-
-
Autor*innen: Avenarius, Hermann; Hanschmann, Felix
Titel: Schulrecht. Ein Handbuch für Praxis, Rechtsprechung und Wissenschaft
Erscheinungsvermerk: Köln: Link, 2019 (Handbuch Schulrecht)
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Schulrecht; Verfassungsrecht; Bildungsrecht; Schulsystem; Öffentliche Schule; Private Trägerschaft; Kindertagesstätte; Grundschule; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Sonderpädagogische Förderung; Ganztagsschule; Schulorganisation; Schulverwaltung; Schulfinanzen; Schule; Autonomie; Qualität; Deutsche Auslandsschule; Europäische Schule; Privatschulrecht; Privatschule; Schüler; Grundrechte; Elternrecht; Schulpflicht; Schulwahl; Zugang; Unterricht; Veranstaltung; Test; Fürsorge; Beratung; Leistungsbeurteilung; Verhalten; Politische Betätigung; Erziehung; Disziplinarmaßnahme; Schulgeldfreiheit; Lehrmittelfreiheit; Kosten; Ausbildungsförderung; Datenschutz; Gesundheit; Unfallverhütung; Haftung; Lehrer; Lehrerausbildung; Referendariat; Beamtenrecht; Arbeitsrecht; Besoldung; Rechtsschutz; Handbuch; Bundesland; Deutschland
Abstract: Seit dem Erscheinen der letzten Auflage dieses Buchs im Jahr 2010 hat das Schulrecht neue Akzente gesetzt. Gesetzgebung und höchstrichterliche Rechtsprechung haben zahlreiche Änderungen des Schulrechts bewirkt. Erwähnt seien: Umgestaltung des Schulwesens in Richtung eines inklusiven Bildungssystems; Stärkung der Integrationsaufgabe der öffentlichen Schule, konsequente rechtliche Durchsetzung der Schulpflicht; Religion in der Schule: Religions- und Ethikunterricht, islamischer Religionsunterricht, Kopftuchstreit, Schulgebet; neue Entwicklungen im Privatschulrecht; Änderungen der Rahmenbedingungen für deutsche Auslandsschulen; Reform der Lehrerbildung; Lehrerrecht zwischen Beamten- und Arbeitnehmerstatus. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Siebenhofer, Andrea; Semlitsch, Thomas; Herborn, Thomas; Siering, Ulrich; Kopp, Ina; Hartig, Johannes
Titel: Validation and reliability of a guideline appraisal mini-checklist for daily practice use
In: BMC Medical Research Methodology, 16 (2016)
DOI: 10.1186/s12874-016-0139-x
URL: https://bmcmedresmethodol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12874-016-0139-x
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Evaluation; Gesundheitsfürsorge; Klinischer Test; Qualität; Rahmenrichtlinien; Reliabilität; Validität
Abstract (english): Background: The use of comprehensive instruments for guideline appraisal is time-consuming and requires highly qualified personnel. Since practicing physicians are generally busy, the rapid-assessment Mini-Checklist (MiChe) tool was developed to help them evaluate the quality and utility of guidelines quickly. The aim of this study was to validate the MiChe in comparison to the AGREE II instrument and to determine its reliability as a tool for guideline appraisal. Methods: Ten guidelines that are relevant to general practice and had been evaluated by 2 independent reviewers using AGREE II were assessed by 12 GPs using the MiChe. The strength of the correlation between average MiChe ratings and AGREE II total scores was estimated using Pearson's correlation coefficient. Inter-rater reliability for MiChe overall quality ratings and endorsements was determined using intra-class correlations (ICC) and Kendall's W for ordinal recommendations. To determine the GPs' satisfaction with the MiChe, mean scores for the ratings on five questions were computed using a six-point Likert scale. Results: The study showed a high level of agreement between MiChe and AGREE II in the quality rating of guidelines (Pearson's r = 0.872; P < 0.001). Inter-rater-reliability for overall MiChe ratings (ICC = 0.755; P < 0.001) and endorsements (Kendall's W = 0.73; P < 0.001) were high. The mean time required for guideline assessment was less than 15 min und user satisfaction was generally high. Conclusions: The MiChe performed well in comparison to AGREE II and is suitable for the rapid evaluation of guideline quality and utility in practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Baethge, Martin; Arends, Lena; Schelten, Andreas; Müller, Markus; Nickolaus, Reinhold; Geißel, Bernd; Breuer, Klaus; Hillen, Stefanie; Winther, Esther; Bals, Thomas; Wittmann, Eveline; Barke, Antonia
Titel: Feasibility study VET-LSA. A comparative analysis of occupational profiles and VET programmes in 8 European countries - International report
Erscheinungsvermerk: Bonn: BMBF, 2009 (Vocational training researc, 8)
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Berufsbildung; Berufsausbildung; Berufsbildungspolitik; Arbeitsmarkt; Qualifizierung; Qualität; Qualitätssicherung; Berufsbildungsforschung; Berufsfeld; Handwerkliche Berufe; Verwaltungsberufe; Kaufmännische Berufe; Gesundheitsfürsorge; Bildungsmonitoring; Internationaler Vergleich; Empirische Untersuchung; Evaluation; Dänemark; Deutschland; Finnland; Norwegen; Österreich; Slowenien; Schweden; Schweiz
Abstract (english): {Abstract_englisch}
DIPF-Abteilung: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Bals, Thomas; Wittmann, Eveline
Titel: Social and health care
Aus: Baethge, Martin; Arends, Lena (Hrsg.): Feasibility study VET-LSA, Bonn: BMBF, 2009 , S. 85-98
URN: http://www.bmbf.de/pub/band_acht_berufsbildungsforschung_eng.pdf
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Berufsausbildung; Ausbildungsberuf; Gesundheitsfürsorge; Ausbildungsprogramm; Qualifikation; Ausbildungsziel; Evaluation; Internationaler Vergleich; Empirische Untersuchung; Dänemark; Finnland; Deutschland; Norwegen; Slowenien; Schweden; Schweiz
Abstract (english): This contribution to the Feasibility Study of a large scale assessment in the field of vocational education asks whether there is a common basis for a possible future large scale assessment in vocational education and training in the field of social and health care. The comparison is carried out in 7 European countries (Denmark, Finland, Germany, Norway, Slovenia, Sweden, Switzerland). Unlike basic competences referring to the concept of literacy for successful participation in society (e.g., PISA, ALL, PIAAC), domain-specific competences are focused on knowledge, skills and abilities in specific vocational areas in economies based on the division of labour. Contexts for VET differmarkedly and VET operates in multiple ways even in the same sector or country. This is particularly the case in the field of social and health care. The focus of the Feasibility Study in the field of social and health care is therefore to identify comparable occupational profiles and learning outcomes at the end of respective VET programmes. The study uses a qualitative approach, focussing on the results of a series of national and international expert workshops, which is supported by quantitative, non-parametric data. Results suggest that in the field of social health care, selected vocational programmes can be identified across countries with occupational profiles and learning outcomes that are sufficiently comparable. It concludes that a large scale assessment can be recommended in the field of social and health care. The results of the study provide a basis for the construction of a framework and the definition of measurement dimensions in the field of social and health care for subsequent test development in a possible future VET-LSA. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Elloumi-Link, Brigitte
Titel: Kinder mit besonderen Krankheiten in Kindertageseinrichtungen
Erscheinungsvermerk: Frankfurt am Main 2008
URL: http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=6371
Dokumenttyp: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Kind; Krankheit; Kindertagesstätte; Gesundheitsfürsorge; Ratgeber; Elementarbereich; Internet; Quellensammlung; Deutschland
Abstract: Das Dossier des Deutschen Bildungsservers befasst sich mit dem Thema: "(Chronisch) kranke Kinder in der Kita". Die Informationen für Erzieherinnen und Erzieher verstehen sich als Praxishilfen. Als ein besonderes Beispiel wird das von-Willebrand-Syndrom (vWS) vorgestellt, die häufigste Blutgerinnungsstörung, die bei Mädchen und Jungen in Deutschland auftreten kann. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung