback mechanisms provides the potential of reinforcing self-concept for long-term positive gains. Nevertheless, research findings indicating a general pattern of decrease in self-concept over time constitute a prevalent issue and a challenge to any intervention that attempts to facilitate a significant and noticeable increase. Recent emphasis on the twofold multidimensional structure of academic self-concept implying that intervention programs should target a specific domain and should address both the cognitive and affective components of self-concept further complicates the design and implementation of programs. A further challenge is the occurrence of diffusion effects that might mask the difference between the experimental (target) group and the control group, thus undermining the effectiveness of the intervention. Other issues include: students' cognitive abilities, age, frame of references, and differential gender perceptions. These issues and challenges are illustrated in the light of our previously conducted self-concept enhancement programs in educational settings.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Tarazona, Mareike
Titel: Zur Institutionalisierung Internationaler Studiengänge. Eine theoretische und empirische Untersuchung zur nachhaltigen Organisation von Joint- und Double-Degree-Programmen
Erscheinungsvermerk: Berlin: BWV Berliner Wissenschafts-Verl., 2012 (Schriften zur öffentlichen Verwaltung und öffentlichen Wirtschaft)
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Betreuung; Deutschland; Doppelqualifikation; Effektivität; Empirische Untersuchung; Expertenbefragung; Finanzierung; Hochschulbildung; Hochschulzulassung; Institution; Institutionalisierung; Internationalisierung; Internationalität; Interview; Kooperation; Koordination; Mobilität; Netzwerk; Organisationstheorie; Programm; Qualitätssicherung; Rechtsgrundlage; Studiengang; Universität; Vertrauen
Abstract: Zunehmend werden an Hochschulen internationale Joint- und Double-Degree-Programme angeboten, die von verschiedenen Förderorganisationen mit erheblichen Mitteln unterstützt werden. Mit diesen Programmen sind viele Hoffnungen auf eine besonders intensive und nachhaltige Kooperation zweier oder mehrerer Hochschulen verbunden; gleichzeitig ist die Nachhaltigkeit der Programme eine besondere Herausforderung für ihre Organisation, denn die Programme sind in die Strukturen mehrerer Organisationen eingebunden, die jeweils über ihre eigenen Ablauforganisationen, Traditionen und Hierarchien verfügen. Die Arbeit beschäftigt sich daher ausgehend von einer organisationstheoretischen Perspektive, wie intensive internationale Kooperationen mittel- und langfristig Bestand haben können. Mit Hilfe einer standardisierten Befragung unter Koordinatoren von Programmen mit der Beteiligung deutscher Hochschulen und zusätzlichen Experteninterviews werden Hypothesen zu fünf verschiedenen Themenbereichen überprüft. Ergebnis der empirischen Arbeit ist, dass die Qualität der Beziehungen zwischen den Hochschulen eine große Rolle für die Nachhaltigkeit der Programme spielt - insbesondere das Vertrauen, aber auch die Ausgeglichenheit des Engagements und das Commitment. Darüber hinaus haben die institutionelle Ähnlichkeit und die strategische Bedeutung der Programme an den Hochschulen bzw. Fakultäten einen unabhängigen Einfluss auf die Nachhaltigkeit. Es konnte zudem gezeigt werden, dass die enge Verzahnung der Strukturen an den kooperierenden Hochschulen eine Dimension ist, die besonders gut erklärt, in welchem Fall welche Faktoren besonders berücksichtigt werden müssen.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brauckmann, Stefan
Titel: Schulleitungshandeln zwischen deconcentration, devolution und delegation (3D) empirische Annäherungen aus internationaler Perspektive
In: Empirische Pädagogik, 26 (2012) 1, S. 78-102
URN: urn:nbn:de:0111-opus-58723
URL: http://www.pedocs.de/volltexte/2012/5872/pdf/Brauckmann_Schulleitungshandeln_3D_EmpirPaed.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Deutschland; Dezentralisierung; Effektivität; Empirische Untersuchung; England; Führungsstil; Internationaler Vergleich; Italien; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schulautonomie; Schulleitung; Schulorganisation; Slowenien; Steuerung; Ungarn
Abstract: Mit den Initiativen und Maßnahmen zur Sicherung und Entwicklung von einzelschulischer Qualität haben sich die schulsystembezogenen Kontextbedingungen des Schulleitungshandelns in den letzten Jahren verändert. Die 'neuen' Gegebenheiten werden von bildungspolitischer Seite häufig als Ermöglichungsbedingungen für eine stärkere Auseinandersetzung mit effektiven, d. h. ergebnisorientierten Handlungskonzepten verstanden.
Für die Schulleitung betreffen diese im Wesentlichen die Nutzung von zugewiesenen erweiterten Handlungsspielräumen und die Verantwortungsübernahme für die an qualitätsorientierten Bezugsnormen ausgerichtete Entwicklung ihrer Schulen.
Vor diesem Hintergrund werden nachstehend Befunde aus der explorativ angelegten, international vergleichenden Schulleitungsstudie "Leadership Improvement for Student Achievement" (LISA) zu Zusammenhängen zwischen unterschiedlichen Ausprägungsgraden schulischer Entscheidungsmöglichkeiten und praktizierten Führungsstilen berichtet, die auf mögliche Bruchstellen zwischen der intendierten Ermöglichung und Realisierung effektiven Schulleitungshandelns verweisen.
Abstract (english): In recent years, initiatives and measures targeting the assurance and development of individual school quality have led to changes in the conditions of school leadership actions in the context of the education systems. From the perspective of educational policy, these "new" contextual conditions are often conceived in terms of enabling an enforced concern for effective (i. e. outcome-oriented) concepts of action. As far as school leaders are concerned, this mainly refers to using
assigned enhanced realms of action and taking on responsibility for the development of their schools, based on quality-oriented reference norms.
Against this background, findings from an explorative, international comparative school leadership study, "Leadership Improvement for Student Achievement" (LISA), are reported, investigating into the relationship between different degrees of "school autonomy" and applied leadership styles, delivering insights into possible points of breakage between intended enablement and actual implementation of effective leadership actions.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brauckmann, Stefan
Titel: Schulleitungshandeln zwischen erweiterten Rechten und Pflichten (SHaRP) im internationalen Forschungskontext. Beschreibungen und empirische Befunde
Aus: Hornberg, Sabine; Parreira do Amaral, Marcelo (Hrsg.): Deregulierung im Bildungswesen, Münster: Waxmann, 2012 , S. 223-248
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Belastung; Deutschland; Effektivität; Empirische Forschung; Führungsstil; Handlungsforschung; Handlungskompetenz; Persönlichkeitsmerkmal; Qualifizierung; Schulautonomie; Schulleiter; Schulleitung; Schulverwaltung; Steuerung; Zuständigkeit
Abstract: Alle jüngeren Veränderungen in den Schulgesetzen der Länder der Bundesrepublik Deutschland zielen auf Qualitätssteigerung durch Stärkung der Selbständigkeit von Einzelschulen und damit einhergehenden, selbst initiierten und selbst gesteuerten Entwicklungsprozessen, die mit externer Standardsetzung und verstärkter Ergebniskontrolle verknüpft werden. In diesem Zusammenhang ist die Rolle von Schulleitung als zentralem Akteur bei der Umsetzung dieser Konzeptionen zunehmend ins Blickfeld der empirischen Schulleitungsforschung gerückt. Nachgegangen wird dabei insbesondere Fragen des strategischen Managements im Sinn mittel- und langfristiger Schulentwicklung. Mit der Veränderung rechtlicher Zuständigkeiten und Pflichten entstehen neue intra- wie interinstitutionelle Verantwortungsgefüge (shift of powers). Sie bedeutet in letzter Konsequenz auch eine Reorganisation des bisherigen Schulleitungshandelns (shift of tasks). Es ist jedoch derzeit noch offen, ob, wie und in welchem Umfang der shift of powers und shift of tasks, also die (aktive) Wahrnehmung von mehr Verantwortung in zunehmend komplexeren Tätigkeitsfeldern, in der sozialen Realität der einzelnen Schule gelingen kann. Um aber empirisch zu klären, inwieweit die soziale Realität des Systems Schule mit seinen zahlreichen handlungsleitenden einzelorganisations- wie situationsbezogenen Problemlagen und Herausforderungen diese bildungspolitische Erwartungshaltung einlösen bzw. reflektieren kann, muss insbesondere der Anwendungskontext von unterschiedlichen Handlungsvarianten aus Sicht der Schulleiterinnen und Schulleiter betrachtet werden. In dieser zentralen personenbezogenen Blickrichtung ist nach den Interessen und Grundvoraussetzungen zu fragen, mit denen Schulleitungsmitglieder solchen Prozessen begegnen. Solche Perspektiven hat die empirische Schulforschung zwar eingenommen, bislang aber nur wenig konturieren können (Schulleitung als Beteiligte an "Neuen Steuerungskonzepten"). Unbeantwortet bleiben Fragen nach Zweck und Funktion von steuerungsrelevanten Maßnahmen in Abhängigkeit von der Realisierungsbereitschaft und Kompetenzen der Schulleiterinnen und Schulleiter sowie nach den Grenzen von Gestaltungsspielräumen.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Herausgeber*innen: Pashiardis, Petros; Brauckmann, Stefan
Titel: School leadership and its effects on student achievement
Erscheinungsvermerk: Bingley: Emerald, 2011 (International Journal of Educational Management, 25(1))
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Australien; Bildungsforschung; Effektivität; Europa; Führung; Führungsstil; Großbritannien; Schulerfolg; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleitung; USA
Abstract (english): The idea that emerges from this special issue on School leadership and its effects on student achievement is that the future of this field of research lies not simply with more complex statistical analyses and large international studies; on the contrary, the way forward for the years to come is to advance the field through a greater number of studies of the unique characteristics of the context of each educational system, its history, culture and local needs. The quest for leadership effectiveness can be better conducted at the local level. In short, the future of school leadership and its effects on student achievement rest on the premise that, even though we are dealing with global concerns and issues, the solutions must be local. School leaders need to be able to understand the complexity of the system and the complexity of the self. They need to be familiar with the potential stumbling-blocks that may exist (both within the self and within the context) and how these obstacles can become challenges that they will need to overcome. School leadership must shape the school and its context in such a way that the teachers who work there can then ideally be more effective in supporting their pupils to achieve better learning outcomes.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Titel: A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework
In: International Journal of Educational Management, 25 (2011) 1, S. 11-32
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsbedingungen; Deutschland; Effektivität; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Führungsstil; Großbritannien; Internationaler Vergleich; Italien; Lehrer; Lernerfolg; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleiter; Schulleitung; Sekundarbereich; Slowenien; Ungarn; Unterricht; Wirkung
Abstract (english): The overall purpose of the European Union-funded Leadership Improvement for Student Achievement (LISA) project was to explore how leadership styles, as conceptualized in the developed dynamic holistic leadership framework, directly or indirectly affect student achievement at the lower secondary level of education in seven European countries. This paper seeks to address this issue. In its methodological design the study is a mixture of research methods and collaborative action research shared by acting school leaders and researchers. A series of statistical analyses was carried out in order to gather evidence whether the data from the LISA project supported the initially developed holistic leadership theoretical framework. Consequently, first some descriptive statistics are introduced in order to acquaint the reader with the kind of data the survey used from the schoolteacher questionnaires. Further, some explanations are laid out with regard to the methodologies employed in order to analyze the data, such as the treatment of missing data and exploratory and confirmatory factor analysis structural equation models (SEM); then, a description of the main findings is offered through the analyses, which were conducted in order to predict school performance level from the relevant leadership style, followed by between-countries comparisons and analyses. Finally, an in-depth discussion and interpretations of the main findings - both integrative and concludive in nature - are offered. The quantitative analyses stemming from confirmatory factor analysis and SEM identified five robust underlying dimensions of practised leadership styles across the seven participating European countries. Furthermore, the findings stemming from the logistic regression analyses pointed out clearly the complementary inter-relationships of the main research questions of the study and analytical strands, especially with regard to the impact of certain intermediate variables on student achievement. The expected results of this approach are predominantly assumed/seen as an enrichment in the grounding of hypothetical and theoretical ideas as well as professional development for both school principals and researchers. Such an equal contribution of school leaders and school leaders' organizations and researchers could probably provide a model for future professional development programs for both groups of professionals. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Titel: A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework. Translated into Taiwanese and republished with permission from Emerald Group Publishing Limited: International Journal of Educational Management, 25(2011)1, 11-32
In: Journal for Educational Research [Taiwan], (2011) 206, S. 112- 118
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Sonstiges
Schlagwörter: Arbeitsbedingungen; Deutschland; Effektivität; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Führungsstil; Großbritannien; Internationaler Vergleich; Italien; Lehrer; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleiter; Schulleitung; Sekundarbereich; Slowenien; Ungarn; Unterricht; Wirkung
Abstract (english): The overall purpose of the European Union-funded Leadership Improvement for Student Achievement (LISA) project was to explore how leadership styles, as conceptualized in the developed dynamic holistic leadership framework, directly or indirectly affect student achievement at the lower secondary level of education in seven European countries. This paper seeks to address this issue. In its methodological design the study is a mixture of research methods and collaborative action research shared by acting school leaders and researchers. A series of statistical analyses was carried out in order to gather evidence whether the data from the LISA project supported the initially developed holistic leadership theoretical framework. Consequently, first some descriptive statistics are introduced in order to acquaint the reader with the kind of data the survey used from the schoolteacher questionnaires. Further, some explanations are laid out with regard to the methodologies employed in order to analyze the data, such as the treatment of missing data and exploratory and confirmatory factor analysis structural equation models (SEM); then, a description of the main findings is offered through the analyses, which were conducted in order to predict school performance level from the relevant leadership style, followed by between-countries comparisons and analyses. Finally, an in-depth discussion and interpretations of the main findings - both integrative and concludive in nature - are offered. The quantitative analyses stemming from confirmatory factor analysis and SEM identified five robust underlying dimensions of practised leadership styles across the seven participating European countries. Furthermore, the findings stemming from the logistic regression analyses pointed out clearly the complementary inter-relationships of the main research questions of the study and analytical strands, especially with regard to the impact of certain intermediate variables on student achievement. The expected results of this approach are predominantly assumed/seen as an enrichment in the grounding of hypothetical and theoretical ideas as well as professional development for both school principals and researchers. Such an equal contribution of school leaders and school leaders' organizations and researchers could probably provide a model for future professional development programs for both groups of professionals. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Pashiardis, Petros; Brauckmann, Stefan
Titel: Guest editorial
In: International Journal of Educational Management, 25 (2011) 1, S. 7-10
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Bildungsforschung; Effektivität; Führung; Schulerfolg; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleitung
Abstract (english): The idea that emerges from this
special issue on School leadership
and its effects on student achievement is that the future of this field of
research lies not simply with more
complex statistical analyses and large international studies; on the contrary, the way forward for the years
to come is to advance the fi eld through a greater
number of studies of the unique characteristics of the
context of each educational system, its history, culture
and local needs.
The quest for leadership effectiveness can be better
conducted at the local level. In short, the future of
school leadership and its effects on student
achievement rest on the premise that, even though we
are dealing with global concerns and issues, the
solutions must be local. School leaders need to be
able to understand the complexity of the system and
the complexity of the self. They need to be familiar
with the potential stumbling-blocks that may exist
(both within the self and within the context) and how
these obstacles can become challenges that they will
need to overcome. School leadership must shape the
school and its context in such a way that the teachers
who work there can then ideally be more effective in supporting their pupils to achieve better learning
outcomes.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Gawrilow, Caterina
Titel: Self-regulation in children with ADHD. How If Then Plans improve executive functions and delay of gratification in children with ADHD
In: The ADHD Report, 19 (2011) 6, S. 4-8
Dokumenttyp: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Effektivität; Hyperaktivität; Kind; Neuropsychologie; Planung; Schüler; Selbstregulation; Strategie; Unaufmerksamkeit; Verhalten
Abstract: In diesem Artikel wird aktuelle Forschung zur Wirksamkeit von Selbstregulationsstrategien bei Kindern mit ADHS berichtet. Kinder mit ADHS profitieren von Wenn-Dann Plänen bei exekutiven Funktionsaufgaben, die Inhibition oder auch komplexere exekutive Funktionsleistungen (z.B. Ablenkungsresistenz) verlangen. Zudem können Kinder mit ADHS auch länger auf Belohnungen warten, wenn sie sich vorher einen Wenn-Dann Plan gefasst haben (Belohnungsaufschub). Erste Studien weisen auf die Effektivität von Wenn-Dann Plänen im Klassenkontext hin. Weitere Implikationen werden diskutiert.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Hasselhorn, Marcus; Schöler, Hermann
Titel: Bereit für die Schule? Über die Wirksamkeit des Projektes "Schulreifes Kind"
In: Grundschule, 1 (2011) 10, S. 6-8
Dokumenttyp: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Baden-Württemberg; Begleituntersuchung; Effektivität; Entwicklung; Fertigkeit; Förderungsmaßnahme; Grundschule; Kind; Kindertagesstätte; Projekt; Schulreife
Abstract: Ziel des baden-württembergischen Projektes Schulreifes Kind ist es, Entwicklungsverzögerungen früh zu identifizieren und durch geeignete Fördermaßnahmen zu kompensieren. Inwiefern wird dieses Ziel erreicht? Die Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung geben Aufschluss. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung