-
-
Herausgeber*innen: Reh, Sabine; Bühler, Patrick; Hofmann, Michéle; Moser, Vera
Titel: Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980
Erscheinungsvermerk: Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021
DOI: 10.25656/01:22266
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-222669
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22266
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abitur; Abiturprüfung; Aufsatz; Auslese; Ausleseverfahren; Begabung; Beobachtung; Berufsberatung; Berufseignung; Berufspsychologie; Bildungsfähigkeit; Bildungsgeschichte; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Diagnose; Diagnostik; Differenzierung; Exklusion; Experiment; Fallbeispiel; Förderklasse; Gehirn; Gehirnschädigung; Geistige Behinderung; Geschichte <Histor>; Gutachten; Handschrift; Heterogenität; Hilfsschule; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Hochbegabung; Inklusion; Intelligenzschwäche; Intelligenztest; Kaiserreich; Kategorisierung; Kriegsbeschädigter; Leistungsbeurteilung; Leistungsmessung; Lernbehinderung; Lernschwäche; Maßnahme; Migrant; Migrationshintergrund; New York; NY; Pädagogik; Pädagogische Diagnostik; Pädagogische Psychologie; Preußen; Primarbereich; Psychiatrie; Reform; Schrift; Schuleignung; Schüler; Schülerbeurteilung; Schulgeschichte; Schulische Integration; Schulpsychologie; Schulsystem; Schweiz; Selektion; Soldat; Sonderpädagogik; Sonderpädagogische Einrichtung; Sonderschule; Sonderschulpädagogik; Stern; William Louis; Test; Übergang Primarstufe - Sekundarstufe I; Übungsschule; USA; Vergleich; Weimarer Republik
Abstract: Über den schulischen Umgang mit einer "Heterogenität" der Schüler*innen wird seit einer Reihe von Jahren heftig debattiert. Der vorliegende Band zeigt, wie seit dem letzten Drittel des 19. Jahrhunderts die Beobachtung von Unterschieden - solchen der Begabung, des Verhaltens und des Interesses - zwischen Schüler*innen in den Schulen mehr und mehr in das Blickfeld rückte. Auseinandersetzungen darüber, wie vor diesem Hintergrund "passende" Lerngruppen zusammengestellt werden sollten, bestimmten zunehmend das Bild der pädagogischen und schulpolitischen Debatten. Rekonstruiert werden Selektionsmechanismen im Schulsystem zwischen 1880 und 1980, mit denen zwischen Normalen und Nicht-Normalen, zwischen Begabten und Minderbegabten, zwischen solchen, die sich anpassten, und solchen, die das nicht taten, unterschieden wurde. Die Beiträge untersuchen Praktiken des Beobachtens, Prüfens und Beurteilens von Schüler*innen, die dafür eingesetzten Verfahren und Tests sowie die damit verbundenen individuellen, pädagogischen und politischen Bedingungen und Folgen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Autor*innen: Nolden, Sophie; Brod, Garvin; Meyer, Ann-Kristin; Fandakova, Yana; Shing, Yee Lee
Titel: Neural correlates of successful memory encoding in kindergarten and early elementary school children. Longitudinal trends and effects of schooling
In: Cerebral Cortex, 31 (2021) 8, S. 3764-3779
DOI: 10.1093/cercor/bhab046
URL: https://academic.oup.com/cercor/article-abstract/31/8/3764/6248485
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kind; Gedächtnis; Kognitive Prozesse; Entwicklung; Leistung; Kindergarten; Schulanfang; Wirkung; Gehirn; Neurowissenschaften; Test; Längsschnittuntersuchung; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Berlin; Deutschland
Abstract (english): From age 5 to 7, there are remarkable improvements in children's cognitive abilities ("5-7 shift"). In many countries, including Germany, formal schooling begins in this age range. It is, thus, unclear to what extent exposure to formal schooling contributes to the "5-7 shift." In this longitudinal study, we investigated if schooling acts as a catalyst of maturation. We tested 5-year-old children who were born close to the official cutoff date for school entry and who were still attending a play-oriented kindergarten. One year later, the children were tested again. Some of the children had experienced their first year of schooling whereas the others had remained in kindergarten. Using 2 functional magnetic resonance imaging tasks that assessed episodic memory formation (i.e., subsequent memory effect), we found that children relied strongly on the medial temporal lobe (MTL) at both time points but not on the prefrontal cortex (PFC). In contrast, older children and adults typically show subsequent memory effects in both MTL and PFC. Both children groups improved in their memory performance, but there were no longitudinal changes nor group differences in neural activation. We conclude that successful memory formation in this age group relies more heavily on the MTL than in older age groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Reh, Sabine; Bühler, Patrick Hofmann Michéle; Moser, Vera
Titel: Einleitung - Prüfen, Testen, Auslesen und Zuweisen. Zum Inklusions-Paradox des Schulsystems
Aus: Reh, Sabine; Bühler, Patrick, Hofmann, Michéle; Moser, Vera (Hrsg.): Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021 (Bildungsgeschichte), S. 7-28
DOI: 10.25656/01:22267
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-222673
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22267
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abitur; Abiturprüfung; Aufsatz; Auslese; Ausleseverfahren; Begabung; Beobachtung; Berufsberatung; Berufseignung; Berufspsychologie; Bildungsfähigkeit; Bildungsgeschichte; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Diagnose; Diagnostik; Differenzielle Psychologie; Differenzierung; Exklusion; Experiment; Fallbeispiel; Förderklasse; Gehirn; Gehirnschädigung; Geistige Behinderung; Geschichte <Histor>; Gutachten; Handschrift; Heterogenität; Hilfsschule; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Hochbegabung; Inklusion; Intelligenzschwäche; Intelligenztest; Kaiserreich; Kategorisierung; Kriegsbeschädigter; Leistungsbeurteilung; Leistungsmessung; Lernbehinderung; Lernschwäche; Maßnahme; Migrant; Migrationshintergrund; New York; NY; Pädagogik; Pädagogische Diagnostik; Pädagogische Psychologie; Preußen; Primarbereich; Psychiatrie; Reform; Schrift; Schuleignung; Schüler; Schülerbeurteilung; Schulgeschichte; Schulische Integration; Schulpsychologie; Schulsystem; Schweiz; Selektion; Soldat; Sonderpädagogik; Sonderpädagogische Einrichtung; Sonderschule; Sonderschulpädagogik; Stern; William Louis; Test; Übergang Primarstufe - Sekundarstufe I; Übungsschule; USA; Vergleich; Weimarer Republik
Abstract: Einleitend zeigen die Autor*innen, in welchem institutionellen Kontext eines sich entwickelnden, die gesamte Bevölkerung einschließenden, also inkludierenden, und gleichzeitig differenzierenden Bildungswesens die in den Beiträgen des Bandes beschriebenen, verschiedenen pädagogischen und psychologischen Praktiken der Kategorisierung und Selektion von Schüler*innen entstanden. Erst in dieser Perspektive einer langen Geschichte schulischer Inklusion wird in aller Klarheit ersichtlich, dass und wie so anscheinend ganz unterschiedliche und unabhängig voneinander existierende Ereignisse und Debatten, wie die um die Entstehung der Hilfsschule in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts, die Diskussionen unter Lehrkräften und Schulmännern über die Abiturprüfung um 1900 oder diejenigen unter Vertreter*innen einer empirischen Pädagogik und Psycholog*innen zur Entwicklung der Ausleseverfahren im Übergang von der Grundschule in das höhere Schulwesen in den 1920er Jahren, miteinander verknüpft sind. Gleichzeitig erweist sich dabei auch die Frage nach spezifischen disziplinären und professionellen Blickwinkeln - vor allem der Pädagog*innen und der Psycholog*innen - und deren Praktiken als ebenso eng wie komplex verwoben mit politischen und pädagogischen Ideen eines Aufstiegs durch Bildung, des offenen Zuganges zu Bildungsressourcen und damit schließlich nach Gerechtigkeit. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Autor*innen: Pläschke, Rachel N.; Patil, Kaustubh R.; Cieslik, Edna C.; Nostro, Alessandra D.; Varikuti, Deepthi P.; Plachti, Anna; Lösche, Patrick; Hoffstaedter, Felix; Kalenscher, Tobias; Langner, Robert; Eickhoff, Simon B.
Titel: Age differences in predicting working memory performance from network-based functional connectivity
In: Cortex, 132 (2020) , S. 441-459
DOI: 10.1016/j.cortex.2020.08.012
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232239
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232239
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Gehirn; Vernetzung; Altern; Lebensalter; Unterschied; Ruhe; Zustand; Magnetresonanzverfahren; Bildgebendes Verfahren; Maschine; Lernen; Leistung; Vorhersage; Explorative Studie; Deutschland
Abstract: Deterioration in working memory capacity (WMC) has been associated with normal aging, but it remains unknown how age affects the relationship between WMC and connectivity within functional brain networks. We therefore examined the predictability of WMC from fMRI-based resting-state functional connectivity (RSFC) within eight meta-analytically defined functional brain networks and the connectome in young and old adults using relevance vector machine in a robust cross-validation scheme. Particular brain networks have been associated with mental functions linked to WMC to a varying degree and are associated with age-related differences in performance. Comparing prediction performance between the young and old sample revealed age-specific effects: In young adults, we found a general unpredictability of WMC from RSFC in networks subserving WM, cognitive action control, vigilant attention, theory-of-mind cognition, and semantic memory, whereas in older adults each network significantly predicted WMC. Moreover, both WM-related and WM-unrelated networks were differently predictive in older adults with low versus high WMC. These results indicate that the within-network functional coupling during task-free states is specifically related to individual task performance in advanced age, suggesting neural-level reorganization. In particular, our findings support the notion of a decreased segregation of functional brain networks, deterioration of network integrity within different networks and/or compensation by reorganization as factors driving associations between individual WMC and within-network RSFC in older adults. Thus, using multivariate pattern regression provided novel insights into age-related brain reorganization by linking cognitive capacity to brain network integrity. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Brod, Garvin; Bunge, Silvia A; Shing, Yee Lee
Titel: Does one year of schooling improve children's cognitive control and alter associated brain activation?
In: Psychological Science, 28 (2017) 7, S. 967-978
DOI: 10.1177/0956797617699838
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156068
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-156068
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kind; Schuleintrittsalter; Kognitive Entwicklung; Kognitive Prozesse; Kontrolle; Aufmerksamkeit; Verhalten; Kindergartenbesuch; Schulbesuch; Schuljahr 01; Vergleich; Test; Gehirn; Visualisierung; Neurowissenschaften; Empirische Untersuchung; Berlin
Abstract: The "5-to-7-year shift" refers to the remarkable improvements observed in children's cognitive abilities during this age range, particularly in their ability to exert control over their attention and behavior-that is, their executive functioning. As this shift coincides with school entry, the extent to which it is driven by brain maturation or by exposure to formal schooling is unclear. In this longitudinal study, we followed 5-year-olds born close to the official cutoff date for entry into first grade and compared those who subsequently entered first grade that year with those who remained in kindergarten, which is more play oriented. The first graders made larger improvements in accuracy on an executive-function test over the year than did the kindergartners. In an independent functional MRI task, we found that the first graders, compared with the kindergartners, exhibited a greater increase in activation of right posterior parietal cortex, a region previously implicated in sustained attention; increased activation in this region was correlated with the improvement in accuracy. These results reveal how the environmental context of formal schooling shapes brain mechanisms underlying improved focus on cognitively demanding tasks. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Herausgeber*innen: Khateb, Asaid; Bar-Kochva, Irit
Titel: Reading fluency. Current insights from neuro-cognitive research and intervention studies
Erscheinungsvermerk: Cham: Springer, 2016 (Literacy studies, 12)
DOI: 10.1007/978-3-319-30478-6
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Bilingualismus; Empirische Forschung; Finnisch; Gehirn; Hebräisch; Intervention; Kognitive Prozesse; Lesefertigkeit; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Lesenlernen; Lesestörung; Phonologie; Schüler; Spanisch; Training
Abstract: The book presents a multidimensional perspective of recent research and reviews on fluency in reading. The first part presents recent brain-imaging findings from studies into the neurobiological basis or reading, as well as cognitive and language studies exploring the underlying factors of fluency in reading and its development. The second part comprises reviews of intervention studies that address reading ability, and in particular, fluency in reading. The book provides a unique multilingual perspective on reading research by including studies of readers of different orthographies and speakers of different languages. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Brod, Garvin; Lindenberger, Ulman; Wagner, Anthony D.; Shing, Yee Lee
Titel: Knowledge acquisition during exam preparation improves memory and modulates memory formation
In: Journal of Neuroscience, 36 (2016) 31, S. 8103-8111
DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0045-16.2016
URL: http://www.jneurosci.org/content/36/31/8103.short
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Abschlussprüfung; Gedächtnis; Gehirn; Kognitive Prozesse; Leistung; Lernerfolg; Lernplattform; Medizin; Neurowissenschaften; Student; Test; Wissenserwerb
Abstract (english): According to the schema-relatedness hypothesis, new experiences that make contact with existing schematic knowledge are more easily encoded and remembered than new experiences that do not. Here we investigate how real-life gains in schematic knowledge affect the neural correlates of episodic encoding, assessing medical students 3 months before and immediately after their final exams. Human participants were scanned with functional magnetic resonance imaging while encoding associative information that varied in relatedness to medical knowledge (face-diagnosis vs face-name pairs). As predicted, improvements in memory performance over time were greater for face-diagnosis pairs (high knowledge-relevance) than for face-name pairs (low knowledge-relevance). Improved memory for face-diagnosis pairs was associated with smaller subsequent memory effects in the anterior hippocampus, along with increased functional connectivity between the anterior hippocampus and left middle temporal gyrus, a region important for the retrieval of stored conceptual knowledge. The decrease in the anterior hippocampus subsequent memory effect correlated with knowledge accumulation, as independently assessed by a web-based learning platform with which participants studied for their final exam. These findings suggest that knowledge accumulation sculpts the neural networks associated with successful memory formation, and highlight close links between knowledge acquired during studying and basic neurocognitive processes that establish durable memories.
SIGNIFICANCE STATEMENT: In a sample of medical students, we tracked knowledge accumulation via a web-based learning platform and investigated its effects on memory formation before and after participants' final medical exam. Knowledge accumulation led to significant gains in memory for knowledge-related events and predicted a selective decrease in hippocampal activation for successful memory formation. Furthermore, enhanced functional connectivity was found between hippocampus and semantic processing regions. These findings (1) demonstrate that knowledge facilitates binding in the hippocampus by enhancing its communication with the association cortices, (2) highlight close links between knowledge induced in the real world and basic neurocognitive processes that establish durable memories, and (3) exemplify the utility of combining laboratory-based cognitive neuroscience research with real-world educational technology for the study of memory. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Grandy, Thomas H.; Garrett, Douglas D.; Schmiedek, Florian; Werkle-Bergner, Markus
Titel: On the estimation of brain signal entropy from sparse neuroimaging data
In: Scientific Reports, 6 (2016) 23073
DOI: 10.1038/srep23073
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Gehirn; Hirnforschung; Messung; Messverfahren; Neurophysiologie
Abstract: Multi-scale entropy (MSE) has been recently established as a promising tool for the analysis of the moment-to-moment variability of neural signals. Appealingly, MSE provides a measure of the predictability of neural operations across the multiple time scales on which the brain operates. An important limitation in the application of the MSE to some classes of neural signals is MSE's apparent reliance on long time series. However, this sparse-data limitation in MSE computation could potentially be overcome via MSE estimation across shorter time series that are not necessarily acquired continuously (e.g., in fMRI block-designs). In the present study, using simulated, EEG, and fMRI data, we examined the dependence of the accuracy and precision of MSE estimates on the number of data points per segment and the total number of data segments. As hypothesized, MSE estimation across discontinuous segments was comparably accurate and precise, despite segment length. A key advance of our approach is that it allows the calculation of MSE scales not previously accessible from the native segment lengths. Consequently, our results may permit a far broader range of applications of MSE when gauging moment-to-moment dynamics in sparse and/or discontinuous neurophysiological data typical of many modern cognitive neuroscience study designs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Shing, Yee Lee; Brod, Garvin
Titel: Effects of prior knowledge on memory. Implications for education
In: Mind, Brain and Education, 10 (2016) 3, S. 153-161
DOI: 10.1111/mbe.12110
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Wissenserwerb; Vorwissen; Wirkung; Gedächtnis; Informationsverarbeitung; Kognitive Prozesse; Gehirn; Entwicklungspsychologie; Neurowissenschaften; Lernen; Unterricht
Abstract (english): The encoding, consolidation, and retrieval of events and facts form the basis for acquiring new skills and knowledge. Prior knowledge can enhance those memory processes considerably and thus foster knowledge acquisition. But prior knowledge can also hinder knowledge acquisition, in particular when the to-be-learned information is inconsistent with the presuppositions of the learner. Therefore, taking students' prior knowledge into account and knowing about the way it affects memory processes is important for optimization of students' learning. Recent behavioral and neuroimaging experiments have shed new light on the neural mechanisms through which prior knowledge affects memory. However, relatively little is known about developmental differences in the ability to make efficient use of one's knowledge base for memory purposes. In this article, we review and integrate recent empirical evidence from developmental psychology and cognitive neuroscience about the effects of prior knowledge on memory processes. In particular, this may entail an extended shift from processing in the medial temporal lobes of the brain toward processing in the neocortex. Such findings have implications for students as developing individuals. Therefore, we highlight recent insights from cognitive neuroscience that call for further investigation in educational settings, discussing to what extent these novel insights may inform teaching in the classroom. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Herausgeber*innen: Hasselhorn, Marcus; Kunde, Wilfried; Schneider, Silvia
Titel: Entwicklungspsychologie der Kindheit
Erscheinungsvermerk: Stuttgart: Kohlhammer, 2015 (Standards Psychologie)
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bindung; Emotionale Entwicklung; Entwicklungspsychologie; Gedächtnis; Gehirn; Genetik; Grundschulalter; Kind; Kindheit; Kleinkind; Kognitive Entwicklung; Körperliche Entwicklung; Lerntheorie; Metakognition; Methode; Motorik; Säugling; Soziale Entwicklung; Sprachentwicklung; Spracherwerb; Theorie; Umwelteinfluss; Vorschulalter; Wahrnehmung
Abstract: Die Entwicklung in der Kindheit ist geprägt durch eine Fülle faszinierender Veränderungen. Wie Kinder die Welt wahrnehmen und mit ihr interagieren, wie sie über sie denken und welche Informationen sie sich merken können, befindet sich in ständigem Fluss. Das Verstehen von Sprache und der eigene Spracherwerb eröffnen Kindern darüber hinaus einen ganz neuen Blick auf die Welt. Sie können sich dadurch Wissen schneller aneignen, ihren Vorstellungsraum erweitern und lernen, mit anderen effizienter zu kommunizieren. Gerade durch die Kommunikation und Interaktion mit der Umwelt erfahren sie sich als soziales Wesen und gewinnen Erkenntnisse über sich selbst. Das Buch erläutert die typischen Veränderungen in der Kindheit aus einer grundlagenorientierten Forschungsperspektive. Jedes Kapitel schlägt eine Brücke zu untypischen Entwicklungsverläufen und diskutiert, wie Wissen aus der Grundlagenforschung praktisch genutzt werden kann. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung