Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Gesundheitsfürsorge")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
4
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Validation and reliability of a guideline appraisal mini-checklist for daily practice use
Siebenhofer, Andrea; Semlitsch, Thomas; Herborn, Thomas; Siering, Ulrich; Kopp, Ina; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: BMC Medical Research Methodology | 2016
36191 Endnote
Autor*innen:
Siebenhofer, Andrea; Semlitsch, Thomas; Herborn, Thomas; Siering, Ulrich; Kopp, Ina; Hartig, Johannes
Titel:
Validation and reliability of a guideline appraisal mini-checklist for daily practice use
In:
BMC Medical Research Methodology, 16 (2016)
DOI:
10.1186/s12874-016-0139-x
URL:
https://bmcmedresmethodol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12874-016-0139-x
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Evaluation; Gesundheitsfürsorge; Klinischer Test; Qualität; Rahmenrichtlinien; Reliabilität; Validität
Abstract (english):
Background: The use of comprehensive instruments for guideline appraisal is time-consuming and requires highly qualified personnel. Since practicing physicians are generally busy, the rapid-assessment Mini-Checklist (MiChe) tool was developed to help them evaluate the quality and utility of guidelines quickly. The aim of this study was to validate the MiChe in comparison to the AGREE II instrument and to determine its reliability as a tool for guideline appraisal. Methods: Ten guidelines that are relevant to general practice and had been evaluated by 2 independent reviewers using AGREE II were assessed by 12 GPs using the MiChe. The strength of the correlation between average MiChe ratings and AGREE II total scores was estimated using Pearson's correlation coefficient. Inter-rater reliability for MiChe overall quality ratings and endorsements was determined using intra-class correlations (ICC) and Kendall's W for ordinal recommendations. To determine the GPs' satisfaction with the MiChe, mean scores for the ratings on five questions were computed using a six-point Likert scale. Results: The study showed a high level of agreement between MiChe and AGREE II in the quality rating of guidelines (Pearson's r = 0.872; P < 0.001). Inter-rater-reliability for overall MiChe ratings (ICC = 0.755; P < 0.001) and endorsements (Kendall's W = 0.73; P < 0.001) were high. The mean time required for guideline assessment was less than 15 min und user satisfaction was generally high. Conclusions: The MiChe performed well in comparison to AGREE II and is suitable for the rapid evaluation of guideline quality and utility in practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Feasibility study VET-LSA. A comparative analysis of occupational profiles and VET programmes in 8 […]
Baethge, Martin; Arends, Lena; Schelten, Andreas; Müller, Markus; Nickolaus, Reinhold; […]
Monographie
| Bonn: BMBF | 2009
8169 Endnote
Autor*innen:
Baethge, Martin; Arends, Lena; Schelten, Andreas; Müller, Markus; Nickolaus, Reinhold; Geißel, Bernd; Breuer, Klaus; Hillen, Stefanie; Winther, Esther; Bals, Thomas; Wittmann, Eveline; Barke, Antonia
Titel:
Feasibility study VET-LSA. A comparative analysis of occupational profiles and VET programmes in 8 European countries - International report
Erscheinungsvermerk:
Bonn: BMBF, 2009 (Vocational training researc, 8)
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Berufsbildung; Berufsausbildung; Berufsbildungspolitik; Arbeitsmarkt; Qualifizierung; Qualität; Qualitätssicherung; Berufsbildungsforschung; Berufsfeld; Handwerkliche Berufe; Verwaltungsberufe; Kaufmännische Berufe; Gesundheitsfürsorge; Bildungsmonitoring; Internationaler Vergleich; Empirische Untersuchung; Evaluation; Dänemark; Deutschland; Finnland; Norwegen; Österreich; Slowenien; Schweden; Schweiz
Abstract (english):
{Abstract_englisch}
DIPF-Abteilung:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Social and health care
Bals, Thomas; Wittmann, Eveline
Sammelbandbeitrag
| Aus: Baethge, Martin; Arends, Lena (Hrsg.): Feasibility study VET-LSA | Bonn: BMBF | 2009
8188 Endnote
Autor*innen:
Bals, Thomas; Wittmann, Eveline
Titel:
Social and health care
Aus:
Baethge, Martin; Arends, Lena (Hrsg.): Feasibility study VET-LSA, Bonn: BMBF, 2009 , S. 85-98
URN:
http://www.bmbf.de/pub/band_acht_berufsbildungsforschung_eng.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Berufsausbildung; Ausbildungsberuf; Gesundheitsfürsorge; Ausbildungsprogramm; Qualifikation; Ausbildungsziel; Evaluation; Internationaler Vergleich; Empirische Untersuchung; Dänemark; Finnland; Deutschland; Norwegen; Slowenien; Schweden; Schweiz
Abstract (english):
This contribution to the Feasibility Study of a large scale assessment in the field of vocational education asks whether there is a common basis for a possible future large scale assessment in vocational education and training in the field of social and health care. The comparison is carried out in 7 European countries (Denmark, Finland, Germany, Norway, Slovenia, Sweden, Switzerland). Unlike basic competences referring to the concept of literacy for successful participation in society (e.g., PISA, ALL, PIAAC), domain-specific competences are focused on knowledge, skills and abilities in specific vocational areas in economies based on the division of labour. Contexts for VET differmarkedly and VET operates in multiple ways even in the same sector or country. This is particularly the case in the field of social and health care. The focus of the Feasibility Study in the field of social and health care is therefore to identify comparable occupational profiles and learning outcomes at the end of respective VET programmes. The study uses a qualitative approach, focussing on the results of a series of national and international expert workshops, which is supported by quantitative, non-parametric data. Results suggest that in the field of social health care, selected vocational programmes can be identified across countries with occupational profiles and learning outcomes that are sufficiently comparable. It concludes that a large scale assessment can be recommended in the field of social and health care. The results of the study provide a basis for the construction of a framework and the definition of measurement dimensions in the field of social and health care for subsequent test development in a possible future VET-LSA. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Kinder mit besonderen Krankheiten in Kindertageseinrichtungen
Elloumi-Link, Brigitte
Verschiedenartige Dokumente
| 2008
8370 Endnote
Autor*innen:
Elloumi-Link, Brigitte
Titel:
Kinder mit besonderen Krankheiten in Kindertageseinrichtungen
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main 2008
URL:
http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=6371
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kind; Krankheit; Kindertagesstätte; Gesundheitsfürsorge; Ratgeber; Elementarbereich; Internet; Quellensammlung; Deutschland
Abstract:
Das Dossier des Deutschen Bildungsservers befasst sich mit dem Thema: "(Chronisch) kranke Kinder in der Kita". Die Informationen für Erzieherinnen und Erzieher verstehen sich als Praxishilfen. Als ein besonderes Beispiel wird das von-Willebrand-Syndrom (vWS) vorgestellt, die häufigste Blutgerinnungsstörung, die bei Mädchen und Jungen in Deutschland auftreten kann. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export