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Autor*innen: Becker, Michael; Cortina, Kai S.; Tsai, Yi-Miau; Eccles, Jacquelynne S.
Titel: Sexual orientation, psychological well-being, and mental health. A longitudinal analysis from adolescence to young adulthood
In: Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 1 (2014) 2, S. 132-145
DOI: 10.1037/sgd0000038
URL: http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&doi=10.1037/sgd0000038
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Alkoholkonsum; Befragung; Depression; Entfremdung; Homosexualität; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Längsschnittuntersuchung; Psychische Entwicklung; Psychosoziale Situation; Selbstmord; Selbstwertgefühl; Sexualverhalten; Stress; Vergleich; Wohlbefinden
Abstract: Bisherige, im Wesentlichen querschnittlich angelegte Forschung hat gezeigt, dass nicht-heterosexuelle Personen im Vergleich zu heterosexuellen Personen über ein niedrigeres psychisches Wohlbefinden und ausgeprägtere psychische Gesundheitsbelastungen berichten. Die vorliegende Studie untersuchte die Entwicklungsverläufe psychischen Wohlbefindens und psychischer Gesundheit von nicht-heterosexuellen und heterosexuellen Personen von der Jugend bis ins junge Erwachsenenalter. Als theoretische Ansätze wurden die Minority Stress Theorie (Meyer, 2003) sowie Theorien der Lebensspanne und Identitätsentwicklung (Erikson, 1968) herangezogen. Die Michigan Study of Adolescent and Adult Life Transitions (MSALT) diente als Datengrundlage, um die Entwicklung von nicht-heterosexuellen Jugendlichen und jungen Erwachsenen im Alter von 16 bis 28 Jahren mit ihren heterosexuellen Altersgenossen zu vergleichen. Nicht-heterosexuelle Heranwachsende berichteten insgesamt über stärkeren depressiven Affekt, häufigere Suizidgedanken, stärkere soziale Entfremdung und ausgeprägteren Alkoholkonsum. Depressiver Affekt und soziale Entfremdung entwickelten sich in den beiden Gruppen während der Schulzeit auseinander, die Unterschiede nahmen aber im jungen Erwachsenenalter, nach Beendigung der Schulzeit, wieder ab. Eine konvergierende Entwicklung konnte ebenso für Suizidgedanken belegt werden. Hinsichtlich des Alkoholkonsums zeigte sich eine divergierende Entwicklung erst während des jungen Erwachsenenalters. Im Selbstwert zeigten sich insgesamt keine konsistenten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen. Interaktionen zwischen sexueller Orientierung und gender konnten statistisch nicht abgesichert werden. Insgesamt weisen die Ergebnisse darauf hin, dass von komplexeren Entwicklungsmustern auszugehen ist, als bisherige Studien dies nahelegten, und für Unterschiede im psychischen Befinden von nicht-heterosexuellen Personen im Vergleich zu heterosexuellen Personen eine substanzielle Entwicklungsdynamik besteht. Die Ergebnisse betonen sowohl das Potenzial als auch die Notwendigkeit, Entwicklungsrisiken und ungünstigen Entwicklungsverläufen vorzubeugen und zu begegnen.
Abstract (english): In the past, mainly cross-sectional research has shown that nonheterosexuals report lower levels of psychological well-being and functioning than heterosexuals. Drawing on minority stress theory (Meyer, 2003), life span theory, and identity formation theory (Erikson, 1968), the present study analyzed developmental trajectories in psychological functioning from adolescence to young adulthood in nonheterosexual and heterosexual populations. Based on data from the Michigan Study of Adolescent and Adult Life Transitions (MSALT), nonheterosexual adolescents and young adults were compared with their heterosexual peers regarding their psychological development from the ages of 16 to 28. Overall levels of depressive affect, suicidal ideation, alcohol consumption, and social alienation were elevated for nonheterosexual young adolescents. For depressive affect and social alienation as well as suicidal ideation, the 2 groups grew apart during their high-school years but converged after leaving high school. For alcohol consumption, a divergent trend emerged after high school. No differences were found for self-esteem. None of the interactions between sexual orientation and gender reached statistical significance. The results point toward a higher degree of complexity in developmental patterns compared with results of previous studies. The study underscores the nonstatic nature of mental health disparities and highlights the potential and the need to prevent psychological maladjustment for nonheterosexual populations.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Autor*innen: Arens, A. Katrin
Titel: The early transition to secondary school in Germany. Effects on the level and relations of self-esteem
Aus: Borders, J. H. (Hrsg.): Handbook on the psychology of self-esteem, New York; NY: Nova Science, 2014 , S. 71-90
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Empirische Untersuchung; Entwicklung; Fragebogen; Messung; Schüler; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Übergang; Vergleich
Abstract: This chapter focuses on students' self-esteem in the context of the transition to secondary school in Germany which already takes place after grade 4 and might thus be detached from puberty. The transition to secondary school could affect the mean level of self-esteem as well as its relations to domain-specific facets of self-concept. These issues were examined by comparing German 4th grade and 5th grade students. To gain insights into possible rebound effects, students attending grades 5 and 6 were also compared. Two self-esteem measures were applied in order to test the generalizability of the findings. For both measures, 4th grade students were found to display higher self-esteem mean levels than 5th grade students implying a negative impact of an early transition. As 5th grade students revealed higher self-esteem mean levels than 6th grade students, self-esteem seems also to suffer from an ongoing decline during adolescence. With regard to the relations of self-esteem to domain-specific self-concept facets, the self-esteem of students after transition tended to be more loosely related to academic self-concept than the self-esteem of students before transition. The chapter concludes with a discussion of the findings and suggestions for further research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Nagengast, Benjamin; Hasselhorn, Marcus
Titel: Relationship between self-esteem and academic self-concept for German elementary and secondary school students
In: Educational Psychology, 33 (2013) 4, S. 443-464
DOI: 10.1080/01443410.2013.772772
URL: http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2013.772772
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Deutschunterricht; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Grundschule; Kompetenz; Mathematikunterricht; Schüler; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Übergang
Abstract (english): This study aims to investigate the construct of global self-esteem and its relationship with academic self-concept within a sample of German students attending grades 3-6 (N = 1958), considering the domain specificity and competence-affect separation of academic self-concept. Confirmatory factor analyses found global self-esteem to be similarly related to domain-specific (math and verbal) and general measures of academic self-concept. Self-perceived competence and affect were similarly related to global self-esteem. There was some evidence that the mean level of global self-esteem was higher for fourth grade students (before transition) than for 5th graders (after transition), and the lowest for 6th grade students. The relationship between global self-esteem and academic self-concept was found to be invariant across grade levels although descriptive results indicated a weaker relationship after transition.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Yeung, Alexander Seeshing; Craven, Rhonda G.; Arens, A. Katrin
Titel: Self-concept enhancement programs: Issues, challenges, and new perspectives
Aus: Dziuk, Sasha (Hrsg.): Educational programs and special education: Issues, challenges, and perspectives, New York; NY: Nova Science, 2013 , S. 29-53
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sonstiges
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Effektivität; Evaluation; Förderung; Forschungsstand; Intervention; Kooperatives Lernen; Mathematische Kompetenz; Messung; Mobbing; Motivation; Programm; Schüler; Schulerfolg; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Soziale Kompetenz; Sprachkompetenz
Abstract (english): Educators and researchers attempt to design and implement successful intervention programs to enhance students' academic motivation and self-concept as important non-cognitive determinants of student achievement and long-term gains. Nevertheless, despite the goodwill and effort, such programs are often faced with issues and challenges. In this chapter, we first discuss the potentials, opportunities, and expected outcomes of such intervention programs. Then we discuss and attempt to address the issues, challenges, and limitations of such programs by illustrating them with examples of evidence-based intervention programs we have conducted in various educational areas including: language, mathematics, cooperative learning, peer support, and anti-bullying. The discussions and illustrations are based on recent advances in self-concept and motivation theory and research. Theory, such as the reciprocal effects model demonstrating the mutually reinforcing relations between academic self-concept and academic achievement, provides the opportunity for designing a dual approach with attention to both self-concept and achievement in the program. The research on internally focused and attributional feedback mechanisms provides the potential of reinforcing self-concept for long-term positive gains. Nevertheless, research findings indicating a general pattern of decrease in self-concept over time constitute a prevalent issue and a challenge to any intervention that attempts to facilitate a significant and noticeable increase. Recent emphasis on the twofold multidimensional structure of academic self-concept implying that intervention programs should target a specific domain and should address both the cognitive and affective components of self-concept further complicates the design and implementation of programs. A further challenge is the occurrence of diffusion effects that might mask the difference between the experimental (target) group and the control group, thus undermining the effectiveness of the intervention. Other issues include: students' cognitive abilities, age, frame of references, and differential gender perceptions. These issues and challenges are illustrated in the light of our previously conducted self-concept enhancement programs in educational settings.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Autor*innen: Riediger, Michaela; Schmiedek, Florian; Wagner, Gert G.; Lindenberger, Ulman
Titel: Seeking pleasure and seeking pain: Differences in pro- and contra-hedonic motivation from adolescence to old age
In: Psychological Science, 20 (2009) 12, S. 1529-1535
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Jugendlicher; Erwachsener; Alter Mensch; Gefühl; Wohlbefinden; Alltag; Befragung; Forschungsprojekt; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english): Using a mobile-phone-based experience-sampling technology in a sample of 378 individuals rangingfrom 14 to 86 years of age, we investigated age differences in how people want to influence their feelings in their daily lives. Contra-hedonic motivations of wanting either to maintain or enhance negative affect or to dampen positive affect were most prevalent in adolescence, whereas prohedonicmotivations of wanting either to maintain, but not enhance, positive affect or to dampen negative affect were most prevalent in old age. This pattern was mirrored by an age-related increase in self- reported day-to-day emotional well-being. Analyses of the emotional experiences that accompanied prohedonic and contra-hedonic motivations are consistent with the notions that contra-hedonic motivations are more likely to serve utilitarian than hedonic functions, and that people are more likely to be motivated to maintain negative affect when it is accompanied by positive affect. Implications for understanding affective development are discussed.( DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
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Herausgeber*innen: Reichenbach, Roland; Breit, Heiko
Titel: Skandal und politische Bildung. Aspekte zu einer Theorie des politischen Gefühls
Erscheinungsvermerk: Berlin: Logos, 2005
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Politische Bildung; Gefühl; Kognitive Prozesse; Moral; Urteilsbildung; Gesellschaft
Abstract: Das Thema dieses Sammelbandes, der Beiträge einer 2003 in Münster durchgeführten Tagung enthält, bildet das Verhältnis von Emotionen und Kognitionen. Vertreterinnen und Vertreter aus unterschiedlichen für politische Bildung bedeutsamen Disziplinen (Allgemeine Pädagogik, entwicklungsorientierte Erziehungswissenschaft, Politikdidaktik, aber auch Soziologie, Psychologie und Politikwissenschaft) setzen sich hauptsächlich mit der Frage auseinander, ob und inwieweit die Emotionalisierung und Moralisierung von öffentlichen Themen Gegenstand von politischer Bildung sein kann. Dass Skandale ambivalent sind und sowohl Lernprozesse gestattenals auch blockieren mögen, war unter den Teilnehmern unbestritten. Allerdings unterschieden sich die Auffassungen über die Grenzziehungen, alsodarüber, inwieweit Emotionalisierung von politischer Bildung alsBildungsimpuls durch praxisnahes Involviertsein fruchtbar gemacht werdenkann oder als unvermeidlicher Differenzierungsverlust durch fehlendeUrteilsdistanz auszuschließen ist. Allgemeine Fragen der Beziehung undEntwicklung von moralischen Emotionen und Urteilen und ihrergesellschaftlichen Funktion kommen dabei ebenso zur Sprache wie konkretedidaktische Umsetzungsstrategien und -schwierigkeiten.
DIPF-Abteilung: Bildung und Kultur
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Autor*innen: Breit, Heiko; Reichenbach, Roland
Titel: Emotion und demokratisches Lernen
Aus: Reichenbach, Roland; Breit, Heiko (Hrsg.): Skandal und politische Bildung, Berlin: Logos, 2005 , S. 13-42
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Politische Bildung; Lernprozeß; Gefühl; Demokratieverständnis
Abstract: Heiko Breit und Roland Reichenbach versuchen in sieben Abschnitten dieBedeutung der Emotion für politische Lernprozesse hervorzuheben. Die Autorenerläutern zunächst den Zusammenhang von Emotion und Kognition sowohl mit Verweisen auf psychologische Traditionen und zeitgenössische philosophischeDiskurse als auch in Verbindung zu konkurrierenden Demokratieverständnissen. Die dahinterliegenden Debatten sind alt aber immer noch relevant, geht esdoch um Formen der Partizipation, um die Bändigung der Affekte, dieromantische Kritik an einer "vernünftelnden" Demokratie und die Hoffnung aufeine "listige" Fruchtbarmachung der Gefühle im Dienste der Vernunft. DieDiskussion verdeutlicht, dass die Befragung der emotionalen Grundlagen fürpolitisches und soziales Engagement auf vielfältige Weise möglich ist.
DIPF-Abteilung: Bildung und Kultur
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Autor*innen: Hartig, Johannes; Moosbrugger, Helfried
Titel: Die "ARES-Skalen" zur Erfassung der individuellen BIS- und BAS-Sensitivität. Entwicklung einer Lang- und einer Kurzfassung
In: Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 24 (2003) 3, S. 291-308
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Psychologische Forschung; Gefühl; Skalierung
Abstract: Das psychobiologische Modell von J. A. Gray nimmt zwei grundlegende Emotionssysteme als Basis zweier korrespondierender grundlegender Persönlichkeitsdimensionen an: Das Behavioral Inhibition System (BIS) und das Behavioral Approach System (BAS). Zur Erfassung der Dimensionen BIS- und BAS-Sensitivität stellen die BIS/BAS- Skalen von Carver und White (1994) die bisher vielversprechendste Skalenkonstruktion dar, jedoch sind diese hinsichtlich der Skaleneigenschaften und der heterogenen Operationalisierung der BAS-Sensitivität noch nicht völlig zufriedenstellend. Aufbauend auf dem Grayschen Modell und unter Rückgriff auf zentrale Überlegungen von Carver und White wurden deutsche Skalen zur Erfassung der Sensitivität der beiden Emotionssysteme (Action Regulating Emotion Systems; ARES) in einer Langfassung (58 Items) und einer Kurzfassung (20 Items) neu konstruiert. Die ARES-Skalen enthalten die Subskalen BIS I Ängstlichkeit" und BIS II "Frustration" zur Erfassung der individuellen BIS- und die Subskalen BAS I "Antrieb" und BAS II "Freude" zur Erfassung der individuellen BAS-Sensitivität. Die Skalen weisen sehr zufriedenstellende psychometrische Eigenschaften und eine mit Grays Modell übereinstimmende faktorielle Struktur auf.
Abstract (english): Gray's psychobiological model of personality proposes two fundamental emotion systems that underlie two basic dimensions of interindividual differences: The behavioural inhibition system (BIS) and the behavioural approach system (BAS). The BIS/BAS scales developed by Carver and White (1994) can be regarded as the most promising scale constructed to assess the personality dimensions BIS- and BAS-sensitivity. However, even these scales are not satisfying regarding their psychometric properties and their heterogeneous conceptualisation of BAS-sensivity. Based on Gray's neurobiological model and central considerations of Carver and White (1994) , new German scales to assess the sensitivity in both emotion systems ( Action Regulating Emotion Systems, ARES) were developed in one long (58 items) and one short (20 items) version. The ARES-scales contain the subscales BIS I "anxiety" and BIS II "frustration" for the assessment of BIS- and the subscales BAS I "drive" and BAS II "gratification" for the assessment of BAS-sensitivity. The scales show very satisfying psychometric properties and a factorial structure consistent with Gray's model.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation