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Autor*innen: Böhm, Peter; Rittberger, Marc
Titel: Nutzungsanalyse des Deutschen Bildungsservers und Konzeption eines Personalisierungsangebots
Aus: Petrovic, Otto; Reichmann, Gerhard; Schlögl, Christian (Hrsg.): Informationswissenschaft: Begegnungen mit Wolf Rauch, Wien: Böhlau, 2012 , S. 61-74
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Analyse; Bildungsserver; Deutschland; Nutzerverhalten; Nutzung
Abstract: Beschrieben wird eine Analyse der Nutzungsdaten des Deutschen Bildungsservers. Datengrundlage sind mittels einer Webanalyse-Software erhobene Daten. Gängige Metriken der Webanalyse wie Besuchstiefe, Sitzungsdauer und Absprünge werden nach Art des Website-Einstiegs segmentiert. Aus diesen Auswertungen wird der Bedarf für eine Personalisierungsfunktion abgeleitet. Des Weiteren werden einzelne Personalisierungsfunktionen und das Ergebnis einer Onlineumfrage zur Relevanz möglicher Funktionen dargestellt. Abschließend werden aus den Umfrageergebnissen Empfehlungen für eine Umsetzung abgeleitet.
Abstract (english): An analysis of the usage data of the German Education Server is given. The analysis is based on usage data gathered using a web analytics software. Popular web analytics metrics such as visit depth, duration and bounces are being segmented by the type of website entry. From this analysis, a demand for a personalization feature is deduced. Furthermore, various personalization functions are introduced and the results of an online survey on the relevance of possible functions are given. Finally, recommendations based on the survey results are given for an implementation of a personalization feature.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Autor*innen: Haider, Peter; Chiarandini, Luca; Brefeld, Ulf
Titel: Discriminative clustering for market segmentation
Aus: Association of Computational Linguistics (ACL) (Hrsg.): Proceedings of the ACM SIGKDD Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, 2012, New York: Association for Computing Machinery, 2012 , S. 417-425
DOI: 10.1145/2339530.2339600
URL: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2339530.2339600&coll=DL&dl=GUIDE&CFID=343017233&CFTOKEN=79756621
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Algorithmus; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Evaluation; Interaktion; Internet; Logdatei; Marktwirtschaft; Nutzerverhalten; Prognose; Suchmaschine
Abstract: We study discriminative clustering for market segmentation tasks. The underlying problem setting resembles discriminative clustering, however, existing approaches focus on the prediction of univariate cluster labels. By contrast, market segments encode complex (future) behavior of the individuals which cannot be represented by a single variable. In this paper, we generalize discriminative clustering to structured and complex output variables that can be represented as graphical models. We devise two novel methods to jointly learn the classifier and the clustering using alternating optimization and collapsed inference, respectively. The two approaches jointly learn a discriminative segmentation of the input space and a generative output prediction model for each segment. We evaluate our methods on segmenting user navigation sequences from Yahoo! News. The proposed collapsed algorithm is observed to outperform baseline approaches such as mixture of experts. We showcase exemplary projections of the resulting segments to display the interpretability of the solutions.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Autor*innen: Haider, Peter; Chiarandini, Luca; Brefeld, Ulf; Jaimes, Alejandro
Titel: Contextual models for user interaction on the Web
Aus: ECML-PKDD (Hrsg.): ECML/PKDD Workshop on Mining and Exploiting Interpretable Local Patterns (I-PAT), Bristol: ECML-PKDD, 2012 , S. 1-16
URL: http://www.kma.informatik.tu-darmstadt.de/fileadmin/user_upload/Group_KMA/kma_publications/ipat2012.pdf
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Benutzer; Evaluation; Interaktion; Internet; Logdatei; Modell; Modellierung; Nutzerverhalten; Recherche; Suchmaschine
Abstract (english): Accurately modeling user sessions on the web is important because such models can be used, on one hand to predict a user's actions, and on the other hand to inform design and content decisions. This includes predicting what links a user will click on, deciding where webpage components should be placed, and what content to provide. Often it is either undesirable or not possible to build personalized models, and even when available, such models suffer from the cold start problem, or are unable to deal with context-dependent variations in user behavior. In this paper, we present a probabilistic framework for session modeling that creates clusters of similar sessions and uses contextual session information (time, referrer domain, link locations). Sessions are probabilistically assigned to the clusters by conditioning on the context. The framework addresses wide variations in user behavior that are due to context by explicitly incorporating it in the model, while specifically leveraging periodicity (weekly and daily behavioral regularities). We evaluate the framework on a set of logs from Yahoo! News.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Autor*innen: Schmitz, Bernhard; Klug, Julia; Hertel, Silke
Titel: Collecting and analyzing longitudinal diary data
Aus: Laursen, Brett; Little, Todd D.; Card, Noel A. (Hrsg.): Handbook of developmental research methods, New York: Guilford Press, 2012 , S. 181-195
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Beobachtung; Datenanalyse; Datenerfassung; Entwicklungspsychologie; Kind; Längsschnittuntersuchung; Lebensalter; Qualität; Reliabilität; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstreflexion; Statistische Methode; Tagebuch; Verhalten; Zeitreihenanalyse
Abstract (english): Intraindividual variations in the behavior and experience of humans and interindividual differences within these variations are in the focus of developmental scientists. In this paper the use of diaries as instruments for longitudinal data collection is discussed. Diaries prove to be an appropriate method for measuring human processes and can be applied to every age group by either self-observation or participant observation. They can cover the whole lifespan and a broad set of contents such as relationships, stress, self-regulation, learning, clinical issues and training content. On the basis of diaries it is possible to collect and analyze data with a high level of ecological validity and a variety of sophisticated statistical methods. Statistical assumptions and examples of developmental applications and ways of analyzing time series data gathered from diaries are given. Furthermore, two studies that used diaries and time series analysis in developmental research are presented.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Tóth, Krisztina; Rölke, Heiko; Goldhammer, Frank
Titel: Investigating test-taking behavior in simulation-based assessments. Visual data exploration
Aus: International Association of Technology, Education and Development (IATED) (Hrsg.): Proceedings of the 4th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona: International Association of Technology, Education and Development, 2012 , S. 2065-2072
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Datenanalyse; Evaluation; Interaktion; Leistungsmessung; Logdatei; Mensch-Maschine-Kommunikation; Schüler; Schülerleistung; Simulation; Technologiebasiertes Testen; Verhalten
Abstract (english): Modern assessments are increasingly based on complex lest materials, which are often implemented äs simulations. These Interactive assessment Instruments enable students to use the system in various ways. For this reason, students' interactions with a lest delivery platform are stored in automatically generated log files but during the assessment process a large amount of log data is accumulated with various characteristics (clicking, typed answers, and timing-related data). For an efficient analysis of these human-computer interactions' data, it is necessary to gain information about the actual test-taking processes. One very promising way of examining test-taking behaviour is visual data exploration, which is focused in our study. The main objective of this paper is to illustrate how Information visualization can help the educational measurement with exploring students' activities in computer-based assessment. It gives insights into visual representations that are useful in depicting test-taking behaviour, identifying trends in students' activities in simulation-based assessment, and examining individual differences on the grounds of test-taking processes. We therefore applied tools and visualization layouts, which Support educational practitioners in making use of the data assembled in computerized lest delivery.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Autor*innen: Züchner, Ivo
Titel: Ausbau der Ganztagsgrundschulen in Deutschland
Aus: Becker-Stoll, Fabienne; Klös, Hans-Peter; Rainer, Helmut; Thüsing, Gregor (Hrsg.): Expertisen zum Achten Familienbericht "Zeit für Familie", München: Ifo-Institut, 2012 , S. 145-183
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Begleituntersuchung; Betreuung; Bildungsangebot; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Datenanalyse; Deutschland; Eltern; Entwicklung; Erwerbstätigkeit; Familienleben; Forschungsstand; Freizeitverhalten; Ganztagsschule; Grundschule; Kinderhort; Längsschnittuntersuchung; Peergroup; Schülerzahl; Schulstatistik; Soziale Beziehung; Wirkung; Wirkungsforschung; Zufriedenheit
Abstract: Der Beitrag beschreibt die Entwicklung des Ausbaus von Ganztagsgrundschulen in Deutschland und stellt verschieden Organisationsmodelle dar. Hauptsächlich auf Basis der Daten der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) werden Teilnahme an Ganztagsgrundschulen, ihre Bewertung durch die Eltern als auch ihre Wirkungen dargestellt.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Tekster, Thomas; Schulte, Jolika; Vom Orde, Heike; Pöttinger, Ida; Bielow, Manuela
Titel: Kinder und Medienkompetenz. Medienliste
Erscheinungsvermerk: Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL: http://www.ism-info.de/pdf/Medienliste_Kinder_Medienkompetenz_20121025.pdf
Dokumenttyp: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Förderung; Informationskompetenz; Informationsverhalten; Internet; Kind; Medienkompetenz; Recherche
Abstract: Medienkompetenz bezeichnet - ganz allgemein - die Fähigkeit Medien unterschiedlicher Art zu kennen und nach den eigenen Zielen und Bedürfnissen einsetzen zu können. In dieser Liste sind Medien verzeichnet, die sich mit dem Thema Kinder und deren Medienkompetenz auseinandersetzen, z.B.: Sind Kinder in der Lage Medien und deren Inhalte zu bewerten? Welche Möglichkeiten zur Förderung von kindlicher Medienkompetenz gibt es?
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
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Autor*innen: Hertel, Silke; Klauß, Kerstin; Laux, Meike
Titel: Soziale Kompetenzen gezielt fördern
Erscheinungsvermerk: Donauwörth: Auer, 2011
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Deutschland; Emotion; Emotionaler Zustand; Förderung; Kind; Kindergarten; Kognitive Entwicklung; Konfliktlösung; Prävention; Problemlösen; Puppenspiel; Rollenspiel; Situationsanalyse; Soziale Kompetenz; Übung; Unterrichtsmittel; Verhaltenstraining; Vorschulerziehung; Vorschulkind
Abstract: Gewalttätiges Verhalten gehört an deutschen Schulen leider häufig zum Alltag. Schon im Kindergarten wissen sich Kinder oft nicht anders zu helfen und werden handgreiflich. Unterstützt durch fundiertes Hintergrundwissen zeigt dieses Buch, wie man im konkreten FAll richtig reagiert und die Kinder langfristig dabei unterstützt, geeignete Konfliktlösestrategien zu entwickeln. Die Kinder lernen, ihre Gefühle wahrzunehmen, zu benennen und zu kontrollieren. Sie lernen nicht-aggressive Verhaltensalternativen kennen und üben diese ein. Die Übungen und Spiele sind klar beschrieben, einfach umzusetzen und in das spannende und kindgerechte Thema "Dschungelabenteuer" eingebettet. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Herausgeber*innen: Fischer, Natalie; Holtappels, Heinz Günter; Klieme, Eckhard; Rauschenbach, Thomas; Stecher, Ludwig; Züchner, Ivo
Titel: Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen. Längsschnittliche Befunde der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG)
Erscheinungsvermerk: Weinheim: Juventa, 2011 (Studien zur ganztägigen Bildung)
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-191857
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-191857
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Analyse; Außerschulische Erziehung; Außerschulische Jugendbildung; Außerschulisches Lernen; Außerschulische Tätigkeit; Außerunterrichtliche Aktivität; Begleituntersuchung; Bildungsangebot; Bildungsforschung; Deutschland; Familienleben; Forschungsdesign; Freizeitangebot; Ganztagsschule; Konzeption; Kooperation; Längsschnittuntersuchung; Lernmotivation; Methode; Qualität; Schulentwicklung; Schüler; Schulform; Schulnoten; Schulprogramm; Schulreform; Sitzen bleiben; Soziales Verhalten; Teilnahme; Theorie; Wiederholung; Wirkung; Wohlbefinden
Abstract: Der Ausbau der Ganztagsschullandschaft bedeutet
einen Paradigmenwechsel im deutschen
Schulsystem. Die Studie zur Entwicklung von
Ganztagsschulen (StEG) begleitet diesen Prozess
unter Einbeziehung der Perspektiven aller
Beteiligten. Im Längsschnitt wurden Erkenntnisse
über individuelle und institutionelle Entwicklungen,
Qualitätsmerkmale und Wirkungen von Ganztagsschulen
gewonnen. Der vorliegende Band
setzt sich mit der Vielfalt und der Qualität der
Ganztagsangebote ebenso auseinander wie mit
Voraussetzungen der Teilnahme. Einflüsse auf
die Schulkultur werden genauso thematisiert, wie
Auswirkungen des Ganztagsschulbesuchs auf die
psychosoziale Entwicklung, den Schulerfolg der
Schülerinnen und Schüler sowie das Umfeld. Auf
Basis der Studie ergibt sich eine breite empirische
Grundlage zur Abschätzung von Entwicklungen
und Wirkungen ganztägiger Bildung und Betreuung
in deutschen Schulen.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
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Autor*innen: Baltruschat, Lisa; Hasselhorn, Marcus; Tarbox, Jonathan; Dixon, Dennis R.; Najdowski, Adel C.; Mullins, Ryan D.; Gould, Evelyn R.
Titel: Addressing working memory in children with autism through behavioral intervention
In: Research in Autism Spectrum Disorders, 5 (2011) 1, S. 267-276
DOI: 10.1016/j.rasd.2010.04.008
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.rasd.2010.04.008
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Autismus; Experimentelle Untersuchung; Intervention; Kind; Leistungsmessung; Leistungssteigerung; Test; Verhalten
Abstract (english): Children with autism often struggle with executive function (EF) deficits, particularly with regard to working memory (WM). Despite the documented deficits in these areas, very little controlled research has evaluated treatments for remediation of EF or WM deficits in children with autism. This study examined the use of positive reinforcement for improving performance on Counting Span tasks which are said to measure the central-executive component of working memory. Large improvements in performance were obtained for all participants, as was maintenance and generalization to untrained stimuli and untrained responses. Results suggest that basic behavioral intervention procedures may be successful in improving performance on complex behaviors such as those labeled as working memory.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung